Ikkunat huurussa, raitisilmasuodatin???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Barney74
"Turbo"

Ikkunat huurussa, raitisilmasuodatin???

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Tässä nollan molemmilla puolilla kun lämpötila liikkuu niin autossa ei sitten pirullakaan meinaa pysyä ikkunat auki.
Auto oli ruostesuojauksessa maanantaina ja tuon yhteydessä on ilmeisesti pesty myös auton alusta, korjatkaa jos olen väärässä... :oops:
Eli vaikuttaiskohan tuo siihen, kosteutta liikaa? En ainakaan ole tollasta ennemmin huomannut että huurtuis noin helposti. Tehokas huurteenpoistonappi on kokoajan kytkettynä eli ilmastointi huutaa jatkuvasti.
Olen ajatellut, että näin ensi kokeeksi nakkaa raitisilmasuodattimen mäkeen ja jos se ei auta niin mitä sitten??? Ja se löytynee tuulilasin alapuolella olevan suojamuovin alta, vai?
Auto oli siis 9000cs -97 autom. ilmastoinnilla.

Apuva!!! :wink:
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Sabo
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Raitisilmasuodatin on muovisuojan alla. Jos mahkuja vie lämpimään talliin ovet auki kuivaan. Varmaan menny alustan pesun yhteydessä vettä hiukan sisään.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Barney74
"Turbo"

kosteudenpoistaja autoon?

Kiitti vinkeistä.
Milläs tapaa ton lämppärin kennon vois tsekata, että vuotaako? Käsittääkseni matkustamoon pitäis tulla jäähdytysnesteen haju ja paisuntasäiliöstä nesteenpinta pitäis laskea. Ei kuitenkaan ed. mainittuja vaivoja ole.
Aattelin tosiaan ottaa kokeeksi pois tuon raitisilmasuodattimen ja ostaa sellasen tsydeemin, joka kerää kosteutta ilmasta.
Huomasin muuten tossa päivällä, että kaupunkiajossa ei huurtunut mutta maantienopeuksissa rupes vetämään huuruun...
Ennen tuota ruostesuojausta ei mielestäni tuota huurtumisongelmaa tosiaan ollu. Lämpönen talli olis varmaan hyvä, mutta kun ei sellasta luksusta omista!
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Isolohko
"Hirsch"

Re: kosteudenpoistaja autoon?

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Barney74 kirjoitti:Kiitti vinkeistä.
Huomasin muuten tossa päivällä, että kaupunkiajossa ei huurtunut mutta maantienopeuksissa rupes vetämään huuruun...

Kaupunkiajossa ilmastointijärjestelmä saa sen verran moottorista lämpöä, että se kytkeytyy päälle, ja pitää ikkunat kirkkaina.

Maantiellä se jäähtyy (jolloin järjestelmäpaine laskee) ja ilmastointi kytkeytyy pois.
Höyrystimen kenno on silloin kostea, ja pukkaa huurut lämppärin kautta sisään.

Nämä nollan tienoon lämpötilat näyttää olevan hankalimpia huurtumisen
osalta.

Mutta sisätiloissa voi olla myös kosteutta.
Oletko kurkannut huopamattojen alle?
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
karg
"Hölösuu"
Viesti:

Re: Ikkunat huurussa, raitisilmasuodatin???

Viesti Kirjoittaja karg »

Barney74 kirjoitti:Auto oli ruostesuojauksessa maanantaina ja tuon yhteydessä on ilmeisesti pesty myös auton alusta, korjatkaa jos olen väärässä... :oops:
Oiskohan ne voinu tukkia massalla jotain vedenpoistoletkuja..? Jos vaikka lämppärin kenno vuotaa, niin sekin aiheuttaa huurtumista just viileillä keleillä (kokemusta on).
2,3T sport
"Viggen"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

Mulla oli kanssa tollanen huurtumis-ongelma 3vuotta sitten. Auto oli silloin vasta 3v ja kaikki siihenastiset 3vai4 määräaikaishuoltoa oli tehty joten vika tuntui tosi oudolta. Raitisilmasuodatin oli vaihdettu 70000km huollossa, mutta vaihdoin sen kuitenkin toiseen vaikka mittarissa oli vasta jotain 76tkm. Ei auttanut mitään.
Seuraavaksi irroitin askelmoottorinjohdon (ko. moottori ohjaa läppää joka vaihtaa sisäilmankierron ja ulkoilman välillä).
Vika poistui :!:

Olin kyllä painellut sisäilmankierto nappulaa ilmastointilaitteesta ja konehuoneesta katsonut että läppäkääntyi joka kerta merkkivalon mukaiseen asentoon, mutta kun poistin johdon moottorilta niin huurtuminenkin poistui 8O

Pari vuotta myöhemmin kesällä alkoi jalkatilaan tippua vettä ilmakanavista. Olen sittemmin poistanut puhallinmoottorinkaukalon vedenpoistoputkista ne päätyläpätkin ja hoonannut putket niin ettei niistä löydy pölyäkään saati isompia roskia.
Lisäksi olen imuroinut sen puhallinmoottorikaukalon pohjan havunneulasista (joiden laskemiseen riitti yhdenkädensormet) tms.

Veden tiputtelu jatkui satunnaisena vuosien-03 ja -04 lämpimän kauden loppuun. Nyt on alkanut ilmetä uutta huurtumisongelmaa, mutta paljon lievempänä kuin aikoinaan.

Kerran olen kolmen vuoden aikana vaihtanut jäähdytysnesteen kokonaan, mutta pisaraakaan ei ole tarvinnut muuten lisätä.

Ihmetyttää vaan mistä vesi/kosteus kulkeutuu autoon, eli luultavasti joku putki on jostain rikki tms. Ainakaan ilmastoinnin kondenssivesi ei voisi vapaammin lorista maahan...

Faijani vm-97 tonnariin vaihdoin lämppärinkennon alkukesästä, joten voi sellainenkin vuotaa jo -97 autossa, mutta se auto kyllä kadotti jäähdytinnestettäkin.

Mun auto ei sitä tee, eikä käsittääkseni Barney74:n autokaan.

Olisko jollain ideoita jos unohdetaan noi kondenssiveden tukokset ja kennonvuotaminen :?:
samsikki
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja samsikki »

Vaihdoinpas tuossa äsken itsekin lämppärin kennon tonnariini. Olihan se vuotanut niinkuin arvelinkin ja kotelon pohjalla nestettä kohtuu paljon... Kuivasin paikat ja pistin uuden kennon paikalle. Alkoi lasit pysyä auki, tosin autokin oli aika kauan lämpimässä hallissa ennen koeajoa...
Barney74
"Turbo"

Joo, oikeaan osuit 2,3T sport!

Ei nesteet katoa!
Mä tungin autoon sisätilanlämppärin pörisemään yön yli, ikkunat sentin verran raolleen. Auto oli autokatoksessa kun sitä autotallia ei ole. No, kappas vaan...huurumisongelma loppui!! Jumalaton Tectylin haju oli tuon kuivattamisoperaation aikana (eli ei ollu kunnolla vielä kuiva) ja kun sivuikkunoita käyttää alhaalla niin kosteat ovat ikkunat. Ovissakin on vielä kosteutta. Toi paine pesuri on kyllä siitä v....mainen, että vesi kyllä pääsee tunkeutumaan.
No, kelit on ollu tässä nollan vaiheilla, välillä tulee vettä ku saavista kaatamalla, välillä on kirkasta ja samoin tuntuu olevan auton ikkunatkin eli kirkkaana pysyy!! :wink:

Toivottavasti muutkin saavat tuon harmittavan vian poistumaan! Oon ton tonnarin kanssa vielä sen verran rookie, että ei osaa kyllä auttaa...pikemminkin kyselee tyhmiä! :oops:
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Mäksä
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

itelläkin aamuisin liikkeelle lähtiessä haisee toi sihen malliin et aivan kuin jostain vuotaisi, ikkunat ei taho pysyä millään auki myöskään. mutta vuoto on ilmeisesti niin pieni koska ei ainetta häviä yhtään mielestäni.

raitisilmasuodatin ei vaikuttanut mitään
BMW 525iA Touring Executive
Kölli

Sama vika

Viesti Kirjoittaja Kölli »

Minulla on sama vika tonnari aina huurussa vaikka ei ole ilmastointiakaan. Miten vaikea lämppärin kenno on vaihtaa ja paljonkohan ehyt maksaa? Käytetty vai uusi kannattaa hankkia? :( :oops:
Kölli

Kiitos tiedoista

Löytyisiköhän kirjastosta tonnarin korjausopasta?
900turbo3d
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Mulla on kanssa aina tossa omassa tontussa ikkunat huurussa. Tosin osan voi aiheuttaa seisominen sekä ilmastoinnin tämänhetinen toimimattomuus. Mutta kummastutaa kuitenkin että pienen ajotauon jälkeen, esim 30 min. näillä keleillä niin tuulilasiin tulee aina samaan kohtaan sellainen huurukerros. Noin puolessa välissä lasia on sellainen "pisaran" muotoinen huuru/vesikerrerostuma...Mistähän voisi moinen johtua, viittaako mahdollisesti johonkin?
Auto kun olisi tarkoitus läpikäydä ensi kesänä tekniikan ja korin osalta suht kohtalaiseti niin auttaisi aina, jos tietäisi vähän ennakkon mitä odottaa..

Edit:
Kyllä kirjastosta ainakin alfamerin korjausopas pitäisi löytyä, itsellänikin ko. opus on.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Kölli

Moi

Kiitos vinkistä täytyykäydä kirjastossa.
jarmotyni
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja jarmotyni »

tarkastakaapa sisäilmankierron läppä(raitisilmasudatttimen kotelossa) liikkuuko aina nappia painettaessa vai jumittaako?oli yhessä tonnarissa läppää liikuttava moottori poikinu ja pelasi sillon ku hoksasi.oireet edellä mainittujen kaltaisia. :idea:
Mäksä
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

onkos joku koittanu tonne kennoon lykätä jäähdyttäjän paikkausainetta.

itelläki ku vuoto on niin pieni ettei edes ainetta häviä niin toi vois auttaa
BMW 525iA Touring Executive
Vastaa Viestiin