Og900 moottorilohkot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Og900 moottorilohkot

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Simppeli kysymys, eli onko kaikki satkujen koneet lohkoltaan identtisiä, vai onko jotain merkittäviä eroja vapari vs. ahdettu tai 8-v vs. 16-v. tms.?

Lähinnä sillä, että heitänkö tota 8-venttiilistä kaasarikonetta sittenkään roskiin...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Og900 moottorilohkot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lohkot, kampiakselit ja kiertokanget on samoja 86-93 (imusarjan alla startti), vanhemmissa pakosarjan alla startti ja eri kiertokanget. Ei siis ole väliä onko kaasari, ruisku vai turbo, alakerrat ovat samoja mäntiä lukuunottamatta. 2,1-litraisen lohko on tietysti eri isommalla porauksella.

Kampiakselin hihnapyörän kaulassa on vielä vuosimalliero, muistaakseni 90 tai 91 alkaen on pidempi kaula.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Og900 moottorilohkot

Viesti Kirjoittaja Jatra »

Kiitos nopeasta! Pitääpä nostaa kone talteen ja hommata pukki, niin pääsee teurastamaan ekan Saabin koneen. :mrgreen:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24622
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Og900 moottorilohkot

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

alkuperäiseen kysymykseen vastataan eivät ole samanlaisia..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Og900 moottorilohkot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

nalleolut kirjoitti:alkuperäiseen kysymykseen vastataan eivät ole samanlaisia..
Nalleoluen juonti voi vaikeuttaa luetun ymmärtämistä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24622
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Og900 moottorilohkot

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

saattaa olla että näin on mutta 8v b-kone ja 8v h-kone ovat eri lohkolla..
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Og900 moottorilohkot

Viesti Kirjoittaja Jatra »

nalleolut kirjoitti:saattaa olla että näin on mutta 8v b-kone ja 8v h-kone ovat eri lohkolla..
No joo, pahoittelut epätarkasta kysymyksestä, kun en huomannut tarkentaa vuosimallihaarukkaa. Tuo b-kone taisi satkusta löytyä ainoastaan ihan ensimmäisistä vuosimalleista, niin ei tullut mieleen.

edit: ylimääräsiä sanoja
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og900 moottorilohkot

Viesti Kirjoittaja orava »

jcarlson kirjoitti: Kampiakselin hihnapyörän kaulassa on vielä vuosimalliero, muistaakseni 90 tai 91 alkaen on pidempi kaula.
Mitämitä, muuttukos se kaula takaisin pidemmäksi? Liittyykö jotenkin EZK:hon? Noin M84 asti oli ainakin pidempi kaula kuin sen jälkeen. M84 olikin hankala vuosimalli hhnapyörän löytämisen kannalta, kun oli jo vesipumpulle ja laturille kaksi rissaa, mut pidempi kaula kuin uudemmissa. 83 ja vanhemmissa pitkäkauloissa oli yksi rissa liian vähän. Allekirjoittanutkin joutui aikanaan ajelemaan vähän aikaa liian vähillä hihnoilla (jolloin myös tehostimen pumppua piti kohdistella hieman konetta kohden).
Itse lohko (valu) on kai sama kaikissa, startin paikan myötä M85 muuttui kaiketikin vain koneen päätylevy vauhtipyörän alla. Niin ja tosiaan eikös se vauhtipyöräkin muuttunut about M90 tonnarin vastaavaan?
Mikäs noissa kangissa muuten muuttui 86?
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Og900 moottorilohkot

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo muuttui hihnapyörän kaula pidemmäksi, sinne tuli väliholkki ja eri hihnapyörä. Ei välttämättä EZK:n liittyvä muutos.. omassa -91 ässässä oli moinen kampura. Ehkä harmonisointia tonnarin kanssa.

Vauhtipyörä muuttui 90-93 T16 malleissa vastaavaksi kuin tonnarissa, eli 228mm kytkin tuli ja sen asetelman reiät. Ihan 100% sama osa ei ole, ajoitusmerkit on eri paikassa.

Kanget saattoivatkin muuten muuttua jo '85 malliin. Vanhemmat kangethan on hieman erimuotoiset kuin uudemmat, en muista oliko laakerikauloissakin eroa.. 16v kansihan muuttui '86 jolloin myös T16 mäntien palotilat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og900 moottorilohkot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jcarlson kirjoitti:
Kanget saattoivatkin muuten muuttua jo '85 malliin. Vanhemmat kangethan on hieman erimuotoiset kuin uudemmat, en muista oliko laakerikauloissakin eroa.. 16v kansihan muuttui '86 jolloin myös T16 mäntien palotilat.
Ainakin kankien mutterit oli vanhoissa ihan tavalliset kuusiokannat ja taasen uudemmissa tähtikannalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Og900 moottorilohkot

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

orava kirjoitti:Itse lohko (valu) on kai sama kaikissa, startin paikan myötä M85 muuttui kaiketikin vain koneen päätylevy vauhtipyörän alla. Niin ja tosiaan eikös se vauhtipyöräkin muuttunut about M90 tonnarin vastaavaan?
Mikäs noissa kangissa muuten muuttui 86?
Vanhemmassa -84 asti lohko on erilainen kuin -85 alkaen tullut. Eroja näin äkikseltään muisteltuna:

-turbon öljypaluu putki erilainen
-turbon öljypaluuputken reikä eri paikassa
-uudemmassa lohkolämmittimen paikka ja vesien tyhjennys proppu erillisessä pultatussa osassa. Vanhassa vastus suoraan lohkossa
-vanhassa lohkossa pahka siinä, missä uudemmassa startti (ei mene pelkällä päätylevyn vaihdolla
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin