jcarlson kirjoitti:Toisena puolena tietysti tuo, että helposti tulee tapa ajaa ESP:tä vastaan jolloin ei ole juuri mitään käsitystä siitä miten auto käyttäytyy luontaisesti kun ESP ei ole päällä.
ESP ei Saabissa ole onneksi kovin holhoava, joten pikku luisuihin se puuttuu vasta kun kuljettaja vastaohjaa. Ohjauskulmasta (tai jostain) se saa tiedon mihin halutaan mennä ja vasta sitten alkaa korjata menosuuntaa. Näin tuntuma auton käyttäytymisestä juuri ennen luisua ja luisussa säilyy kyllä. Ja on hauskaa. Epäilen vahvasti, ettei ESP tee mitään, ellei kuski esitä ratilla toivomusta suunnan muutoksesta.
karitammi kirjoitti: Siihen, että TCS:ssä olisi ESP:n ominaisuuksia en oikein usko. Vetoluistonesto (traction control) huolehtii sutimisesta (voi jarruttaa vetäviä pyöriä erikseen), stabiliteetin hallinta (ESC virallisesti, ESP monella merkillä) jarruttelee mitä tahansa yksittäistä pyörää.
Varmaan suunnattu aiemmin esittämääni, joten tarkennan:
Jos lyö kaasun pohjaan ja saa auton sutimaan ja kääntää ratin tappiin, niin jarrutus tapahtuu sisäkurvin
takarenkaalla ja kas, suunta muuttuu. Vertasinkin toimintaa traktorilla suoritettavaan toispuoleiseen jarrutuskäännökseen. Tätä on myös herkullista väärinkäyttää. Ja TCS vaatii kaasua ja sutimista tehdäkseen mitään, ESP ei vaadi kaasua, eikä sutimista. Ensisijaisesti TCS muistaakseni rajoittaa kaasua sutimisen lopettamiseksi. Stagella varustettuna TCS on sitten jo myöhässä, ehtii sutia aika kauan..
Kaikki yllä minulta vahvaa mutua, enkä laita pahakseni vaikka joku WISsaisi faktojakin ja oikaisee mikäli olen väärässä.
9-3 on muuten mielestäni loistavassa tasapainossa ja tuntuma luistoon lähdön rajasta on todella helposti aistittavissa. Perän saa mutkassa tai liikenneympyrässä irtoamaan kun irrottaa kaasusta. Edelleen 6 vuoden ja 4. yksilön kohdalla todella auto makuuni!