DI+lucas

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
jakaraik
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: DI+lucas

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

Jope kirjoitti:Kyllä sä nyt olisit voinut vähän huomioita kirjata. :-)

Otitko kiekkasignaalin DI:stä, vaiko jätitkö jakajasytkän osia paikalleen?

Mitä kaikkea jätit? Jakaja + pääteaste? Jätitkö puolan?
parin päivän huomioita on ainakin se, että tuntuu turbo heräävän alempaa ja ahdot pysyy tasasemmin ylhäällä, "turbopotku" tuntui pienenevän jonkin verran ja kaikin puolin auto toimii jotenkin "sivistyneemmin/tasaisemmin" varsinkin ripeästi kiihdytettäes, voi kyllä suositella kaikille DI.n asentamista. käynti on jotenkin tasasempaa vaikka ei jakajasytkälläkään mitään ongelmia, todella satunnaista lievää nykimistä lukuunottamatta ollut. niin ja sellainen huomio tuli vielä mieleen että tuntuu menevän pienemmällä kaasulla samaa vauhtia kuin aikasemmin, ainakin kun tarkastelee ahtomittarin alipainepuolta tasakaasulla ajelles, saatta kyllä kelikin vaikuttaa mutta kuitenkin :)

paikoilleen jäi tosiaan jakaja+pääteaste, puolan nyppäsin varmuuden vuoks poies. kun sais nyt vielä jakajankin kokonaan pois ettei tarttis siihen tiivistettä uusia :wink: vuotaa öljyä suoraan turbon lämpöpellin päälle ja sais paremmin tilaa. puolan plus navasta sai kätevästi herätevirran DI:n releelle.

seuraava operaatio onkin ryssänmutkan ja loppuputken korvaaminen paremmalla, syyskuun lopulla sitten penkkiin testaamaan kaikkien muutoksien vaikutusta tehoon ja vääntöön vs.vakio.
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: DI+lucas

Viesti Kirjoittaja arcti »

Nostetaas vähän vanhaa topikkia, kun tarvis toi di:n kytkentäkaavio löytää ja linkki ei toimikkaan enää. Ei keltään löytyis? Josko tästä parin viikon sisään sais satkua laitettua ajokuntoon jälleen 2.1l koneen kannella ja imusarjalla sekä di:llä höystettynä. :twisted:
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: DI+lucas

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
arcti
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Ke Tammi 23, 2008 21:35
Paikkakunta: Kokkola

Re: DI+lucas

Viesti Kirjoittaja arcti »

Mahtavaa kiitoksia!
| 9-5 2.3T Sedan Vector 2006 "viirusilmä"|
| 9000 CSE Jubilee 1997 *myyty*|
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: DI+lucas

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Nostetaanpa taas, olisi pari kysymystä:

Tuolla ketjun alussa sanotaan, että DI:n asennusohje Boschilaisella ruiskulla varustettuun jostain löytyisi, mutta missä mahtaa piileskellä? Itse löysin esim. Saabcentralista ainoastaan Trionic vitosen asennusohjeen, joka toki kiinnostaa, mutta ei taida oikein vastata ihan lähitulevaisuuden tarpeisiin.

Toinen kysymys koskee kampiakselin asentotunnistinta. Onko tuo Boschissa ja Lucasissa toisistaan eroava, jos, niin miten? Käyttääkö vanha kärjetön sytytys myös tuota tietoa, vai jutteleeko se ainoastaan ruiskulle? Joko tieto ei ole mistään ilmennyt, tai sitten en ole vain tajunnut, mutta tarvitseeko DI siis erillisen triggeripyörän vai ei, tai tarvitseeko hihnapyörää tai asentoanturia irroitella tai vaihtaa tuon DI:n asentelun yhteydessä?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: DI+lucas

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

http://900aero.com/main/diy_main_di.htm

OG900 turboissa ei ole kampiakselin asentoanturia, vaan perinteinen virranjakaja jossa hall-anturi. Eli missään Lucas-autossa ei ole kampuran asentoanturia, vain Bosch vapareissa.

DI tarvitsee oman triggeripyöränsä, anturi on sama kuin EZK:ssa. Turboautoon DI asentaessa tarvitsee vaihtaa hihnapyörä, asentaa triggeripyörä ja asentoanturi ja vuosimallista riippuen ehkä myös vaihtaa öljypumpun kansi jos paikkaa anturille ei löydy.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: DI+lucas

Viesti Kirjoittaja Jope »

jcarlson kirjoitti:http://900aero.com/main/diy_main_di.htm

DI tarvitsee oman triggeripyöränsä, anturi on sama kuin EZK:ssa. Turboautoon DI asentaessa tarvitsee vaihtaa hihnapyörä, asentaa triggeripyörä ja asentoanturi ja vuosimallista riippuen ehkä myös vaihtaa öljypumpun kansi jos paikkaa anturille ei löydy.
Vinkkinä, EZK-900:n hihnapyörään sopii 2.3l pitkälohkon shutterilevy ilman koneistamokäyntiä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: DI+lucas

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Jope kirjoitti:Vinkkinä, EZK-900:n hihnapyörään sopii 2.3l pitkälohkon shutterilevy ilman koneistamokäyntiä.
Kiitoksia vastauksista, selventää kummasti! Pikaisella Googletuksella sain käsityksen, että vuosimallista 89 eteenpäin olevissa 16-venttiilisissä Bosch-ruiskuisissa vapareissa olisi tuo kyseinen hihnapyörä ja asentoanturi, tajusinko oikein?

Edit: Osaako tuo kyseinen konstruktio jutella myös Trionic 5.2:en kanssa..? :roll:
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: DI+lucas

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jatra kirjoitti:Kiitoksia vastauksista, selventää kummasti! Pikaisella Googletuksella sain käsityksen, että vuosimallista 89 eteenpäin olevissa 16-venttiilisissä Bosch-ruiskuisissa vapareissa olisi tuo kyseinen hihnapyörä ja asentoanturi, tajusinko oikein?
Tajusit.
Edit: Osaako tuo kyseinen konstruktio jutella myös Trionic 5.2:en kanssa..? :roll:
Sama anturi EZK:ssa, DI:ssä ja T5.2:ssa, sama shutteri DI:ssä ja T5.2:ssa.

T5.2:ssa on eri liitin anturille, mutta se nyt tuskin on mikään este.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin