Joo-o, muutaman viikon lykänny kovissa kiihdytyksissä melkoista savua putkesta ja kaverin mukaan haisee ''kuolleilta silleiltä''. Nyt Ennen pihaan ajamista pari kovaa kiihdytystä, öljytikunreiästä nousee huomattavasti savua jne. Tikkua nostettaessa valkoista ''smegmaa'' mittatikussa.
Montako euroa multa menee kansiremontissa vaihdettaviin osiin ja montako työtuntia vaatii jos itse teen (ekaa kertaa kantta irroittamassa)? Pari autojannukaveria tietty auttamassa. Mitä halvin Turkulainen liike velottaa moisesta?
Itte olen sitä mieltä, että ei ne autot ikuisesti kestä ja rikkihän ne menee, mutta kun tulee itse rikottua niin tekee mieli itse korjatakkin:)
Jotain yleistä hyvää tietää ennekuin alkaa irroittelemaan? Huolellinen puhdistus, ettei rämmäleitä pahimmissa paikoissa etc? Tarvitaanko vanhojen mestareiden kikkoja?
Katotaan saako siitä vielä kalua
-Pp
Ng900 Turbo kansiremontti- help
Ng900 Turbo kansiremontti- help
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Re: Ng900 Turbo kansiremontti- help
Noniin, kerkesinhän foorumiakin lukemaan. Eli ajattelin koittaa ekaksi tuota jälkikiristystä foorumin ohjeiden mukaan
Löysään, 60nm, 80nm ja 90astetta kannen pulteille.
Kannattaako tota jälkikiristystä tehdä kun on jo mennyt osa jäähynesteistä sekaisin öljyjen kanssa (valkoinen smegma)?
Löysään, 60nm, 80nm ja 90astetta kannen pulteille.
Kannattaako tota jälkikiristystä tehdä kun on jo mennyt osa jäähynesteistä sekaisin öljyjen kanssa (valkoinen smegma)?
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Re: Ng900 Turbo kansiremontti- help
Jälkikiristyksestä ei haittaa ole, voi jopa hetkiseksi auttaa mutta kun nesteitä menee öljyn sekaan niin kyllä se pahvi aika huonossa kunnossa silloin on jo.
Olis hyvä vaihtaa ne vettyneet öljyt pois sieltä myös.
Olis hyvä vaihtaa ne vettyneet öljyt pois sieltä myös.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Ng900 Turbo kansiremontti- help
Kannentiivisteen vaihto ei monimutkainen juttu ole vaan melkolailla aivotonta ruuvaamista, yläpään tiivistesarja esim. Motonetistä tuohon malliin noin 90€, ja jos kansitasoon on syöpynyt tai sitten hieroutunut toistuvasta lämpölaajenemisesta johtuen liekkirenkaiden kohdille syvennykset niin kansitason suoraksi työstö koneistamossa jokusen kympin.sisse kirjoitti:
Jotain yleistä hyvää tietää ennekuin alkaa irroittelemaan?
"Etsi":llä kannattaa selailla ja myös Tonnaripuolelta, moottorit ja sitämyöten tiivisteenvaihdon proseduurit aikalailla samanlaiset.
Purkuvaiheessa kannattaa, ennenkuin juuri mitään muuta avaa, avata (moottori nollakohdassa niin ettei jakoketjulla ole juuri vetoa mihinkään suuntaan venttiilinjousista ja nokista johtuen) jakoketjun kiristin niin että ensin päässään oleva pikkupultti, jousikara ja jousi ulos, ja sitten vasta itse kiristin kierretään varovasti ulos niin ettei kiristinluistin ulkonema pääse muuttumaan. Tästä voi mitata suuntaa antavasti jakoketjun venymän, ja tarvittaessa se on helppo vaihtaa kansijumpan yhteydessä käyttämällä vanhaa, katkaistua ketjua uuden niitattavan tai ketjulukollisen vetämiseen paikoilleen. Laahainten kunnon voi silmämääräisesti tarkistaa ja niissä vaihtoraja on jotakuinkin se että ottavatko ketjun rullat jo laahaimeen kiinni, useimmiten ei, ja itse ketjupyörien kuluminen on melko harvinaista muissa kuin uudemmissa ns. huohotinvammaisissa koneissa.
Re: Ng900 Turbo kansiremontti- help
Jees homma selvä. Kiitoksia vinkeistä. Valutan tuosta varmaan öljyt pihalle tuon jälkikiristyksen yhteydessä, jotta nään onko ihan mokkalatten väristä öljy. Jos ei pahalta näytä niin pelkällä jälkikiristyksellä koitan muutaman tonnin ajaa. Jos taas paha, niin auki sitten vain.Minuteman kirjoitti:Kannentiivisteen vaihto ei monimutkainen juttu ole vaan melkolailla aivotonta ruuvaamista, yläpään tiivistesarja esim. Motonetistä tuohon malliin noin 90€, ja jos kansitasoon on syöpynyt tai sitten hieroutunut toistuvasta lämpölaajenemisesta johtuen liekkirenkaiden kohdille syvennykset niin kansitason suoraksi työstö koneistamossa jokusen kympin.sisse kirjoitti:
Jotain yleistä hyvää tietää ennekuin alkaa irroittelemaan?
"Etsi":llä kannattaa selailla ja myös Tonnaripuolelta, moottorit ja sitämyöten tiivisteenvaihdon proseduurit aikalailla samanlaiset.
Purkuvaiheessa kannattaa, ennenkuin juuri mitään muuta avaa, avata (moottori nollakohdassa niin ettei jakoketjulla ole juuri vetoa mihinkään suuntaan venttiilinjousista ja nokista johtuen) jakoketjun kiristin niin että ensin päässään oleva pikkupultti, jousikara ja jousi ulos, ja sitten vasta itse kiristin kierretään varovasti ulos niin ettei kiristinluistin ulkonema pääse muuttumaan. Tästä voi mitata suuntaa antavasti jakoketjun venymän, ja tarvittaessa se on helppo vaihtaa kansijumpan yhteydessä käyttämällä vanhaa, katkaistua ketjua uuden niitattavan tai ketjulukollisen vetämiseen paikoilleen. Laahainten kunnon voi silmämääräisesti tarkistaa ja niissä vaihtoraja on jotakuinkin se että ottavatko ketjun rullat jo laahaimeen kiinni, useimmiten ei, ja itse ketjupyörien kuluminen on melko harvinaista muissa kuin uudemmissa ns. huohotinvammaisissa koneissa.
Vesalle vielä, että otan yhteyttä jos tulee sellainen olo. Parasta se ehkä olisi ettei mene aivan puihin
Eikös kannentiivisteen/kannen hajoamisen suurimmat merkit ole:
1. Painetta paisuntasäiliöön (yksi merkittävin)?
2. Majoneesi öljytikussa
3. öljyä paisuntasäiliössä
4. öljyt maitokahvin väristä?
5. Ulkoista vuotoa kannenvälistä
Puuttuuko tosta jokin vielä mistä voisi moisen havaita?
-Pp
Saab NG900T-96, Stage1;''tää vinkuu''.
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Saab 9000CS2.3T-92;suhisejapuhise-EX
''Sain kolme heppaa kahella hepalla''
Re: Ng900 Turbo kansiremontti- help
Noiden lisäksi tietenkin perinteinen makeahko glykolin käry runsaan höyrynmuodostuksen kera pakoputkesta. Vaan Saabit tuppaavat olemaan kylmillä ja kosteilla keleillä melkoisia höyrykoneita ihan ehjinäkin, ja nyttemmin E10 aiheuttaa vielä oman vivahteensa pakokaasuihin etanolisisältönsä myötä, kuuluu alkoholien ryhmään kuten glykolikin. Jokainen kemistiä leikkinyt ja spriitä polttanut varmasti tietää mitä makeanellottavaa hajua tarkoitan.sisse kirjoitti:
Eikös kannentiivisteen/kannen hajoamisen suurimmat merkit ole:
1. Painetta paisuntasäiliöön (yksi merkittävin)?
2. Majoneesi öljytikussa
3. öljyä paisuntasäiliössä
4. öljyt maitokahvin väristä?
5. Ulkoista vuotoa kannenvälistä
Puuttuuko tosta jokin vielä mistä voisi moisen havaita?
-Pp
Mutta tosiaan, ei siinä kansipahvin vaihdossa mitään mystistä ole ja tekemällä oppii sekä kysyvä ei tieltä eksy. Momentit, kiristysjärjestykset ja jaon saattaminen oikein löytyvät joko "Etsi":llä tai kysymällä.