Pitkä käynnistysaika

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Pitkä käynnistysaika

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Tänään taas sen teki, eli saappi lopetti toimintansa. Käynnistymisaika oli pitkä heti aamusta ja piteni pitenemistään, kunnes ei enää lähtenyt käyntiin.
Kokeilin apukäynnistimellä ja hups, kerrasta käyntiin.

Pitäisikö tuosta nyt ottaa se johtopäätös, että akun jännite laskee startatessa liian alhaalle -> uusi akku?

Vai herääkö joku rikki mennyt osa henkiin lisävirralla?

Malli on 9000 2.0t 1998

Teemu
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Pitkä käynnistysaika

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Voi olla myös kampiakselin asentoanturissa vikaa, jos apukäynnistimen hakemisessa kesti esim. ½-2 tuntia. Kokeilisin itse vielä että lähteekö kylmänä ilman apukäynnistintä. Jos ei niin lataisin akun, etenkin jos ajettu lyhyttä matkaa viime aikoina.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Pitkä käynnistysaika

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

KAPU2 kirjoitti:Voi olla myös kampiakselin asentoanturissa vikaa, jos apukäynnistimen hakemisessa kesti esim. ½-2 tuntia. Kokeilisin itse vielä että lähteekö kylmänä ilman apukäynnistintä. Jos ei niin lataisin akun, etenkin jos ajettu lyhyttä matkaa viime aikoina.
Apukäynnistimellä käynnistin kylmänä yhden starttausyrityksen jälkeen. Ajelin kilometrin päähän ja seisotutin autoa n. 45 minuuttia, jonka jälkeen käynnistäminen vaati taas apua. Matka takaisin meinasi katketa risteyksessä, jolloin kytkimen irrottamisen jälkeen kierrokset laskivat jopa alle 500:n ja moottoria täytyi käskyttää pitääkseen sen käynnissä.

Äskettäin taas lähti normaalisti käyntiin haalealla koneella.
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Pitkä käynnistysaika

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

ääni kampuran asento anturille
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
ilzu
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 22:38
Paikkakunta: Hki

Re: Pitkä käynnistysaika

Viesti Kirjoittaja ilzu »

Kompataan asentoanturiteoriaa. Lisäksi perinteiset: sytytyskasetti, bensapumppu ??

Nimim. "kaksi jälkimmäistä vaihdettu". 260000 km.
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Pitkä käynnistysaika

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Tämä näyttää samalta aikaisemmassa ketjussa käsitellyltä vialta, joka "korjaantui" kasetin vaihdon myötä. Myös tuolloin jouduin käyttämään apukäynnistintä, koska akku oli täysin tyhjentynyt ja kenties jäätynyt (sulattelin sisällä yön yli) lukuisten käynnistämisyritysten seurauksena.

Eilen vaihdoin varmuuden vuoksi asentoanturin uuteen. Ei ainakaan vielä ole temppuillut.

Mystinen vika!
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Pitkä käynnistysaika

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Vika palasi voimakkaampana! Aamulla lähti käyntiin normaalisti, ajoin muutaman kilometrin ja tunnin päästä yritin käynnistää. Tällä kertaa lähti apukäynnistimen kanssa vasta kolmannella yrittämällä kaasulla houkutellen. Toisella yrittämällä hörähti.

Olisiko tuo kuitenkin bensapumppu, joka herää henkiin vasta runsaasti virtaa saaden...

Sen muuten huomasin, että jokaisen käynnistysyrityksen jälkeen jossakin päin autoa "jymähtää". Sellaisen oudon kumahtelun huomasin myös käynnissä ollessa, varmaan takaosassa autoa.

Kokeilen seuraavan kerran syöttää virtaa apukäynnistimeltä suoraan bensapumpulle ja katsoa sitten, käynnistyykö. Jos käynnistyy, on vika varmasti pumpussa. Takaiskussa vikaa tuskin on, koska auto käynnistyy yön yli levättyään normaalisti, mutta ajon jälkeen voi vaatia pitkän käynnistämisen.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Pitkä käynnistysaika

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mitenkäs polttoainesuodatin, onko vaihdettu viime aikoina?
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Pitkä käynnistysaika

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Hessu kirjoitti:Mitenkäs polttoainesuodatin, onko vaihdettu viime aikoina?
Enpäs tiedä, onko suodatinta vaihdettu ajallaan. Pitääkin vaihdattaa.

Kävi muuten mielessä seuraavanlainen teoria:
Akku jaksaa pyörittää starttia, mutta jännite laskee käynnistettäessä tarpeettoman alas, joka estää jonkin komponentin heräämisen -> korjaantuu apuvirtaa saaden sekä ladatessa akkua pitkällä ajolla.


Onko muuten normaalia, että virtojen kytkemisen jälkeen akun jännite voi olla yli 12 volttia, mutta laskee itsestään nopeasti yhdentoista pintaan?
Perseennuolija
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2011 21:07

Re: Pitkä käynnistysaika

Viesti Kirjoittaja Perseennuolija »

ei se vika johu suodattimest vaa sul on heikko akku
Kyllönen
Matalapaineturbo
Viestit: 190
Liittynyt: Su Touko 09, 2004 19:33

Re: Pitkä käynnistysaika

Viesti Kirjoittaja Kyllönen »

Eipä auttanut uusi akkukaan käynnistymiseen. Vaimo oli lähtenyt ystävättärensä pihasta kotiin tosi pitkän startin saattelemana, ja auto oli meinannut sammua matkalla.

Varmaan seuraavana sitä bensansuodatinta ja bensapumppua. Briteistä näkyy saavan kokonaista pumppua postikuluineen n. 150 euron hintaan...
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Pitkä käynnistysaika

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei oo paha rasti vaihtaa itse. Yllätyin jopa omasta suorituksestani 9-5 kanssa. Vaikein homma tais olla saada se ämpäri tankista ulos ja sinne takasin. Muuten helppo homma. Pumpun voi hommata vaikka Biltemasta n 40€ hintaan. Siihen pätkä bensankestävää 8mm sisähalkaisijalla olevaa letkua(mulla on nyt tankissa Gatesia) ja pari rosteriklemmaria. Jos tarve vaatii, mulla on letkua jemmassa ja pumpun voin hakea tuosta lähibiltemasta huomenna ja pistää postiin(olettaen, että löytyy hyllystä). Ehkä tunnin helpommalla pääset, kun vaihdat koko ämpärin. Niitä saa myös Speedpartsin kautta, joten kysäise päivän hinta myös Procarilta.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin