Immu kirjoitti:
Eikä kukaan näköjään tienny mitä eroja tuossa uudessa Cobrassa on vanhaan verrattuna...
Uusi 06 => kobra on alakäyrältään niin suuri (= vaakasuunnassa pitempi), että vanhemman Mitsun ahtimen imupuolen kiinnityskohdasta pitää sorvata tavaraa veks. Tai sitten hankkia 06 => yhteensopiva ahdin tai ahtimen kompurakotelo.
Jotenkin noin, oli täällä kuviakin, että miten vanhempi Mitsu modataan isolle cobralle.
Immu kirjoitti:
Eikä kukaan näköjään tienny mitä eroja tuossa uudessa Cobrassa on vanhaan verrattuna...
Uusi 06 => kobra on alakäyrältään niin suuri (= vaakasuunnassa pitempi), että vanhemman Mitsun ahtimen imupuolen kiinnityskohdasta pitää sorvata tavaraa veks. Tai sitten hankkia 06 => yhteensopiva ahdin tai ahtimen kompurakotelo.
Jotenkin noin, oli täällä kuviakin, että miten vanhempi Mitsu modataan isolle cobralle.
Kiitos vastauksesta!
Lähinnä mietiskelin, että saisko tuon vanhan cobran modattua tuohon uuteen Mitsuun...
Jokunen sana vielä 95:n turboista ja cobrista. Olenkohan ajatellut oikein .
Garrett esiintyy moottoreissa B205E ja B235E vm 1998 - 2009 69559825.
"Vanha" cobra mootoreissa B205E ja B235E vm --2009 sekä malleissa 2.3T ja Aero vm --2005 55559826. Mainituissa malleissa on vielä "vanha" Mitsu 55559825.
"Uusi" Mitsu ja cobra ovat malleissa 2.3T ja Aero vm 2006 - 2009 55561884 ja 55560602.
Jos haluan vaihtaa Garrettin Mitsuun, niin pitääkö hankkia ns vanha versio tai uusi versio plus uusi cobra? Olen ymmärtanyt, että tämä uusi cobra esiintyy vain Mitsun parina eikä Garrettin kanssa.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Tilasin myös NeoBrosilta uudemmanmallisen Mitsun ja siihen sopivan imucobran 19.7. muttei ole pakettia vielä kuulunut. Kyselyyn ilmoittivat, että ehkä 10 päivän päästä heidän toimittajalla on osia (tarkoittaa lähinnä cobra).
9-5 2,3tA -03 ka, 9-5 2,0tA wagon ka, 900 -92 2,1 ka, 96 -75 oe, 900 99 96 vo
Immu kirjoitti:
Eikä kukaan näköjään tienny mitä eroja tuossa uudessa Cobrassa on vanhaan verrattuna...
Uusi 06 => kobra on alakäyrältään niin suuri (= vaakasuunnassa pitempi), että vanhemman Mitsun ahtimen imupuolen kiinnityskohdasta pitää sorvata tavaraa veks. Tai sitten hankkia 06 => yhteensopiva ahdin tai ahtimen kompurakotelo.
Jotenkin noin, oli täällä kuviakin, että miten vanhempi Mitsu modataan isolle cobralle.
Kiitos vastauksesta!
Lähinnä mietiskelin, että saisko tuon vanhan cobran modattua tuohon uuteen Mitsuun...
Se vanha cobra käy siihen uuteenkin mitsuun muttei toisin päin ja vaikka se tulee sen 15mm eri kohtaan niin sen ei pitäisi vaikuttaa mihinkään koska kyllä se ilmamassamittarilta tuleva haitarikumi sen verran venyy ja huohotinputkea voi myös vähän taivuttaa. Mutta jos ostat uuden mitsun niin miksi et ostaisi uutta isompaa cobraa myös ja muistaakseni pro carservice myy sitä n.90€ hintaan.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
td04-15t, 3" putkisto, cooleri, 630cc dekat, henkon 275lph bp. Ohjelma taisi tarjota etanolilla jotain 305hp/430Nm. En nyt ihan tarkkaan muista, mutta päälle 300kuitenki.
Tosin projekti jatkuu huomenna.. vielä pitää putkisto ja dekat laittaa ja illalla pääsee sitte ajeleen tuolla softalla mikä nuot luvut tarjoilee. TOSIN VIELÄ SENKIN JÄLKEEN joutuu kaasu jalkaa pidätellä, sillä Henko on vasta matkalla.
Aattelin nyt kysyä vielä foorumilaisilta mielipidettä turbon vaihto asiasta. Eli autona on 9-5 Aero vuosimallia -00 automaattilaatikolla. Vikana on, että pölläyttää öljysavut kylmänä käynnistäessä.
Parissa autohuollossa oltiin sitä mieltä, että venttiilinvarren kumit vuotaa. Ilmeisesti näissä huolloissa on poissuljettu turbon vika jollakin tavalla. Yksi ehdotti forte käsittelyä öljynvaihdon yhteydessä, minkä sitten teetinkin. Savutus ei loppunut.
Merkkihuolto ja yksi toinen autohuolto oli sitä mieltä, että venttiilinvarren kumit eivät hyvin todennäköisesti ole menneet. Merkkihuolto veikkasi turboa ja, että se pitäisi irroittaa kokonaan, jotta selviäisi sen kunto.
Viimeiseksi olen soittanu Fin-Turbolle. Sieltä sanottiin, että turbo voi olla vikana ja annettiin myös selitys mikä rehellisesti sanottuna meni vähän ohi minulta. Se mikä ihmetytti niin ei ollut aivan varma onko siellä Mitsun vai Garretin turbo. Ilmeisesti 99-01 Aeroissa on voinut olla myös Garretin turbo. Itse olen aina luullut, että omassa on Mitsun turbo.
Kyllä ihmetyttää kovasti miten alansa ammattilaiset voivat antaa noin erilaisia diagnooseja. Nyt sitten tässä pähkäilen, että mitä tuolle pitäs tehdä, että savutus loppuu ja ettei tulis teetettyä turhaa työtä ja sitä myöten maksettua turhasta??
Helppo mutta hiukan epäluotettava konsti venavarren kumien vuodon poissulkemiseksi on tihrustaa yön yli seisseen auton tulpanrei'istä, että näkyykö mäntien päällä öljykosteutta/valumajälkiä. Kampuran hihnapyörältä tms. pyörittää konetta niin että joka mäntä käy yläkuolokohdassa ja fikkarilla tihrustaa YKK:ssa olevan männän "kattoa" tulpanreiästä, että näkyykö viitteitä öljyvalumista. Endoskooppi tietty toisi hiukan lisätarkkuutta tarkastukseen...
Jos männän laet on siistit ja "kuivat", niin turbo on aika todennäköinen syy. Turbo osaa vuotaa myös suoraan pakopuolelle aiheuttaen savutusta vaikka mitään ihmeempiä välyksiä ei löytyisikään turbon akselista.
Se, että huollot arpoo eri arvauksia ei paljon yllätä. Eikä tuo savutuksen syyn 100% varmuudella haarukoiminen ilman turbon ja/tai kannen purkamista ole ihan yksinkertaista muutenkaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
komppaan edellistä. eli tuolla työpaikan lattialla lojuu täysin välyksetön ahdin, mutta savuttaa. eli päästää öljyä pakopuolelle ja siitä johtuu savutus. ota pakoputki irti ja tsekkaa minkänäköinen on pakopesä ahtimessa.
Kiitos vastauksesta! Pitää kattoo tuosta männän päältä. Mitenköhän paljon se muuten voi vuotaa tuosta venttiilinvarresta? Aero söi ennen forte käsittelyä reilun litran per ~8000 km. Mietin vaan onko se edes mahdollista vuotaa tuota kautta öljyä noin paljon.
Ja kyllä minä toisaalta ymmärrän, että ei sitä 100 % varmuudella tiedä vasta, kun on purkanut konetta kunnolla. Nuo huoltamot kuitenkin sanoo, että kansia mitä on purettu niin ei niissä ne kumit ole vuotaneet. Tosin olen täältäkin foorumilta lukenut, että joltain on savutus loppunut noiden kumien vaihdolla.
Tämä tekniikka tässä mittakaavassa on tuntuu olevan aika arvoituksellista!!
Edit:
Ja sitä piti tosiaan vielä sanoa, että sen minkä ymmärsin Fin-Turbon kaverin puheista niin sanoi, että voi päästää ölyä painepuolelle, vaikka olisi muuten ehjä turbo. Riittääkö silloin, että vaihtaa jonkun tiivisteen ettei tarviisi koko turboa ostaa? Mutta kyllä muuten luulisi, että huoltamo missä auto oli olisi myös katsonut tuon pakopuolen putken..