Käsijarru ongelmaa
Käsijarru ongelmaa
Tuli hylsy katsastuksessa toisen puolen seisontajarrun takia. (Käyttöjarrut takana pitivät tasan.)
Voitelin ennen katsastusta liukutapit ja mäntäkin tuntui liikkuvan ongelmitta kyseisellä puolella joten mikä siellä mahtaa kanittaa ? Satulassa oleva kässäri linkustoko ?
Voitelin ennen katsastusta liukutapit ja mäntäkin tuntui liikkuvan ongelmitta kyseisellä puolella joten mikä siellä mahtaa kanittaa ? Satulassa oleva kässäri linkustoko ?
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Re: Käsijarru ongelmaa
Eipä siinä auttanut kuin satulan vaihto. Sen verran jumissa oli se linkku-ruuvi -yhdistelmä.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Re: Käsijarru ongelmaa
Liekö tuo sama jumituksen kohde itelläki viime talvena, kun oli loskalunta tuiskuttanu ja jäätäny vanteiden sisään, ja sitten kun lähdin aamulla ajamaan, ja kokeilin käkkäriä, niin tuntui kuin toinen puoli ei olis heränny ollenkaan. Sitten hinkutin käyttöjarrulla, niin että takajarrut luultavasti lämenpi tai jostain muusta rääkistä irtosi ja jossain vaiheessa toinenkin puoli käkkäristä alkoi toimia. Toimimattomuus saattoi olla jäätämisen syytä tai sitten muuten vaan jumimista.
Käsijarrujen osalta ei oo muuta kokemusta kuin foortin rumpujarruista ja ne ne vasta onnettomat olikin
Ne oli jotenki kytköksissä käyttöjarruun (jotka muuten oli kans aivan sudet), mutta tarkkan en muista...
Yleisesti kai nyt on kuitenkin niin, että käsijarrua pitäis käyttää ja riittävän suurella voimalla, että hilut ja vaijerit sun muut saa kunnolla liikettä, eks je?
Käsijarrujen osalta ei oo muuta kokemusta kuin foortin rumpujarruista ja ne ne vasta onnettomat olikin

Yleisesti kai nyt on kuitenkin niin, että käsijarrua pitäis käyttää ja riittävän suurella voimalla, että hilut ja vaijerit sun muut saa kunnolla liikettä, eks je?

Re: Käsijarru ongelmaa
No aika vahvasti se käsijarru on kytköksissä käyttöjarruun saapissakin, että onko ne nyt miten onnettomat...Rusakko__ kirjoitti:Käsijarrujen osalta ei oo muuta kokemusta kuin foortin rumpujarruista ja ne ne vasta onnettomat olikinNe oli jotenki kytköksissä käyttöjarruun (jotka muuten oli kans aivan sudet), mutta tarkkan en muista...

Tuosta jäätymisestä tuli mieleen että onko muilla talvisin sellasta oiretta takajarruissa että jäätyy kiinni? Yleensä sen verran vähän kuitenkii että normaalisti liikkeelle lähtiessä vaan rusahtaa kun jää murtuu ja muuten toimii mainiosti. Pari kertaa viime talvena tosin jääty itellä vasen takapyörä niin voimakkaasti, että piti hetki nitkutella edes takasin ennenku aukes. Taitaa olla lähinnä ominaisuus, eikä tuosta nyt niin hirveetä ongelmaa oo, mutta kiinnitti vaan huomioo kun en oo missää toisessa (henkilö)autossa vastaavaan ongelmaan törmänny.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Käsijarru ongelmaa
Yleensä käsijarruvaijeri jäätyy kuorensa sisään, ja ei palauta. Tyypillinen vika ooppeleissa, eikun, saabeissa...Timon kirjoitti:No aika vahvasti se käsijarru on kytköksissä käyttöjarruun saapissakin, että onko ne nyt miten onnettomat...Rusakko__ kirjoitti:Käsijarrujen osalta ei oo muuta kokemusta kuin foortin rumpujarruista ja ne ne vasta onnettomat olikinNe oli jotenki kytköksissä käyttöjarruun (jotka muuten oli kans aivan sudet), mutta tarkkan en muista...
![]()
Tuosta jäätymisestä tuli mieleen että onko muilla talvisin sellasta oiretta takajarruissa että jäätyy kiinni? Yleensä sen verran vähän kuitenkii että normaalisti liikkeelle lähtiessä vaan rusahtaa kun jää murtuu ja muuten toimii mainiosti. Pari kertaa viime talvena tosin jääty itellä vasen takapyörä niin voimakkaasti, että piti hetki nitkutella edes takasin ennenku aukes. Taitaa olla lähinnä ominaisuus, eikä tuosta nyt niin hirveetä ongelmaa oo, mutta kiinnitti vaan huomioo kun en oo missää toisessa (henkilö)autossa vastaavaan ongelmaan törmänny.
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
Re: Käsijarru ongelmaa
Pitää myöntää että liian vähän tuota tulee käytettyä.Rusakko__ kirjoitti: Yleisesti kai nyt on kuitenkin niin, että käsijarrua pitäis käyttää ja riittävän suurella voimalla, että hilut ja vaijerit sun muut saa kunnolla liikettä, eks je?
Ja tästä syystä talvisin ei ollenkaan.Timon kirjoitti:Tuosta jäätymisestä tuli mieleen että onko muilla talvisin sellasta oiretta takajarruissa että jäätyy kiinni? Yleensä sen verran vähän kuitenkii että normaalisti liikkeelle lähtiessä vaan rusahtaa kun jää murtuu ja muuten toimii mainiosti. Pari kertaa viime talvena tosin jääty itellä vasen takapyörä niin voimakkaasti, että piti hetki nitkutella edes takasin ennenku aukes..
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Re: Käsijarru ongelmaa
Sori jäi täsmentämättä, tarkoitin nimittäin tuolla jarrun jäätymisellä nimenomaan käyttöjarrun jäätymistä. En minäkään käsijarrua käytä juuri koskaan, varsinkaan talvisin. Arvelin tuon jäätymisen johtuvan siitä että lunta keräytyy jonnekin (levyn ja satulan väliin?) joka sitten parkissa ollessa sulaa lämmintä levyä vasten ja jäätyy sitten. Mietin vaan että onko tämä ominaisuus näissä kun toisissa autoissa (lue: japseissa) en ole tällaista ilmiötä havainnut...JaniV kirjoitti:Yleensä käsijarruvaijeri jäätyy kuorensa sisään, ja ei palauta. Tyypillinen vika ooppeleissa, eikun, saabeissa...

9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Re: Käsijarru ongelmaa
Sama efekti on nähty/koettu OG900:n, tonnarin, e36 BMW:n sekä Passatin kohdalla (noista OG900 ja tonnari oli omia). Ainakin sopivalla pakkaskelillä voi tuuli puhaltaa vanteen läpi lumipöperöä, jonka lämmin jarrulevy hetkeksi sulattaa ja siihen nappaa kiinni. OG:n tapauksessa isoimpana vaikuttimena oli parkkeeraus hankeen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Käsijarru ongelmaa
Niin, siis foortin takarummuissa oli oma "liina" käkkärille ja käyttöjarruille kahdet liinat. Mutta eikös levyjarruissa ole jokin vaijeri joka käyttää käyttöjarrun paljoa levyä vasten? Eli jos käkkäri jumii, niin myös käyttöjarru voi jumia? Tai sitte se vaijerijumittaa kuuroeensa... Käyttöjarrun jumiminen ei kuulosta hyvältä 
