Käsijarru ongelmaa

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Käsijarru ongelmaa

Viesti Kirjoittaja TKL »

Tuli hylsy katsastuksessa toisen puolen seisontajarrun takia. (Käyttöjarrut takana pitivät tasan.)
Voitelin ennen katsastusta liukutapit ja mäntäkin tuntui liikkuvan ongelmitta kyseisellä puolella joten mikä siellä mahtaa kanittaa ? Satulassa oleva kässäri linkustoko ?
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Käsijarru ongelmaa

Viesti Kirjoittaja TKL »

Eipä siinä auttanut kuin satulan vaihto. Sen verran jumissa oli se linkku-ruuvi -yhdistelmä.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Käsijarru ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Liekö tuo sama jumituksen kohde itelläki viime talvena, kun oli loskalunta tuiskuttanu ja jäätäny vanteiden sisään, ja sitten kun lähdin aamulla ajamaan, ja kokeilin käkkäriä, niin tuntui kuin toinen puoli ei olis heränny ollenkaan. Sitten hinkutin käyttöjarrulla, niin että takajarrut luultavasti lämenpi tai jostain muusta rääkistä irtosi ja jossain vaiheessa toinenkin puoli käkkäristä alkoi toimia. Toimimattomuus saattoi olla jäätämisen syytä tai sitten muuten vaan jumimista.

Käsijarrujen osalta ei oo muuta kokemusta kuin foortin rumpujarruista ja ne ne vasta onnettomat olikin :) Ne oli jotenki kytköksissä käyttöjarruun (jotka muuten oli kans aivan sudet), mutta tarkkan en muista...

Yleisesti kai nyt on kuitenkin niin, että käsijarrua pitäis käyttää ja riittävän suurella voimalla, että hilut ja vaijerit sun muut saa kunnolla liikettä, eks je? :)
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Käsijarru ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Timon »

Rusakko__ kirjoitti:Käsijarrujen osalta ei oo muuta kokemusta kuin foortin rumpujarruista ja ne ne vasta onnettomat olikin :) Ne oli jotenki kytköksissä käyttöjarruun (jotka muuten oli kans aivan sudet), mutta tarkkan en muista...
No aika vahvasti se käsijarru on kytköksissä käyttöjarruun saapissakin, että onko ne nyt miten onnettomat... :lol:

Tuosta jäätymisestä tuli mieleen että onko muilla talvisin sellasta oiretta takajarruissa että jäätyy kiinni? Yleensä sen verran vähän kuitenkii että normaalisti liikkeelle lähtiessä vaan rusahtaa kun jää murtuu ja muuten toimii mainiosti. Pari kertaa viime talvena tosin jääty itellä vasen takapyörä niin voimakkaasti, että piti hetki nitkutella edes takasin ennenku aukes. Taitaa olla lähinnä ominaisuus, eikä tuosta nyt niin hirveetä ongelmaa oo, mutta kiinnitti vaan huomioo kun en oo missää toisessa (henkilö)autossa vastaavaan ongelmaan törmänny.
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
JaniV
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ti Marras 01, 2011 21:27
Paikkakunta: Loimaa/Forssa/Turku

Re: Käsijarru ongelmaa

Viesti Kirjoittaja JaniV »

Timon kirjoitti:
Rusakko__ kirjoitti:Käsijarrujen osalta ei oo muuta kokemusta kuin foortin rumpujarruista ja ne ne vasta onnettomat olikin :) Ne oli jotenki kytköksissä käyttöjarruun (jotka muuten oli kans aivan sudet), mutta tarkkan en muista...
No aika vahvasti se käsijarru on kytköksissä käyttöjarruun saapissakin, että onko ne nyt miten onnettomat... :lol:

Tuosta jäätymisestä tuli mieleen että onko muilla talvisin sellasta oiretta takajarruissa että jäätyy kiinni? Yleensä sen verran vähän kuitenkii että normaalisti liikkeelle lähtiessä vaan rusahtaa kun jää murtuu ja muuten toimii mainiosti. Pari kertaa viime talvena tosin jääty itellä vasen takapyörä niin voimakkaasti, että piti hetki nitkutella edes takasin ennenku aukes. Taitaa olla lähinnä ominaisuus, eikä tuosta nyt niin hirveetä ongelmaa oo, mutta kiinnitti vaan huomioo kun en oo missää toisessa (henkilö)autossa vastaavaan ongelmaan törmänny.
Yleensä käsijarruvaijeri jäätyy kuorensa sisään, ja ei palauta. Tyypillinen vika ooppeleissa, eikun, saabeissa...
Jani Virtanen
Saab 9-3SS 2.0t ARC "Stage1"
Bmw 518 M10B18 e28- Projekti, turboa, isoa vannetta ja voimaa
janipetterivirtanen(a)gmail.com
TKL
"Aero"
Viestit: 349
Liittynyt: Su Loka 24, 2004 12:26

Re: Käsijarru ongelmaa

Viesti Kirjoittaja TKL »

Rusakko__ kirjoitti: Yleisesti kai nyt on kuitenkin niin, että käsijarrua pitäis käyttää ja riittävän suurella voimalla, että hilut ja vaijerit sun muut saa kunnolla liikettä, eks je? :)
Pitää myöntää että liian vähän tuota tulee käytettyä.
Timon kirjoitti:Tuosta jäätymisestä tuli mieleen että onko muilla talvisin sellasta oiretta takajarruissa että jäätyy kiinni? Yleensä sen verran vähän kuitenkii että normaalisti liikkeelle lähtiessä vaan rusahtaa kun jää murtuu ja muuten toimii mainiosti. Pari kertaa viime talvena tosin jääty itellä vasen takapyörä niin voimakkaasti, että piti hetki nitkutella edes takasin ennenku aukes..
Ja tästä syystä talvisin ei ollenkaan.
Ex-Saab 93 ss 2.0t Vector -03 BSR
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Käsijarru ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Timon »

JaniV kirjoitti:Yleensä käsijarruvaijeri jäätyy kuorensa sisään, ja ei palauta. Tyypillinen vika ooppeleissa, eikun, saabeissa...
Sori jäi täsmentämättä, tarkoitin nimittäin tuolla jarrun jäätymisellä nimenomaan käyttöjarrun jäätymistä. En minäkään käsijarrua käytä juuri koskaan, varsinkaan talvisin. Arvelin tuon jäätymisen johtuvan siitä että lunta keräytyy jonnekin (levyn ja satulan väliin?) joka sitten parkissa ollessa sulaa lämmintä levyä vasten ja jäätyy sitten. Mietin vaan että onko tämä ominaisuus näissä kun toisissa autoissa (lue: japseissa) en ole tällaista ilmiötä havainnut... :roll:
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
aero
-
Viestit: 9122
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käsijarru ongelmaa

Viesti Kirjoittaja aero »

Sama efekti on nähty/koettu OG900:n, tonnarin, e36 BMW:n sekä Passatin kohdalla (noista OG900 ja tonnari oli omia). Ainakin sopivalla pakkaskelillä voi tuuli puhaltaa vanteen läpi lumipöperöä, jonka lämmin jarrulevy hetkeksi sulattaa ja siihen nappaa kiinni. OG:n tapauksessa isoimpana vaikuttimena oli parkkeeraus hankeen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Rusakko__
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Pe Loka 22, 2010 19:53

Re: Käsijarru ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Rusakko__ »

Niin, siis foortin takarummuissa oli oma "liina" käkkärille ja käyttöjarruille kahdet liinat. Mutta eikös levyjarruissa ole jokin vaijeri joka käyttää käyttöjarrun paljoa levyä vasten? Eli jos käkkäri jumii, niin myös käyttöjarru voi jumia? Tai sitte se vaijerijumittaa kuuroeensa... Käyttöjarrun jumiminen ei kuulosta hyvältä :)
Vastaa Viestiin