onko kukaan ottanut tavakseen ajella maantieajoa kiinteillä vaihteilla lähinnä säästääkseen bensaa..tai miksei muustakin syystä..
kokemuksia:::
säästääkö automaatin ajo kiinteillä vaihteilla bensaa
säästääkö automaatin ajo kiinteillä vaihteilla bensaa
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: säästääkö automaatin ajo kiinteillä vaihteilla bensaa
Ei kai kunnossa oleva vaihteisto vatkaa vaihteita tasaisesti ajattaessa, joten itse en ainakaan nää tässä ideaa. Itse käytän manuaalipuolta joskus vaihtamaan 5 -> 6 vaihteelle kun automaatti tuntuu jostain syystä ajavan tarpeettomasti 5 vaihteella huudattaen. Myös manuaalista moottorijarrutusta risteyksiin tullessa tulee joskus käytettyä, kun tuo automaatti ei sitä tahdo tehdä.stara kirjoitti:onko kukaan ottanut tavakseen ajella maantieajoa kiinteillä vaihteilla lähinnä säästääkseen bensaa..tai miksei muustakin syystä..
kokemuksia:::
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Re: säästääkö automaatin ajo kiinteillä vaihteilla bensaa
Aina sen verran suurimman sallitun nopeuden yli, että turbiini menee lukkoon nopeuteen sopivalla suurimmalla vaihteella. Varovasti vedättämällä se myös pysyy lukossa nopeuden alentumatta, kiitos hyvän softan ja putkiston.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: säästääkö automaatin ajo kiinteillä vaihteilla bensaa
ei ole edes mahdollisuutta man. puolelle ihan hyvin toi tolla vitosella kulkee eikä ihan pienestä kiihdytyksestä vaihda 4. Kiitos diesel koneen vääntöalueen, Mielestäni toimii niinkun pitääkin.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Re: säästääkö automaatin ajo kiinteillä vaihteilla bensaa
Ei kai sillä ole merkitystä missä keppi on. Tärkeintä että momentinmuunnin lukkiutuu. Yleensä ennen parilla isoimmalla vaihteella. Uusista autoista en tiedä.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: säästääkö automaatin ajo kiinteillä vaihteilla bensaa
Uusimmissa lukkiutuu 3. vaihteesta ylöspäin.
Olisinpa jopa sitä mieltä, että automaatti-asennossa säästää polttoainetta. Nuo uusimmat automaatit osaa käyttää ns. "välivaihteita" esim. 5-vaihteisessa 3,5 ja 4,5 pykälät. Se tarkoittaa sitä, että 3,5 = 4. lukko pois päältä ja 4,5 = 5. lukko pois päältä.
Tämä toteutuu hyvin omassa autossani juuri esim. 60 km/h nopeudella. Käsin käyttämällä 5. vaihde ei mene päälle vaan on ajeltava 4. vaihteella suurimmillaan. Automaattiasennolla menee 5. pykälä päälle, mutta ei lukko. Laatikko luistaa, mutta kierrokset koneessa ovat huomattavasti alhaisemmat kuin, jos pykältää pakotettuna 4. vaihteen. Näin ollen olen sitä mieltä, että polttoainetta säästyy ajaen automaattina ja antaen auton hakea oikea pykälä ja lukon valinta. Manuaalikäytöllä lukko on aina päällä, joten näitä "puolivaihteita" ei voi käyttää.
Tämän pohjalta ei olekaan olennaisinta, että lukko on päällä. Uusimmissa autoissa moottori ja vaihteisto "keskustelevat" väylän kautta ja optimaalinen vaihde lukittuna tai ilman haetaan aina tilanteen mukaan.
Olisinpa jopa sitä mieltä, että automaatti-asennossa säästää polttoainetta. Nuo uusimmat automaatit osaa käyttää ns. "välivaihteita" esim. 5-vaihteisessa 3,5 ja 4,5 pykälät. Se tarkoittaa sitä, että 3,5 = 4. lukko pois päältä ja 4,5 = 5. lukko pois päältä.
Tämä toteutuu hyvin omassa autossani juuri esim. 60 km/h nopeudella. Käsin käyttämällä 5. vaihde ei mene päälle vaan on ajeltava 4. vaihteella suurimmillaan. Automaattiasennolla menee 5. pykälä päälle, mutta ei lukko. Laatikko luistaa, mutta kierrokset koneessa ovat huomattavasti alhaisemmat kuin, jos pykältää pakotettuna 4. vaihteen. Näin ollen olen sitä mieltä, että polttoainetta säästyy ajaen automaattina ja antaen auton hakea oikea pykälä ja lukon valinta. Manuaalikäytöllä lukko on aina päällä, joten näitä "puolivaihteita" ei voi käyttää.
Tämän pohjalta ei olekaan olennaisinta, että lukko on päällä. Uusimmissa autoissa moottori ja vaihteisto "keskustelevat" väylän kautta ja optimaalinen vaihde lukittuna tai ilman haetaan aina tilanteen mukaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: säästääkö automaatin ajo kiinteillä vaihteilla bensaa
Ite kävin autoa ostaessani koettamassa tuommosta yhen turbon versiotaki ja minuaki häiritti just tuo 5-6 vekslaus tasanopeussäätimellä satkun vauhdissa. Ostin sitten tuon TTiD:n ku ei tuota tunnu tekevän vaan vaihtaa kutoselle jossain 80km/h ja sielä pysyy.hz81 kirjoitti:stara kirjoitti: Itse käytän manuaalipuolta joskus vaihtamaan 5 -> 6 vaihteelle kun automaatti tuntuu jostain syystä ajavan tarpeettomasti 5 vaihteella huudattaen. Myös manuaalista moottorijarrutusta risteyksiin tullessa tulee joskus käytettyä, kun tuo automaatti ei sitä tahdo tehdä.
Kulutuksessa en ole huomannu eroa automaatti/pakkokutonen (no joo, miksikäs olis kun ei kerta vaihtele automaatillakaan), mutta tuota moottorijarrutusta tulee harrastettua aktiivisesti manuaalipuolta käyttäen (tai vaihtoehtoisesti Sport-napista)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--