Ei taida olla kuvia mutta aika yksinkertainen projekti jos ei rupea joku vastustamaan.
Lyhyesti:
-Vaihde päälle, jarru päälle ja vetarin napamutteri auki isolla jatkovarrella
-Rengas pois
-Iskarin alapää irti
-Hakkaa vetarinpää pyörännavasta läpi(kumivasaralla tai käytä mutteria välissä ja lekalla)
-Vetari pöydälle, kumi auki ja kaiva sokka esiin
-Sokka levittäen ja jollain kopautat nivelen irti
-Uusi kumi paikoilleen ja naputtelet nivelen takaisin paikoilleen
-Ja kasaten vastakarvaan
Mahdollisia hidasteita:
-Napamutteri tiukassa mutta aukeaa kunnon varrella
-Iskarin pultit saattaa olla ruostuneet, jatkovarrella auki ja lekalla läpi
-Vetarinpää saattaa olla navassa tiukassa, lekalla on kyllä lähteneet tähän asti
-Vetarinnivel kettumainen irrotella kun joka paikka öljyssä ja sokkaa ei löydä ja sokkapihdit persiistä
Kaikki meni hienosti siihen asti kun yritin lyödä napamutterin avustuksella vetarin päätä irti niin mutteri särkyi ja samalla meni sit jengat... perkele..... Pitää yrittää jollain konstilla irroitella osat tai sit saa lähteä lavetilla paikalliseen korjaamoon...
ENNENKUIN lähdet jumppaamaan koko vetaria irti, niin suosittelen kysäseen tämmösiä.
Kaveri JUST päivä sitten haukkui vetarinkumen vaihtoa alimpaan helvettiin. KUNNES hänen kaveri oli tullut jeesiin. En tiedä firmaa, mutta joku perus autokorjaamo josta hakivat 24E maksavan vetarin kumen. Jotain niin elastista mallia että se vain venytetään paikalleen vetarin ollessa paikoillaan. Siihen sai samalta autokorjaamolta ostaa työkalun.. joku kartio jonka päälle tuo suojakumi vedettiin vaseliinin kerta nurinpäin. Sen jälkeen vetarin yli, ja ite kumi vedettiin tuon "asennustyökalun" päältä pois ja plop. Suojakumi oli paikoillaan ilman sen suurempaa jumppaa. Käyttävät kuulemma joissain ralliautoissa vastaavia sillä helppo vaihtaa. Ja tuohon 24€ kuului myös rasvat. Itse työkalu maksoi jotain 10€. Kannattaa siis googlailla ja kysellä.
Itellä kävi samanmoinen huti ku naputtelin vetaria irti jarrulevy hässäkästä.
Yritin nysvätä kierreviilalla ja rautasahalla kierteitä kuntoon mutta kanan kakat siittä mitään tullut!
Sitten vain raakasti rälläkkä käteen ja puolikas senttiä kierteestä pois / tasaseks ja mutteri lähti vetään ensi yrittämällä oikeille jengoille
Jep tuolla yli vetämällä selviää reilusti helpommalla. Tarvitsee vain siihen tarkoitetun ns. universal kumin joka kestää venytystä. Itse laitoin paineilmakäyttöisellä haarukkalevittäjällä paikalleen ja se on vielä tuota kartiotakin helpompi!
- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola RedRE85
#5359 Jyri Koskinen
Juu kaverus mainitsikin että saatavana on myös paineilma käyttöinen levittäjä, mutta maksaa jo enemmän. Tuolla levittävällä kartiollakin kuulenma kuitenkin TODELLA helppoa ja kätevää ja nopeaa kunhan vaan käyttää vaseliinia.
Jes, sain nivelen irti!!! Woot...
Ei kierteet onneksi pahasti menneet, vähän kärsivät alusta. Tarvittaessa näytän rälläkkää. Huomenna hakemaan paikallisesta uusi kumi, rasvat, napamutteri sekä jarrujen asennus jousi vai mikälienee.... Kiitos kaikille taas...
Duoda mä ostin bilteemasta selaisen halkaistun kummin joka liimataan kiinni on toiminut jo3 vuotta.....tosin varaudun siihen että se keksintö hajoaa joskus eli vanha gumi revitään pois ja uusi kierretään ympärille ja liimataan sauma
Ohjeen mukaan lukitetta laitetaan navan keskireiän booreihin napamutteria lähinnä olevaan osuuteen noin sentin syvyydelle. Jos laittaa siiihen nivelen booreihin, ne menee koko matkalle.