T5 etanolikonversio

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Ihan hyvin pelittää täälläkin. Mulla ei tossa ole mitään ihmeellisiä muutoksia, suiten E85-konversio, 630 dekat, st3 t25 ahtokartta ja airon bensakartta. Noita starttaus- ja efterstartteja oon nostellu, efterstarteissa pakkasen puolella muistaakseni 38% lisää ja muualla 30%. Pitäis laajakaista askarrella vielä ni ei tarvis arvuutella.
M97CSB234EFM57001 RE85
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

ysikoo kirjoitti:Ihan hyvin pelittää täälläkin. Mulla ei tossa ole mitään ihmeellisiä muutoksia, suiten E85-konversio, 630 dekat, st3 t25 ahtokartta ja airon bensakartta. Noita starttaus- ja efterstartteja oon nostellu, efterstarteissa pakkasen puolella muistaakseni 38% lisää ja muualla 30%. Pitäis laajakaista askarrella vielä ni ei tarvis arvuutella.
Oletko monta tankillista ajanut peräkkäin etanolilla?
Aamulla lähtee ensimmäisellä käyntiin, ja pysyy käynnissä?

Oletko muuttanut Start_insp! arvoa kuinka paljon?
630-suuttimet tietty laittaa aika reippaasti enemmän jo muutenkin, mutta sais vähän hajua että paljonko pitäisi muuttaa vakiosuuttimilla, jos sinulla toimii "oikein" :)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Olisko nyt viides kokonainen tankki menossa riifjuulia. Start_inspi on nyt 8, vakiosuuttimilla oli 9. Ihan ok lähtee käyntiin, mitä nyt pikkasen kauemmin saa pyörittää. Yleensä oon sen verran käyttäny tyhjäkäynnillä että menee jo closed loopissa, joten en oo säädelly sitä puolta.

Kerran kokeilin -13 asteisena starttia, hörähti mutta ei jääny käymään. Sitte lisäsin efterstartteihin muistaakseni 10% lisää pakkaselle, seuraavana päivänä kone -15c ja lähti ku pal..no tunturikoivun alta :) No ei, kyllä se ihan hilkulla oli mutta lähti ja jäi käymään kuitenkin.
M97CSB234EFM57001 RE85
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tänään tahtoi olla ongelmia käynnistyä. Puoli tuntia roikassa ja ulkona -5 astetta. Viidennellä yrittämällä vihdoin jäi käyntiin kun neljällä aiemmalla oli vain nopeasti hörähtänyt. Aineena tankissa edelleen se bensan ja etanolin seos, kun "ensimmäistä" tankillista yhä ajelen.
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Tuntuu aika oudolta, mulla ei mitään ongelmaa noissa lämmöissä. Vasta kun menee alle -10 asteen alkaa tulee nihkeyttä.
M97CSB234EFM57001 RE85
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Pääsihän tuo tosiaan yllättämään; mitään ongelmia ei ollut aiemmin käynnistyksen tai edes käynnin suhteen ja bensaakin on tosiaan varmaan lähes 20% ylimääräistä seassa. No saas nähdä, miten pakkasten kiristyessä asiat etenevät.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tuossa minun edellisessä softassa on liikaa soppaa cranking-vaiheessa.
Tein hiukan muutoksia tuohon, pienensin roimasta bensat startilta ja rukkasin temperature compensation arvoa, ja sain uusia ongelmia mutta paremman startin.

Nyt on kolme päivää lähtenyt hienosti käyntiin nollakelillä, kierrokset ei seilaa, starttaa luotettavasti aamulla ilman esilämmitystä, töissä lämpimässä tallissa, tunnin seisomisen jälkeen jne, MUTTA jos starttaan ja sammutan about heti, niin sitten ei halua käyntiin uudestaan, taitaa siinä kohdassa saada liikaa...
Tämähän ei ole automaattikuskille ongelma, mutta manuaaliauton saattaa stumpata liikkeellelähdössä jolloin on hieman ikävää jos joutuu sahaa useamman kerran ennen kun lähtee.

Koitan saada tuon softaversion nettiin, tosin pakkasstarttia en ole päässyt testaamaan keleistä johtuen, joten saattaa sitten jäädä ruutuun pakkasilla...

Ja viinalla olis tarkoitus ajaa talvipäiville, en tiedä miten sieltä pääsis kotiin, mutta sinne ainakin pääsen :)
Mitään ylimääräistä 60l etanolilastia en ala raahaamaan, joten kait se on tolla kuravedellä jota bensaksi kehutaan ajettava kotiin :evil:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Tänään kävin täydentämässä tankkia reilulla 60 litralla RE85:ttä, edelleen SID laskee kulutuksen roimasti yläkanttiin. Hassua...
Muuten ei mitään erikoista käytöksessä, mutta tässä illalla auto jäi lähes normilämmöstä viideksi tunniksi pihalle, n. -7 astetta, jonka jälkeen kylmäkäynnistys. Kahdella ensimmäisellä ei edes luvannut (pitkiä startteja) ja kolmannella pienen arpomisen jälkeen jäi käyntiin. Kaasua ei sietänyt vaihde päällä aluksi juuri yhtään, vaan aina meinasi sammahtaa. Tätä jatkui noin kahden minuutin ajan. 4.06 edelleen boksissa, koitan saada lähiaikoina päivitettyä.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Joo, jostain syystä minullakin SIDin kulutuslukemat on merkittävästi yläkanttiin, tiedä häntä mistä johtuu.

Uusimmalla softalla on lähtenyt todella nätisti käyntiin aamuisin, sekä lämpimästä että kylmästä, jos päivität niin suosittelen kokeilemaan tätä:
http://wormhole.coolsoft.fi/B204R-E85_v422.bin

Toki tuossa voi olla se ongelma että jos heti käynnistyksen jälkeen sammutat niin ei lähde heti uudestaan käyntiin, mutta eihän kukaan stumppaa lähdössä :)
Lämpimällä koneella en ole sammuttamista ja heti perään starttausta kokeillut, mutta kait se lämpimällä koneella sentään toimii... Ehkä :wink:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Kiitoksia, täytyy tänään koittaa muistaa latailla tuo uusin päivitys.
Ei ole ollut tapana stögätä heti lähdössä, mutta tuo parkkialueen sisäänkäynti on hoidettu niin mallikkaasti, että siitä joko tullaan kytkimen kanssa todella varovasti tai sitten vauhdilla ja tukirakenteista välittämättä jyrätään läpi. Mutta tähän saakka on päästy sammuttamatta, joskin pariin kertaan jäänyt pahaenteisesti hetkellisesti kuoppiin jumiin. :D
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Otin videonpätkän startista, http://www.youtube.com/watch?v=goYGa6R-FWI. Vähän nihkeästi pyörittää mutta se nyt ei viinasta johdu :)
M97CSB234EFM57001 RE85
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

No niin, v. 4.22 tuupattu ecuun ja hyvin tuntuisi toimivan. Erilaisia startteja kokeiltu eikä vielä kertaakaan ole edes yrittänyt olla käynnistymättä saatika yrittänyt kyykätä kaasua painaessa. Toistaiseksi menemme siis tällä. :D
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Azanovix kirjoitti:No niin, v. 4.22 tuupattu ecuun ja hyvin tuntuisi toimivan. Erilaisia startteja kokeiltu eikä vielä kertaakaan ole edes yrittänyt olla käynnistymättä saatika yrittänyt kyykätä kaasua painaessa. Toistaiseksi menemme siis tällä. :D
Hyvä että sinullakin pelaa :)
Minulla jonkun kerran sammunut startin jälkeen, mutta toisella lähtenyt heti käyntiin ja pysynyt. Pientä pätkää ja erittäin lyhyitä startti-stoppivälejä on tullut testattua, tuntuis lähtevän hyvin jollei jopa hiukan liian innokkaasti käyntiin.

Minulla on edelleen sama v4.22 kiinni, kait se jotain kertoo :lol:
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Nyt kun sen vielä saisi pysyvästi tuohon eculle... Hook tyrkkäsi aikanaan sen 2,jotain -version ja itsellä ei puuhapalikat riitä kuin "väliaikaisohjelmointiin". Eli ecun irrottamalla palataan lähtötilateeseen. Sinänsä vaiva ei ole suuri ja akkua / ecua tulee nypittyä aika harvakseltaan irti. :D
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: T5 etanolikonversio

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Azanovix kirjoitti:Nyt kun sen vielä saisi pysyvästi tuohon eculle... Hook tyrkkäsi aikanaan sen 2,jotain -version ja itsellä ei puuhapalikat riitä kuin "väliaikaisohjelmointiin". Eli ecun irrottamalla palataan lähtötilateeseen. Sinänsä vaiva ei ole suuri ja akkua / ecua tulee nypittyä aika harvakseltaan irti. :D
Ootko itävantaalla tänään 18-jälkeen?
Olen kivikossa kääntymässä joten voisin poiketa kotimatkalla, autossa on aina tarvittavat palikat mukana.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin