Penkin lämmittimestä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jake Norton
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 04, 2004 21:03
Paikkakunta: Lieksa

Penkin lämmittimestä

Viesti Kirjoittaja Jake Norton »

Onko mahdollista tehdä manuaalisäätöisistä penkinlämmittimistä automaattiset liittämällä se säädin penkkiin.

Asia tuli ajankohtaiseksi kun siirsin autooni penkit toisesta autosta. Eli käytettävissä on tarvikkeet tehdä joko manuaalisäätö jälkiasennuksena tai muuttaa penkit. Onko kenelläkään kokemusta? En ainakaan löytänyt haulla tällaista aihetta.

En löytänyt kojelaudasta liittimiä joihin voisi tökätä nuo säätönamiskat, joten onko näin ettei niitä ole?
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7796
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eikös satkussa ole automaatti säätöiset lämmittimet..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Nyt ei oikein aukea kysymys :?: :?:

9000:ssa on kaikissa säädettävä lämmitys onko se nyt sitten automaattisempi kuin esim. vanhojen 900, joissa ei ollut säätöä ainoastaan kytkin penkin sisällä.

Mihinkäs autoon olet nyt rakentamassa "automaattista" lämmitystä. Minulta löytyy ainakin tarvittavia säätökytkimiä...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7796
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Minun tonnarissa on ainakin namiskat kojelaudassa asteikolla 1-3, käsittääkseni nämä on lämpötilan säätö asteikkoja.
Kun taas vanhassa satkussa ei ollut mitään namiskoja penkin lämpötilan säätöön, vaan se toimi automaattisesti kun tietty ulkolämpötila oli saavutettu.
Eli satkussa on automaattinen penkin lämmitys, kun taas tonnarissa käännellään valinta kiekkoa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tonnariin tuli nuo säädettävät lämmitykset vasta -87. Sitä vanhemmissa on samanlainen "automaattinen" kuin vanhoissa satkuissa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jake Norton
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 04, 2004 21:03
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jake Norton »

Auto johon vaihdoin penkit on -85 tonttu. Tosin tuo josta siirsin penkit on -86 mutta silti siinä on säätönamiskat kojelaudassa.
Tästä syystä penkinlämmitin aiheuttaa ongelmia. Lämpesi nimittäin aika reippaasti kun kytki paikalleen - toivottavasti ei palanut lanka.
9-5 aero -00
9000 aero -94 ex
9000 turbo -85 ex
#2289
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Mimmi kirjoitti:Tontuissa (ja uudemmissa satkuissa, kuten myöskin ng 900, 9-3 ja 9-5) on taasen säädettävällä lämpötila-asetuksella olevat grillit.
Lämpötila-asetus 1 vastaa noin 19´C; asetus 2 noin 23´C ja asetus 3 noin 27´C. Tämä on kuitenkin säätölämpötila jota säädetään aktiivisesti penkissä olevan NTC anturin avulla.
Tässä mallissa penkki pysyy jokseenkin tasalämpöisenä ilman kuumia ja kylmiä aikoja (kuten termostaattiohjatussa "automaattilämmitys" penkissä).
Tarkoittaako tämä sitä, että (9-3:ssa) penkin lämmityksen saisi säädettäväksi vaihtamalla lämmittimen on/off-kytkimen tuollaiseen neliasentoiseen kytkimeen?
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

Mimmi kirjoitti:Eikös noissa uudemmissa pikkuautoissa olekaan kaikissa säädettävää pukamagrilliä :?:
Itse olen ollut siinä luulossa, että kaikissa GM ajan tuotteissa on säädettävät grillit. :oops:

Jos sinulla on vain on/off kytkin, sinulta puuttuu myös se NTC, mutta eiköhän sen sine saa ujutettua.
Eikös siellä penkin sisällä pidä kuitenkin olla NTC-vastus, että lämmittimen termostaatti toimii. Penkinhän pitäisi lämmetä johonkin tiettyyn lämpötilaan, ja pysyä siinä? Hmm... pitää kattoa EPC:stä, onko tuolle kytkimelle jokin vaihtoehtomalli.

Kuvaspämmiä sitten ruudulle:
Kuva
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
Jake Norton
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 04, 2004 21:03
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jake Norton »

Joo, kokeilemallahan se selviää. Kuskin penkin sain toimimaan kun tinasin sinne sen lämpövastuksen vanhemman mallisesta penkistä.

Mitenkä on onko apukuskin penkinlämmittimen tarkoitus toimia vain silloin kun sillä istutaan vai koko ajan? Penkin alla on nimittäin kaksi tunnistinta kun taas uudemmassa on vain yksi joka käsittääkseni ohjaa fasten belts valoa. Eli onko tuo toinen tunnistin varattu penkin lämmittimelle? Selviäisihän se kokeilemalla, mutta ei viitsisi tinailla vastuslangan katkeamia penkistä joka jää varastoon pölyttymään..
9-5 aero -00
9000 aero -94 ex
9000 turbo -85 ex
#2289
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tomi Liljemark kirjoitti: Hmm... pitää kattoa EPC:stä, onko tuolle kytkimelle jokin vaihtoehtomalli.
Tuollainen namiska (kuten tuossa kuvassa) on ainoa "virallinen" vaihtoehto. Ei löydy EPC:stä muuta mallia.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jake Norton kirjoitti:Mitenkä on onko apukuskin penkinlämmittimen tarkoitus toimia vain silloin kun sillä istutaan vai koko ajan?
Automaattisessa penkinlämmityksessä on termostaattikatkaisin lämpovastuksessa ja lisäksi apukuskin penkin alla kytkin, joka kytkee virran vastukseen kun penkissä istutaan.

Reostaatilla olevassa penkinlämmittimessä ei ole tuollaista turvakytkintä penkin alla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jake Norton
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 04, 2004 21:03
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jake Norton »

Kiitosta tiedosta..

Lienee kuitenkin suhteellisen riskitöntä vaikka ei olekkaan sitä kytkintä siellä penkin alla, koska kuitenkin se termostaattikatkaisin on toiminnassa.
9-5 aero -00
9000 aero -94 ex
9000 turbo -85 ex
#2289
Tomi Liljemark
"Turbo"
Viestit: 203
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 19:55
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tomi Liljemark »

tevisu kirjoitti:
Tomi Liljemark kirjoitti: Hmm... pitää kattoa EPC:stä, onko tuolle kytkimelle jokin vaihtoehtomalli.
Tuollainen namiska (kuten tuossa kuvassa) on ainoa "virallinen" vaihtoehto. Ei löydy EPC:stä muuta mallia.
Huomasin saman.. seuraavaksi tulee tietysti mieleen, että pystyisikö 9-5:n säädettävän kytkimen kytkeä suoraan 9-3:n kytkimen tilalle. Yritin irroittaa omasta autosta penkinlämmittimen kytkintä tutkimista varten, mutta en saanut sitä irti ilman työkaluja. Pitää kokeilla myöhemmin uudestaan ruuvarin ja ajan kanssa.
Saab 9-5 2.0 Aero BP XWD -11
#2055
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Tomi Liljemark kirjoitti:Yritin irroittaa omasta autosta penkinlämmittimen kytkintä tutkimista varten, mutta en saanut sitä irti ilman työkaluja. Pitää kokeilla myöhemmin uudestaan ruuvarin ja ajan kanssa.
Niihin pääsee tosi helposti käsiksi takapuolelle kun irrottaa keskikonsolin sivumuovin (ei ole kuin muutamalla torxilla kiinni.
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Mimmi kirjoitti:Duoda, duoda.
Satkuissa on automaattinen termostaattiohjattu lämmitin KIINTEÄLLÄ lämpötilasäädöllä (päälle +14´C ja pois +28´C).
Tontuissa (ja uudemmissa satkuissa, kuten myöskin ng 900, 9-3 ja 9-5) on taasen säädettävällä lämpötila-asetuksella olevat grillit...

Kyllä vanhemmissa satkuissakin on 3-asentoisia lämmittimiä.
Mallivuodesta -89 i16-malleissa ja turboissa on kuskin penkissä
säätökytkin - vänkärin penkki sen sijaan on perinteinen termostaattiversio.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vastaa Viestiin