kytkimen käytön ongelmat
kytkimen käytön ongelmat
lainasin kaverilleni tuplaysiäni, ja kun olin hänen kyydissään, mua hirvitti kun hemmo pitää liikennevaloissa aina vaihteen silmässä ja kytkimen pohjassa. Palaako mun helmeni kytkinlevyt alta aikayksikön, vai onko moisesta kytkimen käytöstä mitään haittaa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Pilaa..
Ilman autoteknillistä koulutusta lienee paha kommentoida, mutta luulisi tuosta ainakin painelaakerin kuluvan kun se kuumenee jatkuvassa käytössä. Kytkimen pilaa kaikkein tehokkaimmin väärä käyttö. Esim. avokille oli autokoulussa (!!!) sanottu, että on OK ryömittää autoa mäessä, ts. luistattaa sen verran että auto pysyy paikallaan. Ei tee tätä enää, sen verran tuli otettua pulttia..prkl. Äitini, joka kävi autokoulun 60-luvulla, pitää kytkimen pohjassa alamäessä kun haluaa rullata, tämäkin oli kuulemma sanottu sallituksi. Lisäksi sama kytkin-pohjassa-vaihde-silmässä -metodi on tuttu; ei auta vaikka kuinka yrittäisi motk..huomauttaa. Kollega taasen lepuuttaa jalkaa kytkinpolkimella, kun ajaa; vaikka kuinka yrittäisi tarkkailla, niin kyllä se alkaa luistattamaan heti alusta.
Ei satkun laatikko mikään herkku ole käyttää, mutta ei se niin epämiellyttävää ole, että kytkintä pitäisi rääkätä moisella väärällä käytöllä!
Ei satkun laatikko mikään herkku ole käyttää, mutta ei se niin epämiellyttävää ole, että kytkintä pitäisi rääkätä moisella väärällä käytöllä!
Ennen vanhaan tuo kytkimen painelaakeri oli arempi paikka kuin nykyään... ainakin niin uskottiin. Siitä syystä oletettiin olevan parempi että kun seisahdutaan lyhyeksikin aikaa niin vaihdetaan vapaalle. Nykysillä laakereilla uskoisin sen olevan yhdentekevää vaihtaako vapaalle vai ei.
Kytkin pohjassa painelaakeri rasittuu hiukan enemmän, mutta vapaalle vaihdettaessa taas asetelmaa käytetään kaksikertaa enemmän. Oman kokemuksen perusteella asetelma ja levy kuluvat loppuun yleensä ennen laakeria, päinvastaisiakin kokemuksia varmasti on ja hommahan riippuu paljon auton rakenteesta.
Saabeissa painelaakeri on varsin miehekkään kokoinen jo konstruktion vuoksi, joten kestoikä on jo sen puolesta hyvä. Monissa nykyautoissahan painelaakerit saattavat jopa pyöriä aina mukana. 99 ei ehkä aivan mene kategoriaan nykyauto, mutta kyllä 99:n kytkin ainakin isäukolla joskus kesti tuota käyttöä reilut 200 tkm ja varmaan vielä seuraavallakin omistajalla kesti.
Varmin kytkimen tappaja autossa jonka painelaakeria ei ole mitoitettu jatkuvalle pyörimiselle on lepuuttaa jalkaa polkimella. Varmin tapa taas tappaa vaihdelaatikko on lepuuttaa kättä vaihdekepillä, varsinkin automaatissa (asia, joka meillä synnyttää jatkuvia perheneuvotteluja).
Kytkin pohjassa painelaakeri rasittuu hiukan enemmän, mutta vapaalle vaihdettaessa taas asetelmaa käytetään kaksikertaa enemmän. Oman kokemuksen perusteella asetelma ja levy kuluvat loppuun yleensä ennen laakeria, päinvastaisiakin kokemuksia varmasti on ja hommahan riippuu paljon auton rakenteesta.
Saabeissa painelaakeri on varsin miehekkään kokoinen jo konstruktion vuoksi, joten kestoikä on jo sen puolesta hyvä. Monissa nykyautoissahan painelaakerit saattavat jopa pyöriä aina mukana. 99 ei ehkä aivan mene kategoriaan nykyauto, mutta kyllä 99:n kytkin ainakin isäukolla joskus kesti tuota käyttöä reilut 200 tkm ja varmaan vielä seuraavallakin omistajalla kesti.
Varmin kytkimen tappaja autossa jonka painelaakeria ei ole mitoitettu jatkuvalle pyörimiselle on lepuuttaa jalkaa polkimella. Varmin tapa taas tappaa vaihdelaatikko on lepuuttaa kättä vaihdekepillä, varsinkin automaatissa (asia, joka meillä synnyttää jatkuvia perheneuvotteluja).
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Mielestäni kytkimen iän kannalta merkittävimmät asiat ovat nämä:
-kytkimen käytössä on liikkeellelähtöä lukuunottamatta vain kaksi asentoa, poljin pohjassa/ylhäällä
-jalkaa ei lepuuteta kytkinpolkimella auton jo liikkuessa
-talvisaikaan renkaan sutiminen liikkeelle lähtiessä on pienempi paha, kuin silmitön kytkimen luistattaminen
-kytkimen käytössä on liikkeellelähtöä lukuunottamatta vain kaksi asentoa, poljin pohjassa/ylhäällä
-jalkaa ei lepuuteta kytkinpolkimella auton jo liikkuessa
-talvisaikaan renkaan sutiminen liikkeelle lähtiessä on pienempi paha, kuin silmitön kytkimen luistattaminen
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4073
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Kytkin kestää mitä kestää...
Laakeri on kuitenkin usein pitkäikäisempi kuis levy...
Laakeri on kuitenkin usein pitkäikäisempi kuis levy...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Yksi kulumiskohde lisää on kampiakselin päittäislaakeriliuskat. Pinta-alaa ei ole kummoisesti ja tasopintana siinä on huomattavasti heikompi voitelu kuin lieriömäisissä laakeripinnoissa. Mittasin kerran yhdestä koneesta melkein 0,5mm suuruisen päittäisliikkeen, siinä oli varmasti seisottu kytkimellä jokunenkin tovi.
Hmm, eihän sitä kytkintä nyt rajattomasti voi säästää? Joka liikkeellelähdössähän sä luistatat kytkintä.marg3 kirjoitti:entäs talvella mäkilähdöt liukkaalla jossa on pakko luistattaa kytkintä että pääsee liikkeelle?
Just noi valoissa kytkimellä pidot yms. typeryydet kun jättää pois ja käyttää sitä normaalisti ja oikein, niin kyllähän se kestää sen mitä on odotettavissa.
Vähän sama kuin jos jarrupaloja alkaisi säästelemään, kuluva osahan se on (joskin vaikeammin vaihdettava, kuin jarrupalat)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Ei tavallinen autoilija luistattamalla kytkintä pilaa... pakkohan sitä on kohtuullisesti välillä luistattaa. Esimerkiksi peräkärryn kanssa pakittelu pahassa paikassa on aika toivotonta puuhaa jos aikoo ryömittää vain kaasulla nopeutta säätäen.
Eri juttu on sitten jos hinaa jotain turun tuomiokirkon kokosta lasikuitukoppia perässään tuhansia kilometrejä vuodessa ja pakittelee sen kanssa pitkin mutakylpylöiden nurmikoita... siitä ottaa jo kytkinkin enemmän itseensä kuin "normaaliajosta"
Eri juttu on sitten jos hinaa jotain turun tuomiokirkon kokosta lasikuitukoppia perässään tuhansia kilometrejä vuodessa ja pakittelee sen kanssa pitkin mutakylpylöiden nurmikoita... siitä ottaa jo kytkinkin enemmän itseensä kuin "normaaliajosta"
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Piirun...
...verran off topic, mutta kuitenkin. Miksi automaatissa ei saa pitää kättä kepin päällä? Mikä sieltä menee rikki
???
Meidän autossa ei ole käsi hepin, eikun kepin päällä ajaessa, kunhan kysyin...

Meidän autossa ei ole käsi hepin, eikun kepin päällä ajaessa, kunhan kysyin...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Piirun...
Ihan sama juttu molemmissa vaihteistotyypeissä, pistät kuorman kepin päälle niin välykset menevät jompaan kumpaan laitaan ja se pieni kuorma joka siitä kädestä aiheutuu siirtyy vaihtomekanismiin ja sitä kautta vaihteistoon. Käytännössä tilanne on se vaihteisto makaa koko ajan siinä kintaalla että vaihtotapahtuma alkaisi jos voimaa hieman lisättäisiin.9000 automaatilla kirjoitti:...verran off topic, mutta kuitenkin. Miksi automaatissa ei saa pitää kättä kepin päällä? Mikä sieltä menee rikki???
Se paljonko laatikko tuota kestää riippuu laatikosta, itselläni on ollut tasan yksi automatti, joka ei ollut Saab, ja se oli juuri tuolla tavalla rikottu.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Ei ole tullut niin tarkkaan perehdyttyä vaihteiston anatomiaan, mutta tuli sellanen pointti mieleen että jos joka kertaa vaihtaa liikennevalois vapaalle, erityisesti sellasessa tilanteessa että joudut useamman kertaa liikutteleen autoa ennen kuin pääset valoista läpi niin synkathan joutuu tuossa paljon kovemmalle kuin että koko ajan olis vaihde silmässä.
Itse ainakin ennemmin vaihdan tuon painelaakerin ennen mitä synkroneita.
Itse yleensä pidän vaihteen silmässä ja kytkimen pohjassa, eikä ole paljon tarvinnu kytkimiä vaihdella, toistaiseksi ainakaan.
Itse ainakin ennemmin vaihdan tuon painelaakerin ennen mitä synkroneita.
Itse yleensä pidän vaihteen silmässä ja kytkimen pohjassa, eikä ole paljon tarvinnu kytkimiä vaihdella, toistaiseksi ainakaan.

Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
On se kytkin sen verran helpompi huoltaa ja vaihtaa, että valoissa pidän kytkintä pohjassa. Tosin nykyään en pidä kovin pitkään, kun tuo turbon paketti on sen verran tanakampi ja jalka ei ole vielä tottunut
Ja kyllä kytkimet kestää. Vanhalla kytkimellä ajoin 73000 km ja paheiden listaan kuuluu mm. 3 kertaa otettu savut pihalle (=palanut), ei edes jaksa muistaa kuinka monta burnista (Ekoturbot suti niin hyvin
)...


-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001