Öljyt ja vedet sekaisin, kone kuumenee - katsiiko korjata
Öljyt ja vedet sekaisin, kone kuumenee - katsiiko korjata
No nysse sitten lasahti.
Äiteelle lainasin jo jonkin aikaa kansivaivaa lievästi oireillutta satkuani vähän pitemmälle matkalle, ja auto levis jo menomatkasta. Tai ei varsin levinnyt, mutta kuumenee ja kuluttaa rajusti jäähdytinnestettä. Litratolkulla siis ja silti kuumenee yli.
Olishan se pitäny tietää, kun lähtiessä katoin öljyt ja totesin niiden olevan harmaan ruskeaa lillinkiä - eli vesi-öljy -emulsiota. Nesteet siis sekoittuvat, joko kannen halkeamien kautta tai mistä lienee.
Peruskysymys kuuluu: kannattaako korjata vai vaihtaa suosiolla koko moottori? Muuten veisin auton Kuusakoskelle, mutta kun pelleiltään on tavallista parempi ja historiakin hyvin tiedossa. Riittäiskö kannen vaihto ja onko vaikea homma? Vai onko perusteltua pelätä, että vesi-öljyseos koneessa on jo tehnyt sen verran tuhoja esim. laakereissa, että korjauksesta ei kannata tekohengitystä kummempaa hoitokonstia toivoa?
Ja vielä: ei kellää sattus tekniikkaa tuohon 2.1 -16seen olemaan?
Äiteelle lainasin jo jonkin aikaa kansivaivaa lievästi oireillutta satkuani vähän pitemmälle matkalle, ja auto levis jo menomatkasta. Tai ei varsin levinnyt, mutta kuumenee ja kuluttaa rajusti jäähdytinnestettä. Litratolkulla siis ja silti kuumenee yli.
Olishan se pitäny tietää, kun lähtiessä katoin öljyt ja totesin niiden olevan harmaan ruskeaa lillinkiä - eli vesi-öljy -emulsiota. Nesteet siis sekoittuvat, joko kannen halkeamien kautta tai mistä lienee.
Peruskysymys kuuluu: kannattaako korjata vai vaihtaa suosiolla koko moottori? Muuten veisin auton Kuusakoskelle, mutta kun pelleiltään on tavallista parempi ja historiakin hyvin tiedossa. Riittäiskö kannen vaihto ja onko vaikea homma? Vai onko perusteltua pelätä, että vesi-öljyseos koneessa on jo tehnyt sen verran tuhoja esim. laakereissa, että korjauksesta ei kannata tekohengitystä kummempaa hoitokonstia toivoa?
Ja vielä: ei kellää sattus tekniikkaa tuohon 2.1 -16seen olemaan?
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Öljyt ja vedet sekaisin, kone kuumenee - katsiiko korjata
Yleensä kansipahvin vaihto riittää.
Jos kauan ajettu vuotavalla kansipahvilla syöpyy kanteen syvä ura. Tällöin tarvitset uuden kannen, ja pahvin.
Paljoa ei maksa, joten kannattaa korjata. (Jos ite tekee)
Jos kauan ajettu vuotavalla kansipahvilla syöpyy kanteen syvä ura. Tällöin tarvitset uuden kannen, ja pahvin.
Paljoa ei maksa, joten kannattaa korjata. (Jos ite tekee)
Re: Öljyt ja vedet sekaisin, kone kuumenee - katsiiko korjata
Vesi ja öljy, pikemminkin glykoli ja öljy tahtovat tehdä voiteluaineesta ominaisuuksiltaan lähinnä leikkuunestettä alakerran laakereille, mutta jos ei ole pitkään ajettu muljuilla niin vanhan korjaus ja yritys kevyellä kansiremontilla voi olla perusteltua.
Kanteen jauhautuu ajan ja käytön myötä ihan normaalistikin liekkirenkaiden kohdille ura, ihan jo jatkuvasta valuteräslohkon ja alumiinikannen lämpölaajenemiserosta ja toistuvasta kuumenemisesta ja jäähtymisestä johtuen.
Jos parhaimmassa tapauksessa pelkästä pahvistaan oireillut kansi on vielä säröilemätön mitä harvat Saabin 16V kannet ovat, (kun ei oteta lukuun myöhempiä ja parempia T5 ja eespäin kansia mutta niitä ei tässä käsitellyssä mallissa ole), niin vanhan korjaus eli tasohionta, työstö eli plaanaus melko todennäköisesti kannattaa. Todennäköisempää on se, että jos ostetaan sokkona käytetty 16V kansi, se on jo säröillä.
Kannen korkeudelle, eli kansitiivistetason ja venttiilikopan tasolle on olemassa oma minimimittansakin jossa puristukset eivät ole vielä liialliset sekä venttiilien ajoitus ei vielä kulkeudu liian myöhäiselle, en ikävä kyllä niitä muista enkä tähän hätään löydä..
Kuitenkin käytännössä saabin 16V kansissa on jonkinlaisina indikaattoreina kansitason ulkosyrjillä valuun jätetyt puolikuun muotoiset syvennykset mittana työstövarasta. Uudesta, ts. koskaan työstämättömästä on kuitenkin varoja höylätä tarvittaessa useampiakin millin kymmenyksiä tiivistetason virheettömäksi saattamiseksi.
Kanteen jauhautuu ajan ja käytön myötä ihan normaalistikin liekkirenkaiden kohdille ura, ihan jo jatkuvasta valuteräslohkon ja alumiinikannen lämpölaajenemiserosta ja toistuvasta kuumenemisesta ja jäähtymisestä johtuen.
Jos parhaimmassa tapauksessa pelkästä pahvistaan oireillut kansi on vielä säröilemätön mitä harvat Saabin 16V kannet ovat, (kun ei oteta lukuun myöhempiä ja parempia T5 ja eespäin kansia mutta niitä ei tässä käsitellyssä mallissa ole), niin vanhan korjaus eli tasohionta, työstö eli plaanaus melko todennäköisesti kannattaa. Todennäköisempää on se, että jos ostetaan sokkona käytetty 16V kansi, se on jo säröillä.
Kannen korkeudelle, eli kansitiivistetason ja venttiilikopan tasolle on olemassa oma minimimittansakin jossa puristukset eivät ole vielä liialliset sekä venttiilien ajoitus ei vielä kulkeudu liian myöhäiselle, en ikävä kyllä niitä muista enkä tähän hätään löydä..
Kuitenkin käytännössä saabin 16V kansissa on jonkinlaisina indikaattoreina kansitason ulkosyrjillä valuun jätetyt puolikuun muotoiset syvennykset mittana työstövarasta. Uudesta, ts. koskaan työstämättömästä on kuitenkin varoja höylätä tarvittaessa useampiakin millin kymmenyksiä tiivistetason virheettömäksi saattamiseksi.
Re: Öljyt ja vedet sekaisin, kone kuumenee - katsiiko korjata
Tämä oli ajatuksissa, ja pahinta pelkään. Koneella on kaikkinensa ajeltu noin 320-tuhatta ilman sen isompia remontteja. Normaali kulumisen päälle sitten vielä tuo vesivahinko viimeisten parin tuhannen kilsan aikana (noin)....Vesi ja öljy, pikemminkin glykoli ja öljy tahtovat tehdä voiteluaineesta ominaisuuksiltaan lähinnä leikkuunestettä alakerran laakereille
Mitäköhän noista 16-tappisista 2,1-litran koneista kannattais maksaa? Josko jostain löytäis ehjemmän yksilön.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Re: Öljyt ja vedet sekaisin, kone kuumenee - katsiiko korjata
No normaalissa käytössä 320 tuhatta ei yleensä Saabin alakerralle, sylintereille eikä männille renkaineen ole juuri mitään, nämä kun eivät sisäänajovaiheen jälkeen edes mainittavasti lähde eivätkä myöhemminkään ylly kulumaan kunhan vain huolloista on pidetty kiinni.
Itse en osaa sanoa sitä että mitä 2,1 moottoreista on haluttu/maksettu, mutta melko varmasti parhaan kuvan saa laittamalla tarjouspyynnön ostopalstalle.
Mutta jos sinulla on käsissäsi ehjä kansi niin älä missään nimessä laita sitä menemään kuusankoskelle tai muille romureille, ovat todellakin ei niin rahan, mutta ainakin käyttöarvoista ja ehjänä harvinaista tavaraa. Meinaan myös sitä että jos on ehjä kansi valmiina, voi ehjän pelkän alakerran löytäminen olla huomattavasti helpompaa.
Itse en osaa sanoa sitä että mitä 2,1 moottoreista on haluttu/maksettu, mutta melko varmasti parhaan kuvan saa laittamalla tarjouspyynnön ostopalstalle.
Mutta jos sinulla on käsissäsi ehjä kansi niin älä missään nimessä laita sitä menemään kuusankoskelle tai muille romureille, ovat todellakin ei niin rahan, mutta ainakin käyttöarvoista ja ehjänä harvinaista tavaraa. Meinaan myös sitä että jos on ehjä kansi valmiina, voi ehjän pelkän alakerran löytäminen olla huomattavasti helpompaa.
Re: Öljyt ja vedet sekaisin, kone kuumenee - katsiiko korjata
"...ovat todellakin ei niin rahan, mutta ainakin käyttöarvoista ja ehjänä harvinaista..."
-Ottamatta kantaa asiassa puolesta tai vastaan, niin tietyllä pohjoiskarjalaisella koneistamolla väitettiin täysin päivastaista tuosta 16 venttiilisestä sylinterikannesta, joka löytyy vanhemman sukupolven Saabeista.
Kuulemani mukaan se saattaa pahimmillan hieman taipua ylikuumenemisen johdosta, mutta harvinaisen vähän siinä on mitään muita ongelmia ollut.
Tuo koneistamo kunnostaa vuosittain 400-600 sylinterinkantta, mutta onko nyt asia ymmärrettävä niin, että herra johtaja on puhunut vastoin parempaa tietoaan läpiä päähänsä?
-Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta kysyn vaan..
Lisäys; eihän vain nyt kukaan ole muistellut 8-venttiilistä sylinterikantta, joissa oli halkeamia rittävän usein ainakin alkuvuosien tuotannossa, eikä niistä eroon päästy myöhemmässäkään vaiheessa kokonaan vaikka ongelmat väheni. Tosin lienee niin, ettei sellaista sylinterinkantta ole vielä keksittykään polttomoottoriin, joista ei muutama prosentti halkeilisi tai vääntyile.
-Ottamatta kantaa asiassa puolesta tai vastaan, niin tietyllä pohjoiskarjalaisella koneistamolla väitettiin täysin päivastaista tuosta 16 venttiilisestä sylinterikannesta, joka löytyy vanhemman sukupolven Saabeista.
Kuulemani mukaan se saattaa pahimmillan hieman taipua ylikuumenemisen johdosta, mutta harvinaisen vähän siinä on mitään muita ongelmia ollut.
Tuo koneistamo kunnostaa vuosittain 400-600 sylinterinkantta, mutta onko nyt asia ymmärrettävä niin, että herra johtaja on puhunut vastoin parempaa tietoaan läpiä päähänsä?
-Asiahan ei tietysti minulle kuulu, mutta kysyn vaan..
Lisäys; eihän vain nyt kukaan ole muistellut 8-venttiilistä sylinterikantta, joissa oli halkeamia rittävän usein ainakin alkuvuosien tuotannossa, eikä niistä eroon päästy myöhemmässäkään vaiheessa kokonaan vaikka ongelmat väheni. Tosin lienee niin, ettei sellaista sylinterinkantta ole vielä keksittykään polttomoottoriin, joista ei muutama prosentti halkeilisi tai vääntyile.
Viimeksi muokannut eerikson, Su Heinä 17, 2011 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Öljyt ja vedet sekaisin, kone kuumenee - katsiiko korjata
Turkulaisella koneistamolla joka on mulle pari 16v kantta plaanannut (2.3 NG900 -94 ja 2.0 turbo 9000 -88) sanottiin myös ettei niissä mitään ongelmia ole eikä yritetty edes myydä muuta hommaa. Ainakin se NG900 kansi vuoti vedet ja öljyt sekaisin kymmenientuhansien kilometrien ajan ja tasapainoketjun rattaat oli jauhautuneet öljyn joukkoon, vaihdoin vain kansitiivisteen ja plaanautin kannen ja poistin ketjun ja nyt on sen jälkeen kilometrejä yli 50 tuhatta eikä ainakaan vielä mitään merkkejä ongelmista. Toinen kansi on vielä laittamatta paikalleen koska tonnarista menikin koko moottori vaihtoon.
Re: Öljyt ja vedet sekaisin, kone kuumenee - katsiiko korjata
Siis yritätkö sie särkeä sitä lisää? Sulla on (oli) luultavasti menny vaan kansipahvi mut nyt on sit ehkä kansiki ku vielä piti sillä ajaa. No mutta halapa ja suht. helppo korjata tuo vielä on, ja seuraavana vaan täyssynteettiset öljyt sisään ni puhistuu, ei se mitää oo vielä särkeny jos ei pie ihme ääniä
Re: Öljyt ja vedet sekaisin, kone kuumenee - katsiiko korjata
Ei ole ensimmäinen kerta kun "ammattimies" puhuu läpiä päähänsä, tai yleisti eikä luonnollisestikaan voinut mistään tietää että mistä kannesta nimenomaan on tässä ketjussa kyse; Tämä tässä käsitelty 2,1/2,3 "pitkälohko"-kansi on Saabin kansista herkin halkeilemaan, ei niinkään sen edeltäjät tai seuraajat.eerikson kirjoitti:onko nyt asia ymmärrettävä niin, että herra johtaja on puhunut vastoin parempaa tietoaan läpiä päähänsä?
Re: Öljyt ja vedet sekaisin, kone kuumenee - katsiiko korjata
Olkoon niin.
Tuli vain aikoinaan kysyttyä koneistamolla tuotakin asiaa kun käytettiin vm-1992 900 2.1 l 16v mallin sylinterinkantta tiivistepinnan hionnassa.
Tuli vain aikoinaan kysyttyä koneistamolla tuotakin asiaa kun käytettiin vm-1992 900 2.1 l 16v mallin sylinterinkantta tiivistepinnan hionnassa.
Re: Öljyt ja vedet sekaisin, kone kuumenee - katsiiko korjata
En varsinaisesti yrittäny, mutta paino sanalla piti (ajaa, nimittäin). Pakko on ollu pitää sitä käytössä, eikä oo ollu aikaa tarttua ongelmaan kun se on pelannu paikallisajossa ihan ookoo. Tai on ja on, niinku nyt huomattiin. Nyt oli pakko lainata sitä äireelle vähän pitemmän matkan ajoon ja ongelma ikäänkuin eskaloitui vähän uusiin potensseihin..._ZouS_ kirjoitti:Siis yritätkö sie särkeä sitä lisää? Sulla on (oli) luultavasti menny vaan kansipahvi mut nyt on sit ehkä kansiki ku vielä piti sillä ajaa.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.