kehä III: Hermojen raastaja
Joo, Saksan autobahnoilla ajellessa oppii pikkasen väkisin seuraamaan takana tulevia nopeampia tulijoita. Tai jos ei opi, niin...
Autolla en ole autobahnoilla vielä päässyt ajamaan, moottoripyörällä kylläkin. Viiimeksikin ajeltiin kavereiden kanssa semmosta lepposta 150-170 km:n matkanopeutta ja ohiteltiin hitaammin kulkevia. Joka kerran ohitukseen lähtiessä sai kyllä pälyillä aika tarkkaan ettei kukaan tule takaa kahtapuoltasataa ohituskaistaa pitkin. Samaten ohituskaistalle ei huvittanut jäädä turhan pitkäksi aikaa malekisimaan. Porschet ja Mersut tulivat hiukka äkäseen takaapäin
Noita Saksan oppeja on tullut kyllä koitettua soveltaa myös Suomen liikenteessä.
Autolla en ole autobahnoilla vielä päässyt ajamaan, moottoripyörällä kylläkin. Viiimeksikin ajeltiin kavereiden kanssa semmosta lepposta 150-170 km:n matkanopeutta ja ohiteltiin hitaammin kulkevia. Joka kerran ohitukseen lähtiessä sai kyllä pälyillä aika tarkkaan ettei kukaan tule takaa kahtapuoltasataa ohituskaistaa pitkin. Samaten ohituskaistalle ei huvittanut jäädä turhan pitkäksi aikaa malekisimaan. Porschet ja Mersut tulivat hiukka äkäseen takaapäin

Noita Saksan oppeja on tullut kyllä koitettua soveltaa myös Suomen liikenteessä.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
Helsinkiläiset aina puhuvat ruuhkistaan, mutta täytyy kyllä sanoa ettei siellä nyt niin kummallisia ruuhkia ole ainakaan minun tielleni sattunut. Ainahan ruuhkat v***taa jos niitä täytyy joka päivä työmatkalla kärsiä, mutta ulkopaikkakuntalaisen silmin kumpikaan kehä ei niin kauhean paha ole, eri asia tietysti jos se pitää ajaa päästä päähän joka pirun aamu.
Asia mikä tosissaan suivii on ihmisten avuttomuus huonossa kelissä. Koko pirun eteläsuomi on täysin sekaisin jos hieman ripsuttelee lunta... heti toitotetaan radiossa ja telkkarissa kuinka ajokeli on huono ja talvi yllätti suomalaiset... on se kumma että se tulee joka vuosi ja joka vuosi se yllättää. Sitten kun keli on huono niin on olemassa vain kaksi liikkumistyyliä joko mennään kävelyvauhtia tasan moottoritien kaistojen puolivälissä tai sitten mennään ilman pienintäkään järjen hiventä yhtä kovaa kuin kesäkelillä.
Jouluviikolla kun oli aivan stanallinen lumimyrsky ajelin täältä periferiasta tsadiin aamutuimaan. Oli hauska katsella kun myyntimerkonomi huikkaset painoivat liisatuilla tdi golffeillaan kuin mitkäkin vataset ja olivat heti seuraavan mutkan takana keskialueella lapioimassa autoa esiin kinoksesta. Toisaalta ei ollut hauskaa kun itse ajeli reilua 90:ntä ja yht'äkkiä pyryn seasta pöllähtää takavalot edellä vastaan joku joka on päättänyt ajaa "varman päälle".
-J-
Asia mikä tosissaan suivii on ihmisten avuttomuus huonossa kelissä. Koko pirun eteläsuomi on täysin sekaisin jos hieman ripsuttelee lunta... heti toitotetaan radiossa ja telkkarissa kuinka ajokeli on huono ja talvi yllätti suomalaiset... on se kumma että se tulee joka vuosi ja joka vuosi se yllättää. Sitten kun keli on huono niin on olemassa vain kaksi liikkumistyyliä joko mennään kävelyvauhtia tasan moottoritien kaistojen puolivälissä tai sitten mennään ilman pienintäkään järjen hiventä yhtä kovaa kuin kesäkelillä.
Jouluviikolla kun oli aivan stanallinen lumimyrsky ajelin täältä periferiasta tsadiin aamutuimaan. Oli hauska katsella kun myyntimerkonomi huikkaset painoivat liisatuilla tdi golffeillaan kuin mitkäkin vataset ja olivat heti seuraavan mutkan takana keskialueella lapioimassa autoa esiin kinoksesta. Toisaalta ei ollut hauskaa kun itse ajeli reilua 90:ntä ja yht'äkkiä pyryn seasta pöllähtää takavalot edellä vastaan joku joka on päättänyt ajaa "varman päälle".
-J-
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Minä en mene Kehä I:selle tai III:lle ruuhka-aikaan. Siellä on silloin aivan sekopäinen tunnelma.
On kuin ihmiset. peltitoosissaan, olisivat täysin seonneet. Toiminnassa ei ole järjen häivääkään.
Esim:
Kehä I:llä loikki iso koira editseni. helppo väistää, koska vauhtini oli alle 80 .
Keskikaistalla kaahaileet eivät kerinneet väistellä. Ei tietenkään, kun hullun kiilto silmissä piti päästä sata-lujaa eteenpäin. jonnekin?
Koira reppana kieri kolmen auton alla. Jyske oli mahdoton, kun iso hauveli lenteli auton alta toisen alle.
Kävi reppana kerran saabini kyljessä, moikkaamassa.
HUH HUH
Tunne oli ,kuin olisin tullut keskelle hullujenhuonetta, kaikilla kohtaus päällä.
On kuin ihmiset. peltitoosissaan, olisivat täysin seonneet. Toiminnassa ei ole järjen häivääkään.
Esim:
Kehä I:llä loikki iso koira editseni. helppo väistää, koska vauhtini oli alle 80 .
Keskikaistalla kaahaileet eivät kerinneet väistellä. Ei tietenkään, kun hullun kiilto silmissä piti päästä sata-lujaa eteenpäin. jonnekin?
Koira reppana kieri kolmen auton alla. Jyske oli mahdoton, kun iso hauveli lenteli auton alta toisen alle.
Kävi reppana kerran saabini kyljessä, moikkaamassa.


HUH HUH
Tunne oli ,kuin olisin tullut keskelle hullujenhuonetta, kaikilla kohtaus päällä.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Juu... ei ihan kerran viikossa, mutta melkein, ajan kehä 1:stä Tampereen tieltä Otaniemeen tuohon aikaan ja yleensä iltapäivällä takaisin, myös ruuhka aikaan. Ei se minun mielestäni niin kauhean paha ole, mutta kaikki on suhteellista. Virtaahan se liikenne hitaanlaisesti, mutta virtaa kuitenkin.CC Aero kirjoitti:Tervetuloa Jussi vaan katsomaan kehä I:n ruuhkia työpäivisin n. 7.15-9.00Yksi syy mikä olisi hyvä muistaa on se, että liikennemäärä on hieman toinen pääkaupunkiseudulla... Suuri joukko ihmisiä -> kaaos..
Yleensäkin Helsingin liikenteellä pelotellaan ja siitä vouhkataan ihan turhaan. Onhan ruuhka helsingissä eri asia kuin ruuhka Sodankylässä, mutta ei ruuhka Helsingissä ole yhtään sen kummempi kuin ruuhka Turussa tai Tampereella. Ruuhka Pietarissa tai Moskovassa on jo jotain...
Re: kehä III: Hermojen raastaja
Kehä kolmonen tuli taas mieleen tuosta kameraketjusta.
Ihmettelen tosiaan miten kuvittelevat että liikenne lähtee sujumaan poistamalla valot ? Näkeehän sen nyt joka paikassa maailmalla että liittymän ruuhkautuessa myös vasen kaista pysähtyy. Niin ja vaikka Tuomarilassa niin ei tarvitse kauemmas ajella katsomaan.
http://www.tiehallinto.fi/servlet/page? ... kaisu=8819
"iikennemäärät Kehä III:lla ovat suuria. Välillä Hämeenlinnanväylä – Tuusulanväylä liikkuu arkisin noin 70 000 autoa vuorokaudessa ja välillä Hämeenlinnanväylä – Vihdintie noin 50 000 autoa vuorokaudessa. Liikennemäärien arvioidaan kasvavan lähes 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Ruuhka-aikoina ajonopeudet romahtavat päivittäin Kehä III:lla valo-ohjattujen tasoliittymien ruuhkautuessa. Kehä III:n nykyiset liikennejärjestelyt eivät vastaa valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tärkeän E18-yhteyden tarpeita.
Kehä III:n perusparannuksen 1. vaiheen valmistuttua ajoneuvoliikenteen sujuvuuden arvioidaan paranevan. Vuonna 2015 ruuhka-aikojen ajonopeudet välillä Hämeenlinnanväylä – Pakkala tulevat olemaan 65 - 75 km tunnissa, kun ne nykyisin ovat keskimäärin 35 - 50 km tunnissa."
Ihmettelen tosiaan miten kuvittelevat että liikenne lähtee sujumaan poistamalla valot ? Näkeehän sen nyt joka paikassa maailmalla että liittymän ruuhkautuessa myös vasen kaista pysähtyy. Niin ja vaikka Tuomarilassa niin ei tarvitse kauemmas ajella katsomaan.
http://www.tiehallinto.fi/servlet/page? ... kaisu=8819
"iikennemäärät Kehä III:lla ovat suuria. Välillä Hämeenlinnanväylä – Tuusulanväylä liikkuu arkisin noin 70 000 autoa vuorokaudessa ja välillä Hämeenlinnanväylä – Vihdintie noin 50 000 autoa vuorokaudessa. Liikennemäärien arvioidaan kasvavan lähes 50 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Ruuhka-aikoina ajonopeudet romahtavat päivittäin Kehä III:lla valo-ohjattujen tasoliittymien ruuhkautuessa. Kehä III:n nykyiset liikennejärjestelyt eivät vastaa valtakunnallisesti ja kansainvälisesti tärkeän E18-yhteyden tarpeita.
Kehä III:n perusparannuksen 1. vaiheen valmistuttua ajoneuvoliikenteen sujuvuuden arvioidaan paranevan. Vuonna 2015 ruuhka-aikojen ajonopeudet välillä Hämeenlinnanväylä – Pakkala tulevat olemaan 65 - 75 km tunnissa, kun ne nykyisin ovat keskimäärin 35 - 50 km tunnissa."
Re: kehä III: Hermojen raastaja
Aina ollut pirun helppo ajaa kehä kolmosella kun osaa ajaa. Nutaajat on tunnistettava jo satoja metrejä eteenpäin, tiedettävä miten liikennevalot toimii ja missä ja milloin on ruuhkat.
Eli kun osaa niin päihittää vanhalla romulla raskaallakin minkä tahansa turbosaabin.
Eli kun osaa niin päihittää vanhalla romulla raskaallakin minkä tahansa turbosaabin.
Re: kehä III: Hermojen raastaja
.
Viimeksi muokannut jusa_71, Ke Helmi 23, 2011 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: kehä III: Hermojen raastaja
Pullaa voi leipoa itsekin, mutta täytyy myöntää, että oluen loppuminen kaupoista on aika kestämätön tilanne. Harvoin sitä tarvetta osaa ennakoida niin ajoissa, että sitä ryhtyisi itse valmistamaan. 
Mutta kyllä vaan se liikennevalojen poistaminen joka pikkutien edestä helpottaa tuota liikenteen sujuvuutta, myös Kehä III:lla. Ei se ruuhkia kokonaan poista, mutta onhan tuolla nyt niin käsittämättömissä paikoissa liikennevaloja tällä hetkellä. Tosin varmaan ovat ajaneet asiansa silloin 1740-luvulla*, kun tie on suunniteltu rakennettu.
9-5T:n pointti kaistoilla pysymisestä on hyvä; onhan se aika jännä, että vauhtia ei kehdata laskea rajoitusten mukaiseksi noissa shikaaneissa, mutta seurauksena tästä on mutkien oikaisu, kun rattia ei uskalleta vääntää tarpeeksi. En tiedä rytiseekö pelti usein noissa tapauksissa, mutta jännää se silti on.
Sen verran vähän on tullut autoiltua muilla paikkakunnilla, että olisi pystynyt muodostamaan mitään selkeää kuvaa asiasta, mutta pääkaupunkiseudulla kieltämättä on aika uppiniskaista ja itsepäistä porukkaa; suoranaisia idiootteja, joiden tajunta rajoittuu omaan itseensä. Tilaa ei anneta (poikkeuksia toki on) ja vilkulla tilaa pyytämällä vedetään välit umpeen, ettei vaan menetetä omaa paikkaa jonossa ja ennen kaikkea, ettei kukaan edes vahingossa pääse esim. ryhmittymään ajoissa oikealle kaistalle. Tästä seurauksena on se tunkeminen väleihin, kun se tila on otettava itse pyytämisen muututtua täysin turhaksi. Mistä sitten seuraakin jänniä tilanteita 80:n nopeuksissa, kun väliin puikahtaakin joku pikku kippo, jolla sitä vauhtia ei ihan yhtä paljon olekaan.
Vaan kuten sanottu, poikkeuksia löytyy ja aina joukkoon mahtuu niitäkin, jotka ovat suostuneet heräämään tuntia aiemmin nauttimaan rauhassa aamiaista ja lukemaan päivän lehteä, ovat mokomat vielä lähteneet ajoissa liikkeellekin, ettei tarvitse kirota koko matkaa auton ratissa ruuhkia (joita ei kuulemma Suomessa ole?) ja huutaa nuppi punaisena kabiinissa muiden "tyhmien" "kiilaamisten" sun muiden takia.
* Disclaimer: vuosiluku ei pidä paikkaansa, vaan se on keksitty ikään kuin keventämään tunnelmaa. Pahoittelen, jos se aiheuttaa jollekin yöunien menettämistä tai tarvetta päteä oikeista vuosiluvuista.

Mutta kyllä vaan se liikennevalojen poistaminen joka pikkutien edestä helpottaa tuota liikenteen sujuvuutta, myös Kehä III:lla. Ei se ruuhkia kokonaan poista, mutta onhan tuolla nyt niin käsittämättömissä paikoissa liikennevaloja tällä hetkellä. Tosin varmaan ovat ajaneet asiansa silloin 1740-luvulla*, kun tie on suunniteltu rakennettu.

9-5T:n pointti kaistoilla pysymisestä on hyvä; onhan se aika jännä, että vauhtia ei kehdata laskea rajoitusten mukaiseksi noissa shikaaneissa, mutta seurauksena tästä on mutkien oikaisu, kun rattia ei uskalleta vääntää tarpeeksi. En tiedä rytiseekö pelti usein noissa tapauksissa, mutta jännää se silti on.
Sen verran vähän on tullut autoiltua muilla paikkakunnilla, että olisi pystynyt muodostamaan mitään selkeää kuvaa asiasta, mutta pääkaupunkiseudulla kieltämättä on aika uppiniskaista ja itsepäistä porukkaa; suoranaisia idiootteja, joiden tajunta rajoittuu omaan itseensä. Tilaa ei anneta (poikkeuksia toki on) ja vilkulla tilaa pyytämällä vedetään välit umpeen, ettei vaan menetetä omaa paikkaa jonossa ja ennen kaikkea, ettei kukaan edes vahingossa pääse esim. ryhmittymään ajoissa oikealle kaistalle. Tästä seurauksena on se tunkeminen väleihin, kun se tila on otettava itse pyytämisen muututtua täysin turhaksi. Mistä sitten seuraakin jänniä tilanteita 80:n nopeuksissa, kun väliin puikahtaakin joku pikku kippo, jolla sitä vauhtia ei ihan yhtä paljon olekaan.
Vaan kuten sanottu, poikkeuksia löytyy ja aina joukkoon mahtuu niitäkin, jotka ovat suostuneet heräämään tuntia aiemmin nauttimaan rauhassa aamiaista ja lukemaan päivän lehteä, ovat mokomat vielä lähteneet ajoissa liikkeellekin, ettei tarvitse kirota koko matkaa auton ratissa ruuhkia (joita ei kuulemma Suomessa ole?) ja huutaa nuppi punaisena kabiinissa muiden "tyhmien" "kiilaamisten" sun muiden takia.

* Disclaimer: vuosiluku ei pidä paikkaansa, vaan se on keksitty ikään kuin keventämään tunnelmaa. Pahoittelen, jos se aiheuttaa jollekin yöunien menettämistä tai tarvetta päteä oikeista vuosiluvuista.
Re: kehä III: Hermojen raastaja
On ihan mahdollista. Kuten mainitsin, kokemusta muualla ajamisesta ei ole läheskään yhtä paljon kuin pääkaupunkiseudulla.9-5T kirjoitti:Minusta Suomessa(etelä/länsi) pääkaupunkiseudulla annetaan tilaa helpoimmin, muualla ei voi käyttää vilkkua kaistan vaihdossa kuin merkiksi "vaihdoin kaistaa"Azanovix kirjoitti: pääkaupunkiseudulla
Tilaa ei anneta (poikkeuksia toki on) ja vilkulla tilaa pyytämällä vedetään välit umpeen
Re: kehä III: Hermojen raastaja
kummasti ne valojen poistot nopeuttaa ja poistaa ruuhkia. Kehä I:n ruuhka-ajan ajonopeus hämeenlinnan väylältä länteenpäin nousi noin 2 vuotta sitten vallikallion shellin kohdan liikennevalojen poiston jälkeen noin. 20 km/h köröttelystä 50-60 km/h nopeuteen. Yhdet valot!
Samoin Kehäkolmella Hämeenlinnanväylän valojen poisto siirti ainakin ruuhka jonon alkukohtaa itään mentäessä noin. 7.30 aikaan ajettaessa reilulla kilometrillä ainakin eteenpäin. Nyt pääsee suoraan liittymään asti kohtuu nopeudella ajaen. Ennen jonoköröttely alkoi jo petikon kohdalla.
Ihmisten todellakin pitää vain tajuta, että liittymien kohdalla pitää antaa nätisti vetoketjussa tilaa liittymistä tulijoille, niin liikenne sujuu parhaiten.
Samoin Kehäkolmella Hämeenlinnanväylän valojen poisto siirti ainakin ruuhka jonon alkukohtaa itään mentäessä noin. 7.30 aikaan ajettaessa reilulla kilometrillä ainakin eteenpäin. Nyt pääsee suoraan liittymään asti kohtuu nopeudella ajaen. Ennen jonoköröttely alkoi jo petikon kohdalla.
Ihmisten todellakin pitää vain tajuta, että liittymien kohdalla pitää antaa nätisti vetoketjussa tilaa liittymistä tulijoille, niin liikenne sujuu parhaiten.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: kehä III: Hermojen raastaja
Toinen mikä ihmisten pitäisi yleisesti ymmärtää on, että niissä liittymissä ja kiihdytyskaistoilla voisi tosiaankin _kiihdyttää_ sen vauhdin samaksi kuin muulla liikennevirralla. Samoin että sen liittymisen voi tehdä muuallakin kuin liittymäkaistan ensimmäisen 5m aikana.. On suorastaan käsittämätöntä millainen kiire ihmisillä on tunkea sinne muiden jalkoihin, vaikka vauhtia olisi puolet vähemmän ja kiihdytyskaista jatkuisi vielä, parhaimmillaan uutena omana kaistanaan, vaikka kuinka pitkälle.tturku kirjoitti: Ihmisten todellakin pitää vain tajuta, että liittymien kohdalla pitää antaa nätisti vetoketjussa tilaa liittymistä tulijoille, niin liikenne sujuu parhaiten.
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Re: kehä III: Hermojen raastaja
Täysin samaa mieltä. Nyt kun noita uusia liittymiä vasta tehdään, niin siellä on melkein joka kerta joku nysvä kiihdytyskaista päässä pysähtyneenä ja odottamassa sitä "väliä", mihin sitten sutii. Rampissa jo vauhtia sopisvasti vauhtia ja katsotaan se väli, johon suoraan vauhdilla sitten mennään ei tarvitse kovin isoa rakoa olla että ehtii.
Eniten ihmetyttää noi motarin ramppia 60 km/h ajavat, ja sitten aletaan jossain 80 vauhdissa sinne väliin työntämään. Lämä pohjaan ja nopeus on sama kuin koko motarilla ennenkuin siirrytään sekaan.
Itse ajan yleensä lujempaa kuin liityttävällä tiellä jolloin on helppo himmata sitten sopivasti vauhtia.
Eniten ihmetyttää noi motarin ramppia 60 km/h ajavat, ja sitten aletaan jossain 80 vauhdissa sinne väliin työntämään. Lämä pohjaan ja nopeus on sama kuin koko motarilla ennenkuin siirrytään sekaan.
Itse ajan yleensä lujempaa kuin liityttävällä tiellä jolloin on helppo himmata sitten sopivasti vauhtia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96