Kameratolpista ja sakoista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 9120
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja aero »

haffu kirjoitti: Riihelän Esko vastasi seuraavalla tavalla pari kuukautta sitten: http://www.iltalehti.fi/autot/2010091712347668_ae.shtml
Ja viime perjantaina näin:
Esko Riihelä kirjoitti: Suomessa ei ole määrätty nopeuksista muuta kuin korkein sallittu nopeus
Okei, voihan sen noinkin tiivistää, mutta jotenkin mulle tulee tuosta mieleen vain nopeusrajoitus. TLL:stä kuitenkin löytyy ainakin viisi (5) määräystä nopeuden käytöstä, joista suurin osa toki tekevät nimenomaan ylärajan nopeudelle (nopeusrajoitus, auton pysyminen kuljettajan hallinnassa sekä auton pysäyttäminen ajoradan edessä näkyvällä osalla, ohitettavan nopeuden nostamisen kielto), mutta ainakin yksi mainitsee myös, ettei liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti.

27.8. Esko kirjoittaa näin
Esko Riihelä kirjoitti: Rajoitus on voimassa seuraavaan yleisen tien risteykseen ,jonka jälkeen on uusi nopeusrajoituksesta kertova merkki.
Valitettavasti Tieliikenneasetus on asiasta eri mieltä - kielto- tai rajoitusmerkki on voimassa seuraavaan risteykseen, kumoavaan merkkiin tai vastaavan merkin selkäpuoleen, ellei toisin ole säädetty. Nopeusrajoitusmerkistä (nro 361) sanotaan näin:
Tieliikenneasetus kirjoitti: Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin 361―363, 572, 573 tai 575 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin 571, jollei välittömästi merkin 571 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.
Tämä erehdyttävästi muistuttaa toisin säätämistä. Nämä mainitut merkit ovat nopeusrajoitus-, aluerajoitus-, taajama- sekä pihakatumerkkejä, eivät risteyksiä.

Joitain muitakin mielenkiintoisia kohtia on osunut silmiin, nämä kaksii tuli ensimmäisenä mieleen. Eskolla on paljon asiallista tekstiä, mutta en kuitenkaan lähtisi poliisia haastamaan väittämällä "No kun Esko Iltalehdessä sanoi".
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Sebardi kirjoitti:Miten tulee ohittaa vasemman kaistan hidastelija? Oikealta ohitus johtaa sakkoon, ei saa roikkua takapuskurissa ei käyttää pitkiä ei vasenta vilkkua, tykkejä ei saa käyttää?
Kuten Tobbana asian jo sanoikin, ei oikeanpuoleista kaistaa ole kiellettyä ajaa kovempaa kuin vasenta. Mielestäni laittomaksi homma menee, jos koukkaat oikean kautta ohitse ja palaat takaisin vasemmalle kaistalle. Jos kuitenkin vain vaihdat paremmin vetävälle kaistalle ja jatkat omaa matkanopeuttasi, ei tuossa tapahdu mitään rikollista; olettaen että et aja ylinopeutta...
Mielestäni tilanne onkin juuri niin päin, että varsinkin moottoritien vasemmalla kaistalla ajavalla on velvollisuus suorittaa aloittamansa ohitus loppuun eikä jäädä nutaamaan eteen. Ruuhka-ajat ja -tilanteet sitten sikseen...
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Eräs hyvin tuntemani henkilö oli ajanut kehä III:lla turuntieltä tikkurilaan vasenta kaistaa. Kysyessäni syytä selvisi, että navi oli koko ajan sanonut "pysy vasemmalla".
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5867
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja tturku »

tänään muuten tossa 20 maissa virittelivät jo antureita ja johtoja petikon kohdalla itäänpäin menevien kaistojen kohdalla pönttöön. Olivat tehneet chikaaniin, eli ensin vasen kaista pois ja sitten oikea tolpan kohdalla....
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Sebardi
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ma Elo 31, 2009 12:00
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Sebardi »

haffu kirjoitti:
Tobbana kirjoitti:
Sebardi kirjoitti:Miten tulee ohittaa vasemman kaistan hidastelija? Oikealta ohitus johtaa sakkoon, ei saa roikkua takapuskurissa ei käyttää pitkiä ei vasenta vilkkua, tykkejä ei saa käyttää?
Ei tarvitse ohittaa, siirryt vain eniten oikealla olevalle vapaalle kaistalle ja jatkat matkaa vallitsevan rajoituksen mukaan. :)
Tuolleen sen taisi Esko Riihelä selostaa, vai olisiko peräti Enska ollut.

-Sami
Riihelän Esko vastasi seuraavalla tavalla pari kuukautta sitten: http://www.iltalehti.fi/autot/2010091712347668_ae.shtml
Niin tai näin, urpo hidasteli, sain sakot, en edes muista koko tapausta... Käräjöinti poliisia vastaan on turhaa, käräjöinti vie niin paljon aikaa että menettää enemmän tuloja kun sakon.
Sebardi #4526
Saab 900 T 16 -88 Saab 9-3 t E85 -02
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ei kai kehät moottoriteitä ole joten oikealta saa ohittaa ?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja wesku »

http://www.iltalehti.fi/autot/2010102212553729_ae.shtml

Suomalaisessa moottoritiellä ajamisessa on se perusvirhe......

Ihme kommenttia, noinhan ajetaan kaikkialla muuallakin, tottakai sinne vasemmalle kannattaa siirtyä ajoissa jos on saavuttamassa ohitettavaa.

Päinvastoin, suomalainen perusvirhe onkin "Monet päästelevät rauhassa oikeaa kaistaa vasemman kaistan ohi ja kiilaavat lopussa vasemmalle mahdottoman pieneen väliin...." ja sitten vielä jotkut päästävät siihen väliin.

Kuvassa oleva liikennetilanne ei edes sovi tähän mitenkään koska kuvassa on todennäköisesti tilanne jossa kaikki kaistat pysähtelevät eikä mikään ohitustilanne.
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

wesku kirjoitti:http://www.iltalehti.fi/autot/2010102212553729_ae.shtml
Ihme kommenttia, noinhan ajetaan kaikkialla muuallakin, tottakai sinne vasemmalle kannattaa siirtyä ajoissa jos on saavuttamassa ohitettavaa.

Päinvastoin, suomalainen perusvirhe onkin "Monet päästelevät rauhassa oikeaa kaistaa vasemman kaistan ohi ja kiilaavat lopussa vasemmalle mahdottoman pieneen väliin...." ja sitten vielä jotkut päästävät siihen väliin.
Ihan asiallinen kommenttihan se oli Eskolta vaihteeksi.

Jos siellä oikealla kaistalla on niin paljon rakoa, että tuohon moittimaasi toimintaan on mahdollisuus, virheen tekevät vain ne vasemmalla roikkuvat.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Jos siellä oikealla kaistalla on niin paljon rakoa, että tuohon moittimaasi toimintaan on mahdollisuus, virheen tekevät vain ne vasemmalla roikkuvat.
Samaa mieltä. Saatetaan moottoritiellä jyrätä vasenta kaistaa jonossa 70 km/h, vaikka oikeaa kaistaa on puolesta kilometristä jopa kilometriin tyhjää baanaa.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Voiko käräjille menon perua ilman sen kummempia maksuja? On meinaa semmonen tapaus, että kaistamerkinnät oli lumen peitossa ja ohitus siinä sitten. Sakot ohituskieltoalueella ohituksesta. Nyt syyttäjälle kirjallinen valitus. Vastauksesta käypi ilmi, että käräjillä voidaan nähdä. Käräjöintihän on turhaa, koska kukaan ei voi jälkikäteen toteen näyttää miten kaistamerkinnät "rikoksen" teko hetkellä näkyivät. Ei ollut siis tolppa vaan vastaantullut poliisipartio mikä heitti uukin perään.

Odotanko siis kutsua käräjille vai soitanko syyttäjälle, että syö valituksen ja maksetaan sakko kiltisti pois? Voivatko pakottaa käräjille vai voiko kutsun tullen maksaa suosiolla sakon pois ilman lisäkuluja ja käräjöintejä?

Enkä kaipaa vastauksia, että mitäs ohitit. Näkyvyys hyvä, keli hyvä paitti tiemerkinnät. Lievä ylämäki minkä johdosta ilmeisesti ohituskielto oli....

Kyllä yksityinen ihminen on heikoilla virkavaltaa vastaan :cry:
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

käräjillä poliisin on pystyttävä todistamaan että olet lakia rikkonut ja mitenkä.
eli niillä pitää olla kuvamateriaalia ko. tapahtumasta tai jotain muuta todistus aineistoa.

no menevät ja kuvaavat kun lumet on sulaneet :lol: mutta ei kun kiistämään että tossa se ei ole tapahtunut ellei autosi ole näkyvissä :wink:

eipä noi jyväskylän poliisit liikennemerkkejäkään osaa :wink:
se on todistettu oikeudessa asti
vanhan linjaauto aseman takana olleesta liikenne merkki hässäkästä kävin riitelemässä
ja voitin
terkkuja syyttäjälle ja pollareille toyota corolla 1,3 fx on linja auto :wink: juu juu onse :lol:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Juupa. Mutta ei ole mullakaan kuvaa millä todistaa, että viiva lumen alla. Poliiseita on 2kpl ja minun sana heidän sanaa vastaan. Virkavaltahan homman voittaa. Kumpikaan ei pysty hommaa todistamaan 8O

Kyseessä ei ollut tällä kertaa JKL.n poliisit. Eikö corolla ole linja-auto? :D
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja core2 »

Saapas_saabas kirjoitti:Juupa. Mutta ei ole mullakaan kuvaa millä todistaa, että viiva lumen alla. Poliiseita on 2kpl ja minun sana heidän sanaa vastaan. Virkavaltahan homman voittaa. Kumpikaan ei pysty hommaa todistamaan 8O

Kyseessä ei ollut tällä kertaa JKL.n poliisit. Eikö corolla ole linja-auto? :D
Näinhän tässä tulee varmaankin käymään, varsinkin ku heitä on tuplaten sinua vastaan.
Joku Perry Mason kait vois hiukan pistää hanttiin käräjillä, mutta tulee vissistikkiin tyyrimmäksi toimen piteeksi sellainen.
Luulen et on vähemmän arvokasta kun luovuttaa suosiolla.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Voikohan asiaa vedettää niin pitkään, että saa syyttäjältä jonkun päätöksen tai haasteen käräjille? Soittaa sitten sille ja sanoo, että antaa olla maksan sakon. Eivät kai voi pakottaa käräjille, jos sinne en tahdo? Vai joko siitäkin tulee kuluja, kun odottaa syyttäjän päätöksen miten asia etenisi? Ei ole tullut käräjöityä koskaan niin ei tiedä.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Alihankkija
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 19:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kameratolpista ja sakoista

Viesti Kirjoittaja Alihankkija »

Saapas_saabas kirjoitti:Voikohan asiaa vedettää niin pitkään, että saa syyttäjältä jonkun päätöksen tai haasteen käräjille? Soittaa sitten sille ja sanoo, että antaa olla maksan sakon. Eivät kai voi pakottaa käräjille, jos sinne en tahdo? Vai joko siitäkin tulee kuluja, kun odottaa syyttäjän päätöksen miten asia etenisi? Ei ole tullut käräjöityä koskaan niin ei tiedä.
Tottakai voi. Kiistit syyllisyytesi sakotustilanteessa ? Valititko sakosta ? Vai miten homma on mennyt ?
Vastaa Viestiin