Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2993
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Joko alkuperäinen kysyjä on satkun hommannu vai pelästyiköhän ja hankki korollan :lol:
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eipä ollut Mobilin web-sivuilla enää sitä 5W-50 Rally formulaa. Löytyi vain tämä 5W-50 mikä lienee samaa tai parempaa. Tätä varmaan lorottelisin jos ex-käyttiksen vielä omistaisin.

http://www.mobil.fi/Finland-English-LCW ... -5w50.aspx#

Niin, toivottavasti ei nyt säikkynyt. OG900T:hän on käyttöautona mitä mainioin pirssi, itse ottaisin combiversion, 3- tai 5-ovisena. Mun mielestä sedan on pikkasen hankala, siis näin perheenisän näkökulmasta.

Suht helppo tehdä pikkuhuoltoja itse. Aika paljon tein itsekin mutta eipä se ole korjaamoillekaan paha rasti ruuvattavaksi eli pitää olla jo melkoinen setti osia ronkissa, että työ maksaa enemmän kuin osat. Eikä osatkaan maksa ja varaosaliikkeistä löytyy paljon laatuosia (eli osia valmistajalta jotka ovat tehneet juurikin samoja osia alkuperäisiksi osiksi).

Ja jos mahdollista niin älä osta punaista turboa jos sulla on huonot hermot. Ainakin mun kohdalle sattui toisinaan melko päättömiä tilanteita matkalle, ihan vaan ajamalla rajoitusten ja lakien mukaan, punaisella turbo-Saabilla :mrgreen:

Tuolta löytyy kaikenlaisia kuvia mitä sattui matkalla ==> http://kuvablogi.com/blog/5749/4/
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

dimebak kirjoitti:Eipä ollut Mobilin web-sivuilla enää sitä 5W-50 Rally formulaa. Löytyi vain tämä 5W-50 mikä lienee samaa tai parempaa. Tätä varmaan lorottelisin jos ex-käyttiksen vielä omistaisin.

http://www.mobil.fi/Finland-English-LCW ... -5w50.aspx#
Kokokansan rallivormula 5W-50 muuttuu nimeltään tämän vuoden aikana "Peak-Life":ksi, tavara purkissa on samaa kuin ennenkin.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

aivan...
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Minuteman kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Eipä ollut Mobilin web-sivuilla enää sitä 5W-50 Rally formulaa. Löytyi vain tämä 5W-50 mikä lienee samaa tai parempaa. Tätä varmaan lorottelisin jos ex-käyttiksen vielä omistaisin.

http://www.mobil.fi/Finland-English-LCW ... -5w50.aspx#
Kokokansan rallivormula 5W-50 muuttuu nimeltään tämän vuoden aikana "Peak-Life":ksi, tavara purkissa on samaa kuin ennenkin.
Tämän siitä saa, kun on muutaman vuoden vain GM-kaman käyttäjänä (joka on kuulemma samaa kuin Mobilin 5W-30 ESP).

Niin, sellainen tuli vielä OG900:sta on sen ääritilannekäytös. Toki kannattaa käydä vähän kokeileen jollain radalla miten auto käyttäytyy eri tilanteissa mutta vanhaksi autoksi se on todella looginen käytökseltään. Olettaen tietenkin, että alusta kondiksessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Komppaan 99 GL:ää, eli onko topicin aloittaja hommannut sen Turbo-Satkun :?:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Pas(i)kiainen
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 16:51

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Suabisti kirjoitti:Komppaan 99 GL:ää, eli onko topicin aloittaja hommannut sen Turbo-Satkun :?:
En ole hommannut, en ainakaan vielä. Turboja näkyy olevan tosi vähän tarjolla ja suuri osa niistäkin on vähän niin ja näin kunnoltaan.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Jos käyttöautoa haet, niin osta joku uudempi ja turvallisempi. OG-900 sopii hyvin harrastuskäyttöön.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Ässä kirjoitti:Jos käyttöautoa haet, niin osta joku uudempi ja turvallisempi. OG-900 sopii hyvin harrastuskäyttöön.
Totta, itellä ainakin on nuo Turbo-Satkut yleensä kesä/harrastekäytössä.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Ässä kirjoitti:Jos käyttöautoa haet, niin osta joku uudempi ja turvallisempi. OG-900 sopii hyvin harrastuskäyttöön.
Noo, tästäkin nyt voidaan olla montaa mieltä. Ei OG-satkussa oikeastaan minun mielestäni ole mitään muuta omituista kuin että se vaatii vähän sitä harrastushenkeä koska uusimmatkin ovat jo 18-vuotiaita ja vikoja tuon ikäisessä autossa on varmasti, mutta ei se minun mielestä estä käyttämästä moista arkikäytössä. Meilläkin oli '92 4d satku ajossa ja jopa rouva tykkäsi, kehui jopa tässä taannoin että oli se vaan hyvä ajaa vaikka on kokeillut uudempiakin autoja. Lähinnä kai sitä rajaa se että miten ja missä ajaa. Kaupungissa kaikkein kätevin olisi joku Micra ja vastaava. Mutta eihän niillä kukaan viitsi ajaa... Satkun kanssa pääsee myös tutustumaan perinteisempäänkin ajoneuvotekniikkaan jos on moiseen kiinnostusta.

Meidän perheessä tällä hetkellä nuorin ajoauto on vuosimallia '91, rouvan koirankuljetin Völvö 945 turbointercuuler. Tuolla kyllä vetelee lyhyet ja pitemmätkin matkat helposti. Meillä olisi muutoin Saab, mutta OG-satkun peräkonttiin ei vaan mahdu saksanpaimenkoiran häkki. Itse ajelen tällä hetkellä päivittäiset ajoni vuosimallin '70 Amazonilla, huomennakin pitää lähteä Kajjanista Ouluun koulutukseen eikä hirvitä yhtään muutakun hirvet (autossa ei ole turvavöitä, pitäisi adoptoida jostain purkusatkusta...). Ajaisin veenelosella mutta ovat kaikki enempi tai vähempi projekteina.

Että loppuyhteenvetona suosittelen ketjun aloittajalle turbosatkun hankintaa päivittäisajoon käyttöharrasteautoksi jos kerran semmosta tekee mieli. Harrastamaan joutuu väkisin mutta se ei estäne arkiajamista. Ei ainakaan minulla ole estänyt. Ja itse hankkisin 16-venaisen version, on itellä palanut hihat toimimattomien K-jettien kanssa. Mutta jos kaipaa jännitystä elämäänsä nin miksei sitten. Pian olet jo niin syvällä tässä Saab-suossa että pois ei ole välttämättä pääsyä, kukin saa itse päättää onko se hyvä vai huono asia :)

Ja nämä on sitten minun mielipiteitä. :saab:
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Pas(i)kiainen
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Syys 14, 2011 16:51

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja Pas(i)kiainen »

Ässä kirjoitti:Jos käyttöautoa haet, niin osta joku uudempi ja turvallisempi. OG-900 sopii hyvin harrastuskäyttöön.
Se on aikalailla selvä että paljoa uudempaa ei tule. Ensiauto kyseessä, ja voit varmaan arvata että rahaa ei ole laittaa paria tonnia enempää - jos sitäkään.

Toki uudemmankin voisi löytää, mutta viitsi millään 1.2 koneella olevalla micralla ajella.
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Tungenpa mukaan tähän ketjuun...

Olen katsellut OG900 T16 pelejä harrastusajeluun/ropailuun ja hintaluokkaa olen pohtinut. Niin tiukkaa ei ole että huvittaisi hommata 500eur pommia mutta onko 1500eur jo sitten liikaa 20v vanhasta turbosaabista? Ellei ole sitten aivan tiptop-kunnossa. Täytyy ottaa saabistikaveri mukaan katsomaan niin tulee varmasti kaikki paikat tutkittua. :) Pikkuropaukset onnistuu itseltäkin mutta hitsaushommat ei kiinnosta tai koneen nosto pöydälle.

EDIT: Tämmöisiä katsellut... Mielenkiintoista että satkut maksaa enemmän kuin tonnarit.

http://www.nettiauto.com/saab/900/4376198
http://www.nettiauto.com/saab/900/4370256
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

Tuossa mustassa täyspaineisessa pyynti on aikas kohdillaan jos kori on ruosteiden osalta yhtä hyvässä kunnossa kuin kuvissa näyttää.

punasessa ässäsä taas hintaa on selvästi liikaa eli tinki varaa pitäis olla.
kuitenkin liikennekäytöstä poistettu väliaikaisesti, muutoinkin ei niin alkuperäisessä asussa enään.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Onko toi mustakin ässä, kun takapaksissa lukee turbo ja tehoksi mainittu 160hv?
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Ensiautoksi Saab OG900 Turbo?

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Vähän on jäänyt epäselväksi että miten erottaa pienpaine- ja täyspaineturbollisen? Pienpaine on 900S ja täyspaineisessa turbo-merkinnät(kö)? Ja mittaristossa APC-heiluri joo/ei?
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Vastaa Viestiin