Kysyisin paremmin tietäviltä Saba 9-5 2006 2.3t wagon kaasuläppäkotelon antamista vikakoodeista. Vian huomasin ensimmäisen kerran startatessani autoa ja lähtiessäni liikkeelle, alkuun homma toimi mutta sitten alkaa kone yskiä. Muutama päivä sitten moottorin vikavalo syttyi ja kävin luettamassa vikakoodit marmoritiskillä. Vikavalon syttyessä meni samalla myös vakinopeudensäädin. Eli ei enää toimi.
Vikakoodit olivat P1251 ja mitä nyt huoltomiehen käsialasta otan selvää niin selvennykseksi on kirjoitettu: "Läppämoottorilla täysi PWM kiinni suunnassa, voi sattua jos läppämekanismia ei ole palautettu"
Ja P1231 "Kaasuläpän asentotunnistin 1 ja 2. Summajännite raja-arvojen ulkopuolella."
Melko suolaisen hintaisen vikakoodin luvun yhteydessä sain uuden kaasuläppäkotelon hinnan. 484 euroa. Melko suolaista ajattelin jo siinä vaiheessa ja päätinpä ruveta selvittelemään asiaa itse.
Ruotsista näyttää osia saavan käytettynä purkaamolta kokoluokkaa 200 eurolla ja mitä nyt nopeasti tuota osaa tukiskelin niin ei vaikuta avaruustieteeltä sen vaihtaminen, kuitenkin muutama kysymys arvon saabisteilta:
Voiko ko. vikakoodit johtua esimerkiksi läppäkotelon paskaisuudesta vast, eli olisiko mahdollista yksinkertaisesti vain puhdistaa se?
ja
Jos tuon osan itse vaihtaa niin kuittaako automobil itse viat hoidetuksi vai pitääkö lähteä marmoritiskin taakse jonottamaan palvelua?