ESP, onko sitä, mistä tietää?

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
aero
-
Viestit: 9118
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja aero »

Kertoisiko joku minulle, että mistä huomaa kuljettajan jarruttavan ennen pyörähdystä/pyörähtäessä? Ainakaan minä en huomaa keulan laskevan enkä hetkeä myöhemmin jarruvalojen palavan. Minusta demo näyttää vain, miten ESP korjaa liiallisen korjausliikkeen.
Pakari kirjoitti: En sekoita järjestelmiä keskenään, sen autojen kanssa puuhastellut ja tekniikan ihmisiä.. Koko ESP:stä olen saanut varsin epäluotettavan kuvan. Täälläkin foorumilla on pitkä topic aiheesta ESP,TCS,ABS failure.. Ei sellaisella järjestelmällä mitään tee, joka ei toimi kelissä kuin kelissä.
Ok. Kaksi pientä kysymystä:
1) Missä tilanteessa ESP vähentää jarrutustehoa (tästä luulin, että tarkoitit ABS:ää)?
2) Miten jarrutat kitkattomalla renkaalla?

Se on toki totta, että rikkinäinen järjestelmä on itsessään ongelma, joka pitäisi saada korjatuksi pikimmiten ja on harmi, että tuota vikaa vieläkin useilla ihmisillä esiintyy.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ok. Kaksi pientä kysymystä:
1) Missä tilanteessa ESP vähentää jarrutustehoa (tästä luulin, että tarkoitit ABS:ää)?
2) Miten jarrutat kitkattomalla renkaalla?
1. ESP korjaa sivuluistoa jarruttamalla eri pyöriä erilailla(ts. eri tehoilla), ja vähentämällä/lisäämällä jarrutusta tietyistä pyöristä. Tämän tilanteen seurauksena jarrutustehoa joissakin tilanteissa vähennetään sivuluiston hallitsemiseksi/lopettamiseksi.

2. No mitä muutakaan siinä voi tehdä kuin jarruttaa? Parempi se on vaan jarruttaa pyörää ja toivoa pidon löytymistä. Siinämielessä en ymmärrä oikein kysymyksen pointtia että sama "ongelma" on oli ESP:tä tai ei..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Kyllä ESP toimii hienosti ja kun sellainen autosta löytyy niin tyytyväinen saa olla. Mutta kyllä ESP:n toimintakin vaatii kunnossa olevat jarrut autoon, jotta toimii oikein. Tosiaan itsellä jarrurempasta tehty puolet (etupää) ja jo huomaa ESP:n toiminnan parantuneen. Ja kyllä sen nyt järjellä pystyy ajattelemaan jos levyt kulunut epätasaisesti eri puolilla, niin kuin minulla, niin ESP:n toimiessa sen tarvitsemat jarrutusajat pyörää kohden venyvät pidemmiksi, koska haluttua vaikutusta kulkusuunnan muutokseen ei ole tapahtunut. Tämä nyt lähinnä niille, jotka ovat enemmän ajetun auton uudehkoja omistajia ja eivät ole tyytyväisiä ESP:n toimintaan, niin jarrut kuntoon ja kokeilemaan muutosta.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja Ristom »

jcarlson kirjoitti:Toisena puolena tietysti tuo, että helposti tulee tapa ajaa ESP:tä vastaan jolloin ei ole juuri mitään käsitystä siitä miten auto käyttäytyy luontaisesti kun ESP ei ole päällä.
ESP ei Saabissa ole onneksi kovin holhoava, joten pikku luisuihin se puuttuu vasta kun kuljettaja vastaohjaa. Ohjauskulmasta (tai jostain) se saa tiedon mihin halutaan mennä ja vasta sitten alkaa korjata menosuuntaa. Näin tuntuma auton käyttäytymisestä juuri ennen luisua ja luisussa säilyy kyllä. Ja on hauskaa. Epäilen vahvasti, ettei ESP tee mitään, ellei kuski esitä ratilla toivomusta suunnan muutoksesta.
karitammi kirjoitti: Siihen, että TCS:ssä olisi ESP:n ominaisuuksia en oikein usko. Vetoluistonesto (traction control) huolehtii sutimisesta (voi jarruttaa vetäviä pyöriä erikseen), stabiliteetin hallinta (ESC virallisesti, ESP monella merkillä) jarruttelee mitä tahansa yksittäistä pyörää.
Varmaan suunnattu aiemmin esittämääni, joten tarkennan:
Jos lyö kaasun pohjaan ja saa auton sutimaan ja kääntää ratin tappiin, niin jarrutus tapahtuu sisäkurvin takarenkaalla ja kas, suunta muuttuu. Vertasinkin toimintaa traktorilla suoritettavaan toispuoleiseen jarrutuskäännökseen. Tätä on myös herkullista väärinkäyttää. Ja TCS vaatii kaasua ja sutimista tehdäkseen mitään, ESP ei vaadi kaasua, eikä sutimista. Ensisijaisesti TCS muistaakseni rajoittaa kaasua sutimisen lopettamiseksi. Stagella varustettuna TCS on sitten jo myöhässä, ehtii sutia aika kauan..

Kaikki yllä minulta vahvaa mutua, enkä laita pahakseni vaikka joku WISsaisi faktojakin ja oikaisee mikäli olen väärässä.

9-3 on muuten mielestäni loistavassa tasapainossa ja tuntuma luistoon lähdön rajasta on todella helposti aistittavissa. Perän saa mutkassa tai liikenneympyrässä irtoamaan kun irrottaa kaasusta. Edelleen 6 vuoden ja 4. yksilön kohdalla todella auto makuuni!
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Paljon on tekstiä WISissä, mutta seuraavassa referoituja lainauksia. ESP valvoo ja säätää kaikissa tilanteissa ja ohjaa autoa haluttuun suuntaan. TCS valvoo vain vetävien pyörien luistoa ja vertaa niitä takapyörien nopeuteen ja jarruttelee vetäviäpyöriä alle 40km/h nopeudessa ja yli 40km/h:n nopeudessa laittaa etusijalle auton poistamisen luistosta (ilmeisesti myös kaarteissa) säätäen moottorin momenttia.

"CBC (Cornering Brake Control)
puuttuu peliin kun kuljettaja jarruttaa ja kääntää autoa samaan aikaan. Liukumiskriteerit täytyy täyttyä, jotta CBC puuttuu peliin ja vastavaikuttaa, ettei auto joutuisi yliohjaustilanteeseen. Toiminto tapahtuu TCS:ssä ja ESP:ssä ja aktivoituu ennen ABS-tilaa.


ESP valvoo yhdessä ja erikseen ABS- ja TCS-toimintojen kanssa auton käytöstä.
Antureita on:

-Pyörän nopeus
-Sivuttaiskiihtyvyys
-kääntökulmanopeus
-ohjauspyörän kulma
-jarrupaine

Ohjausyksikkö laskee jatkuvasti auton suunnan ja vertaa ns. todellista arvoa, mihin auto on menossa, ns. oletusarvoon, joka on kuljettajan ohjauspyörällä valitsema suunta."

Lisää saa selvittää, korjata ja selventää, mutta tuossa nyt jotain noista ominaisuuksista puoliunessa työpöydän ääressä kirjoitettuna. :)
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Ristom kirjoitti:Varmaan suunnattu aiemmin esittämääni, joten tarkennan:
Jos lyö kaasun pohjaan ja saa auton sutimaan ja kääntää ratin tappiin, niin jarrutus tapahtuu sisäkurvin takarenkaalla ja kas, suunta muuttuu. Vertasinkin toimintaa traktorilla suoritettavaan toispuoleiseen jarrutuskäännökseen. Tätä on myös herkullista väärinkäyttää. Ja TCS vaatii kaasua ja sutimista tehdäkseen mitään, ESP ei vaadi kaasua, eikä sutimista. Ensisijaisesti TCS muistaakseni rajoittaa kaasua sutimisen lopettamiseksi. Stagella varustettuna TCS on sitten jo myöhässä, ehtii sutia aika kauan..
On tosiaan vaikea uskoa, että vetoluistonesto, jonka luulen TCS:n olevan vaikuttaisi takapyöriin (siis ei vetäviin pyöriin). Yleisestikin ottaen on aika rohkeaa mennä jarruttelemaan takapyöriä, jos autossa ei ole ohjauskulma- sekä pyörähdys- (gyro-) anturia. Jos taas autosta ne löytyy mikä muu se järjestelmä on kuin ESC (ESP). Tuo CBC jotenkin tuntuisi olevan aikalailla sama juttu kuin ESC (ESP).
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3098
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Otsikkoon liittyen.
Siitä tietää että on esp kun sid täyttyy erroreista yli 18 asteen pakkasessa :lol:
Saab 9-3 sc 1,9 tid
Ex:Saab 9-3 1,8t SS
Volvo V60 T5
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Smyygi
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Ma Tammi 19, 2009 01:30
Paikkakunta: Turku

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja Smyygi »

kalle37 kirjoitti:Otsikkoon liittyen.
Siitä tietää että on esp kun sid täyttyy erroreista yli 18 asteen pakkasessa :lol:
Ei ole onneks mulla vielä ilmestynyt, kauhulla sitäkin odotellessa 8O .
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: ESP, onko sitä, mistä tietää?

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

kalle37 kirjoitti:Otsikkoon liittyen.
Siitä tietää että on esp kun sid täyttyy erroreista yli 18 asteen pakkasessa :lol:

Mulla tekee tota pitkän ajon(50km-300km) jälkeen kesällä :D
Talvisin toimii kun unelma. Kai sille voisi jotain koitta kesällä tehdä :P


Kuuluu vaan plinglong ja sitten onkin yhtä joulukuusta koko mittaristo... ESP-OFF, ABS-OFF, Käyttöjarrun vikavalo ... ja tällästä pientä kivaa, mutta vika poistuu kun auton käynnistää uudelleen :D
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Vastaa Viestiin