kytkimen käytön ongelmat

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

kytkimen käytön ongelmat

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lainasin kaverilleni tuplaysiäni, ja kun olin hänen kyydissään, mua hirvitti kun hemmo pitää liikennevaloissa aina vaihteen silmässä ja kytkimen pohjassa. Palaako mun helmeni kytkinlevyt alta aikayksikön, vai onko moisesta kytkimen käytöstä mitään haittaa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Pilaa..

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Ilman autoteknillistä koulutusta lienee paha kommentoida, mutta luulisi tuosta ainakin painelaakerin kuluvan kun se kuumenee jatkuvassa käytössä. Kytkimen pilaa kaikkein tehokkaimmin väärä käyttö. Esim. avokille oli autokoulussa (!!!) sanottu, että on OK ryömittää autoa mäessä, ts. luistattaa sen verran että auto pysyy paikallaan. Ei tee tätä enää, sen verran tuli otettua pulttia..prkl. Äitini, joka kävi autokoulun 60-luvulla, pitää kytkimen pohjassa alamäessä kun haluaa rullata, tämäkin oli kuulemma sanottu sallituksi. Lisäksi sama kytkin-pohjassa-vaihde-silmässä -metodi on tuttu; ei auta vaikka kuinka yrittäisi motk..huomauttaa. Kollega taasen lepuuttaa jalkaa kytkinpolkimella, kun ajaa; vaikka kuinka yrittäisi tarkkailla, niin kyllä se alkaa luistattamaan heti alusta.

Ei satkun laatikko mikään herkku ole käyttää, mutta ei se niin epämiellyttävää ole, että kytkintä pitäisi rääkätä moisella väärällä käytöllä!
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ennen vanhaan tuo kytkimen painelaakeri oli arempi paikka kuin nykyään... ainakin niin uskottiin. Siitä syystä oletettiin olevan parempi että kun seisahdutaan lyhyeksikin aikaa niin vaihdetaan vapaalle. Nykysillä laakereilla uskoisin sen olevan yhdentekevää vaihtaako vapaalle vai ei.

Kytkin pohjassa painelaakeri rasittuu hiukan enemmän, mutta vapaalle vaihdettaessa taas asetelmaa käytetään kaksikertaa enemmän. Oman kokemuksen perusteella asetelma ja levy kuluvat loppuun yleensä ennen laakeria, päinvastaisiakin kokemuksia varmasti on ja hommahan riippuu paljon auton rakenteesta.

Saabeissa painelaakeri on varsin miehekkään kokoinen jo konstruktion vuoksi, joten kestoikä on jo sen puolesta hyvä. Monissa nykyautoissahan painelaakerit saattavat jopa pyöriä aina mukana. 99 ei ehkä aivan mene kategoriaan nykyauto, mutta kyllä 99:n kytkin ainakin isäukolla joskus kesti tuota käyttöä reilut 200 tkm ja varmaan vielä seuraavallakin omistajalla kesti.

Varmin kytkimen tappaja autossa jonka painelaakeria ei ole mitoitettu jatkuvalle pyörimiselle on lepuuttaa jalkaa polkimella. Varmin tapa taas tappaa vaihdelaatikko on lepuuttaa kättä vaihdekepillä, varsinkin automaatissa (asia, joka meillä synnyttää jatkuvia perheneuvotteluja).
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mielestäni kytkimen iän kannalta merkittävimmät asiat ovat nämä:

-kytkimen käytössä on liikkeellelähtöä lukuunottamatta vain kaksi asentoa, poljin pohjassa/ylhäällä
-jalkaa ei lepuuteta kytkinpolkimella auton jo liikkuessa
-talvisaikaan renkaan sutiminen liikkeelle lähtiessä on pienempi paha, kuin silmitön kytkimen luistattaminen
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:-talvisaikaan renkaan sutiminen liikkeelle lähtiessä on pienempi paha, kuin silmitön kytkimen luistattaminen
erittäin hyvä pointti muuten!
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kytkin kestää mitä kestää...
Laakeri on kuitenkin usein pitkäikäisempi kuis levy...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Yksi kulumiskohde lisää on kampiakselin päittäislaakeriliuskat. Pinta-alaa ei ole kummoisesti ja tasopintana siinä on huomattavasti heikompi voitelu kuin lieriömäisissä laakeripinnoissa. Mittasin kerran yhdestä koneesta melkein 0,5mm suuruisen päittäisliikkeen, siinä oli varmasti seisottu kytkimellä jokunenkin tovi.
marg3
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Kesä 20, 2003 13:44

Viesti Kirjoittaja marg3 »

entäs talvella mäkilähdöt liukkaalla jossa on pakko luistattaa kytkintä että pääsee liikkeelle? :mrgreen:
Viimeksi muokannut marg3, To Maalis 09, 2017 10:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

marg3 kirjoitti:entäs talvella mäkilähdöt liukkaalla jossa on pakko luistattaa kytkintä että pääsee liikkeelle?
Hmm, eihän sitä kytkintä nyt rajattomasti voi säästää? Joka liikkeellelähdössähän sä luistatat kytkintä.

Just noi valoissa kytkimellä pidot yms. typeryydet kun jättää pois ja käyttää sitä normaalisti ja oikein, niin kyllähän se kestää sen mitä on odotettavissa.

Vähän sama kuin jos jarrupaloja alkaisi säästelemään, kuluva osahan se on (joskin vaikeammin vaihdettava, kuin jarrupalat)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ei tavallinen autoilija luistattamalla kytkintä pilaa... pakkohan sitä on kohtuullisesti välillä luistattaa. Esimerkiksi peräkärryn kanssa pakittelu pahassa paikassa on aika toivotonta puuhaa jos aikoo ryömittää vain kaasulla nopeutta säätäen.

Eri juttu on sitten jos hinaa jotain turun tuomiokirkon kokosta lasikuitukoppia perässään tuhansia kilometrejä vuodessa ja pakittelee sen kanssa pitkin mutakylpylöiden nurmikoita... siitä ottaa jo kytkinkin enemmän itseensä kuin "normaaliajosta"
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Piirun...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...verran off topic, mutta kuitenkin. Miksi automaatissa ei saa pitää kättä kepin päällä? Mikä sieltä menee rikki :roll: ???

Meidän autossa ei ole käsi hepin, eikun kepin päällä ajaessa, kunhan kysyin...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Piirun...

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9000 automaatilla kirjoitti:...verran off topic, mutta kuitenkin. Miksi automaatissa ei saa pitää kättä kepin päällä? Mikä sieltä menee rikki :roll: ???
Ihan sama juttu molemmissa vaihteistotyypeissä, pistät kuorman kepin päälle niin välykset menevät jompaan kumpaan laitaan ja se pieni kuorma joka siitä kädestä aiheutuu siirtyy vaihtomekanismiin ja sitä kautta vaihteistoon. Käytännössä tilanne on se vaihteisto makaa koko ajan siinä kintaalla että vaihtotapahtuma alkaisi jos voimaa hieman lisättäisiin.

Se paljonko laatikko tuota kestää riippuu laatikosta, itselläni on ollut tasan yksi automatti, joka ei ollut Saab, ja se oli juuri tuolla tavalla rikottu.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei ole tullut niin tarkkaan perehdyttyä vaihteiston anatomiaan, mutta tuli sellanen pointti mieleen että jos joka kertaa vaihtaa liikennevalois vapaalle, erityisesti sellasessa tilanteessa että joudut useamman kertaa liikutteleen autoa ennen kuin pääset valoista läpi niin synkathan joutuu tuossa paljon kovemmalle kuin että koko ajan olis vaihde silmässä.

Itse ainakin ennemmin vaihdan tuon painelaakerin ennen mitä synkroneita.

Itse yleensä pidän vaihteen silmässä ja kytkimen pohjassa, eikä ole paljon tarvinnu kytkimiä vaihdella, toistaiseksi ainakaan. :)
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Kuin myös. Vapaalle tulee vaihdettua aina silloin, kun tietää, että nyt joutuu tovin odottamaan. Ja silloin, tietysti myös kytkin ylös, kun on vaihedekin vapaalla...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

On se kytkin sen verran helpompi huoltaa ja vaihtaa, että valoissa pidän kytkintä pohjassa. Tosin nykyään en pidä kovin pitkään, kun tuo turbon paketti on sen verran tanakampi ja jalka ei ole vielä tottunut :D Ja kyllä kytkimet kestää. Vanhalla kytkimellä ajoin 73000 km ja paheiden listaan kuuluu mm. 3 kertaa otettu savut pihalle (=palanut), ei edes jaksa muistaa kuinka monta burnista (Ekoturbot suti niin hyvin :P )...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin