1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
Omistukseeni tuli tuossa muutama viikko takaperin vuoden 1975 Saab 96, melko kovapeltinen yksilö. Alkuperäisen koneen kunnosta ei ole tietoa mutta vaihtoon menee, kytkin ainakin on ihan loppu. Autosta olisi ajan kanssa ja pikkuhiljaa erinäisiin hankintoihin rahaa säästäen tarkoitus rakentaa vuoden 1976 rallin sääntöjen mukaan kakkos- tai nelosryhmäläisen replica. Tai sitten jotain ihan muuta, mutta kaksipaikkaiseksi kuppipenkein ja kisavöin sekä turvakaarella ja viritetyllä koneella kuitenkin. Madallusjousetkin on hankittuna, joten ehkäpä nekin jossain vaiheessa alle vaihdetaan.
Kuvia aihiosta sekä tähän asti ostetuista koneen osista; kuvia tulee sitämukaa kun etenee: http://public.fotki.com/mazeos/1975-saab-96/
Pientä suunnitelmantynkää:
Moottori:
-95 mm männät
-7.6 nokka
-1700 cc kampiakseli
-Mahdollisesti risti-imusarja, tuplakaasarein
-Mahdollisesti kaksiporttikannet
-Mahdollisesti 2,5" tuplaputket
-Kevennetty vauhtipyörä
Kori ja sisusta:
-Puskurit pois
-Muutos kaksipaikkaiseksi
-Kuppipenkit, 4- tai 6-pistevyöt
-Turvakaaret
-Mahdollisesti madallusjouset sekä kisatyyliset iskarit
-Keulille lisävalot
-Mahdollisesti jenkkimaski pyörein umpioin, jos jostain löytyy
...
Jatkuu, pikkuhiljaa... Takapuskuri ja sisusta joutanee myyntiin, suunnitelmat voivat muuttua ja kaikkea muuta... Deadline rakentamiselle olisi vuoden 2016 heinäkuu ja Maarianhaminan cruising-ilta, joten on tässä ainakin aikaa...
Kuvia aihiosta sekä tähän asti ostetuista koneen osista; kuvia tulee sitämukaa kun etenee: http://public.fotki.com/mazeos/1975-saab-96/
Pientä suunnitelmantynkää:
Moottori:
-95 mm männät
-7.6 nokka
-1700 cc kampiakseli
-Mahdollisesti risti-imusarja, tuplakaasarein
-Mahdollisesti kaksiporttikannet
-Mahdollisesti 2,5" tuplaputket
-Kevennetty vauhtipyörä
Kori ja sisusta:
-Puskurit pois
-Muutos kaksipaikkaiseksi
-Kuppipenkit, 4- tai 6-pistevyöt
-Turvakaaret
-Mahdollisesti madallusjouset sekä kisatyyliset iskarit
-Keulille lisävalot
-Mahdollisesti jenkkimaski pyörein umpioin, jos jostain löytyy
...
Jatkuu, pikkuhiljaa... Takapuskuri ja sisusta joutanee myyntiin, suunnitelmat voivat muuttua ja kaikkea muuta... Deadline rakentamiselle olisi vuoden 2016 heinäkuu ja Maarianhaminan cruising-ilta, joten on tässä ainakin aikaa...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
meneekö kampiakseli hiontaan?
meinaatko hioa nokan jyrkemmäksi?
mites moottorin tasapainoitus?
mistä vehkeestä se kuvan kaasari lienee?
meinasitko laatikkoon kurkistaa kun kone on telakalla?
onnea leipomiseen
meinaatko hioa nokan jyrkemmäksi?
mites moottorin tasapainoitus?
mistä vehkeestä se kuvan kaasari lienee?
meinasitko laatikkoon kurkistaa kun kone on telakalla?
onnea leipomiseen
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
kampiakseli menee kyllä hiontaan. Nokan jyrkemmäksi hiontaa mietin vielä - eikö nokan jyrkkyys vaikuta koneen kierrosherkkyyteen?mestari kirjoitti:meneekö kampiakseli hiontaan?
meinaatko hioa nokan jyrkemmäksi?
mites moottorin tasapainoitus?
mistä vehkeestä se kuvan kaasari lienee?
meinasitko laatikkoon kurkistaa kun kone on telakalla?
onnea leipomiseen
Moottori tasapainotetaan kyllä.
Jostain jokkispelistä tuo kaasari on, en vaan vielä tiedä, käytänkö tuota vai hankinko risti-imusarjan. Laatikko täytyy käydä läpi ja tarvittaessa kunnostettava - tai sitten hankin jonkun special-laatikon. Ans kattoo nyt miten budjetti kestää...
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
olen kaavaillut tähän jokkissääntöjen mukaisia kaaria, kun ei kai se ole niin tarkkaa katukäytössä että millaset kaaret siellä on. Täytyypi kysellä Luuppalalta hintoja.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
eikun vanerista kikottaa mallit ja aitten putkestä vaan pumppailemaan jonnekkin putkityömaalle k.o mallin mukaista kaarta. kannattaa kuiteskin stekata se kaari hyvin ettei ota kattoon kiinni niin kuin mulla ja jouduin leikkaamaan katon pois ja tekemään avoauton loppujen lopuksi 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
Takasisälokasuojat ja iskareiden yläpäät ovat ehjät...
http://public.fotki.com/mazeos/1975-saa ... n-ylp.html
http://public.fotki.com/mazeos/1975-saa ... n-ylp.html
Koneesta oli hankintahetkellä irroitettu ilmanputsari, vaikuttaakohan se jotenkin koneen kuntoon kun autoa oli säilytetty ulkona...
http://public.fotki.com/mazeos/1975-saa ... huone.html
No, kone menee jokatapauksessa vaihtoon niin tämän alkuperäiskoneen voisi vaikka myydä jossain vaiheessa.
http://public.fotki.com/mazeos/1975-saa ... n-ylp.html
http://public.fotki.com/mazeos/1975-saa ... n-ylp.html
Koneesta oli hankintahetkellä irroitettu ilmanputsari, vaikuttaakohan se jotenkin koneen kuntoon kun autoa oli säilytetty ulkona...
http://public.fotki.com/mazeos/1975-saa ... huone.html
No, kone menee jokatapauksessa vaihtoon niin tämän alkuperäiskoneen voisi vaikka myydä jossain vaiheessa.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
pistä se lootakin samaan kauppaan, ei taida silläkään tehdä mitään kuvan perusteella.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
olen asettanut tavoitteeksi saada kone nippuun ja säätöihin kolmen vuoden sisään, niin on pari vuotta aikaa työstää koria ja sisustaa mieleiseksi. Samoin alustalle tarttis tehdä jotain. Äänieristykset pois, kojelauta lasikuidusta, ja muuta kevennystä luvassa.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
seuraavaksi hankintalistalla risti-imusarja sekä kannet. Sitten pitäisi säästää 70-lukuisia kuppipenkkejä ja nelipistevöitä varten. Lisäksi hakusessa on 70-luvun tyylinen kierroslukumittari. Kai se on sitten se vuosi 1976 ja rallin nelosryhmä, mihin tähdätään.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
Jos budjetti ratkaisua haet niin Superin imusarjalla ja DGV:lläkin (tai jos haluaa että kurkut aukee yhtäaikaa ni DGMS) pääsee melko pitkälle. DGV:hen saa myös muutossarjaa jolla saa läpät aukeamaan yhtäaikaa.
Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
toi Superin imusarja + DGMS-kaasari yhdistelmä voisi olla kyllä harkitsemisen arvoinen.Juha K kirjoitti:Jos budjetti ratkaisua haet niin Superin imusarjalla ja DGV:lläkin (tai jos haluaa että kurkut aukee yhtäaikaa ni DGMS) pääsee melko pitkälle. DGV:hen saa myös muutossarjaa jolla saa läpät aukeamaan yhtäaikaa.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
... Tai jos tähän hankkisi ennen vuotta 76 rakennetun ruiskun... Kierroslukumittari vuodelta 76 on neuvottelun alla, ja mahdollisesti 70-lukuiset kuppipenkit on tiedossa, ans kattoo nyt.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
vanteiksi olen tässä "ykkösevoluutiossa" kaavaillut levitettyjä peltivanteita, 185-leveillä kumeilla. Kakkosversioon olisi tarkoitus saada aidot tykkivanteet alle, mutta nyt mennään niillä mitä edullisesti saa.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
tähän voisi hankkia levikkeet RP Glasfiberiltä Ruotsista, mikäli vaan budjetti jossain vaiheessa antaa myöden. Vanteiksi levitetyt peltivanteet, ei kuitenkaan mitään älyttömän leveitä vaan semmoset mitkä saa leimattuakin.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.
Re: 1975 Saab 96 V4 - budjettiraaseri
Madallusjouset hankittiin jo muutama vuosi takaperin, oli tulossa edelliseen projektiin ja sitä edelliseen, mutta josko ne nyt sitten tähän saataisiin vaihdettua alle.
http://public.fotki.com/Mazeos/1975-saa ... lytyy.html
http://public.fotki.com/Mazeos/1975-saa ... lytyy.html
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998.