Vaihteiston lukituksen tulppa
Vaihteiston lukituksen tulppa
Kyseessä on vm. 95 manuaaliaski. Kopan päällä on muovinen tulppa, jonka alla on käsittääkseni vaihteensiirtotangon lukitusreikä. Mites tuo avataan, ettei mene mitään rikki? Lähteekö reippaasti kiskaisemalla ehjänä irti?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Vaihteiston lukituksen tulppa
Nitkuttelemalla ja joskus vasaralla jopa olen vetänyt kuin naulaa irti. Voihan siihen juureen jotain liukkaria ruiskauttaa
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Vaihteiston lukituksen tulppa
Jep, kiitos. Tippa CRC:tä väliin ja sehän nousi nätisti. Seuraava ongelma on nivelen laatikon puoleinen kiinnitystappi. On pirun tiukassa. Lukkopihdeillä yritetty, tulokset heikot. Miten tuon sais irti? Tarkoitus olisi vaihtaa nivel, kun nivelen toisen puolen kumi on riekaleina.
edit: ja kysehän on siis vaihteensiirtotangon nivelestä.
edit: ja kysehän on siis vaihteensiirtotangon nivelestä.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Vaihteiston lukituksen tulppa
Joopa joo, sunnuntai meni messuilla ja tonttu on taas viikon ajossa, eli homma jäi tältä erää. Pitää yrittää värkätä tuohon joku ulosvetäjä tms. Pirun tiukkaan on pikku(kartio)tappi kiritty. Vaihteensiirtotangon stefa näyttää vuotavan jonkin verran. Tapahtuuko tuon uusiminen samalla tavalla kuin manuaali femmassa?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Vaihteiston lukituksen tulppa
Kartiotapin ulosvetoon sopii hyvin esim. biltemasta ostettu pallonivelen ulosvedin, hieman rällälköitynä. Kynnet haraa vastaan tangon toiselta puolelta, kun ruuvi painaa tappia sisään...
Vaihteensiirtotangon stefa on sitten pirullinen vaihtaa paikallaan autossa. Vittumainen vaihtaa irtolootaankin
. Lämpö auttaa...
Vaihteensiirtotangon stefa on sitten pirullinen vaihtaa paikallaan autossa. Vittumainen vaihtaa irtolootaankin

Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Vaihteiston lukituksen tulppa
Kumpaa bilteman mallia tarkoitat? Itse asiassa eilen katselin bilteman sivuilta sitä mallia, jossa ruuvilla pureistetaan irroitettavan tapin päähän. Haarukkaa joutuu varmaan vähän modaamaan. Toisen mallinen (se akselilla varustettu) ulosvetäjä kyllä löytyy, mutta se on sellainen murkula (motonetin Vata), että en saanut sitä missään järkevässä asennossa paikoilleen.
Stefa saattaapi sitten jäädä ainakin tässä vaiheessa vaihtamatta, jos noin on. Täytynee pestä konehuone ja seurata kuinka paljon se todellisuudessa vuotaa. Auto on ollut mulla vasta reilun kuukauden, eikä viimeisestä moottorin pesusta ole tietoa. Ainahan se tuosta meinaa vähän hikoilla.
Stefa saattaapi sitten jäädä ainakin tässä vaiheessa vaihtamatta, jos noin on. Täytynee pestä konehuone ja seurata kuinka paljon se todellisuudessa vuotaa. Auto on ollut mulla vasta reilun kuukauden, eikä viimeisestä moottorin pesusta ole tietoa. Ainahan se tuosta meinaa vähän hikoilla.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Vaihteiston lukituksen tulppa
Se hopeinen, jossa ruuvi on juuri haarukan alla. Tuosta kun rälläköi haarukan viiston osan suoraksi, soveltuu oikein hyvin ulosvetäjäksi tuolle kartiotapille.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Vaihteiston lukituksen tulppa
Jep, tuohan oli luettavissa edellisestä viestistäsinkin, mutta ei näköjään ajatus kulkenut aamulla
Tuollainen siis hankintaan. Nähtävästi se pysyy jollain tapaa paikoillaan väännettäessä? Kahta kättä on aika hankala saada tangon seutuville yhtäaikaa. En tosin ottanut kuin akun ja akkutelineen pois tieltä.

Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Vaihteiston lukituksen tulppa
Sillon ainakin pysyy, jos ite ruuvaa sitä auton alta ja kaveri pitää paikallaan yläkautta
. Olen myös yksin saanut sillä sen kartiotapin pois, muistaakseni yläkautta.

Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Re: Vaihteiston lukituksen tulppa
OK. Yksin yritän ja yläkautta ensin. Ulosvetäjä on hankittu. Pitää yrittää modata sitä siihen malliin, että se pysyisi mahdollisimman hyvin paikoillaan väännettäessä. Menee pääsiäisen jälkeen tuo homma.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Vaihteiston lukituksen tulppa
Tänään sitten jatkui seikkailut tuon saatanallisen pikkutapin kanssa. Sain ulosvetäjän pyöriteltyä paikoilleen ja yritin puristaa kartiotapin irti. Vetäjän linja karkasi vinoon ja tappi vääntyi kierteen puoleisesta päästä. Nyt on sitten tappi kiinni tosi hyvin
Mitäs sitten? Ainoa vaihtoehto lienee leikata kierteen puoleinen pää pois ja yrittää puristaa tappi sitten pois? Ei hirveen helppo homma ilman isompia purkamisia. Oletettavasti se vaihteensiirtäjätangon reikä on myös kartoin muotoinen?

Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Vaihteiston lukituksen tulppa
Muistaakseni se reikä oli suora? Itselläkin meni joskus vituiks ko. homma ja taisin loppupeleissä jollain piikillä ja lekalla hakata sen tapin hittoon, siinä vaiheessa ei kyllä ollut imari kiinni/tiellä.
Re: Vaihteiston lukituksen tulppa
Siis reikä ei olisikaan kartion muotoinen, eli tapin reikä olisi väljä kierteenpuoleisesta päästä? Oisko noin? Silloinhan vois periaatteessa leikata/porata sen paksumman pään pois ja vetäistä tapin pois kierteiden puolelta. Tuota ei kyllä uskalla yrittää ilman varmaa tietoa. Jotenkin ajattelin, että tottakai se reikäkin on kartio. Noh, pitännee vielä kehitellä ajatuksia kuinka tästä jatkaisi. Hyviä ideoita otetaan vastaan
Vaihteet pelaa suht OK ainakin toistaiseksi, mutta kyllä tuo vaihtaa pitää kerta se on rikki ja uusi osakin on jo tallissa.

Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Vaihteiston lukituksen tulppa
Kyllä se reikä on kartio. Uudessa välikappaleessa näkyy hyvin, kun toinen rei'istä on suurempi. Tästä tietää kummin päin sen kartiotapin sinne asentaa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Vaihteiston lukituksen tulppa
Sitä vaihteensiirtäjätangon reikäähän ei näe, kun tappi ja nivelen varsi on paikoillaan
Nivelen varren reiät on toki erikokoiset ja siksi epäin sen varsinaisen tangon reiänkin olevan kartio. Ketuttaa vaan tuo vääntynyt tappi ja joku ajatus pitäisi kehitellä, millä tuon sais irti.

Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06