TAKA-akseli-KYSYMYS

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

TAKA-akseli-KYSYMYS

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Saab 900 taka-akselista kysyisin seuraavaa:

onko mahdollista vaihtaa taka-akseli etukäsijarrullisesta takakäsijarrulliseen autoon eli ovatko vaihtokelpoisia keskenään ja miten ne pyörien navat saa vaihdettua, vai onko niitä lainkaan tarvis vaihtaa ? Miten takakäsijarrujarrulaitteet sopii vanhenpaan akseliin ?

Onko tiedossa ongelmia, pahoja ongelmia tai onko vaihtaminen "mahdoton tehtävä" ?
Kaikki tieto olisi tarpeen, sellainenkin jota en älynnyt edes kysyä !
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: TAKA-akseli-KYSYMYS

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vissiin aika plug&play jos on valmis akseli....käsijarru kahvan joutunee hitsaamaan....
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: TAKA-akseli-KYSYMYS

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

Kyllä siinä takakäsijarrullisessa Saabissa, johon se akseli oli tarkoitus ottaa etukäsijarrulliseta Saabista, on jo käsijarrukahva eli ei tarvinne hitsata, arvaan puolestani minä !
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: TAKA-akseli-KYSYMYS

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mitä oikein meinaat tehdä? Etukäsijarrun kässärikahva on erilainen kuin takakäsijarrun kahva, eli jos meinaat siirtää kässärin taakse, arvauksesi meni vikaan.

Näiden eri tyyppien taka-akselit käyvät ristiin, mutta navat, jarrusatulat, jarrulevyt eivät käy ristiin akselien välillä.

Jos laitat takakäppärisaabin taka-akselin etukäppäriautoon, sulle tulee uusi jako ja uudet jarrut taakse.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: TAKA-akseli-KYSYMYS

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

takakäsijarrullisen taka-akseli on sen verran huonokuntoisen näköinen, ruostunut, että pitäisi kai laittaa ehompi eli toinen taka-akseli tilalle ja sellainen olisi valmiina, mutta se on etukäsijarrullisesta. Se tässä on se ongelma .
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24624
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: TAKA-akseli-KYSYMYS

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aika huonon näköinen pitää olla että täytyy vaihtaa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: TAKA-akseli-KYSYMYS

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vanhemmissa taka-akseleissa oli tiukempi auraus, eli vanhempaan vaihtaessa voi saada hieman (lähinnä talviolosuhteissa) puskevamman mutta toisaalta suuntavakaamman Saabin.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: TAKA-akseli-KYSYMYS

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ite tyytyisin vahvistamaan niitä pantoja jos näyttää pahalta, muutenhan noi kestää.
En oo nyt niin ajatuksel pitkään aikaan akseleita ihmetelly mut jarrusatuloiden kiinnitykset taitaa erota aika paljon....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: TAKA-akseli-KYSYMYS

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mjoo, iteki joskus putsaillu niitä pantoja, sitten krympannu uudestaan kasaan ja hitsannut yhteen.

Kyllä sitä taka-akselia kannattaa tarkkailla, tiedän muutaman matkan päättyneen kun panta on revennyt auki kesken ajon.

Satulat tosiaan eivät käy ainakaan minun muistaakseni ristiin eri akseleiden välillä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: TAKA-akseli-KYSYMYS

Viesti Kirjoittaja stara »

Jos hienoa haluaa, niin ostaa siistin vanhan akselin uudemmasta ( ei paljoa maksa) ja puhalluttaa ja maalauttaa sen ja sitten vaihto.
Jos pelkkä tekninen turvallisuus riittää, niin uusii kaikki taka- akselin jarruputket ja - letkut, kuten minä tein keväällä, tosin katsarin määräyksestä. se oli yllättävän helppo homma, letkujen sisäliitoksia myöten uusiksi. Letkut vaan poikki niin pääsee pitkillä hylsyillä kiertämään, taka-akselilla olevan liitoksen voi vaikka moottori- puukkosahalla kihnutella poikki, koska aika ahtaassa on. uudet putket saa mitoilleen tehtyna päikallisesta tarvikekaupasta.
Alatukivarsien kiinnityspantojen hitsien tilanne kandee myös katsoa samalla, usein ovat hitsit osittain revenneet varsinkin kuskin puolella.
Sekaversioita ei kannata alkaa askartelemaan, työläitä ovat ja vaativat pidemmät seisokit. Saattaapa olla, ettei katsarillekaan kelpaa sellaisenaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: TAKA-akseli-KYSYMYS

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mä olen molempiin jäljellejääneisiin OG-satkuihin pistänyt kaikki jarruputket + letkut uusiksi silloin kun ne tuli taloon. Jos malttaa pudottaa taka-akselin, putkien vaihto käy todella helposti.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: TAKA-akseli-KYSYMYS

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jo-Jo kirjoitti:Saab 900 taka-akselista kysyisin seuraavaa:

onko mahdollista vaihtaa taka-akseli etukäsijarrullisesta takakäsijarrulliseen autoon eli ovatko vaihtokelpoisia keskenään ja miten ne pyörien navat saa vaihdettua, vai onko niitä lainkaan tarvis vaihtaa ? Miten takakäsijarrujarrulaitteet sopii vanhenpaan akseliin ?

Onko tiedossa ongelmia, pahoja ongelmia tai onko vaihtaminen "mahdoton tehtävä" ?
Kaikki tieto olisi tarpeen, sellainenkin jota en älynnyt edes kysyä !
Jo-jo missä päin vaikutat? Mulla saattoi jopa olla tallessa takakäsijarrulinen akseli, ja jos oikein tuuri oli niin se on se mikä on puhallettu ja maalattu. Mutta ainakin yksi takakäppäakseli löytyy, saa hakea pois piikkiöstä.
Jo-Jo
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 15:27

Re: TAKA-akseli-KYSYMYS

Viesti Kirjoittaja Jo-Jo »

KIITOS f-19 akselista.
Noudettu ilolla !
Vastaa Viestiin