Steg joku ja ahdot !
Steg joku ja ahdot !
-98 2,3L 9-5 ja vierailu taas kerran kouvolassa. Purkkiin flashattiin joku ruotsalaisen Saab-gurun BioPower softa, ja kokeilemaan. Tehoa tuntui tulevan perstuntumalla lisää jonkin verran, ja sid´iin tuli uutta mielenkiintoista. Viikon verran ajelua, ja Hiflexiin hakemaan nestevaimennettu mittari ja asentamaan. Asennuksen jälkeen kokeilemaan, ja ahdot nousi 0,7-0,8 bar. Ajattelin että hyvä, eipä riko konetta. Viikko ajelua ja heräsi kysymys paljonko pitäisi kyseisellä softalla ahtaa ? Soitto ja tietoa tuli että 1 bar tienoille pitäisi tuolla irrota. No mankkuvenasta ylimmäinen R-letku irti, ja tulppa päähän. Ja eikun kokeilemaan. Jo ekalla varovaisella kiihdytyksellä mittarin neula kävi lähellä 1 bar lukemaa. Motarille kunnon testiin, ja 1,1 bar löytyi ahtoja. Eli R-letkun takaisku päästää läpi. Huomenna taas morjestamaan Hifexin poikia, ja uusi takaisku paikalleen.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Steg joku ja ahdot !
Ei se takaisku ollutkaan viallinen, ainakin puhallus/imukokeessa piti toiseen suuntaan. Siis matkustajan etuvalon alla oli takaisku joka piti. Kun letkua seuraa tuulilasiin päin, tulee toinen mankkuventtiili ja taas takaisku. Tätä en päässyt testaamaan, voiko vika olla siinäkin ?
Viimeksi muokannut tturku, Ti Syys 20, 2011 07:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu turha lainaus...
Syy: Poistettu turha lainaus...
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Steg joku ja ahdot !
Yleensä rikki on juuri se läppäkoteloa lähempänä oleva takaisku.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Steg joku ja ahdot !
Takaiskut vaihdettu, mutta ByBass venttiili alkoi pitää samanlaista ääntä kun R-letku oli irti ?! Eli pitääkö ostaa uusi alkuperäinen, vai säädettävä. Vai onko vika ByBass venttiilissä ?
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Steg joku ja ahdot !
Jaahas, ääni olikin vuoto pakosarjassa Bybass venttiilin vieressä. Muistutti kummasti ilmavuotoa. Alla pikku ohje molempien takaiskujen vaihtoon:
Ota ensin se turbolle päin menevä ohut letku siitä T7 mankkuventtiilille menevästä t-haarasta irti. Helpottaa aika paljon sen matkustajan lampun alla olevan takaiskun irrotusta. Sille toiselle kaasuläppäkoteloa lähempää olevalle takaiskulle, saat tilaa kun irroitat siitä lokasuojan kupeesta sen letku/johtohässäkän. Mulla oli nippusiteellä kiinni, siinä kuuluisi olla joku saabin oma kannake joka mulla ainakin oli hajonnut. Sen jälkeen tulee varaa vetää sitä putkea että tulee parempi tila ottaa se takaisku irti. Mulla lähti hyvin kun lämmitin sitä takaiskua ja letkua kuumailmapuhaltimella. Sitten pakkaat ne uudet kierrelukituksella tai putkiteipillä, ja pistät silikonirasvalla paikalleen. Osien tiedot ja hinnnat alhaalla:
33-VNR1/2 Vastaventtiili R1/4" 2 kpl
54-1310 Tema letkukara uk 1/4 10mm 2 kpl
54-1312 Tema letkukara uk 1/4 12mm 2 kpl
Jos ostat Hiflex:stä niin noilla numeroilla saat varmaan heti oikeat tavarat. Muista katsoa vanhasta ennen irrotusta nuoli mihin suuntaan virtaa, ja kasaa uusi oikein. Täällä maksoi koko hässäkkä 16€ !!
Ota ensin se turbolle päin menevä ohut letku siitä T7 mankkuventtiilille menevästä t-haarasta irti. Helpottaa aika paljon sen matkustajan lampun alla olevan takaiskun irrotusta. Sille toiselle kaasuläppäkoteloa lähempää olevalle takaiskulle, saat tilaa kun irroitat siitä lokasuojan kupeesta sen letku/johtohässäkän. Mulla oli nippusiteellä kiinni, siinä kuuluisi olla joku saabin oma kannake joka mulla ainakin oli hajonnut. Sen jälkeen tulee varaa vetää sitä putkea että tulee parempi tila ottaa se takaisku irti. Mulla lähti hyvin kun lämmitin sitä takaiskua ja letkua kuumailmapuhaltimella. Sitten pakkaat ne uudet kierrelukituksella tai putkiteipillä, ja pistät silikonirasvalla paikalleen. Osien tiedot ja hinnnat alhaalla:
33-VNR1/2 Vastaventtiili R1/4" 2 kpl
54-1310 Tema letkukara uk 1/4 10mm 2 kpl
54-1312 Tema letkukara uk 1/4 12mm 2 kpl
Jos ostat Hiflex:stä niin noilla numeroilla saat varmaan heti oikeat tavarat. Muista katsoa vanhasta ennen irrotusta nuoli mihin suuntaan virtaa, ja kasaa uusi oikein. Täällä maksoi koko hässäkkä 16€ !!
Viimeksi muokannut tturku, Ke Syys 21, 2011 09:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu turha lainaus...
Syy: Poistettu turha lainaus...
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Steg joku ja ahdot !
Jaahas, ääni olikin vuoto pakosarjassa Bybass venttiilin vieressä...
Tuli purettua mitä pystyi. Pakosarjan pultit lähtivät hyvin irti, mutta ongelma on pakosarjan ottaminen irti. Kolme pitkistä pinnapulteista estää pakosarjan vetämisen pois, ja vaikka avasi neljä pulttia jolla turbo on pakosarjassa kiinni ei turbo putoa alemmas. Ongelma on ahdas autotalli, ja alle ei oikein pääse. Nosturilta pääsisi irrottamaan turbon letkuja ym.pois tieltä. Pultti mikä on katkennut kanteen, on sentin kannen sisällä. Siihen ei siis pääse käsiksi, ja ainoaksi keinoksi jää poraaminen ja ulosvetotappi. Pakosarja pitää kuitenkin saada ensin pois tieltä...
Pirullinen homma edessä, mutta pakko se on kuntoon saada. Hommaa haittaa kipeä polvi ja selkä, siinä taas haastetta kerrakseen !
Tuli purettua mitä pystyi. Pakosarjan pultit lähtivät hyvin irti, mutta ongelma on pakosarjan ottaminen irti. Kolme pitkistä pinnapulteista estää pakosarjan vetämisen pois, ja vaikka avasi neljä pulttia jolla turbo on pakosarjassa kiinni ei turbo putoa alemmas. Ongelma on ahdas autotalli, ja alle ei oikein pääse. Nosturilta pääsisi irrottamaan turbon letkuja ym.pois tieltä. Pultti mikä on katkennut kanteen, on sentin kannen sisällä. Siihen ei siis pääse käsiksi, ja ainoaksi keinoksi jää poraaminen ja ulosvetotappi. Pakosarja pitää kuitenkin saada ensin pois tieltä...

Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Steg joku ja ahdot !
mikset pyörittele pinnapultteja pois paikoltaan ? kaksi mutteria kiilaten vastatusten jenkaan ja sopivasti kahdella avaimella puristamalla tappi lähtee kyllä paikoiltaan
Dremelin kovametallikärjellä (tungsten carbide 9910) saa ajettua talttameisseliä varten uran katkenneen kierretapin päähän ja ruuuvattua tapin ulos. Useamman kerran tehneenä on varsin kätevä menetelmä, ei hitsailua tai kierretappeja
Dremelin kovametallikärjellä (tungsten carbide 9910) saa ajettua talttameisseliä varten uran katkenneen kierretapin päähän ja ruuuvattua tapin ulos. Useamman kerran tehneenä on varsin kätevä menetelmä, ei hitsailua tai kierretappeja
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Steg joku ja ahdot !
Edestä katsottuna vasemalla olevaan pinnapulttiin ei pääse käsiksi, ennen kuin purkaa ohjaustehostimen pumpun pois tieltä. Tämä vaatii hihnan löysäämisen, eikä ole tilaa tallissa. Kuten jo mainitsin, ahdasta on. Miten sillä dremelillä pääsee pultinjämään käsiksi, kun se on sentin kannen sisällä ?!
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Steg joku ja ahdot !
Miten sinne talliin mahtuu ajamaan ?
1/2" niveljatkovarrella kiristintä vetämällä ja toisella kädellä hihna pois pyörän päältä. Jos vaatii ylätuen poistamisen niin koneenhan voi tukea alta öljypohjasta puupalikan ja tunkin avulla ettei tipahda alaspäin.
Jos yksi pinnapultti on nyt jo poikki niin ei ihme vaikka toinenkin olisi jo haurastunut sen verran että katkeaa irrotettaessa. Ja tuon ikäisen pakosarjan tiivisteen voi jo hyvillä mielin vaihtaa kokonaan.
Kyllä se dremel toimii kun jättää jyrsinkärjen pikkasen enemmän ulos kuin normaalisti, ja ahtaassa paikassa se vaijerivetoinen jatkotyökalu taittuu ja mahtuu paremmin
1/2" niveljatkovarrella kiristintä vetämällä ja toisella kädellä hihna pois pyörän päältä. Jos vaatii ylätuen poistamisen niin koneenhan voi tukea alta öljypohjasta puupalikan ja tunkin avulla ettei tipahda alaspäin.
Jos yksi pinnapultti on nyt jo poikki niin ei ihme vaikka toinenkin olisi jo haurastunut sen verran että katkeaa irrotettaessa. Ja tuon ikäisen pakosarjan tiivisteen voi jo hyvillä mielin vaihtaa kokonaan.
Kyllä se dremel toimii kun jättää jyrsinkärjen pikkasen enemmän ulos kuin normaalisti, ja ahtaassa paikassa se vaijerivetoinen jatkotyökalu taittuu ja mahtuu paremmin
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Steg joku ja ahdot !
Kurkkasin tuon Dremelin 9901-jyrsinterän:
http://www.dremeleurope.com/dremelocs-f ... i-3%2C2-mm
Jos nysä tuntuu olevan liian syvällä, voi kokeilla myös tätä ihan kohtalaiseksi osoittautunutta Biltema 20-349 -irrotustappisarjaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 27#p742827
Pitää vaan saada porattua siihen nysään keskelle 3,2 mm reikä. Sarjan mukana tulleet porat ei olleet ihan yhtä ottavia kuin esim. Bilteman erikseen myymät HSS-porat.
http://www.dremeleurope.com/dremelocs-f ... i-3%2C2-mm
Jos nysä tuntuu olevan liian syvällä, voi kokeilla myös tätä ihan kohtalaiseksi osoittautunutta Biltema 20-349 -irrotustappisarjaa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 27#p742827
Pitää vaan saada porattua siihen nysään keskelle 3,2 mm reikä. Sarjan mukana tulleet porat ei olleet ihan yhtä ottavia kuin esim. Bilteman erikseen myymät HSS-porat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Steg joku ja ahdot !
Talliin mahtuu ajamaan etu tai takaperin. Ympäri liikkuminen on mahdotonta ahtauden takia. Täytyykö todistella vielä ?vesa67 kirjoitti:Miten sinne talliin mahtuu ajamaan ?
1/2" niveljatkovarrella kiristintä vetämällä ja toisella kädellä hihna pois pyörän päältä. Jos vaatii ylätuen poistamisen niin koneenhan voi tukea alta öljypohjasta puupalikan ja tunkin avulla ettei tipahda alaspäin.
Jos yksi pinnapultti on nyt jo poikki niin ei ihme vaikka toinenkin olisi jo haurastunut sen verran että katkeaa irrotettaessa. Ja tuon ikäisen pakosarjan tiivisteen voi jo hyvillä mielin vaihtaa kokonaan.
Kyllä se dremel toimii kun jättää jyrsinkärjen pikkasen enemmän ulos kuin normaalisti, ja ahtaassa paikassa se vaijerivetoinen jatkotyökalu taittuu ja mahtuu paremmin
Näkyykö se kiristin yläkautta, ei hajuakaan missä sellainen sijaitsee ?
Ostanko yli 100€:n työkalun pultinjämän irrotusta varten, vai käytänkö halvempia menetelmiä. Käytän halvempia...
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Steg joku ja ahdot !
Eipä sitten muuta kuin tsemppiä korjauksiin,eiköhän ne paremmat neuvot löydy muualta foorumilta
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Steg joku ja ahdot !
Hyviä neuvoja täältä on aina saanutkin, joskus jotkut yltyvät jopa naivarteluunkin. Vituttaa muutenkin ahtaassa tallissa selkä ja polvi kipeänä puuhastella, ei siinä enää tallin ahtaudesta lisäkommentteja tarvita. Ja jotenkin vaikea tuntuu jollekin olevan ymmärtää, että kalliiden työkalujen hommaaminen yhden pultinjämän pois ottamiseen on hölmöä. Kieltämättä hyvä laite, mutta en tarvitse sitä koska yritän ottaa jämän pois ulosvetotapilla. Jos ei lähde sillä, niin keksitään sitten jotain muuta. Etukäteen en lähde ostelemaan mitään. Eikä sinne öljypohjan alle saa mitään tunkkia, ei ole tilaa. Ja eiköhän se hihnankiristin sieltä löydy kun katselee.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Steg joku ja ahdot !
Peukut pystyssä toivomme että saat sen nysän pois etkä esim. katkaise sitä vastakierretappia sinne reikään.jupasaab kirjoitti:jotenkin vaikea tuntuu jollekin olevan ymmärtää, että kalliiden työkalujen hommaaminen yhden pultinjämän pois ottamiseen on hölmöä.
Ja saahan niitä toisenmerkkisiä pienoishiomakoneita parilla kympillä jos ei tee mieli investoida kerralla merkkikoneeseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00