sport

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Re: sport

Viesti Kirjoittaja tosu »

Käytännössä tuon "sprited driving" tunteen olen huomannut lähinnä siitä että ajo muuttuu nykivämmäksi ja että kaasupoljin on turhankin herkkä. Periaatteessa kai voisi ajatella niinkin että kun kaasupolkimen herkkyyttä lisätään vaikuttaa se samalla tavalla kuin että painaisi kaasua syvemmälle. Eli vaihteisto vaihtaa herkemmin pienemmälle. Edelleenkin olen sitä mieltä että tuon kaasuläpän herkkyyden lisäksi ei havaitse muuta, se muu on vain sen johdannaista siitä. Verrattuna tosiaankin vaikka tuohon 9-3:seen, siinä kierrokset pysyy korkealla. Sinällään tuo Sport toiminto on ihan yhtä tapeellinen nuo vaihtoläpyskät, eli näyttää ja tuntuu hienolta auton myynti- tai ostovaiheessa, kenen kannnata asiaa sitten katsookaan. :D Sen jälkeen ei niitä sitten enää käytäkään.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: sport

Viesti Kirjoittaja core2 »

eklunto1 kirjoitti:Ehkä se osaa lontoota?
Onko aivan pakko jankuttaa päivänselvästä asiasta, katso jos löydät saman vielä ryssänkielelläkin. :D

Tässä alla lainaus tuosta liittämästäsi kuvasta, mikä sinulle siinä on niin epäselvää, että täytyy tuota änkyttäjien kieltäkin harrastaa?
"Tämän muutoksen johdosta vaihtamiskohdat sopeutetaan auton suoritus kyvyn parantamiseksi".
Eikös tuo ole juuri sitä mitä alussa kerroin!
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: sport

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Core2 olen ihan samaa mieltä kanssasi asiasta. Lontoo käännös oli tarkoitus olla hauska juttu. Ei tainnut olla :) Eikä tämä asiakaan tunnu olevan päivänselvä, kun tätä on kysytty useaan kertaan ja mielipiteitä on useita tästä asiasta.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: sport

Viesti Kirjoittaja core2 »

eklunto1 kirjoitti:Core2 olen ihan samaa mieltä kanssasi asiasta. Lontoo käännös oli tarkoitus olla hauska juttu. Ei tainnut olla :)
No sellaiseksi sitä epäilinkin ja siksi vastasinkin näin:
katso jos löydät saman vielä ryssänkielelläkin. :D
Mutta tosiaan kun lukee tuota suomalaisessa käsikirjassa olevaa tekstiä niin se
on hiukan eri muodossa mitä se on täällä meillä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: sport

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

WIS:stä poimittua -> "Vaihtamiskohdat kevyellä kaasulla ja täyskaasulla ovat kuitenkin samat molemmissa ohjelmissa."

Eli nuo vaihtamiskohtien sopeutukset toimivat vain osakaasulla.

EDIT: Ja muuttui näköjään '03, eli vaihtoläpisköjen tullessa mukaan, eli sillon nähtävästi myös täyskaasulla vaihtokohta muuttuisi.

-Sami
Viimeksi muokannut Tobbana, Ti Elo 30, 2011 22:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: sport

Viesti Kirjoittaja JKen »

On tuosta S-napista se hyöty, että laatikko hyödyntää vääntöä paremmin, eikä ala turhaan hakemaan pienempää pykälää esim. pienessä ylämäessä (bensakone)
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: sport

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ei se pintakaasulla ajellessa pykällä pienempää pienehköihin vastamäkiin normaaliasennossakaan, ainakaan tuolla 400Nm softalla ja 3" putkistolla.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: sport

Viesti Kirjoittaja mikan »

Muistanko väärin vai mainostiko Saab joskus, että Sport toiminteella moottorista tulee hetkellisesti lisää vääntöä/tehoa? Tämä siis 5-lovisessa Aerossa. Vai oliskos joku tälläinen toiminne vain manuaalissa?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: sport

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Muistat väärin. Overboost-toiminto oli manuaalivaihteisissa aeroissa. Antoi hetkellisesti 20Nm lisäväännön.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: sport

Viesti Kirjoittaja core2 »

Tobbana kirjoitti:WIS:stä poimittua -> "Vaihtamiskohdat kevyellä kaasulla ja täyskaasulla ovat kuitenkin samat molemmissa ohjelmissa."

Eli nuo vaihtamiskohtien sopeutukset toimivat vain osakaasulla.

EDIT: Ja muuttui näköjään '03, eli vaihtoläpisköjen tullessa mukaan, eli sillon nähtävästi myös täyskaasulla vaihtokohta muuttuisi.

-Sami
Oliko jo -03:sissa saamani tiedon mukaan tää mainitsemani toiminto alkoi vasta
-05:sissa. No mitä aiemmin sen parempi, kun se ainakin -09 toimii hemmetin hyvin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin