Aero 2,3 teki tenän.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Aero 2,3 teki tenän.

Viesti Kirjoittaja Phor »

Nyt sitten viikoloppuna aero päätti laittaa pillit pussiin. :( Onneksi ei ollut kui 80 km/h vauhtia, kun sammu kolahtaen. Sain vapaalla rullattua sopivasti levähdyspaikalle pysäyksiin. Siinä startilla yritin pyöräyttää konetta, mutta starttin puhti ei riittänyt. Ei varmaan ihan jumissa kone ole, kun vaihde päällä rullasi vielä ennen kuin pysähdyin. Olihan se aiemmin jo hieman naputellut, mutta kuvittelin sitä venttiilin nostimen ääneksi. Aiemmin päivällä vaihdettiin serkkupojan kanssas pari nostinta kokeeksi. Ilman naputuksen loppumista. AIemmin olin tehnyt moottorin sisäpesun ja uusinut öljyt.

No appiukko tuli avuksi ja nykästiin Aero appiukon pihaan. Siellä sen verran sain katotua että venttiilikopan otin pois ja yläpuolelta kaikki näyttäis olevan kunnossa. Eikä kukaan tullut lohkosta kurkistamaan ulkoilmaa. En sen enempää ehtinyt asiaa tutkia.

Nyt tässä onkin mietinnässä että kannattaako tuolle koneelle alkaa mitä tekemään?
Ja mistä siitä kannattaa alkaa hakemaan vikaa. Öljypumppu,kammen laakerit vai tasapaino akselit? Nekin kummajaiset tuossa ovat vielä olleet pelissä mukana. Vai hakeeko kokonaan uuden padan ja sen vaihtaa tilalle?

Niin eihän tuo kone ollut ku sisään ajettu vasta 349900 mittarissa.
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aero 2,3 teki tenän.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Laakerin leikkaus todennäköisin syy.. Ei muutakuin purkamaan niin näkee paljonko pelastettavissa vielä on, kampiakselin suoruus on syytä tarkistaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aero 2,3 teki tenän.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Alakerta näkyviin, tuhoja odotettavissa. On ollut matalat kierrokset, pienet öljynpaineet ja lopulta jokin lakru on sanonut kitkasta morjens

Tai tarkista nyt ensin hihnapyörän sisäpinnalla olevat ruuvit ettei ne ole löystyneet ja hirttäneet kiinni öljypumpun kanteen kuten http://saab.kuvat.fi/kuvat/Project+%C5/IMG_4424.JPG. On kuitenkin helpompi vilkaista se pyöräkotelon kautta, hihnapyörä vaan irti ja check.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Aero 2,3 teki tenän.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tiputa öljyt pois ja katsele tuleeko kuparin väristä silppua mukana.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Aero 2,3 teki tenän.

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Kyllä minä kunnostaisin koneen, jos kori on ok.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aero 2,3 teki tenän.

Viesti Kirjoittaja Phor »

Joo kyllä on tarkoitus pitää Aero liikenteessä. Nyt tässä vaan on arvonnassa miten se tehdään. Koneen vaihdolla vai kunnostamalla vanha. Mutta jospa siihen saisi hieman paremmin osviittaa kumpi kannattaa, jos ehdin koneen avata viikonloppuna.
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Aero 2,3 teki tenän.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Phor kirjoitti:Joo kyllä on tarkoitus pitää Aero liikenteessä. Nyt tässä vaan on arvonnassa miten se tehdään. Koneen vaihdolla vai kunnostamalla vanha. Mutta jospa siihen saisi hieman paremmin osviittaa kumpi kannattaa, jos ehdin koneen avata viikonloppuna.
Jos kampura on kierona ja pahoilla naarmuilla kannattaa koittaa pyydystää toinen kone jostain. Sekin kannattaa sitten laakeroida ja muutenkin peruskunnostaa ennenkun lyö nokalle.
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aero 2,3 teki tenän.

Viesti Kirjoittaja Phor »

JouniCSE kirjoitti:
Phor kirjoitti:Joo kyllä on tarkoitus pitää Aero liikenteessä. Nyt tässä vaan on arvonnassa miten se tehdään. Koneen vaihdolla vai kunnostamalla vanha. Mutta jospa siihen saisi hieman paremmin osviittaa kumpi kannattaa, jos ehdin koneen avata viikonloppuna.
Jos kampura on kierona ja pahoilla naarmuilla kannattaa koittaa pyydystää toinen kone jostain. Sekin kannattaa sitten laakeroida ja muutenkin peruskunnostaa ennenkun lyö nokalle.
Kyllä tarkoituksena tehdä kyllä taas pitkäikäinen käyttöpeli.

Mutta mitenkäs onko noissa alakerroissa miten eroja? 2,3T on varmaan sama kuin Aeron, mutta sitten vaparit eri ainakin mäntien osalta? Vai mitä lohkoa sitä kannattaa alkaa metsästää jos joutuu vaitaan?
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Aero 2,3 teki tenän.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mutta mitenkäs onko noissa alakerroissa miten eroja? 2,3T on varmaan sama kuin Aeron, mutta sitten vaparit eri ainakin mäntien osalta? Vai mitä lohkoa sitä kannattaa alkaa metsästää jos joutuu vaitaan?
Kaikki 94-98 B234 alakerrat käy, siis vapareittenkin. Vaihdat vaan sitten turbon männät ja veivit sinne.

Itseltä kun losahti omasta pommista kone ostin kokonaisen NG900 2.3i:n 600€:lla ja sen alakerta on omassa Aerossa tällä hetkellä käytössä. Vanhasta koneesta kolme veiviä ja yhden foorumin kautta hommasin mistä laakeri oli mennyt.
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Aero 2,3 teki tenän.

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Kannattaa myös kurkata tuon länsinaapurin purkaamoiden hintoja, itse vaihdoin vuosi sitten omaan tonnariin moottorin ja kävin hakemassa moottorin juuri ruotsista. 2,3 Turbokone, ajettu oli muistaakseni 176 000 km, vuosimallia 1997. Hinta rahteineen haaparantaan taisi tulla 650 €. Kaupan päälle, isovauhtipyörä ja todella hyväkuntoinen kytkinpaketti.
En tiedä mitä omasta myllystä silloin meni. :oops: En ole vielä kopeutunut kurkkaamaan mitä sieltä on loppujen lopuksi mennyt palasiksi, mutta kone äänti kuin "niittosilppuri" kun sen viimeisen kerran päällä käytin. Totesin vain itselleni että taidanpa vaihtaa autooon koko moottorin, kun aloin saamaan järkeviä vaihtomoottorien hintoja ruotsista.
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Aero 2,3 teki tenän.

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Ainakin nimimerkillä savihousu oli turbokone kaupan.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Phor
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: La Tammi 10, 2004 20:07
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Aero 2,3 teki tenän.

Viesti Kirjoittaja Phor »

No niin eilen sain tehtyä diagnoosin aerolle. Ykksöspytyn kierokanki poikki ja lyönyt peukalon mentävän reiän moottorikorvakkeen taakse. Ensin oli varmaan mennyt laakerit ja sen jälkeen pettänyt kiertokangen pultit.

Eli selvä peli. Nyt sitten uutta tai siis ehjää pataa etsimään.
#1206
Saab 9-3 SS aero XWD -10
Saab 900 T16 5d -92 (projekti)
Vastaa Viestiin