Menee nuo jutut ohi aiheen mutta oikeesti kun lukee noita uutisia saabin tilanteesta niin mietityttää jotta saapiko miten pitkään varaosia ja miten vaikuttaa auton arvoon.
Jees. Saneeraushakemus ei mennyt läpi, joten eiköhän se pian nähdä, mitä varaosille ja jälleenmyyntiarvolle tapahtuu. Joku toisaalla jo ehti arvella, että liikkeellä olevien Saabien hinta nousisi, koska tarjonta kutistuu, mutta "saabisteja riittää aina". Tuo saattaisi mennä läpi melkein minkä tahansa muun hyödykkeen kohdalla, mutta koska kyseessä on auton kaltainen kulutusesine, en ihan vakuuttunut. Toivoa saa silti.
Voiskohan hiukan nostaa Motonetin ja romppareiden hintoja ? Vaikea arvioida. Toisaalta saatavuus Motonetissa parantunee kun kysyntä kasvaa kun "merkkiliike-uskovaiset" ei enää pääse pyhättöönsä
Eipä se Saabin tehdas ole peltiosia lukuunottamatta juuri mitään osia eikä siis varaosiakaan valmistanut niin tuskin siitä paljon merkitystä on saatavuuteen, jakelukanava vain muuttuu.
Varaosa touhun pitäisi jäädä toimintaan jatkossakin.
Saab automobile parts ab Nyköping siis saabin varaosat on itsenäinen sisaryhtiö Swedish Automobilelle, ja jos ja kun emoyhtiö menee konkkaan voi varaosapuoli siirtyä Ruotsin Riksgäldenin alaiseksi ja ohjattavaksi, koska Saab automobile parts ab Nyköping on panttina EIB lainoille Riksgäldenissä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
wesku kirjoitti:
Eipä se Saabin tehdas ole peltiosia lukuunottamatta juuri mitään osia eikä siis varaosiakaan valmistanut niin tuskin siitä paljon merkitystä on saatavuuteen, jakelukanava vain muuttuu.
Iso osa varaosista on vain valmistettu osana tuhansien osien tilauksia, jotka on menneet siis pääosassa autonvalmistukseen. Kun ei ole enää valmistusta, kyseiset osa saattavat jäädä alihankkijoilta kokonaan tekemättä. Koskee siis edelleen tuotannossa olevia malleja, joista NG9-5 ikävimmässä asemassa, koska koko autokanta on pieni.
Luulisi tämä varaosabisneksen olevan sen verran kannattavaa jotta valmistajia löytyisi varaosille...Nykyisin autovalmistajan oikeudet pitää varaosabisneksen aika hyvin autonvalmistajan omissa käsissä..
Saabihan kuitenkin loppujen lopuksi valmistaa itse vain pienen määrän osista...Alihankkijat ne osat valmistaa..
AZP kirjoitti: Kun ei ole enää valmistusta, kyseiset osa saattavat jäädä alihankkijoilta kokonaan tekemättä.
Saab parts nyköpingissä on velvoitettu toimittamaan varaosia myös vanhempiin malleihin ja tämä kahdentoista vuoden ajan joten heidän on tilattava tavaraa jatkuvasti ja mikseivät tilaisi koska he ovat se ainoa saabiin kuuluva pulju joka tuottaa voittoa. Se, että eräiden tavarantoimittajien boikotti on iskenyt myös heihin on valitettavaa.
Tässä yksi näistä syistä miksi saab parts irroitettiin emosta ja siitä tehtiin sisaryhtiö:
Siis jos konkurssi tulee saabille se ei koske varaosa puljua vaan se luultavasti siirtyy ruotsin riksgäldenin alaiseksi koska pulju on takeena EIB lainoille.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Näinhän se on. Jos ruotsi taipuu niin täällä siitä spekulointia Saab Partsin kohtalosta: http://tinyurl.com/3v9yn53
Jos Saab Parts jää Ruotsin valtion käsiin, on valtiolla vaihtoehtona myydä firma jollekin halukkaalle ostajalle, tai pitää se itsellään niin kauan kuin se tuottaa voittoa ja ajaa sitten toiminta alas (tai valtiomaiseen tapaan pitää sitä hengissä tappiolla maailman tappiin). Ostajaa ei välttämättä ihan heti löydy, jos autonvalmistus on loppunut, koska toiminnan pitkän aikavälin jatkuvuus on vähän kysenalainen. Toisaalta kaikki menee kaupaksi kunhan hinta on oikea.
AZP kirjoitti:Näinhän se on. Jos ruotsi taipuu niin täällä siitä spekulointia Saab Partsin kohtalosta: http://tinyurl.com/3v9yn53
Jos Saab Parts jää Ruotsin valtion käsiin, on valtiolla vaihtoehtona myydä firma jollekin halukkaalle ostajalle, tai pitää se itsellään niin kauan kuin se tuottaa voittoa ja ajaa sitten toiminta alas (tai valtiomaiseen tapaan pitää sitä hengissä tappiolla maailman tappiin). Ostajaa ei välttämättä ihan heti löydy, jos autonvalmistus on loppunut, koska toiminnan pitkän aikavälin jatkuvuus on vähän kysenalainen. Toisaalta kaikki menee kaupaksi kunhan hinta on oikea.
Stop tykkänään riksgäldeniä ei voi kutsua mitenkään "valtion käsiin" vaan se on virasto joka voi kivittää jopa itse valtiota jos he ovat tykittäneet väärin jossain asiassa. Aivan selvää on se, että jos voitokas yhtiö myydään, ota huomioon, että saabparts on kokoajan toiminut voitolla. Ja jos riksgälden yrittää myydä puljun se ei pysty tekemään sitä ilman omistajien suostumusta. Siis omistaja ei yksinään ole riksgälden. Vaan he ovat holhooja.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
No nyt en tiedä taas Ruotsin lainsäädännöstä, mutta lehtijutussa sanotaan nimen omaan: "Om Saab går i konkurs står Riksgälden som ägare till Saab Automobile Parts" ("Jos Saab menee konkurssiin, tulee Saab Automobile Partsin omistajaksi Riksgälden").
Jos tämä nyt ei kuitenkaan meinaa, että Riksgälden olisi oikeasti firman omistaja, pitäisi omistajan olla emoyhtiön konkurssipesä tai sitten EIB, jos Partsin osakkeet ovat sen lainojen vakuutena. Emon mennessä konkurssiin ei vanhoille omistajille jää mitään oikeuksia emon tytäryhtiöihin. Emon pesän omistavat sen velkojat (ml. EIB), ja pesän tarkoituksena on realisoida kaikki omaisuus mahdollisiman hyvään hintaan/mahdollisimman pienin tappioin, jolloin firma tulisi joko myyntiin tai lakkautettavaksi mahdollisimman pienin kuluin.
Voitolliselle firmalle voi löytyä ostaja, mutta yrityskaupoissa merkitystä ei ole sillä, paljonko voittoa on tehty viime vuosina, vaan paljonko sitä voidaan tehdä tulevina vuosina. Ja jos autonvalmistus loppuu, on tiedossa, että toiminnalle sellaisenaan ei ole pysyvää jatkoa. Harva lähtee ostamaan tällaista firmaa, mutta oikealla hinnalla ostaja voi löytyä.