Kosteutta lattialla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Kosteutta lattialla

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

No nyt aloin katsomaan miksi apukuskin lattia on joskus tuntunut kostelta. Verhoilut auki ja märkähän se on. Ei viittaa tippa letkujen tukkoisuuteen koska neste on hieman sokerisen oloista ja väriltään sinivihreää (ehkä mitä nyt sain eristeistä puristettua).
Oisko kellään tietoa minkä väristä on ilmastoinnin jäähdytys aine vai voiko olla jäähdytysnestettä(onko lämmitys laitteen kenno jossain keskikonsolissa?).

Nimim. APUA kaivataan :(
anzzi
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja anzzi »

Maista sitä sormenpää/kielenpää, glykoli on ällömakeeta. Ei ole kuitenkaan kovin terveellistä....
T-urpo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 16:00
Paikkakunta: Kouvola

Matto märkänä

Viesti Kirjoittaja T-urpo »

Löysitkö "white 9-5" syyllisen tähän vaivaan ja onko muilla havaintoja sillä äkkäsin saman ongelman juuri aiemmin illalla..nesteen koostumusta en vielä tsekannu, mutta samanlailla matto on apukuskin puolelta tosi märkänä...mutta mitään vuotoa ei mistään pikaisesti havaittu..siis missä voisi olla vika/mitä tehdä ? :x
Jussi Juonio # 1996

Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Minulla oli sama ongelma. Vänkärin jalkatilassa jäähdytinnestettä. Syyksi paljastui lämmityslaitteen kennoon tulevien putkien o-renkaat. Maksoivat euron pari. En muista mitä huolto otti tuosta vaihdosta kun tehtiin muutakin samalla.
9-3 SC 1.8t -06
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Sisäilmansuodattimelle oli tullut niin paljon skeidaa että normaali kondenssivesi ilmastoinnin kennolta ei päässyt tyhjennysputkeen. Uusi fiilsu ja kotelon imurointi poisti vian.
96 M75 i12 5-speed ;)
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Nuo poistoputket voivat mennä myös tukkoon paskasta. itse painan aina sillon tällön paineilmaa alakautta, kun tuntuvat tukkosilta :wink: :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
mane
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2005 20:54

Re: Kosteutta lattialla

Viesti Kirjoittaja mane »

white9-5 kirjoitti:No nyt aloin katsomaan miksi apukuskin lattia on joskus tuntunut kostelta. Verhoilut auki ja märkähän se on. Ei viittaa tippa letkujen tukkoisuuteen koska neste on hieman sokerisen oloista ja väriltään sinivihreää (ehkä mitä nyt sain eristeistä puristettua).
Oisko kellään tietoa minkä väristä on ilmastoinnin jäähdytys aine vai voiko olla jäähdytysnestettä(onko lämmitys laitteen kenno jossain keskikonsolissa?).

Nimim. APUA kaivataan :(
Tuttu juttu, itse ihmettelin samaa vuosi sitten. Takapenkin jalkatila rupes lainehtimaan kesken pidemmän matkan, ja totesin että vettä on maton alla ja paljon. Asiaa hieman enemmän tutkittuani huomasin että vettä on myös apukuskin maton alla.

Syyksi selvisi ilmastoinnin kondenssivesiletkun liiitoskohta, joka sijaitsee apukuskin jalkatilan vasemman kotelon alla. En tiedä oliko letku koskaan ollut kiinni, vai miten se oli päässyt irtoamaan. Yritin saada takuuseen tämän kuivatusta ja huoltoa, mutta ei onnistunut kun takuu oli mennyt pari kuukautta sitten umpeen.

Vein auton huoltoon, jossa irrottivat penkit ja jättivät puhallukseen illaksi ja yöksi. Aamulla SRS valo paloi, ilmeisesti kosteutta tiivistynyt kuivaksen aikana johonkiin liitokseen, mutta valo sammui seuraavana päivänä.
T-urpo
Matalapaineturbo
Viestit: 200
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 16:00
Paikkakunta: Kouvola

Kosteutta lattialla

Viesti Kirjoittaja T-urpo »

Joo homma eteni mun kohdalla niin.. että Saab huoltoon soitettuani mulle selvisi se että lauhdeveden poistoputkia olikin kaksi kappaletta,eikä pelkästään apukuskin puolella. Siis jos toinen poistoputkista menee tukkoon ja lauhdevettä muodostuu niin paljon, ettei yksi putki vedä riittävästi niin silloin vesi tulvii muualta kautta ulos ja niinhän siinä oli käynyt että kuskin puolimmainen poistoputki oli tukossa ! !
Nyt on röörit aukastu ja lauhdevesi pääsee kahta putkea poistumaan, mutta taidanpa vielä mattojen ( kumpikin puoli ! ) kuivausoperaation lisäksi putsata/vaihtaa sen varuiksi sisäilmansuodattimen ja kotelon.. joka pitäisi siis löytymän apukuskin puolelta keskikonsolin takaa alhaalta niiden metallisten vesiputkien takana vai kuinka ? ? Onneksi "tulva" ei ollut kerinnyt kauemmin tehdä pahojaan ja kastunut alue jäi sopivan pienelle alueelle etujalkatiloihin. Paikallinen Saab huolto on kuulemma tehnyt ainakin pariin Saabiin tämän poistoputken/-ien tukkeutumisen vuoksi mittavan purku ja kuivausoperaation..kun kuuleman mukaan jo lyhyessä ajassa kerkiää vettä tulla (imeytyä mattoihin) mahtavat määrät, joten on kyllä tosiaankin suositeltavaa aina silloin tällöin puhdistaa vaikka paineilmalla poistoputket :wink:
Jussi Juonio # 1996

Saab 9-3 SC 2,0 TS vm.06, Saab 95E vm.69
Saab OG900 16V vm.91 sekä Saab OG900 2,1 5D vm.93.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3725
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Kannattaa sitten, kun vaihtaa suodatin ottaa hanskalokero ihan suosiolla pois(muutamalla ruuvilla kiinni) niin homma on paljon helpompi :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Kosteutta lattialla

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

mane kirjoitti:Syyksi selvisi ilmastoinnin kondenssivesiletkun liiitoskohta, joka sijaitsee apukuskin jalkatilan vasemman kotelon alla. En tiedä oliko letku koskaan ollut kiinni, vai miten se oli päässyt irtoamaan.
Isäukon ysifemman vänkärin puoleinen jalkatila lähes lainehti vettä. Tänään huomattiin kyseinen "vesivahinko". Lattiamatot irti ja syytä selvittämään. Löytyi irtonainen letku keskikonsolin juurelta tai siitä alapuolelta 8O Onko tämä nyt juurikin tämä ilmastoinnin kondenssiveden poisto? Nestettä ei ole kadonnut koskaan ja eihän tämäkään nestettä ollut, ihan puhdasta vettä vaan. Pistettiin auto kuivaamaan ja täytynee tuo letku liittää huomenna. Tiedä sitten kuinka kauan tämäkin letku on ollut irti, mutta mitään isompaa vahinkoa ei onneksi ollut ehtinyt tapahtua. Eiköhän tuo kuivaamalla mene... Ihmetyttää vain, että miten tuo yleensäkin pääsee irtoamaan itsekseen? Onko tällaisia ongelmia ollut paljonkin näissä?
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Kosteutta lattialla

Viesti Kirjoittaja pmj »

...
Viimeksi muokannut pmj, Ke Elo 13, 2014 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kosteutta lattialla

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Alemmassa kuvassa näkyvien alu-putkien päässä on o-renkaat, eli tuossa liitoksessa jossa putket kiristetään metallilaipalla tuohon ruskeaan muovi osaan. Toki voit yrittää kiristää liitosta tai sitten lasket nesteet pois autosta ja löysäät liitoksen ja vaihdat o-renkaat. Ei ole kummonen operaatio.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Kosteutta lattialla

Viesti Kirjoittaja pmj »

....
Viimeksi muokannut pmj, Ke Elo 13, 2014 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: Kosteutta lattialla

Viesti Kirjoittaja pmj »

...
Viimeksi muokannut pmj, Ke Elo 13, 2014 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kosteutta lattialla

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Ruuvi pois ja se löysää putkia liitokseen kiristävän laipan. jonka jälkeen putket saa vedettyä ulos tuosta ruskeasta muovi osasta. O-renkaiden kokoa en muista, mutta luulisi löytyvän sopivat esim. Hiflex:ltä tai vastaavasta jos ei marmorilta lyödy hyllystä. Hinta ei tainnut olla marmorillakaan kuin muutamia euroja. Nestettä sieltä tulee reilusti, eli jos oikein muistan niin letkut pitää puristaa konehuoneen puoleta tai sitten laskea nesteet pois kuten itse tein(vaihdoin uudet nesteet).
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Vastaa Viestiin