Eberi
Re: Eberi
omassa eber mallissa on ainakin 2 eri tehoa, kun eber on kylmä ja lämpötila matala pohottaa se "täysillä", ja on aika äänekäs, ääneen tietty vaikuttaa missä kohtaa moottoritilassa se sijaitsee...
Sitten kun se on saanut vedenlämmön tarpeeksi korkeaksi, siirtyy se "ylläpito" tilaan jolloin lämmitysteho on pienempi, ja pitää vaan veden lämmön samana enään.
Sitten kun se on saanut vedenlämmön tarpeeksi korkeaksi, siirtyy se "ylläpito" tilaan jolloin lämmitysteho on pienempi, ja pitää vaan veden lämmön samana enään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Eberi
Olisikohan se sitten tuo juuri. Vähän aikaa kun ajelee ja moottori on normaalilämpöinen, myös kova tohina lakkaa. Silloin tällöin saattaa myös lälmpimällä moottorilla kiihdytellä Eberiä, varsinkin jos on maksimilämpötila valittuna sisälle.tturku kirjoitti:omassa eber mallissa on ainakin 2 eri tehoa, kun eber on kylmä ja lämpötila matala pohottaa se "täysillä", ja on aika äänekäs, ääneen tietty vaikuttaa missä kohtaa moottoritilassa se sijaitsee...
Sitten kun se on saanut vedenlämmön tarpeeksi korkeaksi, siirtyy se "ylläpito" tilaan jolloin lämmitysteho on pienempi, ja pitää vaan veden lämmön samana enään.
Saab 9-3 1.9 Tid SC vm. 2008
Re: Eberi
eiköhän se juuri säätele sitä lämmitystehoa. Noissa uudemmissa kun on väyläohjaus, niin siellä voi olla mahdollisesti useampikin tehoalue. Oma auto on niin vanha että siinä on vielä releohjaus ja tehoja 2 erilaista.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Eberi
Ohjainlaitteen toimitus viipyy, kylmiä pitelee... Tuli tuokin testattua, puhaltimen maadoitus on kunnossa eli ei ikävä kyllä taida ranettamalla tulla kuntoon.jukkeli kirjoitti:Paloilmapuhallin saa miinuksen liittimen 14 kautta.jmaatta kirjoitti:Vinkkiä mistä eberin "aivot" halvimmalla? Ei taas vaihteeksi pelaa, herjaa polttoilmapuhaltimesta joka on jo vaihdettu eli ohjainlaite kait tuosta on sökö.
9-3 1.9 TiDS MY07 siis.
Testaa vastusmittauksella onko liitin 14 kunnolla kiinni kortilla. Liittimet 14,12,10 ja johdon liitin 2 ovat samassa potentiaalissa. Jos ei ole niin, tee lisämaadoitus hehkun ja puhaltimen miinusten välille (suoraan johtoihin). Minulla oli liitin 14 irti kortilta ja sain tuolla lisäpiuhalla lämppärin kuntoon.
Vinkki: Lämmitin ei tarvitse olla asennettuna letkuihin, kun testaa puhallinta. Pelkkä liitin riittää. Polttoaineletku tulpataan ja putki letkujen väliin. Jos puhallin kunnossa, niin polttoainepumppu alkaa nakuttaa tietyn ajan jälkeen. Jos vika on jännitepuolella, niin voi, voi...

Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
-
- "Turbo"
- Viestit: 285
- Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
- Paikkakunta: Käläviä
Re: Eberi
AAPUVA... olisko kellään kytkentäkaavioita 9-3 Tid 99 mallin eeberin ja korin väliltä, pitäs heittää 5 kw eeberi tilalle eikä piuhat passaa...
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
Re: Eberi
Tuolta sivustolta löytyy hyvin kaikenlaisia manuskoja eberistä.
http://www.espar.com/html/service/downl ... nical.html
En tosin mistään ole löytäny englannin tai suomenkielisenä juuri alkuperäisen D3WZ:n manuaalia. Jossain oli se saksasi, mutta kun saksan taito on mitä on, niin en laittanut osoitetta talteen.
Saman asian tosin ajaa tuo alla oleva D5WZ:n dokumentti. Kytkentäkaaviot on samat. Teho vain kasvaa.
http://www.espar.com/www/espar.com/tech ... 3%20JE.pdf
Mitä mallia sinun 5kilowattinen on?
Tästä pääsee hyvin aasinsillalla omaan eberiin. Päätin ottaa pienen riskin ja ostin romikselta toisesta -00 kolkista eberin. Pienenä positiivisena yllärinä se olikin 5kw malli, eli d5wz. Purin sen, syynäilin sen ja totesin, että paikat on suurinpiirtein ehjät. Ei muuta kuin paikoilleen. Eihän se heti päälle lähteny, mutta kun kiinnitti pumpulta irronneen polttoaineletkun takaisin, niin johan alkoi tohina kuulua
Kyllä nyt kelpaa emännän aamulla töihin lähteä.
http://www.espar.com/html/service/downl ... nical.html
En tosin mistään ole löytäny englannin tai suomenkielisenä juuri alkuperäisen D3WZ:n manuaalia. Jossain oli se saksasi, mutta kun saksan taito on mitä on, niin en laittanut osoitetta talteen.
Saman asian tosin ajaa tuo alla oleva D5WZ:n dokumentti. Kytkentäkaaviot on samat. Teho vain kasvaa.
http://www.espar.com/www/espar.com/tech ... 3%20JE.pdf
Mitä mallia sinun 5kilowattinen on?
Tästä pääsee hyvin aasinsillalla omaan eberiin. Päätin ottaa pienen riskin ja ostin romikselta toisesta -00 kolkista eberin. Pienenä positiivisena yllärinä se olikin 5kw malli, eli d5wz. Purin sen, syynäilin sen ja totesin, että paikat on suurinpiirtein ehjät. Ei muuta kuin paikoilleen. Eihän se heti päälle lähteny, mutta kun kiinnitti pumpulta irronneen polttoaineletkun takaisin, niin johan alkoi tohina kuulua

900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Eberi
taitanut joku ranettaa johtoja? omaan meni ainakin suoraan pNp volkkarin 5kW:n eber kiinni.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Eberi
Jees. Uusi ohjainlaite ja hönkii taas. Ihanan kallista... Vaan elämä on...jmaatta kirjoitti:Ohjainlaitteen toimitus viipyy, kylmiä pitelee... Tuli tuokin testattua, puhaltimen maadoitus on kunnossa eli ei ikävä kyllä taida ranettamalla tulla kuntoon.
Niin ja uusi ohjainlaite tosiaan lähti pelaamaan ihan suoriltaan, ei vaatinu naittamista tms.
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Eberi
Uudella ohjainlaitteella eberi taas pelaa kuten pitääkin. Tässä miettinyt pitäisikö käydä Techillä muuttamassa automaattikäynnistys pois päältä vai asentaisiko erillisen katkaisimen jolla voisi kytkeä eeperin pois toiminnasta.
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Eberi
Terelamar kirjoitti:Uudella ohjainlaitteella eberi taas pelaa kuten pitääkin. Tässä miettinyt pitäisikö käydä Techillä muuttamassa automaattikäynnistys pois päältä vai asentaisiko erillisen katkaisimen jolla voisi kytkeä eeperin pois toiminnasta.
Löytyykö ohjeistusta tuon katkaisijan laittoon?
Janne
Janne
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
9-3 Vector -08 AT Sport Combi 1.9Tid
Re: Eberi
Valitettavasti ei ole ohjeita. Pitää käydä liikkeessä hieman kyselemässä minkälainen homma tuon katkaisimen asentaminen olisi.jstrang kirjoitti:Terelamar kirjoitti:Uudella ohjainlaitteella eberi taas pelaa kuten pitääkin. Tässä miettinyt pitäisikö käydä Techillä muuttamassa automaattikäynnistys pois päältä vai asentaisiko erillisen katkaisimen jolla voisi kytkeä eeperin pois toiminnasta.
Löytyykö ohjeistusta tuon katkaisijan laittoon?
Janne
#3322
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Ex 9-3 SS 2.2 Tid 2003 (372 000km)
Re: Eberi
Loka-Marraskuun juttu jatkuu..
Viime viikkoon saakka pelasi (marraskuussa vaihdettu sukka (?) ja nuohottu pannu, taas irrationaalista toimintahäiriötä, ei siis eroa onko ajossa, vai ajastettuna. Laitteen kohina on selvästi hiljaisempaa ajoittain, sitten sammuu ja jos lähtee uudestaan päälle on savupilvi luokkaa talon kokoinen ja haisee.
Vikakoodi B0484 00 Käynnistysaika ylitetty.
Ja ei kun veikkaamaan! Olisiko paloilmapuhallin tai sen laakeri? Käyntiääni on kuitenkin kohtuullisen kova ulina, silloin kun laite toimii.. Eberin sammuessa savupilveen savu tulee kuitenkin iloisesti pakoputkesta auton alle keskelle.
Viime viikkoon saakka pelasi (marraskuussa vaihdettu sukka (?) ja nuohottu pannu, taas irrationaalista toimintahäiriötä, ei siis eroa onko ajossa, vai ajastettuna. Laitteen kohina on selvästi hiljaisempaa ajoittain, sitten sammuu ja jos lähtee uudestaan päälle on savupilvi luokkaa talon kokoinen ja haisee.
Vikakoodi B0484 00 Käynnistysaika ylitetty.
Ja ei kun veikkaamaan! Olisiko paloilmapuhallin tai sen laakeri? Käyntiääni on kuitenkin kohtuullisen kova ulina, silloin kun laite toimii.. Eberin sammuessa savupilveen savu tulee kuitenkin iloisesti pakoputkesta auton alle keskelle.
Re: Eberi
Eli onko oireina että esim. manuaalisesti kun yrität käynnistää niin mittaristoon merkkivalo syttyy, polttoilmapuhallin pyörähtää (tämän kuulee kyllä) ja vesipumppu alkaa kierrättää vettä mutta laite ei kuitenkaan ala polttaa? Entä lähteekö polttoainepumppu naksuttamaan?Ristom kirjoitti:Loka-Marraskuun juttu jatkuu..
Viime viikkoon saakka pelasi (marraskuussa vaihdettu sukka (?) ja nuohottu pannu, taas irrationaalista toimintahäiriötä, ei siis eroa onko ajossa, vai ajastettuna. Laitteen kohina on selvästi hiljaisempaa ajoittain, sitten sammuu ja jos lähtee uudestaan päälle on savupilvi luokkaa talon kokoinen ja haisee.
Vikakoodi B0484 00 Käynnistysaika ylitetty.
Ja ei kun veikkaamaan! Olisiko paloilmapuhallin tai sen laakeri? Käyntiääni on kuitenkin kohtuullisen kova ulina, silloin kun laite toimii.. Eberin sammuessa savupilveen savu tulee kuitenkin iloisesti pakoputkesta auton alle keskelle.
edit: sivu vaihtui niin lisäsin lainauksen...
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Eberi
Merkkivalo syttyy kyllä, polttoainepumppu alkaa naksuttaa kyllä (ja toimittaa ainetta, vaikka se ei palaisikaan), alun pienempi hurina kuuluu, kunnon käyntiääni ei aina ehdi alkaa ollenkaan. Merkkivalo saattaa sammua ajoon lähdön jälkeen alle 30 sekunnin, tai muutaman minuutin tai 10 minuutinkin jälkeen. Sitten tulee uudelleenkäynnistymisyrityksiä.jmaatta kirjoitti:Eli onko oireina että esim. manuaalisesti kun yrität käynnistää niin mittaristoon merkkivalo syttyy, polttoilmapuhallin pyörähtää (tämän kuulee kyllä) ja vesipumppu alkaa kierrättää vettä mutta laite ei kuitenkaan ala polttaa? Entä lähteekö polttoainepumppu naksuttamaan?
Vesipumpusta en osaa sanoa. Toisaalta, jos vesipumppu olisi syy, niin eikö silloin Eberi toimisi kuitenkin ajossa? Tässä ei ole mitään järkevää eroa, onko ajossa vai kylmiltään ajastettuna, joten pystyisikö vesipumpun rulaamaan pois..?
Re: Eberi
Eli kuulostaisi että poltto ei vaan ala? Sen verta yksinkertainen laitehan tuo on että jos polttoaineen syöttö on kunnossa niin liekö paljon muita vaihtoehtoja kuin hehkutulppa? Löytyykö muita veikkauksia kokeneemmilta?
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00