Nettiautosta vähän selaillut noita kaksiovisia, eikä niitä tosiaan kovin mahdottomasti ole. Kaasariversioissakin taisi nuo jarrut vaihtua siinä -88 kuten muissakin? Pystäreinähän noita taisi saada vielä -89 vai -90 asti? Paras lähtökohta siis olisi kohtalaisen tervepeltinen uusilla jarruilla oleva 2d.
og900 2-ovisista tiedustelua
og900 2-ovisista tiedustelua
Eli onko kaksiovista satkua valmistettu lainkaan 2.1-moottorilla varustettuna? Ja miten muuten näitä 2-ovisia on valmistettu mallisarjan loppuvuosina? Ajatuksen takana kun olisi matkia jopea ja lyödä 2d:n keulille T16 Trionic-ohjauksella.
Nettiautosta vähän selaillut noita kaksiovisia, eikä niitä tosiaan kovin mahdottomasti ole. Kaasariversioissakin taisi nuo jarrut vaihtua siinä -88 kuten muissakin? Pystäreinähän noita taisi saada vielä -89 vai -90 asti? Paras lähtökohta siis olisi kohtalaisen tervepeltinen uusilla jarruilla oleva 2d.
Nettiautosta vähän selaillut noita kaksiovisia, eikä niitä tosiaan kovin mahdottomasti ole. Kaasariversioissakin taisi nuo jarrut vaihtua siinä -88 kuten muissakin? Pystäreinähän noita taisi saada vielä -89 vai -90 asti? Paras lähtökohta siis olisi kohtalaisen tervepeltinen uusilla jarruilla oleva 2d.
Re: og900 2-ovisista tiedustelua
Ei ole valmistettu 2,1:senä, ei olisi oikein ehtinytkään. Mallivuosi 1990 oli viimeinen mallivuosi kaksioviselle ja silloinkin tuotanto loppui rationalisointisyistä kesken mallivuoden eli joskus talvella 1989/90.
Kaksiovista ei ole valmistettu muualla kuin Uudenkaupungin tehtaalla ja korimallin suunnittelukin on luullakseni suomalaista työtä. Sekä Cabriolet että 90 pohjautuvat 900 2D sedaniin.
Liekö 1989 ollut pystykeulan (2D ja 4D) viimeinen mallivuosi, samana mallivuonna oli Suomessa tarjolla myös Uudenkaupungin tehtaan 20-vuotisjuhlamalli 900c 2D Special eli viistokeula. Jarruihin yms. ei puskurit ole koskaan vaikuttaneet eli MY88 alkaen on aina uudemmat jarrut.
Viimeinen kaksiovinen malli Suomen markkinoilla oli 900 i kat 2D MY1990. Kahdeksanventtiilinen siis. 16-venttiilinen ruisku oli tarjolla MY1989 mutta ei enää 1990.
Kaksiovista ei ole valmistettu muualla kuin Uudenkaupungin tehtaalla ja korimallin suunnittelukin on luullakseni suomalaista työtä. Sekä Cabriolet että 90 pohjautuvat 900 2D sedaniin.
Liekö 1989 ollut pystykeulan (2D ja 4D) viimeinen mallivuosi, samana mallivuonna oli Suomessa tarjolla myös Uudenkaupungin tehtaan 20-vuotisjuhlamalli 900c 2D Special eli viistokeula. Jarruihin yms. ei puskurit ole koskaan vaikuttaneet eli MY88 alkaen on aina uudemmat jarrut.
Viimeinen kaksiovinen malli Suomen markkinoilla oli 900 i kat 2D MY1990. Kahdeksanventtiilinen siis. 16-venttiilinen ruisku oli tarjolla MY1989 mutta ei enää 1990.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: og900 2-ovisista tiedustelua
Varmaan alustaa tulisi rakenneltua joka tapauksessa, niin akselistopäivitys tuskin olisi projektin työläin osuus vaikka aihio olisikin alunperin vanhalla jaolla - ite en tosin ole tota tehnyt, kun projektiauto on MY88. Itse panostaisin hyväpeltiseen aihioon riippumatta vuosimallista, mutta toihan lähinnä riippuu siitä haluuko mieluummin tehdä peltitöitä, asennusta, vai kytätä justiinsa oikeeta aihiota nettiautosta pahimmillaan kuukausitolkulla. Ja jos aihioksi valikoituu viistokeula, ei myöskään muuttaminen pystykeulaksi ole kovin hankala homma. Itse lähtisin lähestymään hommaa tuollalailla, mutta mielipiteitä on varmaan moneksi.
Re: og900 2-ovisista tiedustelua
Lähtökoneellahan ei ole mitän merkitystä, mutta 2.1:stä olisi imusarjan ainakin voinut käyttää hyödyksi. En usko, että tuollainen akselistomuutoskaan mikään läpipääsemättömän vaikea operaatio olisi. Muuten olisi tosiaan suotavaa, ettei sitä hitsailua tai peltitöitä olisi kovinkaan paljoa. Kaiketi tulisi tonnarin jarrut päiviteltyä ja muutenkin alusta tehtyä mahdollisimman hyväksi. Ja faceliftaushan on naurettavan helppoa tehdä näihin, kun puskurit saa parilla pultilla jo vaihdettua.
Ei ehkä ole järkevää pitää useampaa harrastetta samanaikaisesti, mutta tämä 2d-T16 olisi kiva toteuttaa ja mahdollisimman hyvin. Brittimallien T16S:n ja cabbeista olevat aeron puskurinjatkeethan menevät bolt-on sedaniin, mutta onko viistokeulan airflowta valmistettu sedaneihin? Tallissa on 3d-pystärin af-sarja 98% ehyenä eikä sitä raaskisi pilkkoa. Eikä tuo pystäri muutenkaan oikein sovellu tämänhetkisiin visioihin.
Ei ehkä ole järkevää pitää useampaa harrastetta samanaikaisesti, mutta tämä 2d-T16 olisi kiva toteuttaa ja mahdollisimman hyvin. Brittimallien T16S:n ja cabbeista olevat aeron puskurinjatkeethan menevät bolt-on sedaniin, mutta onko viistokeulan airflowta valmistettu sedaneihin? Tallissa on 3d-pystärin af-sarja 98% ehyenä eikä sitä raaskisi pilkkoa. Eikä tuo pystäri muutenkaan oikein sovellu tämänhetkisiin visioihin.
Re: og900 2-ovisista tiedustelua
On tosiaan myös sedaniin tehty viistokeulan airflow-sarjaa. Siinä on erona lähinnä takapuskurin kylkien paksuus ja lisäksi takavalojen alle tuleva puskurin osa on aavistuksen eri muotoinen kuin combissa.
Mun 2d oli alunperin tommonen 900c juhlakaasari.
Brittimarkkinoille tehtiin enemmän tuota 2d:tä T16-moottorilla. Löytyy sekä T16S:nä että tavallisen näköisenä.
Mun 2d oli alunperin tommonen 900c juhlakaasari.
Brittimarkkinoille tehtiin enemmän tuota 2d:tä T16-moottorilla. Löytyy sekä T16S:nä että tavallisen näköisenä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: og900 2-ovisista tiedustelua
Eikö tuollainen 2,0 i16 2d olisi aika mainio lähtökohta?
Ainakin nopeasti vilkaistuna nettiautossa sellainen tais kaupan ollakkin.
Nuo kaasari 2d:t on niin lahjakkaita karvalakkinmalleja, että hyvä kun edes keskikonsolia löytyy
Eli siihen nähden tuo i16 olisi pareet, että on edes joitain varusteita enemmän.
Ainakin nopeasti vilkaistuna nettiautossa sellainen tais kaupan ollakkin.
Nuo kaasari 2d:t on niin lahjakkaita karvalakkinmalleja, että hyvä kun edes keskikonsolia löytyy
Eli siihen nähden tuo i16 olisi pareet, että on edes joitain varusteita enemmän.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Purussa NG900 ja OG9-5 Wagon.
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Purussa NG900 ja OG9-5 Wagon.
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: og900 2-ovisista tiedustelua
Pihalla oleva -85 T16 saa luovuttaa osia mahdollisimman paljon. Peruspatakin tulee tästä, ja punaiset contourit myös. Loppukorin voikin sitten luovuttaa romukauppiaalle. Kaverillakin olisi itse asiassa kohtuu hyväpeltinen -87 i8 myynissä. Pitänee varmaan käydä suurennuslasin kanssa vetarintunnelit sun muut paikat katselemassa ja ostella aihioksi. Hinta on muutenkin ihan kohdillaan tuossa. Ja alle 200tkm ajettu.
Re: og900 2-ovisista tiedustelua
Joku varmaan osaa sanoa, onko Trionicin istuttamisen kannalta, siis 5.2 jos tulee, merkitystä sillä onko rakennettava kone alunperin Boschilla vai Lucakselle? Itseäni kiinnostaisi myöski...
Re: og900 2-ovisista tiedustelua
Merkitystä on sikäli, että Lucasissa saattaa olla semmoinen kaasuläppäkotelo, joka ei vaadi sovitinlaippaa kaasuläpän asentoanturia varten. En ole tosin testannut, Trionic-projektin alku siirtyi jonkun verran tulevaisuuteen kun sain lucasin toimimaan nikottelematta.Jatra kirjoitti:Joku varmaan osaa sanoa, onko Trionicin istuttamisen kannalta, siis 5.2 jos tulee, merkitystä sillä onko rakennettava kone alunperin Boschilla vai Lucakselle? Itseäni kiinnostaisi myöski...
Lucas-autosta saa myös ilman lisäkytkentöjä nopeussignaalin Trionicille, Lucas kun vaatii sen signaalin myös toimiakseen.. Käytännössä kaikissa muovikuorisella nopeusmittarinvaijerilla varustetuissa nopeusmittareissa on tuo lähtö, eli ei se ihmeitä vaadi kunhan auto on vaan '88 tai uudempi.
Metallikuorisissa joko on tai ei ole sitä lisäpiirilevyä, josta signaalin saa ulos.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: og900 2-ovisista tiedustelua
Näyttäs tuon mun auton perusteella vaativan sovitteen. MY90 ja Lucasin AMM vieläkin putkien sovitteena, joten oletan läppäkotelonkin olevan alkuperäinen. Aion vaihtaa tuon, sillä anturi tulee tuossa niin vinoon, että liitin kanittaa letkuihin ja kaiken lisäksi arvot on jonkun verran pielessä. -40 näyttää kiinni ollessa, kun pitäisi kait olla plussan puolella. Koitin jo säätääkin, mutta loppu vara ja hermot kesken. Suosittelen kyllä laittamaan suosista sopivan läppäkotelon, niin ei tarvi kikkailla.Jope kirjoitti:Merkitystä on sikäli, että Lucasissa saattaa olla semmoinen kaasuläppäkotelo, joka ei vaadi sovitinlaippaa kaasuläpän asentoanturia varten. En ole tosin testannut, Trionic-projektin alku siirtyi jonkun verran tulevaisuuteen kun sain lucasin toimimaan nikottelematta.
Mistä puheenollen, tietäskö joku tarkkaan mistä malleista sopivan läppäkotelon saa? Kuulema OG:n oma 2.1 ja luonnollisesti trionic-tonnarin käy, mutta käykö tonnareista muut? Jotain hämminkiä voi muistaakseni tulla AIC:n letkulähtöjen kanssa?
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: og900 2-ovisista tiedustelua
2.1 litraisen läppäkotelossa on oikea asentoanturi valmiina.
Lucasin anturikin voisi ehkä toimia suoraan, kunhan vaihtaisi trionicin johtosarjasta pari piuhaa ristiin. Lucasin anturin asentotieto tulee pinnistä nro. 2 ja Trionicissa pinnistä nro. 3.
Lucasin anturikin voisi ehkä toimia suoraan, kunhan vaihtaisi trionicin johtosarjasta pari piuhaa ristiin. Lucasin anturin asentotieto tulee pinnistä nro. 2 ja Trionicissa pinnistä nro. 3.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: og900 2-ovisista tiedustelua
Jep, mutta onko 90-luvun tonnareissa kaikissa myös? Hivenen helpompi löydettävä olisi hän. eBayssä oli joku myynnissä ja sopivuudeksi väitettiin 1990-98..
Lucasin potikalta pinnien 1 ja 3 väliltä pitäs löytyä 4-6 kOhm. Kuka ehtii tekemään ensin vertausmittauksen trioniciin?
Lucasin potikalta pinnien 1 ja 3 väliltä pitäs löytyä 4-6 kOhm. Kuka ehtii tekemään ensin vertausmittauksen trioniciin?
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: og900 2-ovisista tiedustelua
Eiköhän tuo anturi ole sama ainakin 93-98 trionic tonnareissa, pl. TCS:llä varustetut.rökösö kirjoitti:Jep, mutta onko 90-luvun tonnareissa kaikissa myös? Hivenen helpompi löydettävä olisi hän. eBayssä oli joku myynnissä ja sopivuudeksi väitettiin 1990-98..
Mutta sopiiko läppäkotelo satkun imusarjaan?
Mites mahtaa olla NG900 laita?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit