Opelista saabiin!

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Opelista saabiin!

Viesti Kirjoittaja Eski »

joukolainen kirjoitti:Mitkähän tuon takaiskun särkevät, olisko kova pakkanen, kaupunki painoitteisessa ajossa, kone ei lämpene normaali lämpöön vai mikä?
Nythän tuota pakkasta riittänyt. Meidän autolla ei pahemmin kaupunkiajoa ajeta. Itse ajan autoni aina lämpimäksi, kun työmatkakin on 20 km suuntaansa pääosin 80 km/h maantietä. Käytän pakkaskeleillä käytännössä aina lohkolämppäriä.
kaku9-5 kirjoitti:
Kun lukee miten olet autoasi huoltanut niin ihmetyttää mikä rikkoo takaiskut..onko kukaan tarkemmin katsonut mikä sieltä venttiilistä menee..eikö ole enään tiivis, jotain elämistä tiivistyspinnoissa vai meneekö täysin *p..kaksi*?

Eipä tuollaisten muovisten takaiskujen hajoamisen syy taida millään selvitä. Näissä uudella huohotinsysteemillä varustetuissa (M2004->) on näitä takaiskuja hajonnut ja joskus on pullahtanut myös kampuran stefa paikaltaan...

Vinkiksi vaan, että kannattaa tarkkailla sitä öljytikkua näissä uudemmissakin 9-5:ssa...

Eski
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Opelista saabiin!

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Aikaisempi postaukseni oli tullut tuplana ja kun yhden poisti, meni näköjään kaikki. No, tekevälle sattuu. Vaan mitä lie sattunut herroille Mimmi ja 9-5T, kun hävis kaikki viestit?

En ole ihan kärryillä, missä tässä mennään ja onhan tää offtopicia totta tosiaan, vaan jos kaikki ao. henkilöiden viestit on poistettu, niin melko lapsellista puuhaa on.

Pyydänkin ainakin oman vajavaisuuteni ja ehkä muidenkin puolesta, että palauttakaa viestit.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Opelista saabiin!

Viesti Kirjoittaja Risto »

Mimmi toisaalla kirjoitti:Tervetuloa vaan tänne.
Täällä saa keskustella, kysellä ja ihmetellä ja täällä saa yleensä jopa oikeita vastauksiakin.
Kielenkäyttöpoliiseja tai muitakaan kotipoliiseja täällä ei näy.

Muistakaa kiittää siellä "virallisella puolella" moderointitimiä ja etenkin pikkudiktaattori tturku:a.
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Opelista saabiin!

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Risto kirjoitti:
Mimmi toisaalla kirjoitti:Tervetuloa vaan tänne.
Täällä saa keskustella, kysellä ja ihmetellä ja täällä saa yleensä jopa oikeita vastauksiakin.
Kielenkäyttöpoliiseja tai muitakaan kotipoliiseja täällä ei näy.

Muistakaa kiittää siellä "virallisella puolella" moderointitimiä ja etenkin pikkudiktaattori tturku:a.
Hö? No onneksi on foorumeita, joissa sana on TÄYSIN vapaa. Suomi24 lienee esimerkeistä kaunein :? . Kukaan ei perään kysele, kunhan vain lain rajoissa pysytään. Toivottavasti onni löytyy toisaalta...
itse taidan pysyä mieluummin täällä :saab:
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Opelista saabiin!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Palataksemme vielä tähän aiheeseen, eli 9-5:n öljynkulutukseen, niin kävin PCS:llä vaihdattamassa sen öljyloukolta läppäkotelolle tulevan takaiskuvenan putkineen. Tuo takaisku oli hieman epäilyttävän näköisessä kunnossa (palaneen näköinen sisältä), joten se vaihdettiin. Puhaltamalla tuntui kuitenkin toimivan, joten todnäk se oli kuitenkin ehjä. Loukolta imucobraan tulevassa putkessa ei ollut uudessakaan takaiskussa mitään vastusta, eli siinä letkussa ei ilmeisesti olekaan takaiskuventtiiliä.

Sitten tarkastettiin vielä ahdin purkamalla imucobra irti. Imupesä oli öljyinen ja akselissa selvä sivuttainen välys, joten ei muuta kuin seuraavaksi Garretti vaihtoon...

Eski
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Re: Opelista saabiin!

Viesti Kirjoittaja koistha »

Ei voi olla totta !
4v ja garretti 75k ja ihan pihalla. Taidan kuulua onnekkaiden joukkoon kun minulla kesti liki 7v ja 170tkm. Meinaatko laittaa Mitsun vai pysyä Garretissa ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Opelista saabiin!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kyllä siihen Mitsua alettiin jo sovittelemaan tilalle, niin jospa tuo ahtimen vaihtoväli vähän pitenisi :twisted:

Eski
kaku9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Helmi 04, 2011 22:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Opelista saabiin!

Viesti Kirjoittaja kaku9-5 »

Eski kirjoitti:Kyllä siihen Mitsua alettiin jo sovittelemaan tilalle, niin jospa tuo ahtimen vaihtoväli vähän pitenisi :twisted:

Eski
Mikä on mitsun tyyppimerkintä..ajattelen tietty tuota 150hv. versiota sekä se astetta seuraava?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Opelista saabiin!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saab ei ole käyttänyt Mitsua koskaan 2-litraisessa 9-5:ssa, mutta Aeron/2.3T:n TD04-15T käy kaikkiin. Pelkkä turbon vaihto ei tuo 150hv koneeseen Aeron tehoja, mutta softan voi päivittää sopivaksi. Täytyy nyt itsekin testata miten tuo Mitsu pelaa Saabin 185hv "virisoftan" kanssa...

PCS:ltä löytyi onneksi tehdasuusi Mitsu. Garretitkin ovat nykyään aina uusia ja vanhoja runkoja ei tarvita vaihdossa. Garretista Mitsuun vaihdossa tulee lisäkustannusta tuosta ahtimen runkoveloituksesta ja lisäksi tarvitaan tällainen asennussarja -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/monte ... -mits.html

Eski
kaku9-5
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Pe Helmi 04, 2011 22:13
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Opelista saabiin!

Viesti Kirjoittaja kaku9-5 »

Juu kiitos vaan..kyselenkin tässä melkein mistä vaan koska kaikki tämän merkin osalta on uutta mulle mutta niinhän se oli opelinkin osalta aiemmin :) ..kyllä kun näitä sivuja vaan selailee niin kovasti viisastuu!Stage-1:n softa on jo tiedossa kun ton ecun nappaa irti ja kaikkea pientä suunnitelmissa jatkossa 8)
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Opelista saabiin!

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

Eski kirjoitti:Saab ei ole käyttänyt Mitsua koskaan 2-litraisessa 9-5:ssa, mutta Aeron/2.3T:n TD04-15T käy kaikkiin. Pelkkä turbon vaihto ei tuo 150hv koneeseen Aeron tehoja, mutta softan voi päivittää sopivaksi. Täytyy nyt itsekin testata miten tuo Mitsu pelaa Saabin 185hv "virisoftan" kanssa...

PCS:ltä löytyi onneksi tehdasuusi Mitsu. Garretitkin ovat nykyään aina uusia ja vanhoja runkoja ei tarvita vaihdossa. Garretista Mitsuun vaihdossa tulee lisäkustannusta tuosta ahtimen runkoveloituksesta ja lisäksi tarvitaan tällainen asennussarja -> http://shop.speedparts.se/sv/prod/monte ... -mits.html

Eski
Suosittelen että vaihdat Mitsulle optimoidun softan samalla kun vaihdat puhallinta. ECU ohjelmointi on käyttöominaisuuksien kannalta tärkeämpää kuin föönin vaihto. Vaasan suunnalta voi saada tarkempia teknisiä perusteluja siihen miksi moottoriohjaussofta kannatta optimoida juuri kullekin komponenttiyhdistelmälle (lohko, turbo, suuttimet jne.).

Kun kaksilitraiseen 150 heppaiseen laittaa Garrettin tilalle Mitsun puhaltimen, niin pitää hankkia käytännössä myös ns. "punaiset" virisuuttimet, jotta polttoaineen syöttö riittää yli 200 hevosvoiman tehoihin. Suuttimet maskavat uutena n. 90 euroa kappaleelta, mutta käytettynä saa (ainakin Englannista) sillä rahalla kaikki neljä suutinta.

Minä en maksanut mitään runkoveloitusta kun hankin 900 eurolla Saab-leimalla varustetutun Mitsun puhaltimen Garrettin tilalle. PCS:ltä hankin sitten tuon samaisen asennussarjan.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Opelista saabiin!

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, softapäivitys tehdään jossain vaiheessa, mutta kyllä se mitsu siellä pyörii garretille tehdyllä ohjelmallakin. Varsinkin nyt on kun rapeat 25 astetta pakkasta ja kaikki tiet umpijäässä, niin eipä siitä lisätehosta mitään hyötyä ole...

Käsittääkseni M2007:n suuttimia ei tarvitse vaihtaa. Sopiva ohjelma tuohon 2.0/TD04 -kombinaatioon olisi jcarlsonin mukaan 185hv virisoftan pohjalta muokattu 250hv/380Nm.

Kyllä PCS:llä Mitsun hintaan vaikuttaa se mitsun runkoveloitus, kun Mitsuun pitäisi saada vanha Mitsu vaihdossa. En edes tiedä pelkän Mitsun hintaa, mutta luulisin sen olevan aika lähellä tuota 900 euroa. PCS:n "päivityspaketti" sisältää turbon lisäksi öljynvaihdon ja ilmanputsarin sekä asennustyön. Tehdasuuden Garretin vaihtopaketti olisi maksanut tonnin ja Garretin tilalle tehdasuusi Mitsu oli 1500e, sisältäen Spedepartsin vesiputkisarjan. Tiedän kyllä että ne vesiputkien banjosovitukset voi hoitaa prikoilla, mutta PCS:llä laitetaan aina nuo oikeat putket.

Eski
Vastaa Viestiin