Og900 moottorilohkot
Og900 moottorilohkot
Simppeli kysymys, eli onko kaikki satkujen koneet lohkoltaan identtisiä, vai onko jotain merkittäviä eroja vapari vs. ahdettu tai 8-v vs. 16-v. tms.?
Lähinnä sillä, että heitänkö tota 8-venttiilistä kaasarikonetta sittenkään roskiin...
Lähinnä sillä, että heitänkö tota 8-venttiilistä kaasarikonetta sittenkään roskiin...
Re: Og900 moottorilohkot
Lohkot, kampiakselit ja kiertokanget on samoja 86-93 (imusarjan alla startti), vanhemmissa pakosarjan alla startti ja eri kiertokanget. Ei siis ole väliä onko kaasari, ruisku vai turbo, alakerrat ovat samoja mäntiä lukuunottamatta. 2,1-litraisen lohko on tietysti eri isommalla porauksella.
Kampiakselin hihnapyörän kaulassa on vielä vuosimalliero, muistaakseni 90 tai 91 alkaen on pidempi kaula.
Kampiakselin hihnapyörän kaulassa on vielä vuosimalliero, muistaakseni 90 tai 91 alkaen on pidempi kaula.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Og900 moottorilohkot
Kiitos nopeasta! Pitääpä nostaa kone talteen ja hommata pukki, niin pääsee teurastamaan ekan Saabin koneen. 

- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24620
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Og900 moottorilohkot
alkuperäiseen kysymykseen vastataan eivät ole samanlaisia..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Og900 moottorilohkot
Nalleoluen juonti voi vaikeuttaa luetun ymmärtämistä.nalleolut kirjoitti:alkuperäiseen kysymykseen vastataan eivät ole samanlaisia..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24620
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Og900 moottorilohkot
saattaa olla että näin on mutta 8v b-kone ja 8v h-kone ovat eri lohkolla..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Og900 moottorilohkot
No joo, pahoittelut epätarkasta kysymyksestä, kun en huomannut tarkentaa vuosimallihaarukkaa. Tuo b-kone taisi satkusta löytyä ainoastaan ihan ensimmäisistä vuosimalleista, niin ei tullut mieleen.nalleolut kirjoitti:saattaa olla että näin on mutta 8v b-kone ja 8v h-kone ovat eri lohkolla..
edit: ylimääräsiä sanoja
Re: Og900 moottorilohkot
Mitämitä, muuttukos se kaula takaisin pidemmäksi? Liittyykö jotenkin EZK:hon? Noin M84 asti oli ainakin pidempi kaula kuin sen jälkeen. M84 olikin hankala vuosimalli hhnapyörän löytämisen kannalta, kun oli jo vesipumpulle ja laturille kaksi rissaa, mut pidempi kaula kuin uudemmissa. 83 ja vanhemmissa pitkäkauloissa oli yksi rissa liian vähän. Allekirjoittanutkin joutui aikanaan ajelemaan vähän aikaa liian vähillä hihnoilla (jolloin myös tehostimen pumppua piti kohdistella hieman konetta kohden).jcarlson kirjoitti: Kampiakselin hihnapyörän kaulassa on vielä vuosimalliero, muistaakseni 90 tai 91 alkaen on pidempi kaula.
Itse lohko (valu) on kai sama kaikissa, startin paikan myötä M85 muuttui kaiketikin vain koneen päätylevy vauhtipyörän alla. Niin ja tosiaan eikös se vauhtipyöräkin muuttunut about M90 tonnarin vastaavaan?
Mikäs noissa kangissa muuten muuttui 86?
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Re: Og900 moottorilohkot
Joo muuttui hihnapyörän kaula pidemmäksi, sinne tuli väliholkki ja eri hihnapyörä. Ei välttämättä EZK:n liittyvä muutos.. omassa -91 ässässä oli moinen kampura. Ehkä harmonisointia tonnarin kanssa.
Vauhtipyörä muuttui 90-93 T16 malleissa vastaavaksi kuin tonnarissa, eli 228mm kytkin tuli ja sen asetelman reiät. Ihan 100% sama osa ei ole, ajoitusmerkit on eri paikassa.
Kanget saattoivatkin muuten muuttua jo '85 malliin. Vanhemmat kangethan on hieman erimuotoiset kuin uudemmat, en muista oliko laakerikauloissakin eroa.. 16v kansihan muuttui '86 jolloin myös T16 mäntien palotilat.
Vauhtipyörä muuttui 90-93 T16 malleissa vastaavaksi kuin tonnarissa, eli 228mm kytkin tuli ja sen asetelman reiät. Ihan 100% sama osa ei ole, ajoitusmerkit on eri paikassa.
Kanget saattoivatkin muuten muuttua jo '85 malliin. Vanhemmat kangethan on hieman erimuotoiset kuin uudemmat, en muista oliko laakerikauloissakin eroa.. 16v kansihan muuttui '86 jolloin myös T16 mäntien palotilat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Og900 moottorilohkot
Ainakin kankien mutterit oli vanhoissa ihan tavalliset kuusiokannat ja taasen uudemmissa tähtikannalla.jcarlson kirjoitti:
Kanget saattoivatkin muuten muuttua jo '85 malliin. Vanhemmat kangethan on hieman erimuotoiset kuin uudemmat, en muista oliko laakerikauloissakin eroa.. 16v kansihan muuttui '86 jolloin myös T16 mäntien palotilat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Og900 moottorilohkot
Vanhemmassa -84 asti lohko on erilainen kuin -85 alkaen tullut. Eroja näin äkikseltään muisteltuna:orava kirjoitti:Itse lohko (valu) on kai sama kaikissa, startin paikan myötä M85 muuttui kaiketikin vain koneen päätylevy vauhtipyörän alla. Niin ja tosiaan eikös se vauhtipyöräkin muuttunut about M90 tonnarin vastaavaan?
Mikäs noissa kangissa muuten muuttui 86?
-turbon öljypaluu putki erilainen
-turbon öljypaluuputken reikä eri paikassa
-uudemmassa lohkolämmittimen paikka ja vesien tyhjennys proppu erillisessä pultatussa osassa. Vanhassa vastus suoraan lohkossa
-vanhassa lohkossa pahka siinä, missä uudemmassa startti (ei mene pelkällä päätylevyn vaihdolla
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01