Zf:ä hajos

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Zf:ä hajos

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Eli moi kaikille taas, kun en varmaan ole vuoteen pariin täällä ollut ei ole ollut tarvetta eikä aikaa.

Siis 97 tonnarin zf:stä tuli perän rattaat kuoresta ulos. (osa sisäänkin)
No ei hätää, mökillä varaloota joka toiminut muuten ok. vaan vinkui ikävästi.
Sisäkalut oli pesty ultrassa hydr.öljyssä ennen säilömistä.

Pistin parivuotta pakkasessa seisseet sisäromut lootaan, kun tarve oli saada kulkine kuntoon. Perävaurion palasia kun näytti olevan vähän kaikkialla.
Ehjä kuorenpuolikas pestiin teijossa ja kanavat puhallettiin.

Nyt pieniä ongelmia.
P,R,N,1,ja 2 aivan ok.vaan kun yrittää 3:sta sisään niin kierrokset tippuu 2,5t-1t ja ei mitään vetoa, jos tarjoaa kaasua hiukan niin rupeaa loota pahasti valittamaan.
Toisinaan saatta pysyä 3 päällä muutaman sekunnin tyyliin 2,5t-2t ja sit putoo tonniin ja meno hyytyy.

Vika ei ole matolaatikossa koska juuri kokeilin toista toimivaa ja sama vika.
Pannan ja KD säädöt varmasti ok.
Eli olenko kasannut jotain kiireessä väärin, vai tokeneeko tuo kovalla ajolla.

T: Kurko
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Zf:ä hajos

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Tarjotaan nyt sitä keskipakosäädintä ja sen tiivisterenkaita taas. Muuten ei mitään hajua.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: Zf:ä hajos

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Ihan hyvä tarjous, vaan ei käy tähän ongelmaan.
Governori, pesty ultrassa lootaöljyssä, mäntien herkistämiseksi, ja kokeiltu jo varmuudeksi toisella, johon vaihdettu X renkaat puolivuotta sitten, vaihtokohdat molemmilla ok. sama vika jatkuu.
Ikäänkuin jäisi 2 vaihdetta päälle, kun vaihtaa 3sen noin 50-60 vauhdissa.
Muutaman sekunnin tuo välillä pysyy järissään, vaan sitten kone hyytyy alle tonniin, ja jos tarjoaa kaasua hiukan niin loota parkuu pahasti, pakko 2:lla tai KD::lä taas lähtee vetämään ok.

Niin vika matolootassa, vaan kun toimivasta puretullakin tekee ihan samaa.

Eli joko mulla kasausvirhe noissa romuissa tai parinvuoden seisominen noille sisuskaluille ei ole ok.

T: Kurko
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Zf:ä hajos

Viesti Kirjoittaja jus »

Laatikkokirjasta luntattua kohdasta "Ei ylösvaihtamista 2-3":

Kytkin E vaurioitunut. Tarkasta ja tarvittaessa vaihda kytkin E. Tarkista erityisesti kytkimen E männän O-renkaat.

Tarkasta moottorinakselin ja turbiiniakselin tiivisterenkaat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
outlaw
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Elo 20, 2007 12:43

Re: Zf:ä hajos

Viesti Kirjoittaja outlaw »

Tarkasta moottorinakselin ja turbiiniakselin tiivisterenkaat.

kytkin E:n kuula jumissa, puhdista.

eikä sitten paljoa tehoa askiin jos 2 kytkyä samaanaikaan päällä, ettei pala..

T:Janne
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: Zf:ä hajos

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Näyttäis sille, jotta jotain hämähäkin paskaa on jossain renkaan välissä, kun tänään jo pysyi 3 päällä ok. noin 30s kunnes hyytyi.
Ja monta kertaa peräkkäin.

No btw. purkuunhan tuo vielä menee, vaan mistä kannattaa hankkia tuohon nyt lepäävään vara lootaan master kitti, jotta sais edes yhden uuden veroisen?

T: Kurko
outlaw
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Elo 20, 2007 12:43

Re: Zf:ä hajos

Viesti Kirjoittaja outlaw »

http://www.thesaabsite.com/9000/9000tra ... onauto.htm

tossa eräs mesta, toki muitakin on.

kysyppäs veikkolasta siitä usa car matic oy:stä jos vaikka sais heti setin..

T:Janne
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Zf:ä hajos

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

tossa saabin varastotyhjennyksessä oli ~1800e koko loota. voi päästä helpommalla ja halvemmalla kun vaihtaa koko toosan.
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: Zf:ä hajos

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Jatketaan vielä.

Löysin saarivaltakunnasta overhaul + kitkalevyt alle 200€ toimitettuna perjantaiksi.

Vaan pronssiholkkeihin myivät ei oota, ja toimitusaika noin 2 viikkoa, hinta 11£ + P&P 25£.

Eli löytyykö suomesta noita prosseja jostain ens viikonlopuksi.

Pakko vaihtaa converterin puolella olevat 2 puslaa.

Lienee hiukan väljä runkolaakerikin koneen peräpäässä, kun hakannut ekat puslat 25-30/100mm kananmunalle.

Ja vielä toimiiko puhdistus sarja 8791824 käytetäänkö GM öljyfiltteriä kestääkö yli 10 kg paineen, ja auttaako.

Kannataisikohan pojilla jyrsityttää ko. laite, nyt kun tuo boksi tulee toimimaan, ja ajaa kerran vuodessa öljynvaihdon yhteydessä tollasen värkin läpi muutama minuutti?

Jotta millin ajaisi :wink:

T: Kurko
outlaw
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ma Elo 20, 2007 12:43

Re: Zf:ä hajos

Viesti Kirjoittaja outlaw »

kentso.fi:stä olen ite ostanut jotain holkkeja, soita ja kysy..

Ei sulla runkolaakeri ole väljä, vetolevyn vaihto voi tehdä kummia jos kerran sun startti ääneskin on erillainen kuin muuten !

ps. vaihda nyt samalla se turbiini siihen askiin, siellä sitä paskaa onkin ja paljon.

T:Janne
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: Zf:ä hajos

Viesti Kirjoittaja Kumi »

outlaw kirjoitti:kentso.fi:stä olen ite ostanut jotain holkkeja, soita ja kysy..

Ei sulla runkolaakeri ole väljä, vetolevyn vaihto voi tehdä kummia jos kerran sun startti ääneskin on erillainen kuin muuten !

ps. vaihda nyt samalla se turbiini siihen askiin, siellä sitä paskaa onkin ja paljon.

T:Janne
No.

Vetolevy tälläkertaa ok. käytetty NDT:ssä.

Startin ongelmat oli B osan startissa, Opelin Bosch.issa rattaan loppu on pyöristetty kun alkuperäisessä on terävät. Rattan kärjet molemmissa samanmuotoiset.
B osan solesta puutui palautusjousi, ja kun sinne laittoi sellaisen ei jaksanut enään kunnolla vetää.
Tästä metallinen saundi, jota nyt ei enään ole. Ja startti toimii kuten uudessa.

Ja eiköhän tuo tuosta jouluksi valmistu.

T: Kurko
Kumi
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2010 16:38

Re: Zf:ä hajos

Viesti Kirjoittaja Kumi »

Jes. Jubissa on kaikki vaihteet tallella ja loota toimii kuin uusi.
(Tokihan tuo melkein uusi onkin, kun vaihdettu kaikki tiivisteet, kitkat, ja puslat).
Vaaan kannatti tehdä, ja samalla opiskella, kuin tuo oikein toimii.

Isot kiitotset Jus:sille avunannosta, ilman manuskoja tuskin vielä toimisi, kuin uusi.

Vielä kun jostain löytäis kohtuu kustannuksilla uuden tai korjatun convertterin, niin ois tosi hiljanen loota.

Nyt hiukan R ,ja D päällä naukuu välillä renkaat lukossa.
Vaan heti kun jarrua hiukan höllää, jotta navat pääsee hiukan pyörimään ääni loppuu.
Voihan se olla vielä ilmavaikeuksiakin, kun ajettu vasta n:50km loota remontin jälkeen.

Tarkkailaan T: Kurko
Vastaa Viestiin