Automaatin nelonen luistaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Automaatin nelonen luistaa

Viesti Kirjoittaja Suap »

kovassa ylämäessä.
9000 2,3 A 1991- vapaasti hengittävä.
Ei siis vaihda aina normaalisti kolmoselle, vaan kierrokset nousevat aivan kuin normaalivaihteisella kytkimen luistaessa.
Kun hieman löysää ja vaihtaa manuaalisesti kolmoselle, niin toimii hyvin.

Vaihteiston suodatinta ei ole katsottu ainakaan 4 vuoteen?
Olisiko aika tai syy em. ajoittaiseen luistamiseen?
Onko vaikea vaihtaa?
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Automaatin nelonen luistaa

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Tuossa tilanteessa ei enään öljyjen vaihto auta :?
Voihan sita avata sihdin ja tarkastaa onko isoa metallisilppua -> ja vaihtaa öljyt.

Korjauksena sitte keskipakosäätäjän o-renkaat ja matolaatikon jouset.
ETSI toiminnolla lisää tekstiä ja infoa aiheista.
Suap
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 13:47
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Automaatin nelonen luistaa

Viesti Kirjoittaja Suap »

Kiitos vastauksesta.
Ajellaan kuunnellen ja ylämäet pienemmällä vaihteella.

Saabisti vuodesta 1987.
Suap, jos suap.
Saab OG 9-3, 1998 ja 2000.
Saab NG 9-3 2008.
Saab 9-5 Aero, 2004.
Peräkärryn taka-akseli Saab 95, vm. 1971.
Omaa kokemusta malleista 99,900 og, 900 ng, 9000 cd ja 9-3 og(/ng) ja 9-5 og.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Automaatin nelonen luistaa

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa tosiaan aloittaa halvimmalla eli öljynvaihdolla (vaikka pariin otteeseenkin, n. 8 litran kokonaistilavuudesta vaihtuu kerralla 3,5-4,5 litraa hieman auton asennosta riippuen) sekä suodattimen tarkistuksella/vaihdolla tarvittaessa. Jos sihdissä ei ole mitään ylimääräistä, ei sitä ole mitään syytä vaihtaakaan, on melko kallis sihdiksi (n.30€ motonet). Se ei ole edes ns. päävirtasuodatin vaan suunniteltu magneetin ohella nappaamaan vain pahimmat partikkelit pois kierrosta.

Keskipakosäätäjän O-renkaiden vaihto ei ole paha rasti ja siihen löytyy tosiaan ohjeita täältä "Etsi":llä, tiivisteet n. 40-70€, mutta nelosen luisto voi kieliä jostakin pahemmasta viasta momentinmuuntimessa tai kytkinpakoissa. Momentinmuuntajan lukitus on muistaakseni ehjässä laatikossa n. 75% kolmosella ja 100% nelosella.
Maximus
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: To Marras 10, 2005 18:18
Paikkakunta: Lodz, Poland

Re: Automaatin nelonen luistaa

Viesti Kirjoittaja Maximus »

Itselläni kun laatikko luisti, niin sain ensiapuun kyllä tuon sihdin puhdistamalla ja öljyjen vaihdolla toimimaan joksikin aikaa ihan ok.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Automaatin nelonen luistaa

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mun mielestä toi ei kuulosta niinkään luistamiselta, vaan justiinsa sellaiselta "välivapaalta" joka laatikossa on jos ne matolaatikon jouset on kuoleentuneet. Mulla teki toi '87 ihan samaa. Käsin vaihtamalla toimi ok, mutta D-asennossa tuli justiinsa toi "välivapaa" esiin kun esim. ylämäessä painoi kaasua. Yleensä kolmonen kytkeytyi vielä kolahtaen kun kierrokset oli missä oli...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Automaatin nelonen luistaa

Viesti Kirjoittaja core2 »

Kysypä joltain verstaalta osaavatko tehdä kytkinpantojen kiristyksen laatikkoon, huom! Niitä ei saa kiristää liikaa silloin tulee nykivä vaihtaminen.

Tai sitten voit ekaks kokeilla pullollisella slick 50, automaattiöljyn lisäaineella.
Tämä temppu on joitakin auttanut. Linkistä voit lukea slick 50:sestä lisää.
http://www.slick50.com/products/HMAutoT ... ionTrt.htm
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Automaatin nelonen luistaa

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Ne kaksi venttiilipöydän päällä olevaa jousta aiheuttavat juuri kuvatun kaltaisen vian. Ne vaihtoon, uudet öljyt, suodattimen puhdistus ja jarrupannan säätö.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Automaatin nelonen luistaa

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kysytäänpäs tarkentava kysymys: miten pitkään kestää että veto on päällä kun laitat vaihteen parkilta D:lle etenkin kylmänä?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Automaatin nelonen luistaa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin