Ostamassa 9-3 2.2TiD, mitäs tarvis huomioida?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
zami
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 17:10

Ostamassa 9-3 2.2TiD, mitäs tarvis huomioida?

Viesti Kirjoittaja zami »

Moro

Autokuumetta pukkaa ja Saabbi on sen verran komia jotta tarvii oikein tosissaan miettiä siirtymistä saabistiksi.

Mitäs tuommosen alle 4000 euroa maksavan ja alle 350tkm ajetun ostossa tarvis huomioida?

Luin sähkövioista, mutta onko esimerkiksi joku osa mikä menee kaikista? En tarkota kuluvia osia, mutta tiedätte kyllä mitä tarkotan :-)

Onko Saabissa paljon muiden merkkien osia? Kenen tekemä moottori?

Kiitos!
zami
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 17:10

Re: Ostamassa 9-3 2.2TiD, mitäs tarvis huomioida?

Viesti Kirjoittaja zami »

Näkyy tuolla diesel puolella olevan juttua paremmin.

Pumppu + ohjain
EGR

Nämä nyt vissiin ainakin on rempattavia jossain vaiheessa.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ostamassa 9-3 2.2TiD, mitäs tarvis huomioida?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Etuiskarien tolpat ruosteen varallta, Eberin toiminta
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
zami
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 17:10

Re: Ostamassa 9-3 2.2TiD, mitäs tarvis huomioida?

Viesti Kirjoittaja zami »

No nyt varmistu ilmeisesti vuosimallikin. Tarjolla on 98 mallinen 9-3 2,2TiD. Eli ensimmäinen uusi koppanen.

Onkohan se kuinka tautinen....myyjä meinas että auto on hyvä, mutta koska myyjä olis omiaan haukkunu.

Polttoainepumpulle ei oo tehty mitää. Jotta se riski kait täytyy ottaa.

Katalysaattori oli tyhjätty, jotta sai autoon lisää tehoa.
Mikko83
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: To Elo 07, 2008 17:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ostamassa 9-3 2.2TiD, mitäs tarvis huomioida?

Viesti Kirjoittaja Mikko83 »

Omaan 11v/420tkm ajettuun ei ole vielä tarvinnut polttoainepumpun ohjainyksikköä korjata (KOP, KOP!) joten ovat varmaan vähän yksilöitä tai sitten ottavat jostain muuttujista enemmän itseensä kuin toisista.

Tuosta vanhemmasta 2.2Tid:stä voi EGR:n tulpata pois pelistä jos sen kanssa tulee ongelmia, eikä halua sijoittaa uuteen osaan. Jos Tid tulee hankittua, niin kannattaa tuo imusarja/läppäkotelo vaimikänytonkaan avata ja putsata.

Kampiakselin asentoanturi meni omassa 360tkm:n kohdalla.

Varsinaisia sähkövikoja ei taida juurikaan olla, jos ajotietokoneen ja ilmastoinnin näyttöjen pikselihäviöitä ei lasketa. Niihinkin löytyy korjausohjeita ja korjaajia.

Tosiaan etupään jousijalkojen yläpäiden kunto kannattaa kurkata ja koria ylipääten. Vaikka oma onkin kutakuinkin ruosteeton (aikanaan ruostesuojattu), niin viime kesänä piti hitsata lappu takamatkustajan jalkatilan kohdalle pohjaan, missä jonkinlainen kotelorakenne ja tottakai oli kosteutta päässyt jostain peltien väliin. Joten jos pääset pohjaa koputtelemaan, niin hyvä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5869
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ostamassa 9-3 2.2TiD, mitäs tarvis huomioida?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Moottorihan on sama kuin opeleissa. Polttoainepumpusta kärähtää yleensä se ohjainpoksi, joka on pumpun kyljessä. Uusi pumppu maksaa hunajaa mutta boxin korjaus on suhteellisen halpaa. Omaan oli vaihdettu ennen 250tkm. Perusvikoja boxin lisäksi perus alustan puslien vaihdot, Ilmastoinnin rikkoutuminen, Eberin saa uusittua kokonaan uuteen näissä vanhemmissa 350-500 eskolla. Lisäisin myös ohjaustehostimen letkujen korkkaamisen. IMMu saattaa temppuilla mutta ei sekään mikään kovin kallis ole. Perus turbon hajoaminen jossain vaiheessa...
Eipä noista vioista mikään voittamaton ole ja auton puutteita voi aina parannella (esim. alusta). Rahalle saa kyllä varmasti vastinetta jos auto vaan hyvässä kunnossa. Enemmän juuri auton yleiskuntoa kattelisin kuin kilometrejä mittarissa.
Omassa taittui juuri 320tkm mittarissa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
zami
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Touko 17, 2011 17:10

Re: Ostamassa 9-3 2.2TiD, mitäs tarvis huomioida?

Viesti Kirjoittaja zami »

Lujeskelin siitä pumpun ohjainyksiköstä, että piirilevyn säikeet kärähtää poikki. No pitääkö paikkansa niin sitä en tiedä. Kolvi pysyy kädessä ja mittaristoja on tullut korjattua, että tuonkin korjaa jos vika on näkyvä tai yleismittarilla saa haettua komponenttivian. Jossain mainittiin myös, että vika tulee lämpenemisestä. Eli auttaisko tuuletuksen järjestäminen ohjainboxille?

Mersuissa on sama vika ecu-boxissa ja siihen saa alumiinilätkän jäähdyttään lisää. Se boxi on tosin valettu umpeen joten ei onnistu korjaaminen ainakaan ilman sulattamista :-)

Eberi siinä mahdollisessa olikin hajalla. Joskus semmosen korjasin, mutta käyttämättömyyttään hajos taas joten annoin olla.

Kyllä mä nyt näin oon päättäny jotta saabbi se on mikä mulle tulee. En jaksa pätkääkään enää lueskella kaikkien merkkien forumeita ja tuskailla vikojen kanssa. Sitte kun vielä lasketaan autokauppojen myyjien erittäin epäystävällinen asiakaspalvelu niin olen valmis tilaamaan auton postimyynnistä. (joo ei voi yleistää, tiedän pari mukavaa ja aktiivista automyyjää)

Ugh....
Vastaa Viestiin