Korjaamo/huoltopaikka OG900:lle

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Korjaamo/huoltopaikka OG900:lle

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Tuo allekirjoituksessakin näkyvä kaasari-900:n vuodelta -89 kaipaisi sytytyksen säätöä kohdalleen kunnon työkaluilla (tähän asti menty kuulotuntumalla ja hylsysarjalla) ja yleistä kaasuttimen säätöä ja huoltoa. Muutoin veisin ilman muuta tämän foorumin lukemisen perusteella PCS:lle mutta kun se on muutaman sata kilometriä liian kaukana.

Kysymys kuuluukin, mihin satkun voisi viedä ihan sytytyksen ja kaasarin säätöön/huoltoon täällä Järvenpään lähistöllä? Paikalliseen Autopalvelu Tervashonkaan pääsyä pitäisi odottaa tuonne parin viikon päähän eikä ole selvää haluavatko he sen suurempaa kaasutinhuoltoa tehdä, ja toinen paikallinen korjaamo (Autopalvelu Tikkanen) kieltäytyi kohteliaasti koska ei omannut kuulemma riittäviä työkaluja tai tietotaitoa Saabin osalta. Eli siis suosituksia osaavista korjaamoista tästä lähialueelta (esim. Hyvinkäälle tai Sipooseen astikin voidaan viedä jos sieltä jokin Saab-velho löytyy ja foorumilaiset suosittelevat) otetaan vastaan. Kohtuullinen hintataso olisi suurta bonusta, terv. nimim. aamulla meni taas vaihteeksi 80 euroa varaosiin...

(Vanhojakin ketjuja aiheesta löytyi muutama mutta ne tuppaavat olemaan hiukkasen vanhentuneita/rikkinäisiä nykyään...)

Edit: Pistetäänpä tähän suoraan perään lisäkysymyksiä itse auton ongelmista jo etukäteen siltä varalta että mitään nopeaa halpaa ja osaavaa ihmehuoltoa ei heti tähän hätään löydy tai sitä ei välttämättä edes tarvita ( :D ): onko mahdollista että huono kylmänä käyntiin lähteminen sekä erikoiset nykäisyt joita kaasun liikkeet aiheuttavat, tehottomuuden tunne (liikkeelle lähtiessä auto saattaa ruopia, sitten ikäänkuin nyykähtää ja sen jälkeen alkaa kiihtyä suht normaalisti) ym. ongelmat voisivat johtua ihan pelkästään siitä että A) sytytys ei aivan täysin kohdallaan ole, B) kaasari vaatisi säätöä/on kulunut ja C) sytytystylpat ovat kokeneet kovia tässä näiden ongelmien kanssa taistellessa? Jos näin on niin voisi olla että pelkästään sytytyksen kohdalleen säätö ja kaasarin säätö sekä tulppien vaihto voisi riittää ongelmien poistamiseksi.

Useimmat noista käyntiongelmista ehkä huonoa käyntiinlähtöä lukuunottamatta (tällä hetkellä yksi tulpista huonompi kuin muut) tuntuisivat liittyvän tavalla tai toisella kaasariin (tai niin ainakin uskoisin kun kaasulla on niin paljon vaikutusta). Vielä mainintana että kannentiivisteongelmat on melko varmasti suljettu pois (jäähdytysnestettä ei kulu, lämmöt pysyy kurissa jne).

Tällainen megapostaus siitä syystä että en tosiaankaan kovin hyvä ole löytämään tietoa tuon haun avulla, ja pikkuhiljaa alkaa riittämään tuon auton moottorin kanssa tappeleminen...

Toinen edit: unohtui noista mahdollisista vian aiheuttajista se että lämmityslaitteen suunnansäätöpyörylä suhisee eli vuotaa alipainetta ainakin osassa asennoista. Luottokorjaaja oli sitä mieltä että sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä käyntiin, netistä taas olen lukenut että tuollaisella alipainevuodolla saattaisi olla suuri merkitys käyntiin nimenomaan kaasarimoottorissa. Mikä on tuomio?
Viimeksi muokannut Rattivaihde, Ke Syys 28, 2011 15:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korjaamo/huoltopaikka OG900:lle

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattaa ainakin kysyä Vähämaa Hyvinkäällä.
Vähämaan Autopalvelu Ky
Hakakalliontie 4 05460 HYVINKÄÄ
(019) 433 530

http://www.eniro.fi/HYVINK%C3%84%C3%84/ ... alvelu+Ky/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Korjaamo/huoltopaikka OG900:lle

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Juu tuo Vähämaa oli yksi niistä korjaamoista mitä bongasin tuolta vanhoista ketjuista, täytyy sieltä kysäistä. Ja jus, jos viitsit jotain kommentoida tuohon Editin jälkeiseen osuuteen kun sinulla foorumin perusteella tuota osaamista on noin tuhat kertaa enemmän kuin allekirjoittaneella näistä OG-Saabeista, niin olisin kiitollinen :)
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Korjaamo/huoltopaikka OG900:lle

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Satkuhan otti sitten itseensä tämän ketjun perustamisesta siinä määrin että kun menin selvittämään tätä alipaine-vuotoa niin jalkatilassa ryömimisen jälkeen se antoi löytää lämmityslaitteen takaa irtonaisen alipaineletkun ja alipainekellon josta puuttui letku...ja nyt ilmansuuntauskytkin ei suhise jatkuvasti ja moottori alkoi käymään selvästi paremmin... :? :lol:

Kaasaria ja virranjakajaa saavat Tervashongalla säätää vielä pakokaasutestin yhteydessä mutta muutoin saattaa olla että tuo ongelman aiheuttaja poistui keskuudesta pari tuntia sen jälkeen kun lopulta epätoivoisena aloitin tämän ketjun...on tämä loistava foorumi, ei tarvita edes juuri vastauksia kun jo niiden uhka tehoaa Saabiin :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
p0tty
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Huhti 19, 2007 20:01
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Korjaamo/huoltopaikka OG900:lle

Viesti Kirjoittaja p0tty »

Moi,

Mä käytin oman tuplikseni Mäkelän Autossa kaasarin säädätyksessä.
En muista nimeä, mutta joku Saabguru sääti sen kahvitauollaan. Ja hyvin kulki :)

-p0tty
Member #3674
Saab 900 S vm-90
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Korjaamo/huoltopaikka OG900:lle

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ai Mäkelän Auto huoltaa vielä tämänkin ikäisiä? Meinasin että ovat keskittyneet vain noihin uudempiin malleihin mutta hyvä tietää tulevan puolesta. 12. päivä on aika Autopalvelu Tervashongalle missä säätävät seoksen ja sytytyksen ja ottavat vielä pakokaasutestin katsastusta varten samaan hintaan. Sinne tuli ensimmäisenä soitettua kun ko. puljussa on huollatettu suvun Saabit ja Volvot 90-luvun alusta asti...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8094
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Korjaamo/huoltopaikka OG900:lle

Viesti Kirjoittaja mestari »

toinen paikallinen korjaamo (Autopalvelu Tikkanen) kieltäytyi kohteliaasti koska ei omannut kuulemma riittäviä työkaluja tai tietotaitoa Saabin osalta

eiköhän tuon ikäisen auton perushuolto jo luulisi kuuluvan autokorjaamojen repertuaariin, tai sitten yritys on perustettu vast ikään ja sitä käytännön kokemusta ei ole.
jos kyse on tosiaan kaasarin säätötyökalusta, osaava asentava tekee sellaisen kätevällä ranneliikkeellä kahvitauolla
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Korjaamo/huoltopaikka OG900:lle

Viesti Kirjoittaja wesku »

Eipä taida olla kaasarit läheskään jokaiselle firmalle tai asentajalle tuttua hommaa.
Vastaa Viestiin