Automaatin nelonen luistaa
Automaatin nelonen luistaa
kovassa ylämäessä.
9000 2,3 A 1991- vapaasti hengittävä.
Ei siis vaihda aina normaalisti kolmoselle, vaan kierrokset nousevat aivan kuin normaalivaihteisella kytkimen luistaessa.
Kun hieman löysää ja vaihtaa manuaalisesti kolmoselle, niin toimii hyvin.
Vaihteiston suodatinta ei ole katsottu ainakaan 4 vuoteen?
Olisiko aika tai syy em. ajoittaiseen luistamiseen?
Onko vaikea vaihtaa?
9000 2,3 A 1991- vapaasti hengittävä.
Ei siis vaihda aina normaalisti kolmoselle, vaan kierrokset nousevat aivan kuin normaalivaihteisella kytkimen luistaessa.
Kun hieman löysää ja vaihtaa manuaalisesti kolmoselle, niin toimii hyvin.
Vaihteiston suodatinta ei ole katsottu ainakaan 4 vuoteen?
Olisiko aika tai syy em. ajoittaiseen luistamiseen?
Onko vaikea vaihtaa?
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Automaatin nelonen luistaa
Tuossa tilanteessa ei enään öljyjen vaihto auta
Voihan sita avata sihdin ja tarkastaa onko isoa metallisilppua -> ja vaihtaa öljyt.
Korjauksena sitte keskipakosäätäjän o-renkaat ja matolaatikon jouset.
ETSI toiminnolla lisää tekstiä ja infoa aiheista.

Voihan sita avata sihdin ja tarkastaa onko isoa metallisilppua -> ja vaihtaa öljyt.
Korjauksena sitte keskipakosäätäjän o-renkaat ja matolaatikon jouset.
ETSI toiminnolla lisää tekstiä ja infoa aiheista.
Re: Automaatin nelonen luistaa
Kiitos vastauksesta.
Ajellaan kuunnellen ja ylämäet pienemmällä vaihteella.
Saabisti vuodesta 1987.
Ajellaan kuunnellen ja ylämäet pienemmällä vaihteella.
Saabisti vuodesta 1987.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Re: Automaatin nelonen luistaa
Kannattaa tosiaan aloittaa halvimmalla eli öljynvaihdolla (vaikka pariin otteeseenkin, n. 8 litran kokonaistilavuudesta vaihtuu kerralla 3,5-4,5 litraa hieman auton asennosta riippuen) sekä suodattimen tarkistuksella/vaihdolla tarvittaessa. Jos sihdissä ei ole mitään ylimääräistä, ei sitä ole mitään syytä vaihtaakaan, on melko kallis sihdiksi (n.30€ motonet). Se ei ole edes ns. päävirtasuodatin vaan suunniteltu magneetin ohella nappaamaan vain pahimmat partikkelit pois kierrosta.
Keskipakosäätäjän O-renkaiden vaihto ei ole paha rasti ja siihen löytyy tosiaan ohjeita täältä "Etsi":llä, tiivisteet n. 40-70€, mutta nelosen luisto voi kieliä jostakin pahemmasta viasta momentinmuuntimessa tai kytkinpakoissa. Momentinmuuntajan lukitus on muistaakseni ehjässä laatikossa n. 75% kolmosella ja 100% nelosella.
Keskipakosäätäjän O-renkaiden vaihto ei ole paha rasti ja siihen löytyy tosiaan ohjeita täältä "Etsi":llä, tiivisteet n. 40-70€, mutta nelosen luisto voi kieliä jostakin pahemmasta viasta momentinmuuntimessa tai kytkinpakoissa. Momentinmuuntajan lukitus on muistaakseni ehjässä laatikossa n. 75% kolmosella ja 100% nelosella.
Re: Automaatin nelonen luistaa
Itselläni kun laatikko luisti, niin sain ensiapuun kyllä tuon sihdin puhdistamalla ja öljyjen vaihdolla toimimaan joksikin aikaa ihan ok.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Re: Automaatin nelonen luistaa
Mun mielestä toi ei kuulosta niinkään luistamiselta, vaan justiinsa sellaiselta "välivapaalta" joka laatikossa on jos ne matolaatikon jouset on kuoleentuneet. Mulla teki toi '87 ihan samaa. Käsin vaihtamalla toimi ok, mutta D-asennossa tuli justiinsa toi "välivapaa" esiin kun esim. ylämäessä painoi kaasua. Yleensä kolmonen kytkeytyi vielä kolahtaen kun kierrokset oli missä oli...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Automaatin nelonen luistaa
Kysypä joltain verstaalta osaavatko tehdä kytkinpantojen kiristyksen laatikkoon, huom! Niitä ei saa kiristää liikaa silloin tulee nykivä vaihtaminen.
Tai sitten voit ekaks kokeilla pullollisella slick 50, automaattiöljyn lisäaineella.
Tämä temppu on joitakin auttanut. Linkistä voit lukea slick 50:sestä lisää.
http://www.slick50.com/products/HMAutoT ... ionTrt.htm
Tai sitten voit ekaks kokeilla pullollisella slick 50, automaattiöljyn lisäaineella.
Tämä temppu on joitakin auttanut. Linkistä voit lukea slick 50:sestä lisää.
http://www.slick50.com/products/HMAutoT ... ionTrt.htm
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Automaatin nelonen luistaa
Ne kaksi venttiilipöydän päällä olevaa jousta aiheuttavat juuri kuvatun kaltaisen vian. Ne vaihtoon, uudet öljyt, suodattimen puhdistus ja jarrupannan säätö.
Re: Automaatin nelonen luistaa
Kysytäänpäs tarkentava kysymys: miten pitkään kestää että veto on päällä kun laitat vaihteen parkilta D:lle etenkin kylmänä?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Automaatin nelonen luistaa
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#