pulttijako

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

pulttijako

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Olenko lukenut raamattua oikein(faq)?

eli minun vanhan ysisatasen vanteet passaavat nykyiseen tonnariin. ysisatanen oli pystykeula 1988, kässäri otti taakse.

eli tosiaan molemmissa tuo 108 x 4?
Sobrealimentación es la ostia.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: pulttijako

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Kyllä. Erikoinen yhdistelmä sulla, itellä oli muinoin -87 viistokeula jossa kärmä otti eteen.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: pulttijako

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

vuorpe kirjoitti:Kyllä. Erikoinen yhdistelmä sulla, itellä oli muinoin -87 viistokeula jossa kärmä otti eteen.
juu harrastan erikois-saabeja vallan.

nykyinen on siitä erikoinen että ei ole ruostetta missään;8)
Sobrealimentación es la ostia.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: pulttijako

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Samanjakoiset Satkun vanteet kyllä menevät Tonnariin, mutta sopivuus ulkonäön ja ajettavuuden puolesta on makuasia. Ysisatasissa kun tapaavat vanteet alunperin olla 5,5" leveät ja ET39, vs. Tonnarin 6" ET33.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: pulttijako

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Minuteman kirjoitti:Samanjakoiset Satkun vanteet kyllä menevät Tonnariin, mutta sopivuus ulkonäön ja ajettavuuden puolesta on makuasia. Ysisatasissa kun tapaavat vanteet alunperin olla 5,5" leveät ja ET39, vs. Tonnarin 6" ET33.

Ok, mutta voi siis ajaa turvallisesti kuitenkin?
Sobrealimentación es la ostia.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: pulttijako

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu, mitään dramaattista ei tapahdu. Satkun pyörät jäävät Tonnarissa hieman sisemmäs pyöräkoteloihin, raideväli kapenee ja auto on hieman kiikkerämpi ajaa eikä ohjaus palauta aivan yhtä napakasti kuin omilla vanteillaan.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: pulttijako

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

Minuteman kirjoitti:Juu, mitään dramaattista ei tapahdu. Satkun pyörät jäävät Tonnarissa hieman sisemmäs pyöräkoteloihin, raideväli kapenee ja auto on hieman kiikkerämpi ajaa eikä ohjaus palauta aivan yhtä napakasti kuin omilla vanteillaan.
noh, talvella ajelu on muutenkin aika kiikkerää hommaa....
Sobrealimentación es la ostia.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8111
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: pulttijako

Viesti Kirjoittaja mestari »

eli jos tontun vanteet siis heittää sataseen niin ohjaustuntuma topakoituu ajettavuus paranee ja uraherkkyys vähenee? vai menikö se noin?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: pulttijako

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

mestari kirjoitti:eli jos tontun vanteet siis heittää sataseen niin ohjaustuntuma topakoituu ajettavuus paranee ja uraherkkyys vähenee? vai menikö se noin?
Ei aivan. Ohjauksen palautusmomentti saattaa kyllä kasvaa tuoden topakampaa tuntua, mutta uraherkkyys voi jopa lisääntyä kasvatettaessa raideleveyttä vanteilla jotka autoon eivät ole varsinaisesti suunnitellut, ts. kun vanteen keskilinjaa kuljetetaan ulospäin tehtaalla ihanteelliseksi lasketusta olka-akselilinjan ja vanteen keskilinjan suhteesta.

Tosin kyllähän noita ristiin rastiin käytetään ja juurikin enemmän Tonnarin vanteita Satkussa, ja ajotuntumat ovat aina subjektiivisia, mutta pääsääntöisesti kyllä paras tulos ajotuntumalle saavutetaan pitäytymällä lähellä alkuperäisiä arvoja vanteen leveydessä sekä offsetissä. Kyllä niille tehtaan suosittelemille arvoille hyvät syynsä on.

Kyllä Tontun vanne kuitenkin Sataseen käy mieluummin kuin Satkun vanne Tonnariin, hiljattain lahjoitin eräälle Tonnaristille Cross-Spoket talvivanteiksi Satkun peltivanteiden tilalle, juuri sen tietyn huteruuden vuoksi.
9000cse
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 17:30
Paikkakunta: Turku

Re: pulttijako

Viesti Kirjoittaja 9000cse »

uudestakaupungistasaab kirjoitti:noh, talvella ajelu on muutenkin aika kiikkerää hommaa....
Varmaan aika moiset kinokset siellä etelässä 8)
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: pulttijako

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

9000cse kirjoitti:
uudestakaupungistasaab kirjoitti:noh, talvella ajelu on muutenkin aika kiikkerää hommaa....
Varmaan aika moiset kinokset siellä etelässä 8)
aivan hirveät si senor! 8) :saab:
Sobrealimentación es la ostia.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: pulttijako

Viesti Kirjoittaja Naxu »

...ja olit siis terassilla.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: pulttijako

Viesti Kirjoittaja Eero »

Minuteman kirjoitti:Ysisatasissa kun tapaavat vanteet alunperin olla 5,5" leveät ja ET39, vs. Tonnarin 6" ET33.
Juu, mitään dramaattista ei tapahdu. Satkun pyörät jäävät Tonnarissa hieman sisemmäs pyöräkoteloihin, raideväli kapenee ja auto on hieman kiikkerämpi ajaa eikä ohjaus palauta aivan yhtä napakasti kuin omilla vanteillaan.
Eikös tästä voi päätellä, että satkun vanne tulee sisemmäs 39-33=6 mm mutta tonnarin vanne on vastaavasti 12,7mm leveämpi joka jaettuna kahteen tekee sen, että vanteen sisäreuna tulee 6,35 mm sisemmäs satkua eli tonnarin vanteen sisä reuna on 0,35 mm sisempänä kuin satkun vanteen sisäreuna ja tonnarin vanteen ulkoreuna 12,35 mm ulompana kuin satkun vanteen ulkoreuna eli suurin piirtein sen puoli tuumaa.

Tosin en kyllä tiedä mistä raideväli virallisesti mitataan. Kiinnityslaipoista, vanteen reunasta vai keskilinjasta?

Raideväli siis pienenee (33-39) x 2 kpl = -12 mm käytettäessä tonnarissa satkun vanteita eli mitään dramaattista ei kieltämättä pitäisi tapahtua.

(Laskinkohan nyt oikein näin yön pimeinä tunteina)
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
9000cse
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 17:30
Paikkakunta: Turku

Re: pulttijako

Viesti Kirjoittaja 9000cse »

9-5T kirjoitti:
9000cse kirjoitti:Varmaan aika moiset kinokset siellä etelässä 8)
Helsinki muistaakseni 17.12.2010
Kuva
uudestakaupungistasaab
Matalapaineturbo

Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 5:01 pm
Viestit: 189
:arrow: Paikkakunta: Barceloonas
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: pulttijako

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

9000cse kirjoitti:
9-5T kirjoitti:
9000cse kirjoitti:Varmaan aika moiset kinokset siellä etelässä 8)
Helsinki muistaakseni 17.12.2010
Kuva
uudestakaupungistasaab
Matalapaineturbo

Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 5:01 pm
Viestit: 189
:arrow: Paikkakunta: Barceloonas
on täälläki lunta joskus ;8)
Sobrealimentación es la ostia.
Vastaa Viestiin