Tonnaria ostamassa, tarkistuksen paikat?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Tonnaria ostamassa, tarkistuksen paikat?

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kaveri menee huomenna Saksassa kattomaan yhtä

Saab 9000 2.3CS A Tbo 04/93 230tkm

No varusteina tietysti vaatimattomasti:
ABS, Ilmastointi, K-lukko, Nahat, Cruise, S-lasit, k-luukku.
ajotietokone, sähköpenkit.

Ei aikaisempia kokemuksia tonnareista.
Mitä kannattaa tarkistaa autosta?
Vastauksilla ois pikkasen kiirekin jopa. Kiitollisena jään odottelemaan.

Nyt alkaa jo jännittämään! Toivottavasti tulee uni silmään :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9405
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

...
Viimeksi muokannut ng900aero, La Tammi 27, 2007 16:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ja lisää infoa tonnarin ostosta löytyy kun vähän katselet alaspäin vanhempia viestejä, tästä on juuri keskusteltu.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: Tonnaria ostamassa, tarkistuksen paikat?

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

peinu kirjoitti:Kaveri menee huomenna Saksassa kattomaan yhtä

Saab 9000 2.3CS A Tbo 04/93 230tkm

No varusteina tietysti vaatimattomasti:
ABS, Ilmastointi, K-lukko, Nahat, Cruise, S-lasit, k-luukku.
ajotietokone, sähköpenkit.

Ei aikaisempia kokemuksia tonnareista.
Mitä kannattaa tarkistaa autosta?
Vastauksilla ois pikkasen kiirekin jopa. Kiitollisena jään odottelemaan.

Nyt alkaa jo jännittämään! Toivottavasti tulee uni silmään :)
:wink:

"Vanhasta" tonnarista kantsii katsoa ja kokeilla tuulilasin kiinnitys. Itselläni se oli irronnut keskeltä alareunastaan. Painele koelaudan päältä sisäpuolelta lasia ulospäin jos antaa periksi, eli notkuu niin se on uudelleen kiinnityksen paikka. Lasi on ns. liimalasi ja vuosien saatossa ruoste on saattanut irrottaa lasin. Tosin uudelleen kiinnitys ei hirveesti maxa jos vanhan lasin saa nätisti eli rikkumatta pois.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kiitoksia vinkeistä. Välitän kaverille. Toivottavasti tämä on hyvä yksilö niin loppuu etsiminen ja pääsen vihdoin tonnarin makuun :)

Kaikki viathan ei ole "fataalisia" mutta monet on hyviä tinkimisen paikkoja :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Jos on luiston esto, niin unohda.

Kun pistää virrat päälle katsoo, että kaikki varoitus valot syttyy(antilock ym.) ja kun auto käynnissä, että ne kaikki myös sammuu.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Onko tuo luistonesto niin huono, että pitää koko auto raakata sen takia?

Eihän ASR ole mikään luistonesto vai onko? TCS se yleensä on Sabassa. Eikös sen saa kytkettyä poiskin vai jossain vuosimalleissa saattoi olla kiinteä, missä?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Eikös asr ole autoomaatti lootien tcs?


Ainakin -92 tonnarissa on nii ettei saa kytkettyä pois päältä. Pois kytkettävien mallien toiminnasta en tiedä, mut jos jatkuva, niin se aiheuttaa paljon harmaita hiuksia ja tekee susta juopon.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Sabo kirjoitti:Eikös asr ole autoomaatti lootien tcs?


Ainakin -92 tonnarissa on nii ettei saa kytkettyä pois päältä. Pois kytkettävien mallien toiminnasta en tiedä, mut jos jatkuva, niin se aiheuttaa paljon harmaita hiuksia ja tekee susta juopon.
Minkälaisia ongelmia se asr voi aiheuttaa? Onko asr:lle oma merkkivalo mittaritaulussa?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Luulisin, että on.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Onkos tommoisessa automaatissa ahtomittaria? Mitenkähän ahtomittari käyttäytyy kiihdyttäessä ja vaihdetta vaihtaessa?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Edelleenkin kysyn: Mikä tuossa TCS/ASR On niin huonoa, että se pitää jättää hyllyyn? Itselläni ei minkäänlaisia kokemuksia aiheesta. Täällä forumissa sitä on mollattu, mutta ei juuri mainintoja miksi.

Pitäisikö kojetaulussa vilkkua TCS-valo silloin kun lyö suttua?

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

peinu kirjoitti:Edelleenkin kysyn: Mikä tuossa TCS/ASR On niin huonoa, että se pitää jättää hyllyyn? Itselläni ei minkäänlaisia kokemuksia aiheesta. Täällä forumissa sitä on mollattu, mutta ei juuri mainintoja miksi.
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta systeemi on TOIMIESSAAN ihan ok. Tuolla on vaan on sellainen maine, että aika monessa tapauksessa tuossa on vikaa, ja kun TCS/ASR:n tulee vikaa, ei ole enää kenelläkään kivaa (Limp-homea pukkaa). Eipä siinä, vikojahan teknisissä vehkeissä on vääjäämättä, mutta TCS:n vian etsintä saattaa olla semmoista arpapeliä, ettei paremmasta väliä. Koodinluku saattaa antaa viaksi jotain veret seisauttavan kallista, vaikka tosiasiassa vika on joku hapettunut liitin, ajoittain jumitteleva kaasuläppäkotelo tai jotain muuta mystistä. Saksalainen, entinen Saab-korjaamon korjaamopäällikkökin kertoili kun olin tonnariani hakemassa, kuinka oli aikoinaan pari päivää yrittänyt metsästää TCS:n vikaa, lopulta syyllinen oli löytynyt puoli vahingossa ja se oli ollut joku aivan mitätön jännite-ero pyörän antureiden signaaleissa tjsp...

Mimmin kommenttiin LH-Jet & DI/APC yhdistelmästä en ota muuta kantaa, kuin että ne rokkaa ja Trionicit on ihan hanurista :lol:

Nimimierkillä LH-jet & DI/APC pellin alla...

-Ville
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kiitokset näistäkin tiedoista. :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

peinu kirjoitti:Edelleenkin kysyn: Mikä tuossa TCS/ASR On niin huonoa, että se pitää jättää hyllyyn? Itselläni ei minkäänlaisia kokemuksia aiheesta. Täällä forumissa sitä on mollattu, mutta ei juuri mainintoja miksi.

Pitäisikö kojetaulussa vilkkua TCS-valo silloin kun lyö suttua?
TCS/ASR on vikaantuessaan semmoinen juttu että järki lähtee, esim kaikki TCS ongelmat mihin olen törmännyt täällä foormissa että klubitapahtumissa eivät ole vielä ratkenneet. Ongelmaa lisää se että suomessa merkkiliikkeet + kukaan muukaan ei ymmärrä TCS:n maailmaa ja osat maksaa maltaita mukaanlukien kaasuläppäkotelo joka on sähköohjattu. Oma suositukseni on että unohdat kaikki TCS/ASR saabit. Automaattitonttu ilman luistonestoa toimii talvisin vähän niinkuin luistonesto olisi kun se vaihtaa niin sievästi ja alhaalta että liikkeelle pääsee ja ei sudi.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin