Pitkä käynnistysaika
Pitkä käynnistysaika
Tänään taas sen teki, eli saappi lopetti toimintansa. Käynnistymisaika oli pitkä heti aamusta ja piteni pitenemistään, kunnes ei enää lähtenyt käyntiin.
Kokeilin apukäynnistimellä ja hups, kerrasta käyntiin.
Pitäisikö tuosta nyt ottaa se johtopäätös, että akun jännite laskee startatessa liian alhaalle -> uusi akku?
Vai herääkö joku rikki mennyt osa henkiin lisävirralla?
Malli on 9000 2.0t 1998
Teemu
Kokeilin apukäynnistimellä ja hups, kerrasta käyntiin.
Pitäisikö tuosta nyt ottaa se johtopäätös, että akun jännite laskee startatessa liian alhaalle -> uusi akku?
Vai herääkö joku rikki mennyt osa henkiin lisävirralla?
Malli on 9000 2.0t 1998
Teemu
Re: Pitkä käynnistysaika
Voi olla myös kampiakselin asentoanturissa vikaa, jos apukäynnistimen hakemisessa kesti esim. ½-2 tuntia. Kokeilisin itse vielä että lähteekö kylmänä ilman apukäynnistintä. Jos ei niin lataisin akun, etenkin jos ajettu lyhyttä matkaa viime aikoina.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Pitkä käynnistysaika
Apukäynnistimellä käynnistin kylmänä yhden starttausyrityksen jälkeen. Ajelin kilometrin päähän ja seisotutin autoa n. 45 minuuttia, jonka jälkeen käynnistäminen vaati taas apua. Matka takaisin meinasi katketa risteyksessä, jolloin kytkimen irrottamisen jälkeen kierrokset laskivat jopa alle 500:n ja moottoria täytyi käskyttää pitääkseen sen käynnissä.KAPU2 kirjoitti:Voi olla myös kampiakselin asentoanturissa vikaa, jos apukäynnistimen hakemisessa kesti esim. ½-2 tuntia. Kokeilisin itse vielä että lähteekö kylmänä ilman apukäynnistintä. Jos ei niin lataisin akun, etenkin jos ajettu lyhyttä matkaa viime aikoina.
Äskettäin taas lähti normaalisti käyntiin haalealla koneella.
Re: Pitkä käynnistysaika
ääni kampuran asento anturille
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Pitkä käynnistysaika
Kompataan asentoanturiteoriaa. Lisäksi perinteiset: sytytyskasetti, bensapumppu ??
Nimim. "kaksi jälkimmäistä vaihdettu". 260000 km.
Nimim. "kaksi jälkimmäistä vaihdettu". 260000 km.
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
Re: Pitkä käynnistysaika
Tämä näyttää samalta aikaisemmassa ketjussa käsitellyltä vialta, joka "korjaantui" kasetin vaihdon myötä. Myös tuolloin jouduin käyttämään apukäynnistintä, koska akku oli täysin tyhjentynyt ja kenties jäätynyt (sulattelin sisällä yön yli) lukuisten käynnistämisyritysten seurauksena.
Eilen vaihdoin varmuuden vuoksi asentoanturin uuteen. Ei ainakaan vielä ole temppuillut.
Mystinen vika!
Eilen vaihdoin varmuuden vuoksi asentoanturin uuteen. Ei ainakaan vielä ole temppuillut.
Mystinen vika!
Re: Pitkä käynnistysaika
Vika palasi voimakkaampana! Aamulla lähti käyntiin normaalisti, ajoin muutaman kilometrin ja tunnin päästä yritin käynnistää. Tällä kertaa lähti apukäynnistimen kanssa vasta kolmannella yrittämällä kaasulla houkutellen. Toisella yrittämällä hörähti.
Olisiko tuo kuitenkin bensapumppu, joka herää henkiin vasta runsaasti virtaa saaden...
Sen muuten huomasin, että jokaisen käynnistysyrityksen jälkeen jossakin päin autoa "jymähtää". Sellaisen oudon kumahtelun huomasin myös käynnissä ollessa, varmaan takaosassa autoa.
Kokeilen seuraavan kerran syöttää virtaa apukäynnistimeltä suoraan bensapumpulle ja katsoa sitten, käynnistyykö. Jos käynnistyy, on vika varmasti pumpussa. Takaiskussa vikaa tuskin on, koska auto käynnistyy yön yli levättyään normaalisti, mutta ajon jälkeen voi vaatia pitkän käynnistämisen.
Olisiko tuo kuitenkin bensapumppu, joka herää henkiin vasta runsaasti virtaa saaden...
Sen muuten huomasin, että jokaisen käynnistysyrityksen jälkeen jossakin päin autoa "jymähtää". Sellaisen oudon kumahtelun huomasin myös käynnissä ollessa, varmaan takaosassa autoa.
Kokeilen seuraavan kerran syöttää virtaa apukäynnistimeltä suoraan bensapumpulle ja katsoa sitten, käynnistyykö. Jos käynnistyy, on vika varmasti pumpussa. Takaiskussa vikaa tuskin on, koska auto käynnistyy yön yli levättyään normaalisti, mutta ajon jälkeen voi vaatia pitkän käynnistämisen.
Re: Pitkä käynnistysaika
Mitenkäs polttoainesuodatin, onko vaihdettu viime aikoina?
Re: Pitkä käynnistysaika
Enpäs tiedä, onko suodatinta vaihdettu ajallaan. Pitääkin vaihdattaa.Hessu kirjoitti:Mitenkäs polttoainesuodatin, onko vaihdettu viime aikoina?
Kävi muuten mielessä seuraavanlainen teoria:
Akku jaksaa pyörittää starttia, mutta jännite laskee käynnistettäessä tarpeettoman alas, joka estää jonkin komponentin heräämisen -> korjaantuu apuvirtaa saaden sekä ladatessa akkua pitkällä ajolla.
Onko muuten normaalia, että virtojen kytkemisen jälkeen akun jännite voi olla yli 12 volttia, mutta laskee itsestään nopeasti yhdentoista pintaan?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 21:07
Re: Pitkä käynnistysaika
ei se vika johu suodattimest vaa sul on heikko akku
Re: Pitkä käynnistysaika
Eipä auttanut uusi akkukaan käynnistymiseen. Vaimo oli lähtenyt ystävättärensä pihasta kotiin tosi pitkän startin saattelemana, ja auto oli meinannut sammua matkalla.
Varmaan seuraavana sitä bensansuodatinta ja bensapumppua. Briteistä näkyy saavan kokonaista pumppua postikuluineen n. 150 euron hintaan...
Varmaan seuraavana sitä bensansuodatinta ja bensapumppua. Briteistä näkyy saavan kokonaista pumppua postikuluineen n. 150 euron hintaan...
Re: Pitkä käynnistysaika
Ei oo paha rasti vaihtaa itse. Yllätyin jopa omasta suorituksestani 9-5 kanssa. Vaikein homma tais olla saada se ämpäri tankista ulos ja sinne takasin. Muuten helppo homma. Pumpun voi hommata vaikka Biltemasta n 40€ hintaan. Siihen pätkä bensankestävää 8mm sisähalkaisijalla olevaa letkua(mulla on nyt tankissa Gatesia) ja pari rosteriklemmaria. Jos tarve vaatii, mulla on letkua jemmassa ja pumpun voin hakea tuosta lähibiltemasta huomenna ja pistää postiin(olettaen, että löytyy hyllystä). Ehkä tunnin helpommalla pääset, kun vaihdat koko ämpärin. Niitä saa myös Speedpartsin kautta, joten kysäise päivän hinta myös Procarilta.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki