Ovi säpissä!
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1811
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Ovi säpissä!
Sattuipa tuossa toissapvänä että ei enää aukaissut pelkääjänpuolen takaovea kun avas keskuslukon, eikä nyt sen koommin ole sitten suostunut aukeamaan. Kahva tuntuu normaalin lukitulta, mutta sisäpuolelta nupista vedettäessä tuntuu vastahakoiselta, eli vetää itseensä takas..missähän vika? Onko keinoa saada ovea auki ja tutkittavaksi?
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
Re: Ovi säpissä!
Oman tonnarin pesin pakkasilla nii teki aivan samaa. Voisiko olla jäässä?
Sierra Alfa Alfa Bravo. "The Swedish Car With Aircraft Quality"
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
Re: Ovi säpissä!
Ovi/lukko jäässä?
Kaksi muovipussia päällekkäin ja sisälle kuumaa vettä. Paketti ovenkahvaa vasten muutamaksi minuutiksi hautomaan.
Kaksi muovipussia päällekkäin ja sisälle kuumaa vettä. Paketti ovenkahvaa vasten muutamaksi minuutiksi hautomaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1811
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Ovi säpissä!
Panenpa kokeillen, toinen takaovi tekee nyt sitä että aukeaa sisäkahvasta vasta tokalla nykäsyllä, pääseeköhä koko autoon kohta ollenkaa 

2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
Re: Ovi säpissä!
Ja noiden pikahuoltosulatusten jälkeen sitten kevään ja parempien kelien koettaessa kahvat ja koneistot irti, kaikki vanhat epämääräiset ja selvemmätkin möhnät mäkeen ja uudet voiteluaineet tilalle sekä tiivisteet tarkastaen. Joskos toimisi taas muutaman vuoden niin ettei tartte sulatella laisinkaan (eli oikein).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ovi säpissä!
Surahtaako kakea painettaessa. Jos ääntelee , niin voipi olla , että moottori on kunnossa ja mekaniikan nivelet väljiä ( saa varaosina ) Jos ei moottori äännähdäkkään , niin uusi tilalle ( Hessumobiilista alle 25 E ).
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1811
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Ovi säpissä!
Eipä ole kakea, napsaus kuuluu kun käännetään avainta lukkopesässä..mutta sisäpuolen nuppi vain hypähtää.
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
Re: Ovi säpissä!
Oliskohan se vakiopaikka eli muovitappi katki joka on sisänapilta lähtevän vaakatangon nivelenä siinä suunnilleen sisäkahvan yläpuolella. Se nivelkohta kun repsahtaa niin voi jumittaa sopivasti paikat. Enpä ole varma pääsiskö sorkkimaan sisäkahvan peitelevyn aukosta jollain tapaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Ovi säpissä!
Jos takaoven sisäpuolen lukkonuppi ei liiku ja lukkoa ei siis saa avattua nupista eikä keskuslukosta, lukkomekanismi lienee jäässä.
Jos sisäpuolen lukkonuppi on hervoton tai tuntuma on outo, nupin vivuston neppareista jompi kumpi lienee murtunut. Seurauksena voi olla myös että keskuslukollakaan ei saa lukkoa aukeamaan.
Jos takaoven sisäpuolen avausvipu toimii heikosti, voi avausvivun ja lukkomekanismin välistä tankoa tukeva muovinippeli olla rikki. Tankohan ei ole täysin suora ja jos tuenta puuttuu tangolta, se pyrkii sisäavausvipua vedettäessä suoristumaan ja mekanismille välittyvä liikkeen pituus ei riitä.
Tässä näkyy sekä lukkonupin vivuston nivelnepparit että sisäavausvivun tuki:

Jos sisäpuolen lukkonuppi on hervoton tai tuntuma on outo, nupin vivuston neppareista jompi kumpi lienee murtunut. Seurauksena voi olla myös että keskuslukollakaan ei saa lukkoa aukeamaan.
Jos takaoven sisäpuolen avausvipu toimii heikosti, voi avausvivun ja lukkomekanismin välistä tankoa tukeva muovinippeli olla rikki. Tankohan ei ole täysin suora ja jos tuenta puuttuu tangolta, se pyrkii sisäavausvipua vedettäessä suoristumaan ja mekanismille välittyvä liikkeen pituus ei riitä.
Tässä näkyy sekä lukkonupin vivuston nivelnepparit että sisäavausvivun tuki:

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ovi säpissä!
Vähän hävettää kysyä, mutta miten tuon (CSE takaoven) ovipahvin saa irti? Otin ne 4 pulttia auki, mutta ei lähtenyt suosiolla vielä. Pitääkö vetää, työntää johonkin suuntaa vai nostaa?
Kiitos vinkistä.
Kiitos vinkistä.
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Re: Ovi säpissä!
Kiinnivetokahvassa on kaksi ruuvia, samoin ovitaskussa, ovivalon alla yksi ja avauskahvan alla yksi. Alareunassa on pari painokiinnikettä eli alareunan veto ulospäin ja lopuksi nosto ylöspäin.mikatl73 kirjoitti:Vähän hävettää kysyä, mutta miten tuon (CSE takaoven) ovipahvin saa irti? Otin ne 4 pulttia auki, mutta ei lähtenyt suosiolla vielä. Pitääkö vetää, työntää johonkin suuntaa vai nostaa?
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: Ovi säpissä!
Takaoven lukko: Pakkasella kaikki lukot ja ovet iha jumissa. Lopulta kuskin ovi aukesi ja parin voimakkaan kahvasta vetämisen jälkeen takaovi aukesi. Vasemmalta puolelta takaovi "kivasti" aukesi kesken ajon, eikä mikään lämmitys korjannut tilanne (niin kuin yleensä). Mikä lienee yleisen syy, että jää aukiasentoon?jus kirjoitti:Jos takaoven sisäpuolen lukkonuppi ei liiku ja lukkoa ei siis saa avattua nupista eikä keskuslukosta, lukkomekanismi lienee jäässä.
Jos sisäpuolen lukkonuppi on hervoton tai tuntuma on outo, nupin vivuston neppareista jompi kumpi lienee murtunut. Seurauksena voi olla myös että keskuslukollakaan ei saa lukkoa aukeamaan.
Jos takaoven sisäpuolen avausvipu toimii heikosti, voi avausvivun ja lukkomekanismin välistä tankoa tukeva muovinippeli olla rikki. Tankohan ei ole täysin suora ja jos tuenta puuttuu tangolta, se pyrkii sisäavausvipua vedettäessä suoristumaan ja mekanismille välittyvä liikkeen pituus ei riitä.
Tässä näkyy sekä lukkonupin vivuston nivelnepparit että sisäavausvivun tuki:
Ok, käytin etsi toimintoa ja löytyi jotain osviittaa, mutta en mä ole mikään mekaanikko

Nimimerkki yksikertainen.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
Re: Ovi säpissä!
"Vasemmalta puolelta takaovi "kivasti" aukesi kesken ajon".
Omassa tonnarissa teki tuon saman edellisenä talvena kun pakkasella käytin pesussa. Ajoin sitten kotitalliin takaovi auki, heh. Tallissa lämpimässä sitten palautui normaaliin.
Epäilen ihan perinteistä lukkomekanismin hyytymistä. Siis se rauta, joka oikeasti pitää ovea kiinni. Jos siellä on vaikka liian jäykkää tehdasrasvaa? Tai johonkin pääsee vesi jäätymään?
Omassa tonnarissa teki tuon saman edellisenä talvena kun pakkasella käytin pesussa. Ajoin sitten kotitalliin takaovi auki, heh. Tallissa lämpimässä sitten palautui normaaliin.
Epäilen ihan perinteistä lukkomekanismin hyytymistä. Siis se rauta, joka oikeasti pitää ovea kiinni. Jos siellä on vaikka liian jäykkää tehdasrasvaa? Tai johonkin pääsee vesi jäätymään?
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: Ovi säpissä!
Niinhän se yleensä. 2-3 tuntia annoin auton sulaa parkkihallissa. Ei auttanut.ilzu kirjoitti:"Vasemmalta puolelta takaovi "kivasti" aukesi kesken ajon".
Omassa tonnarissa teki tuon saman edellisenä talvena kun pakkasella käytin pesussa. Ajoin sitten kotitalliin takaovi auki, heh. Tallissa lämpimässä sitten palautui normaaliin.
Epäilen ihan perinteistä lukkomekanismin hyytymistä. Siis se rauta, joka oikeasti pitää ovea kiinni. Jos siellä on vaikka liian jäykkää tehdasrasvaa? Tai johonkin pääsee vesi jäätymään?
Aika jumissa oli koko tsydeemi, kun koitin ylös-alas liikuttaa siitä lukkomoottorin kiinnittyvän vivun kohdalta auki ja kiinni (en saanut liikkumaan normaalisti).
Pitää tutkia lisää jos vain kelit antaa myöden. Nyt ovi kikkakolmella eli narulla kiinni että ei ajossa avaudu.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 199
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18
Re: Ovi säpissä!
OK, lukko toimii nyt. Ihan juntturassa oli ja siis jäänyt auki asentoon, niin että ei ollenkaan mennyt kiinni.
Perusteellinen puhdistaminen vanhoista vettyneistä mömmöistä ja uudet vaseliinit/litiumit tilalle ja vihdoin alkoi taas toimimaan.
Perusteellinen puhdistaminen vanhoista vettyneistä mömmöistä ja uudet vaseliinit/litiumit tilalle ja vihdoin alkoi taas toimimaan.
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Saab 9000 cc 2.0i -90