TAKA-akseli-KYSYMYS
TAKA-akseli-KYSYMYS
Saab 900 taka-akselista kysyisin seuraavaa:
onko mahdollista vaihtaa taka-akseli etukäsijarrullisesta takakäsijarrulliseen autoon eli ovatko vaihtokelpoisia keskenään ja miten ne pyörien navat saa vaihdettua, vai onko niitä lainkaan tarvis vaihtaa ? Miten takakäsijarrujarrulaitteet sopii vanhenpaan akseliin ?
Onko tiedossa ongelmia, pahoja ongelmia tai onko vaihtaminen "mahdoton tehtävä" ?
Kaikki tieto olisi tarpeen, sellainenkin jota en älynnyt edes kysyä !
onko mahdollista vaihtaa taka-akseli etukäsijarrullisesta takakäsijarrulliseen autoon eli ovatko vaihtokelpoisia keskenään ja miten ne pyörien navat saa vaihdettua, vai onko niitä lainkaan tarvis vaihtaa ? Miten takakäsijarrujarrulaitteet sopii vanhenpaan akseliin ?
Onko tiedossa ongelmia, pahoja ongelmia tai onko vaihtaminen "mahdoton tehtävä" ?
Kaikki tieto olisi tarpeen, sellainenkin jota en älynnyt edes kysyä !
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24623
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: TAKA-akseli-KYSYMYS
vissiin aika plug&play jos on valmis akseli....käsijarru kahvan joutunee hitsaamaan....
Re: TAKA-akseli-KYSYMYS
Kyllä siinä takakäsijarrullisessa Saabissa, johon se akseli oli tarkoitus ottaa etukäsijarrulliseta Saabista, on jo käsijarrukahva eli ei tarvinne hitsata, arvaan puolestani minä !
Re: TAKA-akseli-KYSYMYS
Mitä oikein meinaat tehdä? Etukäsijarrun kässärikahva on erilainen kuin takakäsijarrun kahva, eli jos meinaat siirtää kässärin taakse, arvauksesi meni vikaan.
Näiden eri tyyppien taka-akselit käyvät ristiin, mutta navat, jarrusatulat, jarrulevyt eivät käy ristiin akselien välillä.
Jos laitat takakäppärisaabin taka-akselin etukäppäriautoon, sulle tulee uusi jako ja uudet jarrut taakse.
Näiden eri tyyppien taka-akselit käyvät ristiin, mutta navat, jarrusatulat, jarrulevyt eivät käy ristiin akselien välillä.
Jos laitat takakäppärisaabin taka-akselin etukäppäriautoon, sulle tulee uusi jako ja uudet jarrut taakse.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: TAKA-akseli-KYSYMYS
takakäsijarrullisen taka-akseli on sen verran huonokuntoisen näköinen, ruostunut, että pitäisi kai laittaa ehompi eli toinen taka-akseli tilalle ja sellainen olisi valmiina, mutta se on etukäsijarrullisesta. Se tässä on se ongelma .
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24623
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: TAKA-akseli-KYSYMYS
aika huonon näköinen pitää olla että täytyy vaihtaa...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: TAKA-akseli-KYSYMYS
Vanhemmissa taka-akseleissa oli tiukempi auraus, eli vanhempaan vaihtaessa voi saada hieman (lähinnä talviolosuhteissa) puskevamman mutta toisaalta suuntavakaamman Saabin.
Re: TAKA-akseli-KYSYMYS
Ite tyytyisin vahvistamaan niitä pantoja jos näyttää pahalta, muutenhan noi kestää.
En oo nyt niin ajatuksel pitkään aikaan akseleita ihmetelly mut jarrusatuloiden kiinnitykset taitaa erota aika paljon....
En oo nyt niin ajatuksel pitkään aikaan akseleita ihmetelly mut jarrusatuloiden kiinnitykset taitaa erota aika paljon....
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: TAKA-akseli-KYSYMYS
Mjoo, iteki joskus putsaillu niitä pantoja, sitten krympannu uudestaan kasaan ja hitsannut yhteen.
Kyllä sitä taka-akselia kannattaa tarkkailla, tiedän muutaman matkan päättyneen kun panta on revennyt auki kesken ajon.
Satulat tosiaan eivät käy ainakaan minun muistaakseni ristiin eri akseleiden välillä.
Kyllä sitä taka-akselia kannattaa tarkkailla, tiedän muutaman matkan päättyneen kun panta on revennyt auki kesken ajon.
Satulat tosiaan eivät käy ainakaan minun muistaakseni ristiin eri akseleiden välillä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: TAKA-akseli-KYSYMYS
Jos hienoa haluaa, niin ostaa siistin vanhan akselin uudemmasta ( ei paljoa maksa) ja puhalluttaa ja maalauttaa sen ja sitten vaihto.
Jos pelkkä tekninen turvallisuus riittää, niin uusii kaikki taka- akselin jarruputket ja - letkut, kuten minä tein keväällä, tosin katsarin määräyksestä. se oli yllättävän helppo homma, letkujen sisäliitoksia myöten uusiksi. Letkut vaan poikki niin pääsee pitkillä hylsyillä kiertämään, taka-akselilla olevan liitoksen voi vaikka moottori- puukkosahalla kihnutella poikki, koska aika ahtaassa on. uudet putket saa mitoilleen tehtyna päikallisesta tarvikekaupasta.
Alatukivarsien kiinnityspantojen hitsien tilanne kandee myös katsoa samalla, usein ovat hitsit osittain revenneet varsinkin kuskin puolella.
Sekaversioita ei kannata alkaa askartelemaan, työläitä ovat ja vaativat pidemmät seisokit. Saattaapa olla, ettei katsarillekaan kelpaa sellaisenaan.
Jos pelkkä tekninen turvallisuus riittää, niin uusii kaikki taka- akselin jarruputket ja - letkut, kuten minä tein keväällä, tosin katsarin määräyksestä. se oli yllättävän helppo homma, letkujen sisäliitoksia myöten uusiksi. Letkut vaan poikki niin pääsee pitkillä hylsyillä kiertämään, taka-akselilla olevan liitoksen voi vaikka moottori- puukkosahalla kihnutella poikki, koska aika ahtaassa on. uudet putket saa mitoilleen tehtyna päikallisesta tarvikekaupasta.
Alatukivarsien kiinnityspantojen hitsien tilanne kandee myös katsoa samalla, usein ovat hitsit osittain revenneet varsinkin kuskin puolella.
Sekaversioita ei kannata alkaa askartelemaan, työläitä ovat ja vaativat pidemmät seisokit. Saattaapa olla, ettei katsarillekaan kelpaa sellaisenaan.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: TAKA-akseli-KYSYMYS
Mä olen molempiin jäljellejääneisiin OG-satkuihin pistänyt kaikki jarruputket + letkut uusiksi silloin kun ne tuli taloon. Jos malttaa pudottaa taka-akselin, putkien vaihto käy todella helposti.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: TAKA-akseli-KYSYMYS
Jo-jo missä päin vaikutat? Mulla saattoi jopa olla tallessa takakäsijarrulinen akseli, ja jos oikein tuuri oli niin se on se mikä on puhallettu ja maalattu. Mutta ainakin yksi takakäppäakseli löytyy, saa hakea pois piikkiöstä.Jo-Jo kirjoitti:Saab 900 taka-akselista kysyisin seuraavaa:
onko mahdollista vaihtaa taka-akseli etukäsijarrullisesta takakäsijarrulliseen autoon eli ovatko vaihtokelpoisia keskenään ja miten ne pyörien navat saa vaihdettua, vai onko niitä lainkaan tarvis vaihtaa ? Miten takakäsijarrujarrulaitteet sopii vanhenpaan akseliin ?
Onko tiedossa ongelmia, pahoja ongelmia tai onko vaihtaminen "mahdoton tehtävä" ?
Kaikki tieto olisi tarpeen, sellainenkin jota en älynnyt edes kysyä !
Re: TAKA-akseli-KYSYMYS
KIITOS f-19 akselista.
Noudettu ilolla !
Noudettu ilolla !