
Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Joko alkuperäinen kysyjä on satkun hommannu vai pelästyiköhän ja hankki korollan 

Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Eipä ollut Mobilin web-sivuilla enää sitä 5W-50 Rally formulaa. Löytyi vain tämä 5W-50 mikä lienee samaa tai parempaa. Tätä varmaan lorottelisin jos ex-käyttiksen vielä omistaisin.
http://www.mobil.fi/Finland-English-LCW ... -5w50.aspx#
Niin, toivottavasti ei nyt säikkynyt. OG900T:hän on käyttöautona mitä mainioin pirssi, itse ottaisin combiversion, 3- tai 5-ovisena. Mun mielestä sedan on pikkasen hankala, siis näin perheenisän näkökulmasta.
Suht helppo tehdä pikkuhuoltoja itse. Aika paljon tein itsekin mutta eipä se ole korjaamoillekaan paha rasti ruuvattavaksi eli pitää olla jo melkoinen setti osia ronkissa, että työ maksaa enemmän kuin osat. Eikä osatkaan maksa ja varaosaliikkeistä löytyy paljon laatuosia (eli osia valmistajalta jotka ovat tehneet juurikin samoja osia alkuperäisiksi osiksi).
Ja jos mahdollista niin älä osta punaista turboa jos sulla on huonot hermot. Ainakin mun kohdalle sattui toisinaan melko päättömiä tilanteita matkalle, ihan vaan ajamalla rajoitusten ja lakien mukaan, punaisella turbo-Saabilla
Tuolta löytyy kaikenlaisia kuvia mitä sattui matkalla ==> http://kuvablogi.com/blog/5749/4/
http://www.mobil.fi/Finland-English-LCW ... -5w50.aspx#
Niin, toivottavasti ei nyt säikkynyt. OG900T:hän on käyttöautona mitä mainioin pirssi, itse ottaisin combiversion, 3- tai 5-ovisena. Mun mielestä sedan on pikkasen hankala, siis näin perheenisän näkökulmasta.
Suht helppo tehdä pikkuhuoltoja itse. Aika paljon tein itsekin mutta eipä se ole korjaamoillekaan paha rasti ruuvattavaksi eli pitää olla jo melkoinen setti osia ronkissa, että työ maksaa enemmän kuin osat. Eikä osatkaan maksa ja varaosaliikkeistä löytyy paljon laatuosia (eli osia valmistajalta jotka ovat tehneet juurikin samoja osia alkuperäisiksi osiksi).
Ja jos mahdollista niin älä osta punaista turboa jos sulla on huonot hermot. Ainakin mun kohdalle sattui toisinaan melko päättömiä tilanteita matkalle, ihan vaan ajamalla rajoitusten ja lakien mukaan, punaisella turbo-Saabilla

Tuolta löytyy kaikenlaisia kuvia mitä sattui matkalla ==> http://kuvablogi.com/blog/5749/4/
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Kokokansan rallivormula 5W-50 muuttuu nimeltään tämän vuoden aikana "Peak-Life":ksi, tavara purkissa on samaa kuin ennenkin.dimebak kirjoitti:Eipä ollut Mobilin web-sivuilla enää sitä 5W-50 Rally formulaa. Löytyi vain tämä 5W-50 mikä lienee samaa tai parempaa. Tätä varmaan lorottelisin jos ex-käyttiksen vielä omistaisin.
http://www.mobil.fi/Finland-English-LCW ... -5w50.aspx#
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
aivan...
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Tämän siitä saa, kun on muutaman vuoden vain GM-kaman käyttäjänä (joka on kuulemma samaa kuin Mobilin 5W-30 ESP).Minuteman kirjoitti:Kokokansan rallivormula 5W-50 muuttuu nimeltään tämän vuoden aikana "Peak-Life":ksi, tavara purkissa on samaa kuin ennenkin.dimebak kirjoitti:Eipä ollut Mobilin web-sivuilla enää sitä 5W-50 Rally formulaa. Löytyi vain tämä 5W-50 mikä lienee samaa tai parempaa. Tätä varmaan lorottelisin jos ex-käyttiksen vielä omistaisin.
http://www.mobil.fi/Finland-English-LCW ... -5w50.aspx#
Niin, sellainen tuli vielä OG900:sta on sen ääritilannekäytös. Toki kannattaa käydä vähän kokeileen jollain radalla miten auto käyttäytyy eri tilanteissa mutta vanhaksi autoksi se on todella looginen käytökseltään. Olettaen tietenkin, että alusta kondiksessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Komppaan 99 GL:ää, eli onko topicin aloittaja hommannut sen Turbo-Satkun 

#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 16:51
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
En ole hommannut, en ainakaan vielä. Turboja näkyy olevan tosi vähän tarjolla ja suuri osa niistäkin on vähän niin ja näin kunnoltaan.Suabisti kirjoitti:Komppaan 99 GL:ää, eli onko topicin aloittaja hommannut sen Turbo-Satkun
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Jos käyttöautoa haet, niin osta joku uudempi ja turvallisempi. OG-900 sopii hyvin harrastuskäyttöön.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Totta, itellä ainakin on nuo Turbo-Satkut yleensä kesä/harrastekäytössä.Ässä kirjoitti:Jos käyttöautoa haet, niin osta joku uudempi ja turvallisempi. OG-900 sopii hyvin harrastuskäyttöön.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Noo, tästäkin nyt voidaan olla montaa mieltä. Ei OG-satkussa oikeastaan minun mielestäni ole mitään muuta omituista kuin että se vaatii vähän sitä harrastushenkeä koska uusimmatkin ovat jo 18-vuotiaita ja vikoja tuon ikäisessä autossa on varmasti, mutta ei se minun mielestä estä käyttämästä moista arkikäytössä. Meilläkin oli '92 4d satku ajossa ja jopa rouva tykkäsi, kehui jopa tässä taannoin että oli se vaan hyvä ajaa vaikka on kokeillut uudempiakin autoja. Lähinnä kai sitä rajaa se että miten ja missä ajaa. Kaupungissa kaikkein kätevin olisi joku Micra ja vastaava. Mutta eihän niillä kukaan viitsi ajaa... Satkun kanssa pääsee myös tutustumaan perinteisempäänkin ajoneuvotekniikkaan jos on moiseen kiinnostusta.Ässä kirjoitti:Jos käyttöautoa haet, niin osta joku uudempi ja turvallisempi. OG-900 sopii hyvin harrastuskäyttöön.
Meidän perheessä tällä hetkellä nuorin ajoauto on vuosimallia '91, rouvan koirankuljetin Völvö 945 turbointercuuler. Tuolla kyllä vetelee lyhyet ja pitemmätkin matkat helposti. Meillä olisi muutoin Saab, mutta OG-satkun peräkonttiin ei vaan mahdu saksanpaimenkoiran häkki. Itse ajelen tällä hetkellä päivittäiset ajoni vuosimallin '70 Amazonilla, huomennakin pitää lähteä Kajjanista Ouluun koulutukseen eikä hirvitä yhtään muutakun hirvet (autossa ei ole turvavöitä, pitäisi adoptoida jostain purkusatkusta...). Ajaisin veenelosella mutta ovat kaikki enempi tai vähempi projekteina.
Että loppuyhteenvetona suosittelen ketjun aloittajalle turbosatkun hankintaa päivittäisajoon käyttöharrasteautoksi jos kerran semmosta tekee mieli. Harrastamaan joutuu väkisin mutta se ei estäne arkiajamista. Ei ainakaan minulla ole estänyt. Ja itse hankkisin 16-venaisen version, on itellä palanut hihat toimimattomien K-jettien kanssa. Mutta jos kaipaa jännitystä elämäänsä nin miksei sitten. Pian olet jo niin syvällä tässä Saab-suossa että pois ei ole välttämättä pääsyä, kukin saa itse päättää onko se hyvä vai huono asia

Ja nämä on sitten minun mielipiteitä.

Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 16:51
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Se on aikalailla selvä että paljoa uudempaa ei tule. Ensiauto kyseessä, ja voit varmaan arvata että rahaa ei ole laittaa paria tonnia enempää - jos sitäkään.Ässä kirjoitti:Jos käyttöautoa haet, niin osta joku uudempi ja turvallisempi. OG-900 sopii hyvin harrastuskäyttöön.
Toki uudemmankin voisi löytää, mutta viitsi millään 1.2 koneella olevalla micralla ajella.
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Tungenpa mukaan tähän ketjuun...
Olen katsellut OG900 T16 pelejä harrastusajeluun/ropailuun ja hintaluokkaa olen pohtinut. Niin tiukkaa ei ole että huvittaisi hommata 500eur pommia mutta onko 1500eur jo sitten liikaa 20v vanhasta turbosaabista? Ellei ole sitten aivan tiptop-kunnossa. Täytyy ottaa saabistikaveri mukaan katsomaan niin tulee varmasti kaikki paikat tutkittua.
Pikkuropaukset onnistuu itseltäkin mutta hitsaushommat ei kiinnosta tai koneen nosto pöydälle.
EDIT: Tämmöisiä katsellut... Mielenkiintoista että satkut maksaa enemmän kuin tonnarit.
http://www.nettiauto.com/saab/900/4376198
http://www.nettiauto.com/saab/900/4370256
Olen katsellut OG900 T16 pelejä harrastusajeluun/ropailuun ja hintaluokkaa olen pohtinut. Niin tiukkaa ei ole että huvittaisi hommata 500eur pommia mutta onko 1500eur jo sitten liikaa 20v vanhasta turbosaabista? Ellei ole sitten aivan tiptop-kunnossa. Täytyy ottaa saabistikaveri mukaan katsomaan niin tulee varmasti kaikki paikat tutkittua.

EDIT: Tämmöisiä katsellut... Mielenkiintoista että satkut maksaa enemmän kuin tonnarit.
http://www.nettiauto.com/saab/900/4376198
http://www.nettiauto.com/saab/900/4370256
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Tuossa mustassa täyspaineisessa pyynti on aikas kohdillaan jos kori on ruosteiden osalta yhtä hyvässä kunnossa kuin kuvissa näyttää.
punasessa ässäsä taas hintaa on selvästi liikaa eli tinki varaa pitäis olla.
kuitenkin liikennekäytöstä poistettu väliaikaisesti, muutoinkin ei niin alkuperäisessä asussa enään.
punasessa ässäsä taas hintaa on selvästi liikaa eli tinki varaa pitäis olla.
kuitenkin liikennekäytöstä poistettu väliaikaisesti, muutoinkin ei niin alkuperäisessä asussa enään.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Onko toi mustakin ässä, kun takapaksissa lukee turbo ja tehoksi mainittu 160hv?
Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?
Vähän on jäänyt epäselväksi että miten erottaa pienpaine- ja täyspaineturbollisen? Pienpaine on 900S ja täyspaineisessa turbo-merkinnät(kö)? Ja mittaristossa APC-heiluri joo/ei?
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT