Kaasuläppäkotelosta...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
VilleV
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 11, 2010 09:51

Kaasuläppäkotelosta...

Viesti Kirjoittaja VilleV »

Heippa kaikille,

Kysyisin paremmin tietäviltä Saba 9-5 2006 2.3t wagon kaasuläppäkotelon antamista vikakoodeista. Vian huomasin ensimmäisen kerran startatessani autoa ja lähtiessäni liikkeelle, alkuun homma toimi mutta sitten alkaa kone yskiä. Muutama päivä sitten moottorin vikavalo syttyi ja kävin luettamassa vikakoodit marmoritiskillä. Vikavalon syttyessä meni samalla myös vakinopeudensäädin. Eli ei enää toimi.

Vikakoodit olivat P1251 ja mitä nyt huoltomiehen käsialasta otan selvää niin selvennykseksi on kirjoitettu: "Läppämoottorilla täysi PWM kiinni suunnassa, voi sattua jos läppämekanismia ei ole palautettu"
Ja P1231 "Kaasuläpän asentotunnistin 1 ja 2. Summajännite raja-arvojen ulkopuolella."

Melko suolaisen hintaisen vikakoodin luvun yhteydessä sain uuden kaasuläppäkotelon hinnan. 484 euroa. Melko suolaista ajattelin jo siinä vaiheessa ja päätinpä ruveta selvittelemään asiaa itse.

Ruotsista näyttää osia saavan käytettynä purkaamolta kokoluokkaa 200 eurolla ja mitä nyt nopeasti tuota osaa tukiskelin niin ei vaikuta avaruustieteeltä sen vaihtaminen, kuitenkin muutama kysymys arvon saabisteilta:

Voiko ko. vikakoodit johtua esimerkiksi läppäkotelon paskaisuudesta vast, eli olisiko mahdollista yksinkertaisesti vain puhdistaa se?
ja
Jos tuon osan itse vaihtaa niin kuittaako automobil itse viat hoidetuksi vai pitääkö lähteä marmoritiskin taakse jonottamaan palvelua?

:saab: Nöyrimmät kiitokset vastaajille jo etukäteen. :saab:
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kaasuläppäkotelosta...

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Kannattaa koittaa puhdistaa ja käytetystä en maksaisi 200e ellei ole liki uusi.
Tuossa on lontoon murteella ohjeet vaihtoon.http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/
Vikakoodit nollautuu irrottamalla akunkenkä vartiksi, mutta mahdollinen limppi pitää kuitata ensin.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
VilleV
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 11, 2010 09:51

Re: Kaasuläppäkotelosta...

Viesti Kirjoittaja VilleV »

white9-5 kirjoitti:Kannattaa koittaa puhdistaa ja käytetystä en maksaisi 200e ellei ole liki uusi.
Tuossa on lontoon murteella ohjeet vaihtoon.http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... ttle_body/
Vikakoodit nollautuu irrottamalla akunkenkä vartiksi, mutta mahdollinen limppi pitää kuitata ensin.
En ole paljoa näiden kanssa pelannut, voitko selventää mikä on "limppi" ?
Ja kiitoksia vastauksestasi!
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Kaasuläppäkotelosta...

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Etsi-nappia kehiin ja haku sanoiksi limp home. Ja oikei paljon kun tarkentaa valitsee pelkästään og 95 alueen :)
Ahdonvoimaa
VilleV
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 11, 2010 09:51

Re: Kaasuläppäkotelosta...

Viesti Kirjoittaja VilleV »

Wagonisti kirjoitti:Etsi-nappia kehiin ja haku sanoiksi limp home. Ja oikei paljon kun tarkentaa valitsee pelkästään og 95 alueen :)
Kiitos Wagonisti!
VilleV
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Loka 11, 2010 09:51

Re: Kaasuläppäkotelosta...

Viesti Kirjoittaja VilleV »

Putsasin kaasuläppäkotelon ja lopputulos on mitä erinomaisin. Tyhjäkäyntiongelmat hävisivät tyystin ja moottori reagoi kaasuun aivan eri tavalla mitä aikaisemmin. Homma tältäosin siis kunnossa ja suuri kiitos kaikille neuvoa antaneille!

CE vikavalo ei kuitenkaan sammunut ja ilmeisesti tuo limp home pitää käydä kuittaamassa liikkeessä?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kaasuläppäkotelosta...

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

VilleV kirjoitti:CE vikavalo ei kuitenkaan sammunut ja ilmeisesti tuo limp home pitää käydä kuittaamassa liikkeessä?
Jos se on limp homessa, niin sen voi ropeltaa itsekin pois päältä.
http://www.youtube.com/watch?v=wr_CmGp20mk

Vikavaloa en muista sammuuko aikanaan itsekseen, vai pitääkö nollata erikseen, onnistuu myös halvoilla obd2-pulikoilla, mikäli vuosimalli 2000-luvulta.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kaasuläppäkotelosta...

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Akunkengän irrottaminen vartiksi nollaa koodit ja sammuttaa CE-valon. Jos oikein muistan niin koodit pitää nollata tai limppi menee uudestaan päälle, kun käynnistää.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Kaasuläppäkotelosta...

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ainiin tuota akun irroitusta en muistanutkaan ja itseasiassa sulakkeen numero 17 kun irroittaa, niin se nollaa trionicin. Ei katoa muut auton säädöt, kuten penkkien/peilien muistit, jos sellaiset sattuu olemaan.
Tuollainen vikakoodinlukija/nollaaja toki kivuttomin ratkaisu.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kaasuläppäkotelosta...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

VilleV kirjoitti:Putsasin kaasuläppäkotelon ja lopputulos on mitä erinomaisin. Tyhjäkäyntiongelmat hävisivät tyystin ja moottori reagoi kaasuun aivan eri tavalla mitä aikaisemmin.
Hieno homma! Itsellä sama proggis kohta edessä, kun startin jälkeen vähän nyökähtää ja oireilee samoin kuin vanha tonnari ennen "tyhjäkäyntimoottorin" putsausta.

Putsasitko paikoillaan ollessa vai otitko kokonaan irti? Millä "myrkyllä" putsasit sisältä?
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Vastaa Viestiin