Penkin lämmittimestä
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Heinä 04, 2004 21:03
- Paikkakunta: Lieksa
Penkin lämmittimestä
Onko mahdollista tehdä manuaalisäätöisistä penkinlämmittimistä automaattiset liittämällä se säädin penkkiin.
Asia tuli ajankohtaiseksi kun siirsin autooni penkit toisesta autosta. Eli käytettävissä on tarvikkeet tehdä joko manuaalisäätö jälkiasennuksena tai muuttaa penkit. Onko kenelläkään kokemusta? En ainakaan löytänyt haulla tällaista aihetta.
En löytänyt kojelaudasta liittimiä joihin voisi tökätä nuo säätönamiskat, joten onko näin ettei niitä ole?
Asia tuli ajankohtaiseksi kun siirsin autooni penkit toisesta autosta. Eli käytettävissä on tarvikkeet tehdä joko manuaalisäätö jälkiasennuksena tai muuttaa penkit. Onko kenelläkään kokemusta? En ainakaan löytänyt haulla tällaista aihetta.
En löytänyt kojelaudasta liittimiä joihin voisi tökätä nuo säätönamiskat, joten onko näin ettei niitä ole?
Nyt ei oikein aukea kysymys
9000:ssa on kaikissa säädettävä lämmitys onko se nyt sitten automaattisempi kuin esim. vanhojen 900, joissa ei ollut säätöä ainoastaan kytkin penkin sisällä.
Mihinkäs autoon olet nyt rakentamassa "automaattista" lämmitystä. Minulta löytyy ainakin tarvittavia säätökytkimiä...


9000:ssa on kaikissa säädettävä lämmitys onko se nyt sitten automaattisempi kuin esim. vanhojen 900, joissa ei ollut säätöä ainoastaan kytkin penkin sisällä.
Mihinkäs autoon olet nyt rakentamassa "automaattista" lämmitystä. Minulta löytyy ainakin tarvittavia säätökytkimiä...
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7796
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Minun tonnarissa on ainakin namiskat kojelaudassa asteikolla 1-3, käsittääkseni nämä on lämpötilan säätö asteikkoja.
Kun taas vanhassa satkussa ei ollut mitään namiskoja penkin lämpötilan säätöön, vaan se toimi automaattisesti kun tietty ulkolämpötila oli saavutettu.
Eli satkussa on automaattinen penkin lämmitys, kun taas tonnarissa käännellään valinta kiekkoa.
Kun taas vanhassa satkussa ei ollut mitään namiskoja penkin lämpötilan säätöön, vaan se toimi automaattisesti kun tietty ulkolämpötila oli saavutettu.
Eli satkussa on automaattinen penkin lämmitys, kun taas tonnarissa käännellään valinta kiekkoa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Heinä 04, 2004 21:03
- Paikkakunta: Lieksa
Auto johon vaihdoin penkit on -85 tonttu. Tosin tuo josta siirsin penkit on -86 mutta silti siinä on säätönamiskat kojelaudassa.
Tästä syystä penkinlämmitin aiheuttaa ongelmia. Lämpesi nimittäin aika reippaasti kun kytki paikalleen - toivottavasti ei palanut lanka.
Tästä syystä penkinlämmitin aiheuttaa ongelmia. Lämpesi nimittäin aika reippaasti kun kytki paikalleen - toivottavasti ei palanut lanka.
9-5 aero -00
9000 aero -94 ex
9000 turbo -85 ex
#2289
9000 aero -94 ex
9000 turbo -85 ex
#2289
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Tarkoittaako tämä sitä, että (9-3:ssa) penkin lämmityksen saisi säädettäväksi vaihtamalla lämmittimen on/off-kytkimen tuollaiseen neliasentoiseen kytkimeen?Mimmi kirjoitti:Tontuissa (ja uudemmissa satkuissa, kuten myöskin ng 900, 9-3 ja 9-5) on taasen säädettävällä lämpötila-asetuksella olevat grillit.
Lämpötila-asetus 1 vastaa noin 19´C; asetus 2 noin 23´C ja asetus 3 noin 27´C. Tämä on kuitenkin säätölämpötila jota säädetään aktiivisesti penkissä olevan NTC anturin avulla.
Tässä mallissa penkki pysyy jokseenkin tasalämpöisenä ilman kuumia ja kylmiä aikoja (kuten termostaattiohjatussa "automaattilämmitys" penkissä).
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Eikös siellä penkin sisällä pidä kuitenkin olla NTC-vastus, että lämmittimen termostaatti toimii. Penkinhän pitäisi lämmetä johonkin tiettyyn lämpötilaan, ja pysyä siinä? Hmm... pitää kattoa EPC:stä, onko tuolle kytkimelle jokin vaihtoehtomalli.Mimmi kirjoitti:Eikös noissa uudemmissa pikkuautoissa olekaan kaikissa säädettävää pukamagrilliä![]()
Itse olen ollut siinä luulossa, että kaikissa GM ajan tuotteissa on säädettävät grillit.![]()
Jos sinulla on vain on/off kytkin, sinulta puuttuu myös se NTC, mutta eiköhän sen sine saa ujutettua.
Kuvaspämmiä sitten ruudulle:
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Heinä 04, 2004 21:03
- Paikkakunta: Lieksa
Joo, kokeilemallahan se selviää. Kuskin penkin sain toimimaan kun tinasin sinne sen lämpövastuksen vanhemman mallisesta penkistä.
Mitenkä on onko apukuskin penkinlämmittimen tarkoitus toimia vain silloin kun sillä istutaan vai koko ajan? Penkin alla on nimittäin kaksi tunnistinta kun taas uudemmassa on vain yksi joka käsittääkseni ohjaa fasten belts valoa. Eli onko tuo toinen tunnistin varattu penkin lämmittimelle? Selviäisihän se kokeilemalla, mutta ei viitsisi tinailla vastuslangan katkeamia penkistä joka jää varastoon pölyttymään..
Mitenkä on onko apukuskin penkinlämmittimen tarkoitus toimia vain silloin kun sillä istutaan vai koko ajan? Penkin alla on nimittäin kaksi tunnistinta kun taas uudemmassa on vain yksi joka käsittääkseni ohjaa fasten belts valoa. Eli onko tuo toinen tunnistin varattu penkin lämmittimelle? Selviäisihän se kokeilemalla, mutta ei viitsisi tinailla vastuslangan katkeamia penkistä joka jää varastoon pölyttymään..
9-5 aero -00
9000 aero -94 ex
9000 turbo -85 ex
#2289
9000 aero -94 ex
9000 turbo -85 ex
#2289
Automaattisessa penkinlämmityksessä on termostaattikatkaisin lämpovastuksessa ja lisäksi apukuskin penkin alla kytkin, joka kytkee virran vastukseen kun penkissä istutaan.Jake Norton kirjoitti:Mitenkä on onko apukuskin penkinlämmittimen tarkoitus toimia vain silloin kun sillä istutaan vai koko ajan?
Reostaatilla olevassa penkinlämmittimessä ei ole tuollaista turvakytkintä penkin alla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Heinä 04, 2004 21:03
- Paikkakunta: Lieksa
-
- "Turbo"
- Viestit: 203
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
- Paikkakunta: Loppi
- Viesti:
Huomasin saman.. seuraavaksi tulee tietysti mieleen, että pystyisikö 9-5:n säädettävän kytkimen kytkeä suoraan 9-3:n kytkimen tilalle. Yritin irroittaa omasta autosta penkinlämmittimen kytkintä tutkimista varten, mutta en saanut sitä irti ilman työkaluja. Pitää kokeilla myöhemmin uudestaan ruuvarin ja ajan kanssa.tevisu kirjoitti:Tuollainen namiska (kuten tuossa kuvassa) on ainoa "virallinen" vaihtoehto. Ei löydy EPC:stä muuta mallia.Tomi Liljemark kirjoitti: Hmm... pitää kattoa EPC:stä, onko tuolle kytkimelle jokin vaihtoehtomalli.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
#2055
Niihin pääsee tosi helposti käsiksi takapuolelle kun irrottaa keskikonsolin sivumuovin (ei ole kuin muutamalla torxilla kiinni.Tomi Liljemark kirjoitti:Yritin irroittaa omasta autosta penkinlämmittimen kytkintä tutkimista varten, mutta en saanut sitä irti ilman työkaluja. Pitää kokeilla myöhemmin uudestaan ruuvarin ja ajan kanssa.
Mimmi kirjoitti:Duoda, duoda.
Satkuissa on automaattinen termostaattiohjattu lämmitin KIINTEÄLLÄ lämpötilasäädöllä (päälle +14´C ja pois +28´C).
Tontuissa (ja uudemmissa satkuissa, kuten myöskin ng 900, 9-3 ja 9-5) on taasen säädettävällä lämpötila-asetuksella olevat grillit...
Kyllä vanhemmissa satkuissakin on 3-asentoisia lämmittimiä.
Mallivuodesta -89 i16-malleissa ja turboissa on kuskin penkissä
säätökytkin - vänkärin penkki sen sijaan on perinteinen termostaattiversio.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."