Automaattilaatikon käyttöohjeistusta
Automaattilaatikon käyttöohjeistusta
Sellainen kysymys että kun ilman nyt kylmenivät huomattavasti, ja itse ruukkaan käyttää tuota käsijarrua, niin mitenkä nyt. Se näköjään jäätyy se vaijeri enkä viitsisi sitä käyttää ainakaan suorilla paikoilla. Muutta, minulle on kerrottu että "tomaatissa" on pakko käyttää käkkäriä koska muuten laatikossa saattaa mennä joku tappi jos se on "P" asennossa ja siihen kohdistuu tarpeeksi voimaa, auton kallistuksen takia.
Nyt haluan tietää, pitääkö väittämä paikkaansa? Vai jos ei ole "suurta" kallistusta, niin P on turvallista käyttää ilman käsijarrua?
Sitten saako kesken ajon "W":n päälle laittaa? Entä sportin? Vai täytyykö käyttää "P":ssä?
Ja onko moottorinjarrutus mahdollista ja sallittua automaattilaatikossa?
Nyt haluan tietää, pitääkö väittämä paikkaansa? Vai jos ei ole "suurta" kallistusta, niin P on turvallista käyttää ilman käsijarrua?
Sitten saako kesken ajon "W":n päälle laittaa? Entä sportin? Vai täytyykö käyttää "P":ssä?
Ja onko moottorinjarrutus mahdollista ja sallittua automaattilaatikossa?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Automaattilaatikon käyttöohjeistusta
Melko varmaan nämä kumitutit kässärivaijerin lopussa ovat rikki ja päästävät kosteutta vaijerin ja sen suojan väliin ja jämähtää siihen.Shadow_Fi kirjoitti:Sellainen kysymys että kun ilman nyt kylmenivät huomattavasti, ja itse ruukkaan käyttää tuota käsijarrua, niin mitenkä nyt. Se näköjään jäätyy se vaijeri enkä viitsisi sitä käyttää ainakaan suorilla paikoilla. Muutta, minulle on kerrottu että "tomaatissa" on pakko käyttää käkkäriä koska muuten laatikossa saattaa mennä joku tappi jos se on "P" asennossa ja siihen kohdistuu tarpeeksi voimaa, auton kallistuksen takia.
Nyt haluan tietää, pitääkö väittämä paikkaansa? Vai jos ei ole "suurta" kallistusta, niin P on turvallista käyttää ilman käsijarrua?
Sitten saako kesken ajon "W":n päälle laittaa? Entä sportin? Vai täytyykö käyttää "P":ssä?
Ja onko moottorinjarrutus mahdollista ja sallittua automaattilaatikossa?
Tuskin sinä niin jyrkkiin rinteisiin parkkeeraatkaan ettei P: riittäisi.
Tuota W:tä ja S:ää voit painaa aivan normaalisti ajaessasi, moottorijarrutus jos laatikkosi sen tekee niin anna tehdä ei siitäkään haittoja ole.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Automaattilaatikon käyttöohjeistusta
Silleen voi tietysti moottorijarrutella, että laittaa vaihteen kepillä pienemmälle pykälälle. Mulla on vanha 4-vaihteinen (eli kepin asennot P-R-N-D-3-2-1). Siinä jos laittaa vaikka asentoon 3, niin saahan sillä vähän moottorijarrutusta alamäessä tai muuten vaan. Kakkosella sitten vielä enemmän jarrutusta. Aika vähän tulee käytettyä, eli jarrun polkeminen on se tavallisempi tapa. Mutta jos tulis vaikka Alpeilla mäkeä alas, niin eiköhän 2 ja 1 olisi ihan asiallisia vaihtoehtoja, muuten jarrut palaa. Eli näitä pienempiä vaihteita voi käyttää ihan turvallisesti ja keppiä saa veivata ajon aikana. Varmaan ohjelmistokin suojelee ylikierroksilta, mutta järjen kanssa sitä pienempää kannattaa laitella kuten manuaalivaihteistossakin.
ex: 9-3 2.0t Coupe aut. vm. 2001
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
nyk: 9-5 2.3t aut. vm. 2006
Re: Automaattilaatikon käyttöohjeistusta
Ei toi viisivaihteinen automaatti ainakaan vaihda pienemmälle ennen kuin kierrokset on turvallisella tasolla. Käytännössä siis sen kepin voi kiskaista moottoritiellä sinne L asentoon ja kone pykältää jonnekin neloselle kolmoselle ja junnaa punarajan tuntumassa. Sitten kun vauhti tippuu niin se alkaa vaihdella pienempää pykälää päälle.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: Automaattilaatikon käyttöohjeistusta
Minua eniten kiinnostaa että saanko rikki jotain jos käytän "P":tä käsijarruna pienissä kallistuksissa?
Yksi merssumies sanoi ettei missään tapauksessa, koska se mikä piettää autoa paikallaan on sellainen pikku tappi, joka saattaa särkyä.
En tiedä mistä ihmeen tapista puhui...
Yksi merssumies sanoi ettei missään tapauksessa, koska se mikä piettää autoa paikallaan on sellainen pikku tappi, joka saattaa särkyä.
En tiedä mistä ihmeen tapista puhui...
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Automaattilaatikon käyttöohjeistusta
Mersumies on väärässä ja elää jossain harhakuvitelmissa. Olen pitänyt melko jyrkissäkin paikoissa pelkän P-asennon turvin autoa. Se tappi on tosiaan mekaaninen lukitus laatikolle ja vaikea se on särkeä, ellei sitä ole vauhdista onnistunut saamaan päälle, joka sekin liki mahdoton temppu. Sanoisin melkeinpä että hinaamalla P-asennossa tai pysäköimällä pystyyn seinälle saa sen tapin rikki, tuskin muuten.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Automaattilaatikon käyttöohjeistusta
Luin kesällä jostakin iltapäivälehdestä taksikuskin haastattelun, joka oli rullannut Mersullaan miljoona kilometriä. Kehui, että laatikon pitkän iän salaisuus on ajaminen sport-asetus päällä. Laatikko ei silloin luista ja hänellä oli kestänyt laatikko X-sataa tkm. Meneekö näin?
Minulla nyt ensimmäinen automaatti alla (5v sentronic -03, stage1) ja ajan lähes poikkeuksetta tuolla sport-modella (ja etanolilla), syystä että on silloin miellyttävämpi ajettava.
Minulla nyt ensimmäinen automaatti alla (5v sentronic -03, stage1) ja ajan lähes poikkeuksetta tuolla sport-modella (ja etanolilla), syystä että on silloin miellyttävämpi ajettava.
Re: Automaattilaatikon käyttöohjeistusta
Kyseinen yli miljoonan rullattu automaattiloota muuten päätyi Mercedeksen museoon Stuttgartiin. Ja sinne on menossa koko Mersu kunhan on tullut miljoona mailia täyteen. Ja äijän edellinen Mersu on myös siellä samassa paikassa loppusijoitettuna.
Iltalehti
Asiasta viidenteen turbo kesti vain 850 tkm... Siinä olisi Garretilla tekemistä.
Toinen juttu samasta aiheesta
Iltalehti
Asiasta viidenteen turbo kesti vain 850 tkm... Siinä olisi Garretilla tekemistä.
Toinen juttu samasta aiheesta
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Automaattilaatikon käyttöohjeistusta
Toimittajat ja asiantuntemus.Lähes tauoton ajo laittaa auton moottorin koville

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Automaattilaatikon käyttöohjeistusta
Mitä minä vähäisesti olen automaattilaatikoiden sielunelämään tutustunut, niin se tappi on nykyään hieman harhaanjohtava nimitys, melkeinpä poikkeuksetta parkkilukitus tapahtuu booriakselilla. Tottakai on mahdollista että jos auto jatkuvasti parkkeerataan esim. jyrkkäänkin mäkeen pelkän parkkilukon varaan, niin vapautettaessa boorien päät pyöristyvät, mutta ei sieltä mitään tappia irtoa. Antiikkimersut ja jenkkien kötöstykset sitten erikseen..Tobbana kirjoitti:Mersumies on väärässä ja elää jossain harhakuvitelmissa. Olen pitänyt melko jyrkissäkin paikoissa pelkän P-asennon turvin autoa. Se tappi on tosiaan mekaaninen lukitus laatikolle ja vaikea se on särkeä, ellei sitä ole vauhdista onnistunut saamaan päälle, joka sekin liki mahdoton temppu. Sanoisin melkeinpä että hinaamalla P-asennossa tai pysäköimällä pystyyn seinälle saa sen tapin rikki, tuskin muuten.
-Sami
E: tosiaan jenkit...
Viimeksi muokannut Minuteman, Ti Joulu 13, 2011 20:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Automaattilaatikon käyttöohjeistusta
Joo en ole tuollaista femman askia purkanut ja tosiaan vanhemmista jenkkiaskeista tuollainen jousitettu tappi löytyi, kaamea räpätys, kun vahingossa tyrkkäsi p:n vauhdista. Ei tosin hajonnut sekään.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Automaattilaatikon käyttöohjeistusta
Parkkilukitusmekanismi vaihteistossa varmaan kestää, mutta vaihteenvalitsinvaijeri nivelvipuineen voi joutua normaalia kovemmalle rasitukselle kiskottaessa valitsinta pois P:ltä jyrkässä mäessä pysäköinnin jälkeen.
Tonnarista noita valitsinvipujen kuulaniveliä ainakin joskus katkeaa, samantapainen näyttää rakenne olevan 9-5:ssäkin.
Tonnarista noita valitsinvipujen kuulaniveliä ainakin joskus katkeaa, samantapainen näyttää rakenne olevan 9-5:ssäkin.