Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

Tervehdys!

Vanha Citroenini teki viimeisen tempun minun omistajuussuhteen aikana ja nyt tuli Saabin osto eteen jonkin kuukauden etuajassa. Eli olen jo pitkään ollut tuollaisen 9-5 mallisen farmarin perään.

Kertokaahan että ostanko sen Aeron vai ihan normi "pikku" teen?

Vuosimalli tuonne välimaastoon -99 -> 2003.

Huohotin päivityksestä olen hiukan lueskellut. Turbotkin ovat ilmeisesti kulutustavaraa? Kuinka monta kilometriä yhdellä turbolla keskimäärin päsee kun menee vaihtoon? 180tkm?

Ruotsista taidan autoni hakea. Hinnoissa ei suomen tarjontaa ole paljoa eroa periaatteessa mutta tuntuu että samalla hinnalla saa ruotsista vähemmän ajetun ja ehkä paremmilla varusteilla.

Automaatti on ilmeisen OK tässä autossa? eli lähes ongelmaton?

AS3 stereot niin jäisi iteltä pois tuo sisustan "pilaaminen"..

Alkaa menemään melko suppeaksi vain tämä valikoima.


Ottaisin neuvoja vastaan jos on jotakin mitä pitäisi autosta katsoa erityishuomiolla koeajossa/kummia potkiskellessa.

Voin kertoa että Saab kuume nousi monta astetta äsken kun ranskattaren raidetangon pää lähti irti (onneksi omassa parkkihallissa paikalla vekslaamisen aikana).

:lol:
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja Nicke »

Cynomya kirjoitti:Tervehdys!

Vanha Citroenini teki viimeisen tempun minun omistajuussuhteen aikana ja nyt tuli Saabin osto eteen jonkin kuukauden etuajassa. Eli olen jo pitkään ollut tuollaisen 9-5 mallisen farmarin perään.

Kertokaahan että ostanko sen Aeron vai ihan normi "pikku" teen?

Vuosimalli tuonne välimaastoon -99 -> 2003.

Huohotin päivityksestä olen hiukan lueskellut. Turbotkin ovat ilmeisesti kulutustavaraa? Kuinka monta kilometriä yhdellä turbolla keskimäärin päsee kun menee vaihtoon? 180tkm?

Ruotsista taidan autoni hakea. Hinnoissa ei suomen tarjontaa ole paljoa eroa periaatteessa mutta tuntuu että samalla hinnalla saa ruotsista vähemmän ajetun ja ehkä paremmilla varusteilla.

Automaatti on ilmeisen OK tässä autossa? eli lähes ongelmaton?

AS3 stereot niin jäisi iteltä pois tuo sisustan "pilaaminen"..

Alkaa menemään melko suppeaksi vain tämä valikoima.


Ottaisin neuvoja vastaan jos on jotakin mitä pitäisi autosta katsoa erityishuomiolla koeajossa/kummia potkiskellessa.

Voin kertoa että Saab kuume nousi monta astetta äsken kun ranskattaren raidetangon pää lähti irti (onneksi omassa parkkihallissa paikalla vekslaamisen aikana).

:lol:
-Aero, ei tarvi heti päivittää..
-Mitsun turbo kestää vähän paremmin kun Garrett.
-Ostat sen auton sieltä mistä löydät sen oikean. Ruotsissa on kieltämättä parempi valikoima.
-5-vaihteisessa automaatissa aina vuoteen 2004 on Valve body ongelma.

Nämä joudut vaihtaa ellei ole jo vaihdettu/korjattu.
-DI-kasetti
-Sisäilman tuuletin
-Polttoainepumppu
-Kampiakselin asentotunnistin
-Huohotin päivitys

9-5 on todella mukava auto.
Viimeksi muokannut Nicke, To Joulu 30, 2010 21:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 9-5 Aero 2003
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Kannattaa katsastaa myös -04 ja tuoreemmat mallit. Etenkin ruotsissa joku vajaa 200 tkm ajettu on jo paljon halvempi ja ei nämä kilometreihin hajoa. Luontevasti lisäkilsat pudottavat myös veroa kivasti. Tuoreemmassa olisi huohotinongelma vapaa pata ja korjausta kaipaamaton SID näyttö.

Aero on kulkeva peli kyllä, vaan kyllä noilla 2.0 ja 2.3 litran matalapaineisilla koneillakin kerkiää. Ja saahan niihinkin softan päivittämällä lisää ruutia, alusta ja jarrut jää toki vakioksi.

Ennen -04 tehtyä koneen kuntoa kun et tiedä avaamatta, eihän toki näiden uudempienkaan. Riski vanhan huohotinpäivityksen autosta tuntematta historiaa on melko "suuri".
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
myllypa
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 18:32
Paikkakunta: rovaniemi

Re: Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja myllypa »

Huohotinkaan ei ole ongelmana ainakaan kaikissa kun omalla tuolla vanhemmalla Aerolla (vm 2001) on ajettu 223000tkm ilman mitään ongelmia ja huohotin puolelle on uusittu ainoastaan letkut niiden "hapertumisen" takia eli ei ole päivitetty uudemmaksi kun ei ole ollut tarvetta ja öljyä ei syö yhtään eikä pidä konetta mistään kosteana eikä ole tuota "kermaakaan" mihinkään ilmaantunut ja vaihteistokin joka on automaatti on pelannut kuin uudessa koko ajan toki öljyt on vaihdettu joka vuosi vaikka ajoa on tullut vähänkin...loistava perhe farkku suosittelen.t jäsen nro 744
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja Nicke »

En tarkoittanut ekalla viestilläni että 9-5 on huono. Laitoin vaan pari tyyppivikaa esille ja vastasin pariin kysymykseen.
Olen todella tyytyväinen omaan ysiviitoseen.
Saab 9-5 Aero 2003
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja J.N »

myllypa kirjoitti:Huohotinkaan ei ole ongelmana ainakaan kaikissa...
Ei todellakaan ole, vaikka jotkut täällä antavatkin virheellisesti niin ymmärtää.
#3418
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Re: Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

Joskohan netti taas pelaisi.

Nicke vastasi juuri siihen mitä halusinkin tietää. Joka autossa on tyyppivikansa ja ne on nykysyisin onneksi helppo selvittää näiltä erinomaisilta merkkikohtaisilta keskustelupalstoilta.

Pääasiassa haluan vain tietää mihin varautua. Siitä olen melko varma että YsiVitonen saa paikan autohallista mutta se on vielä pikkuisen auki että minkälainen malli.

Autosta tulee käyttöauto millä taitan reissuhommien kilometrit. Eli asvalttia syötetään kohtalaisesti. Ja ei en halua dieseliä.

9-3 miellyttää kovasti silmää mutta se on autona liian pieni. Sen verran omaisuutta ym. aina mukana että kyllä 9-5 on ihan minimi koko käyttöautolleni.

Mainittakoon että harrasteautonani on Jeep Wrangler joten se hoitaa "hauskuutus" puolenj :) Nyt etsin luotettavaa peliä mikä ei sekoa -30 asteen pakkasessakaan.

Sekin vielä että joka auto on yksilö. Itse lähtisin luottamaan siihen että jos autolla on kehrätty jo esim. 140tkm niin on siitä lapsenviat korjattu pois mitä eteen on tullut.

Kiitoksia vain kaikille jo tähän astisesta.
J.N
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja J.N »

Cynomya kirjoitti:...mutta se on vielä pikkuisen auki että minkälainen malli.
Viat ja ominaisuudet ovat esittämässäsi vuosimallihaarukassa pääosin samoja moottorin koosta (bensiinimoottorit), korimallista ja varustetasosta riippumatta, joten valinta on syytä tehdä lähinnä oman käyttötarpeen (suorituskyky, varusteet) ja käytössä olevan budjetin perusteella.

Tomaattilaatikkoa ja suurehkojakaan mittarilukemia ei tarvitse karttaa. Kunto riippuu pidosta.
#3418
Cynomya
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Joulu 30, 2010 19:42

Re: Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja Cynomya »

Minä elän sellaisessa uskossa että ruotsalaiset pitävät autoistaan hyvää huolta. Sen verran mitä olen maassa pyörinyt töiden puolesta ja paikallisten aboriginaalien kanssa ollut tekemisissä niin perstuntumalta sanoisin että keskimäärin hoitavat ajokkejaan paremmin kuin useimmat tuntemani suomalaiset :)

Menee tietty yleistämisen puolelle mutta itse elän tälläisessä (harha?) luulossa.
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja Petter »

ristos kirjoitti:Uusi Saab on pitkässä juoksussa halvin ratkaisu. :wink:
Mitenkäs noin?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja Petter »

Nicke kirjoitti:
Nämä joudut vaihtaa ellei ole jo vaihdettu/korjattu.
-DI-kasetti
-Sisäilman tuuletin
-Polttoainepumppu
-Kampiakselin asentotunnistin
-Huohotin päivitys

9-5 on todella mukava auto.
Minulla ei ole ainakaan mitään noista mennyt rikki. Huohotipäivityksen tein kesällä, tosin sekin taisi olla ihan turha. Autoon kuitenkin jo yli 10 v. vahha ja minullakin ollut 6 v.
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Nicke
"Turbo"
Viestit: 250
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 15:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja Nicke »

Petter kirjoitti:
Nicke kirjoitti:
Nämä joudut vaihtaa ellei ole jo vaihdettu/korjattu.
-DI-kasetti
-Sisäilman tuuletin
-Polttoainepumppu
-Kampiakselin asentotunnistin
-Huohotin päivitys

9-5 on todella mukava auto.
Minulla ei ole ainakaan mitään noista mennyt rikki. Huohotipäivityksen tein kesällä, tosin sekin taisi olla ihan turha. Autoon kuitenkin jo yli 10 v. vahha ja minullakin ollut 6 v.
Poikkeus vahvistaa säännön...

Yllä olevat asiat on selvästi 9-5:sen tyyppiviat. Luultavasti löytyy jopa tämän foorumin OG9-5 osiossa ekalla sivulla aiheita jotka koskevat lähes jokaista.
Saab 9-5 Aero 2003
kaseva
"Viggen"
Viestit: 619
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Cynomya kirjoitti:ranskattaren raidetangon pää lähti irti (onneksi omassa parkkihallissa paikalla vekslaamisen aikana).
Ikävää, että oli päässyt ranskatar noinkin huonoon kuntoon. Sellaisia ne on, liikkuvat uskollisesti niin pitkään kunnes ei vaan enää pysty... :)

Vakavasti puhuen ja kysymykseen vastaten (mielipiteen esittäen) suosittelen hankkimaan samantien Aeron. Mulla on molemmat (Saab & Citroën) ja ehdottomasti suurin etu Saabissa on helposti saavutettavissa olevat teholukemat. Muuten ovat mielestäni kovin samalla tavalla individualistisia keksintöjä, omina hyvine ja huonoine puolineen. Jos ei paukkua kaipaa niin sitten varmaan kannattaa valita ihan näppituntumalla, 9-5 on kaikenkaikkiaan hieno auto jolla ajaa nimenomaan matkaa ilokseen. Kunhan pistää välillä pakkasella puhallusta klasillekin, näissä uudemmissa... mutta siitä onkin juttua jo toisaalla. :D
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || R 1200 GS Adventure -12
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Nicke kirjoitti:
Nämä joudut vaihtaa ellei ole jo vaihdettu/korjattu.
-DI-kasetti
-Sisäilman tuuletin
-Polttoainepumppu
-Kampiakselin asentotunnistin
-Huohotin päivitys

9-5 on todella mukava auto.
Nämä listaamasi jutuhan liittyy täysin ajettuihin kilometreihin (aivan kuten kaikki muutkin kuluvat osat), ajotapaan tai auton ikään. Ei näistä mikään varsinainen tyyppivika ole, poislukien ehkä tuo huohotin. 100 tkm ajetulla Saabilla voi ajella hyvinkin 200 tkm lisää joutumatta vaihtamaan mitään yllämainituista. Ja toisaalta sitä joutuu vaihtamaan yhtä ja toista muutakin kuluvaa matkan varrella

DI -kasetti ei ole ongelma kaikissa Saabeissa.
Polttoainepumppu tulee aikanaan tiensä päähän - kaikissa autoissa. 300 tkm pitäisi päästä yhdellä pumpulla helposti.
Asentotunnistinkin voi mennä - tai sitten ei. Ei varsinainen tyyppivika

9-5 on todella mukava auto :)
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Saab 9-5 mutta minkämoinen! Auttakaapas tulevaa "saabistia"

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Jos Ruotsista asti haet ehdottomasti aero, on alusta jarrut ja tehot jo semmoiset kun ne saabissa pitää olla ja mielellään 04 eteenpäin vuosimalli. Oman aeron hain 1,5 vuotta sitten E-Ruotsista ja auto oli todella siisti kilometreihin nähden, varusteista mm navia, as3 ja sähkö+muistipenkkiä vaikea löytää Suomi yksilöistä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Vastaa Viestiin