1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Omistukseeni tuli tuossa muutama viikko takaperin vuoden 1975 Saab 96, melko kovapeltinen yksilö. Alkuperäisen koneen kunnosta ei ole tietoa mutta vaihtoon menee, kytkin ainakin on ihan loppu. Autosta olisi ajan kanssa ja pikkuhiljaa erinäisiin hankintoihin rahaa säästäen tarkoitus rakentaa vuoden 1976 rallin sääntöjen mukaan kakkos- tai nelosryhmäläisen replica. Tai sitten jotain ihan muuta, mutta kaksipaikkaiseksi kuppipenkein ja kisavöin sekä turvakaarella ja viritetyllä koneella kuitenkin. Madallusjousetkin on hankittuna, joten ehkäpä nekin jossain vaiheessa alle vaihdetaan.

Kuvia aihiosta sekä tähän asti ostetuista koneen osista; kuvia tulee sitämukaa kun etenee: http://public.fotki.com/mazeos/1975-saab-96/

Pientä suunnitelmantynkää:
Moottori:
-95 mm männät
-7.6 nokka
-1700 cc kampiakseli
-Mahdollisesti risti-imusarja, tuplakaasarein
-Mahdollisesti kaksiporttikannet
-Mahdollisesti 2,5" tuplaputket
-Kevennetty vauhtipyörä

Kori ja sisusta:
-Puskurit pois
-Muutos kaksipaikkaiseksi
-Kuppipenkit, 4- tai 6-pistevyöt
-Turvakaaret
-Mahdollisesti madallusjouset sekä kisatyyliset iskarit
-Keulille lisävalot
-Mahdollisesti jenkkimaski pyörein umpioin, jos jostain löytyy

...
Jatkuu, pikkuhiljaa... Takapuskuri ja sisusta joutanee myyntiin, suunnitelmat voivat muuttua ja kaikkea muuta... Deadline rakentamiselle olisi vuoden 2016 heinäkuu ja Maarianhaminan cruising-ilta, joten on tässä ainakin aikaa...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja mestari »

meneekö kampiakseli hiontaan?
meinaatko hioa nokan jyrkemmäksi?
mites moottorin tasapainoitus?
mistä vehkeestä se kuvan kaasari lienee?
meinasitko laatikkoon kurkistaa kun kone on telakalla?
onnea leipomiseen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja mazeos »

mestari kirjoitti:meneekö kampiakseli hiontaan?
meinaatko hioa nokan jyrkemmäksi?
mites moottorin tasapainoitus?
mistä vehkeestä se kuvan kaasari lienee?
meinasitko laatikkoon kurkistaa kun kone on telakalla?
onnea leipomiseen
kampiakseli menee kyllä hiontaan. Nokan jyrkemmäksi hiontaa mietin vielä - eikö nokan jyrkkyys vaikuta koneen kierrosherkkyyteen?
Moottori tasapainotetaan kyllä.
Jostain jokkispelistä tuo kaasari on, en vaan vielä tiedä, käytänkö tuota vai hankinko risti-imusarjan. Laatikko täytyy käydä läpi ja tarvittaessa kunnostettava - tai sitten hankin jonkun special-laatikon. Ans kattoo nyt miten budjetti kestää...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja mazeos »

olen kaavaillut tähän jokkissääntöjen mukaisia kaaria, kun ei kai se ole niin tarkkaa katukäytössä että millaset kaaret siellä on. Täytyypi kysellä Luuppalalta hintoja.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikun vanerista kikottaa mallit ja aitten putkestä vaan pumppailemaan jonnekkin putkityömaalle k.o mallin mukaista kaarta. kannattaa kuiteskin stekata se kaari hyvin ettei ota kattoon kiinni niin kuin mulla ja jouduin leikkaamaan katon pois ja tekemään avoauton loppujen lopuksi 8)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Takasisälokasuojat ja iskareiden yläpäät ovat ehjät...
http://public.fotki.com/mazeos/1975-saa ... n-ylp.html
http://public.fotki.com/mazeos/1975-saa ... n-ylp.html

Koneesta oli hankintahetkellä irroitettu ilmanputsari, vaikuttaakohan se jotenkin koneen kuntoon kun autoa oli säilytetty ulkona...
http://public.fotki.com/mazeos/1975-saa ... huone.html

No, kone menee jokatapauksessa vaihtoon niin tämän alkuperäiskoneen voisi vaikka myydä jossain vaiheessa.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja mestari »

pistä se lootakin samaan kauppaan, ei taida silläkään tehdä mitään kuvan perusteella.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja mazeos »

olen asettanut tavoitteeksi saada kone nippuun ja säätöihin kolmen vuoden sisään, niin on pari vuotta aikaa työstää koria ja sisustaa mieleiseksi. Samoin alustalle tarttis tehdä jotain. Äänieristykset pois, kojelauta lasikuidusta, ja muuta kevennystä luvassa.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja mazeos »

seuraavaksi hankintalistalla risti-imusarja sekä kannet. Sitten pitäisi säästää 70-lukuisia kuppipenkkejä ja nelipistevöitä varten. Lisäksi hakusessa on 70-luvun tyylinen kierroslukumittari. Kai se on sitten se vuosi 1976 ja rallin nelosryhmä, mihin tähdätään.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Jos budjetti ratkaisua haet niin Superin imusarjalla ja DGV:lläkin (tai jos haluaa että kurkut aukee yhtäaikaa ni DGMS) pääsee melko pitkälle. DGV:hen saa myös muutossarjaa jolla saa läpät aukeamaan yhtäaikaa.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Juha K kirjoitti:Jos budjetti ratkaisua haet niin Superin imusarjalla ja DGV:lläkin (tai jos haluaa että kurkut aukee yhtäaikaa ni DGMS) pääsee melko pitkälle. DGV:hen saa myös muutossarjaa jolla saa läpät aukeamaan yhtäaikaa.
toi Superin imusarja + DGMS-kaasari yhdistelmä voisi olla kyllä harkitsemisen arvoinen.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja mazeos »

... Tai jos tähän hankkisi ennen vuotta 76 rakennetun ruiskun... Kierroslukumittari vuodelta 76 on neuvottelun alla, ja mahdollisesti 70-lukuiset kuppipenkit on tiedossa, ans kattoo nyt.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja mazeos »

vanteiksi olen tässä "ykkösevoluutiossa" kaavaillut levitettyjä peltivanteita, 185-leveillä kumeilla. Kakkosversioon olisi tarkoitus saada aidot tykkivanteet alle, mutta nyt mennään niillä mitä edullisesti saa.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja mazeos »

tähän voisi hankkia levikkeet RP Glasfiberiltä Ruotsista, mikäli vaan budjetti jossain vaiheessa antaa myöden. Vanteiksi levitetyt peltivanteet, ei kuitenkaan mitään älyttömän leveitä vaan semmoset mitkä saa leimattuakin.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
mazeos
"Aero"
Viestit: 467
Liittynyt: Pe Elo 06, 2004 13:44
Paikkakunta: Turku

Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri

Viesti Kirjoittaja mazeos »

Madallusjouset hankittiin jo muutama vuosi takaperin, oli tulossa edelliseen projektiin ja sitä edelliseen, mutta josko ne nyt sitten tähän saataisiin vaihdettua alle.
http://public.fotki.com/Mazeos/1975-saa ... lytyy.html
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Vastaa Viestiin