A/C ja 08 vikakoodi + märät takamatot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

A/C ja 08 vikakoodi + märät takamatot

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Tuttu herja, eli kuskin puolelle pukkaa kuumaa ilmastointi. Harmikseeni sain todetana että askelmoottori toimii ok, läpän liikettä rajoittava muovipalanen tietty rikki, mutta vika ollut niin kaua edelliseltä omistalta korjaamatta että nyt on myös rikki itse läppää ohjaava keltainen muoviosa, jota mottori säätää:

http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... en_arm.jpg

Eli tuossa kuvassa oleva keltainen osa. Niin kuin tuossa todetaan koko hiton A/C unitti pitäisi purkaa jotta osan saisi vaihdettua. Murtuma on juuri sellaisessa kohtaa että sähkömoottori ei saa enää läppää säädettyä, jos moottorin "ratas" olisi hieman pidempi niin homma saattaisi toimia. Onko tiedossa keinoa millä tuon saisi korjattua ilman että purkaa koko systeemin?
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: A/C ja 08 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

eklunto1 kirjoitti: Onko tiedossa keinoa millä tuon saisi korjattua ilman että purkaa koko systeemin?
On tietoa, korjattua saa korjaussarjalla. Ao. kuvassa siis tuo kuvaamasi keltainen akseli, mutta väriltään violetti/sininen tms.:
Kuva

Tuosta se akseli useimmiten on poikki, joten siihen vaan korjaussarjaa tilaamaan PCS:ltä (http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 04701.html). Asennus vie n. puoli tuntia mukavan ergonomisessa työasennossa selällään jalkatilassa röhnöttäen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
sabe95
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 21:39
Paikkakunta: Espoo

Re: A/C ja 08 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja sabe95 »

eklunto1 kirjoitti:Tuttu herja, eli kuskin puolelle pukkaa kuumaa ilmastointi. Harmikseeni sain todetana että askelmoottori toimii ok, läpän liikettä rajoittava muovipalanen tietty rikki, mutta vika ollut niin kaua edelliseltä omistalta korjaamatta että nyt on myös rikki itse läppää ohjaava keltainen muoviosa, jota mottori säätää:

http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... en_arm.jpg

Eli tuossa kuvassa oleva keltainen osa. Niin kuin tuossa todetaan koko hiton A/C unitti pitäisi purkaa jotta osan saisi vaihdettua. Murtuma on juuri sellaisessa kohtaa että sähkömoottori ei saa enää läppää säädettyä, jos moottorin "ratas" olisi hieman pidempi niin homma saattaisi toimia. Onko tiedossa keinoa millä tuon saisi korjattua ilman että purkaa koko systeemin?
Ei tarvitse purkaa, vaan tarvitsemasi osat saat marmoritiskiltä. Tarvitset akselin korjausholkin #12765865 ja uuden rajoitusvivun #5334701. Holkki on halpa, eikä maksanut kuin euron mut se vipu maksoi muistaakseni about 27 e. Nämä hinnat pari vuotta sitten, käy kysymässä päivän hinnat varaosatiskiltä, niin saat ilmastoinnin kuntoon.
Saab 9-5 2.3t Vector Griffin Sport BioPower M5 Wagon 2009
Ex Saab 9-5 2.3t SE M5 Sedan 1998
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: A/C ja 08 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Kiitos vinkistä. PCS ja Speed Partsin pojat ovat kesälomalla tän kuukauden ja alkaa olemaan ikävä ajella kun vasenpuoli pukkaa kuumaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: A/C ja 08 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Nyt on osa vaihdettu. Vikakoodeja 0. Kyllä tuli kuntoon oikeaan aikaan, sillä kelit ovat "pikkasen" lämpimiä. :) Ainoa huoli ilmastointiin liittyen on pelkääjän puolen lattian kondensiletkusta ei juurikaan vettä tipu suhteessa kuskinpuolen letkuun. Puhallin kabiinin kautta paineilmaa ja tukosta ei vakuttaisi olevan. Ongelma on että kumiletku ei minusta mene lattialla okein vaan jää puristuksiin takajalkatilan ilmanohjaimen kanssa. Sattuisiko kenelläkään olemaan kuvaa miten tuon letkun tulisi mennä? En ole viitsinyt ottaa koko mattoa pois, sillä vaatii mm. penkin irroituksen.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: A/C ja 08 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Yhä ihmetyttää tilanne. Purin matot. Kävin kondensiveden letkut läpi. Nyt vettä pukkaa kummaltakin puolelta. Oikea puoli oli mennyt uudelleen tukkoon.

Pesin auton, laitoin käyntiin. Ulkonan tosi kuuma ja kostea keli. Hetken kuluttua takamatot märkinä. Voisiko vika olla kuivaimessa? Kokeilin samaa niin että auto käynnissä ja kastelen autoa. Ei ongelmaa, ilmastointi tosi oli laittanut automaattisesti sisäilman kierrätyksen päälle.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: A/C ja 08 vikakoodi

Viesti Kirjoittaja jus »

eklunto1 kirjoitti:Voisiko vika olla kuivaimessa?
Kuivaimella ei ole mitään roolia kondenssiveden ohjaamisessa poistoputkiin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: A/C ja 08 vikakoodi + märät takamatot

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Yritän tässä miettiä voisiko jokin aiheuttaa kondensiveden määrän kertymisen niin nopeasti että nuo postoputket eivät ehtisi vettä pois kuljettaa ja vesi tulvii takajalkatilan ilmaohjaimista lattialle. Nyt on mennyt pari päivää ilman ko ongelmaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin